Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

måste aktivera mobildata för att skicka mms

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har en Iphone 8 och varje gång jag skickar mms så måste jag aktivera mobildata för det står inte levererat om jag har den på wifi varför är det så?

För att MMS kräver mobildata för att fungera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-05 19:32

Därför att MMS behöver mobildata för att sändas. Tror det är så hos alla operatörer. Här exempel från comviqs suport:
https://www.comviq.se/kundservice/artikel/39

Skicka iMessage istället.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Skicka iMessage istället.

Fungerar inte så bra om inte mottagaren har en iOS-enhet. Men annars javisst.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Skicka iMessage istället.

Kräver iofs definitivt mobildata

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-05 20:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Kräver iofs definitivt mobildata

Men går inte iMessage via WiFi om det finns?

  • Medlem
  • 2018-08-05 20:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Kräver iofs definitivt mobildata

Inte alls. Går alldeles utmärkt via WiFi.

Ursprungligen av xms67:

Men går inte iMessage via WiFi om det finns?

Ursprungligen av Ljung:

Inte alls. Går alldeles utmärkt via WiFi.

Ni har förvisso rätt i sak, men svaret måste ses som en rättning att iMessage inte är en workaround gällande det ursprungliga problemet i tråden.
MMS går precis som iMessage via wi-fi.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-05 23:04

Öhhh, nej.... inte normalt. Men vissa operatörer kanske har infört stöd för det (som de har med samtal), men inget jag har hört om.

Ursprungligen av theplague:

Ni har förvisso rätt i sak, men svaret måste ses som en rättning att iMessage inte är en workaround gällande det ursprungliga problemet i tråden.
MMS går precis som iMessage via wi-fi.

Jo, jag tänkte inte på hur OP formulerade sig och jag tänkte på situationen när vi inte är kopplade till wi-fi men hur som helst så är användandet av MMS eller iMessage helt transparent eftersom telefonen avgör om den skickar MMS/SMS eller iMessage beroende på om mottagaren har IOS eller inte. Jag väljer inte att skicka MMS, SMS eller iMessage. Telefonen sköter allt sådant

MMS kräver alltid mobildata (för alla operatörer) beroende på att systemet använder en specifik logisk datakanal för överförande av medelandet. Det är därför som MMS inte fungerar om du befinner dig utomlands och slår av dataroaming

Senast redigerat 2018-08-06 11:39
Ursprungligen av Ljung:

Inte alls. Går alldeles utmärkt via WiFi.

hur gör man så man skickar via wi-fi då ??

Ursprungligen av Danneboi99:

hur gör man så man skickar via wi-fi då ??

Jag blev nyfiken, slog av mobildata och skickade ett MMS till min som inte har en Iphone. Det gick fram. Jag har iofs Wifi-samtal från Telia och det kanske påverkar. Eller så skickades MMS:et när jag slog på mobildata igen. Jag vet inte riktigt men det gick fram

Jag googlade lite och det är kanske inte omöjligt att det fungerar (eller inte) beroende på din operatör
https://www.theandroidsoul.com/send-receive-mms-wifi/

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-06 14:27
Citat:

It’s possible to send and receive MMS over WiFi on Android if your carrier supports it. However, in case your carrier doesn’t support that, you can still do MMS over WiFi. Most Android phones intelligently switches from WiFi to Mobile data when you send or receive a MMS and then switches back to WiFi when the MMS job is done.

Antar att iOS också har förmågan att intelligent hoppa mellan wifi och mobildata för att skicka MMS. Så inget nytt under solen egentligen. Det vore givande om TS kunder berätta om vinsten med att slå av mobildata.

1
Bevaka tråden