Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Abonnemangfrågan - Vad har du?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Halebop sen X antal år tillbaka, har det billigaste för 99kr dock lite snålt med bara 1GB surf, men men det funkar hur fint som helst.

Ursprungligen av johan_tanying:

Annars: Comviq är de enda som har/hade kontantkort utan månadskostnad. När familjen bodde utomlands och bara var i Sverige på besök kortare perioder under året var det praktiskt att ha svenskt simkort som inte kostade pengar varje månad. Numera är det tre telefoner i hemmet som normalt sett klarar sig på wifi (imessage, facetime, skype...) hemma och i skolan och endast sporadiskt ringande och surfande över 3G/4G därutöver. 1-4 påfyllningar/år och telefon., dvs 20-30 kr/mån upp till max knappt en hundring. Svårslaget...

Gillar upplägget. Själv betalar jag 49 kr månaden för 0.5 gb samt fria telefonsamtal och sms och i likhet med dig behöver jag inte mer - det räcker gott till surf och mail. I alla fall om man har adblock på telefonen. För fetare trafik har jag wifi nästan överallt.

Men jag förstår inte alls resonemanget kring Comviq och kontantkort. Alla kontantkort är gratis när de inte nyttjas och har varit det så länge jag kan minnas. Den enda begränsningen är att de måste fyllas på minst en gång per år för att inte förfalla.

Ursprungligen av GustafMA:

Gillar upplägget. Själv betalar jag 49 kr månaden för 0.5 gb samt fria telefonsamtal och sms och i likhet med dig behöver jag inte mer - det räcker gott till surf och mail. I alla fall om man har adblock på telefonen. För fetare trafik har jag wifi nästan överallt.

Men jag förstår inte alls resonemanget kring Comviq och kontantkort. Alla kontantkort är gratis när de inte nyttjas och har varit det så länge jag kan minnas. Den enda begränsningen är att de måste fyllas på minst en gång per år för att inte förfalla.

Problemet är väl att "alla" nuförtiden inte är så många fler än just Comviq... Telenor har iaf inget kort utan månadskostnad.

Vi måste tala förbi varandra på något sätt. Alla kontantkort, från alla operatörer, är fria från månadskostnad när de inte används. De flesta operatörer har också varianter där du inte betalar per månad utan per användning, varvid en laddning på en hundring teoretiskt kan räcka i ett år om du i princip bara tar emot samtal - Telenor Rörlig, för att ta ett exempel. Så har det typ alltid varit. Menar du något annat med "månadskostnad"?

Jag har tre mobiler och alla kör kontantkort. Tele2/Comviq. Fyller på vid behov! Runt 75 spänn/månad. Får 1GB data på det. Räcker för det lilla jag gör med mobilen. Nästan alla jag känner har Tele2/Comviq så kostar inte mycket att ringa eller SMS:a till dom.

Betalar alldeles för mycket /Telia företag - men eftersom det verkar bara vara dom som har tjänsten touchpoint så har man inget val.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-08-13 17:08
Ursprungligen av calinou:

Betalar alldeles för mycket /Telia företag - men eftersom det verkar bara vara dom som har tjänsten touchpoint så har man inget val.

Molnbaserade telefonväxlar erbjuds av många företag. I regel tar de rejält med betalt men det bör vara försvarbart om verksamheten kräver det.

Ursprungligen av reboot81:

Molnbaserade telefonväxlar erbjuds av många företag. I regel tar de rejält med betalt men det bör vara försvarbart om verksamheten kräver det.

Man kan även ha denna tjänst för en-persons-företag och bara koppla en extra tfn nummer på sin mobilnr. Den kostar bara 100 kr extra i månad.

Ursprungligen av GustafMA:

Vi måste tala förbi varandra på något sätt. Alla kontantkort, från alla operatörer, är fria från månadskostnad när de inte används. De flesta operatörer har också varianter där du inte betalar per månad utan per användning, varvid en laddning på en hundring teoretiskt kan räcka i ett år om du i princip bara tar emot samtal - Telenor Rörlig, för att ta ett exempel. Så har det typ alltid varit. Menar du något annat med "månadskostnad"?

Telenor Rörlig fick jag googla efter och – lo and behold - det finns! Men inte ens Telenors egen butik kunde upplysa om att det fanns när jag för något år sedan pratade med dem... Det syns inte heller på hemsidan där det billigaste är Bas för 149 kr/mån som de pliktskyldigast länkar till längst ner i FAQ/OFFen.

Tål att funderas på om man skall byta. Ungefär samma minutpris som Comviq tror jag, men snålare surf. Å andra sidan är det skönt att kunna skylla på dålig mottagning när man får jobbsamtal på landet!

Telenor Frihet, 749kr/mån Allt fritt, 100Gb utomlands, fungerar bra. Saknar bara VoLTE.

Ett inlägg borttaget, läs våra regler, §9.

Jag har Tre och är sådär nöjd. Ganska dålig täckning utanför storstädarna och dyrt att ringa till utlandet (Danmark). Kommer troligen att kombinera Hallon och Halebop när jag byter till en mobil med plats för två simkort. På det viset får jag bra täckning (halebop/Telia) och gratis telefonsamtal till DK (Hallon).
Eller finns det någon operatör med både bra täckning på landsbygden och fria samtal till Danmark?

Ursprungligen av Json_81:

GPS har ingenting med operatören att göra.
Telias rykte om bra täckning är överdrivet om det inte gäller Norrland.

Jag har Telenor (399 obegränsad surf) och Vimla till dottern (90 med tipslänk, fria samtal och 6GB data).

Funderar på om inte jag ska släppa mitt obegränsade surf abonnemang och ta Vimla till mig med.

Hmm... Telias rykte om bra täckning är överdrivet om man inte tänker på 60% av Sveriges yta (=Norrland)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-01-18 07:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Hmm... Telias rykte om bra täckning är överdrivet om man inte tänker på 60% av Sveriges yta (=Norrland)

Det är ju bara relevant om man befinner sig mycket på den ytan.
Jag är i Norrland ett par gånger om året, men där jag befinner mig då är det inga problem med Telenor och runtom hemma där jag är mest har Telenor bättre täckning.

För att följa upp mitt egna svar, jag bytte aldrig till Vimla, hade ingen lust att lägga ut 16k på en gång för XS Max så köpte via Telenor istället. Ringde dem häromdagen för att se om man fortsatte delbetala (som Tele2 har det) om man avslutade abbonnemanget. Men hos dem blir det slutfaktura på telefonen isåfall. Slutade med att de sänkte kostnaden för mitt 15GB abbonnemang till 239 (från 329).

Såg på swedroid att någon annan som ville avsluta sitt abbonnemang blev erbjuden obegränsat för 349 också.

Har ett Tele2-abonnemang via jobbet med gott om datatrafik (gör tydligen också av med mycket datatrafik). Upplever sällan några bekymmer i Stockholm och Sollentuna där jag rör mig mest, på andra håll kan det fläckvis vara sämre, men inte så jag känner jag behöver skaffa något annat privat. Lyxigt att kunna ha det så här!

Enda tråkiga är väl att jag inte fått LTE till min Apple Watch än – och vet heller inte hur det skulle funka ihop med jobbabonnemanget. Men det löser sig väl nån dag.

Ursprungligen av andlin76:

Telenor Frihet, 749kr/mån Allt fritt, 100Gb utomlands, fungerar bra. Saknar bara VoLTE.

Nu har Telenor slopat bindningstiden och sänk kostnaden till 569kr för fri surf. Även lagt till AppleWatch stöd för 49kr/mån. (Fritt 6 månader)

De har höjt familjenkonto till 169kr.

Tycker de fungerar bra, hade inga problem att få igång min AppleWatch mot Telenor, köpte den direkt från Apple.

De kunde ha bättre 4G mottagning där jag bor, är ju ändå centralt i en större stad.

Har inte hittat nånn operatör som är bättre för mig, är dock inte sen att byta om så skulle bli fallet.

Ursprungligen av andlin76:

Nu har Telenor slopat bindningstiden och sänk kostnaden till 569kr för fri surf. Även lagt till AppleWatch stöd för 49kr/mån. (Fritt 6 månader)

De har höjt familjenkonto till 169kr.

Tycker de fungerar bra, hade inga problem att få igång min AppleWatch mot Telenor, köpte den direkt från Apple.

De kunde ha bättre 4G mottagning där jag bor, är ju ändå centralt i en större stad.

Har inte hittat nånn operatör som är bättre för mig, är dock inte sen att byta om så skulle bli fallet.

Diggar telenors lösning har hela stora familjen på ett bräde och nu efter justering utan bindningstid så är det bara att kränga in telefonerna vid behov. Fri data för alla och 100GB utomlands är perfekt.

Jag har ibland märkt täckningsproblem men det är likadant med alla operatörer, faktum är att jag alltid får bättre 4G täckning med telenor än någon av de andra och sämst är Telia. Göteborg <-> Köpenhamn

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-01-19 05:13

Tele2 Unlimited. Hade Telia innan. Måste säga att Telia hade bättre täckning och var pålitligare (färre brutna samtal, bättre samtalskvalitet m.m.)

Bevaka tråden