Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Treble är ingen mirakelkur för Android

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Optimister tror att Project Treble ska innebära smärtfria och snabba Android-uppdateringar framöver, och det hoppas säkert Google också. Men det finns skäl att sänka förväntningarna.

Läs hela artikeln här

Något som ofta glöms bort är att flesta appar (alla?) på Android inte är knutna och låsta till vilken Android-version som körs. Telefon-appen, webbläsare t.ex. (och alla andra) uppdateras kontinuerligt via Play Store, utan att behöva uppdatera versionen av operativsystemet.

  • Medlem
  • 2018-08-12 12:00
Ursprungligen av keptang:

Något som ofta glöms bort är att flesta appar (alla?) på Android inte är knutna och låsta till vilken Android-version som körs. Telefon-appen, webbläsare t.ex. (och alla andra) uppdateras kontinuerligt via Play Store, utan att behöva uppdatera versionen av operativsystemet.

Bra kommentar, glöms bort oftast
Sedan har vi ju Android operativ i grunden medan säkerhetskorrigeringsnivå är separat.

  • Medlem
  • 2018-08-12 12:07
Ursprungligen av Redaktionen:

Optimister tror att Project Treble ska innebära smärtfria och snabba Android-uppdateringar framöver, och det hoppas säkert Google också. Men det finns skäl att sänka förväntningarna.

Läs hela artikeln här

Klart att man vill ha snabba uppdateringar men bryr mig inte om uppdateringshysteri.
Hellre det funkar och tar lite längre tid
@jakob en fråga
Min Note 8 har Oreo 8.0 och Samsung EX 9 likaså min S7. Note 8 säkerhetsnivå 1/8 och S7 1/7.
Vilka viktiga funktioner saknar jag idag som finns i Android Pie?
Jag kan nämeligen inte komma på någon

Som redan har nämnts är många funktioner i android i Google Play app butiken. Sen kan man få säkerthetspatchar utan att nödvändigtvis få en nyare android version. Så i praktiken tror jag fragmenteringen inte är ett så stort problem i vardagsanvändandet.
Som kund kan man även påverka det själv. Är snabba uppdateringar viktigt kan man köpa Nokia, Sony, OnePlus etc..
Med Huawei eller Samsung får man räkna att det tar lite längre i och med deras egna pålägg på systemet.

Jag tror vi får leva med det även med Project Treble. Men jag skulle tycka det var trist om alla märken enbart hade ”stock android” bara för att kunna få snabba uppdateringar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-12 18:59
Ursprungligen av keptang:

Något som ofta glöms bort är att flesta appar (alla?) på Android inte är knutna och låsta till vilken Android-version som körs. Telefon-appen, webbläsare t.ex. (och alla andra) uppdateras kontinuerligt via Play Store, utan att behöva uppdatera versionen av operativsystemet.

Det där är halvsant.
Appar kräver en viss lägsta version av android precis som de gör av iOS. Så länge de inte börjar krävas nyare OS uppdateras de dock som du säger.

Polaren har en ganska ny Asus platta t ex, men ett spel han vill köra kräver nyare OS även fast hårdvaran räcker gott.

Tragiskt att tillverkarna är så dåliga på att underhålla mjukvaran.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-08-12 19:18
Ursprungligen av Json_81:

Det där är halvsant.
Appar kräver en viss lägsta version av android precis som de gör av iOS. Så länge de inte börjar krävas nyare OS uppdateras de dock som du säger.

Polaren har en ganska ny Asus platta t ex, men ett spel han vill köra kräver nyare OS även fast hårdvaran räcker gott.

Tragiskt att tillverkarna är så dåliga på att underhålla mjukvaran.

Definera ny. Om den är under 5.0 så är den inte ny. Mest Asus fel faktikst. Litar inte på dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-12 20:49

Essential phONE fick Android 9 på dag ett tack vare Project Treble

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-13 07:35
Ursprungligen av Ideaman02:

Definera ny. Om den är under 5.0 så är den inte ny. Mest Asus fel faktikst. Litar inte på dem.

Nej den är inte under 5.0. Han köpte den för runt ett år sen. Jovisst är det Asus fel, men i princip alla tillverkare ligger 1-2-3 versioner efter.

Treble blir dock först obligatoriskt med enheter som är förinstallerade med minst Android 8.0 från fabrik.
Så det dröjer ett tag innan man ser effekten.

Ursprungligen av PaO:

Klart att man vill ha snabba uppdateringar men bryr mig inte om uppdateringshysteri.
Hellre det funkar och tar lite längre tid
@jakob en fråga
Min Note 8 har Oreo 8.0 och Samsung EX 9 likaså min S7. Note 8 säkerhetsnivå 1/8 och S7 1/7.
Vilka viktiga funktioner saknar jag idag som finns i Android Pie?
Jag kan nämeligen inte komma på någon

Nej du har rätt i att om man inte själv känner att man behöver en ny systemversion är detta inget problem. Samma sak gäller ju hårdvara egentligen – är man nöjd med sin mobil, varför köpa en ny? Jag tror däremot att det generellt är positivt för användare med regelbundna uppdateringar, och att det ger mervärde.

Just Android Pie har väl inte imponerat så värst på mig heller, men det är ju en detalj i det stora hela. Nästa år kanske det kommer massvis av funktioner jag vill ha - vem vet?

Det är heller inte bara nya funktioner som gör det positivt. På Apple-sidan verkar till exempel årets IOS 12 göra underverk för prestandan på lite äldre mobiler som Iphone 5S och Iphone 6. Det kan alltså vara ett bra sätt att förlänga livet på enheter som redan finns i cirkulation.

1
Bevaka tråden