Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera El Capitan på min äldre Mac

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska sälja min äldre MacPro. Har formaterat alla diskar.

Försökt starta med CMD + R och CMD + ALT + R men får hela tiden felmeddelandet Objektet är inte tillgängligt för tillfället. Försök igen senare. Men det funkar inte.

Läste att man kan skapa en bootbar USB-sticka men problemet är att det verkar omöjligt att ladda hem en äldre OSX på en nyare dator.

Någon som har en lösning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-13 06:16
Ursprungligen av schröder:

Ska sälja min äldre MacPro. Har formaterat alla diskar.

Försökt starta med CMD + R och CMD + ALT + R men får hela tiden felmeddelandet Objektet är inte tillgängligt för tillfället. Försök igen senare. Men det funkar inte.

Läste att man kan skapa en bootbar USB-sticka men problemet är att det verkar omöjligt att ladda hem en äldre OSX på en nyare dator.

Någon som har en lösning?

Vilken modell av MacPro gäller det?

Vad startade du från när du formaterade? Vilka möjliga startskivor har du tillgängliga? Original återställnings DVD som hör till modellen?

Man kan hämta tidigare OSX-versioner om man är inloggad på Apple Store med ett Apple-ID som tidigare hämtat den OSX-versionen. Då finns de under ”köpt”.

Ursprungligen av IngoX:

Vilken modell av MacPro gäller det?

Vad startade du från när du formaterade? Vilka möjliga startskivor har du tillgängliga? Original återställnings DVD som hör till modellen?

Man kan hämta tidigare OSX-versioner om man är inloggad på Apple Store med ett Apple-ID som tidigare hämtat den OSX-versionen. Då finns de under ”köpt”.

Modellnamn: Mac Pro
Modellidentifierare: MacPro4,1 – Early 2009

Jag startade från själva datorn genom att hålla nere CMD + R men när jag kommer till nedladdning av den aktuella versionen så finns inte objektet (se tidigare bifogad bild). Men här kommer man ju åt skivverktyg och där formaterade jag alla diskarna.

Kan inte heller hämta från min nya dator inloggad och under Köpt. Även om objektet finns där så laddar den inte ned det eftersom det inte fungerar till min nya Mac.

När det gäller dvd läsaren i den gamla datorn så får jag inte den att öppna sig så jag kan stoppa in skivan. Händer inget när jag klickar på tangenten som ska öppna läsaren.

Ursprungligen av schröder:

...(se tidigare bifogad bild)...

Här finns inga bilder.

Ursprungligen av schröder:

...laddar den inte ned det eftersom det inte fungerar till min nya Mac...

Det ska fungera att ladda ned ändå. Eventuella "protester" borde inte komma förrän du försöker använda den nedladdade installationsfilen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här finns inga bilder.

Det ska fungera att ladda ned ändå. Eventuella "protester" borde inte komma förrän du försöker använda den nedladdade installationsfilen.

Nix funkar ej. Se bifogad bild

Ursprungligen av schröder:

Nix funkar ej. Se bifogad bild

Sedan kom jag vidare genom att hålla nere "alt" vid start så kan man boota från dvd och så kan man öppna och stänga dvd-spelaren med tangentbordet.

Men jag kommer bara till bifogad bild och har testat flera ggr.

Hmm

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-13 10:24

https://support.apple.com/en-za/HT204904
"* If you're selling or giving away a Mac that is using OS X El Capitan or earlier, use Command-R to make sure that the installation isn't associated with your Apple ID."

https://apple.stackexchange.com/questions/238...

https://support.apple.com/en-us/HT201255
Vad händer med om du startar med Command S?

Har du testat med ett annat tangentbord?

https://apple.stackexchange.com/questions/112...

Senast redigerat 2018-08-13 10:43
Ursprungligen av iSweden:

https://support.apple.com/en-za/HT204904

"* If you're selling or giving away a Mac that is using OS X El Capitan or earlier, use Command-R to make sure that the installation isn't associated with your Apple ID."

Lite svårt eftersom den frågar efter Apple ID innan man kommer till installationen av El Capitan. Man kan alltså inte gå förbi denna fråga tyvärr.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-13 10:48
Ursprungligen av schröder:

Lite svårt eftersom den frågar efter Apple ID innan man kommer till installationen av El Capitan. Man kan alltså inte gå förbi denna fråga tyvärr.

Är det inte som så att du har missat att av-identifiera din MacPro innan du raderade diskarna. Därför måste du ta omaket att skriva in ditt AppleID och göra en ordinarie installation av MacOS X för att *nu* ta bort din koppling till ditt AppleID och sedan blåsa datorn? Det finns ett motsvarande halv-limbo på iOS som gör att om du raderar innehåll och inställningar *utan* att koppla ifrån AppleID så kommer frågan upp igen vid omstart då iOS kräver en aktivering.

Är du med på vad jag försöker beskriva att du måste göra?

En bra länk att läsa. Dessutom står det

Citat:

If you're reinstalling because you're preparing to sell or give away your Mac, you should disable certain features and services first, then follow the remaining the steps in this article.

i dokumentet som refereras I denna tråd. Det är nog här som du kanske tog en genväg?

Ursprungligen av frazze:

Är det inte som så att du har missat att av-identifiera din MacPro innan du raderade diskarna. Därför måste du ta omaket att skriva in ditt AppleID och göra en ordinarie installation av MacOS X för att *nu* ta bort din koppling till ditt AppleID och sedan blåsa datorn? Det finns ett motsvarande halv-limbo på iOS som gör att om du raderar innehåll och inställningar *utan* att koppla ifrån AppleID så kommer frågan upp igen vid omstart då iOS kräver en aktivering.

Är du med på vad jag försöker beskriva att du måste göra?

Gissar att du menar Avauktorisera datorn och det är gjort. Har också loggat ut från iCloud innan jag gjorde allt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-13 11:00

Om du gjort allt rätt och ändå inte kommer åt nätverksinstallation, inte kan ladda hem från Apple och DVDn strular så är väl sista utvägen att tanka hem en torrent och lägga på ett USB-minne.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-13 11:16
Ursprungligen av schröder:

Sedan kom jag vidare genom att hålla nere "alt" vid start så kan man boota från dvd och så kan man öppna och stänga dvd-spelaren med tangentbordet.

Men jag kommer bara till bifogad bild och har testat flera ggr.
<bild av kernel panic>
Hmm

Du kan väl läsa mer här eller här.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-13 11:18
Ursprungligen av schröder:

Lite svårt eftersom den frågar efter Apple ID innan man kommer till installationen av El Capitan. Man kan alltså inte gå förbi denna fråga tyvärr.

Hmm... Har du möjlighet att skärmdumpa det också? Jag är inte riktigt med var den frågan kommer upp och du den ser ut.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-13 11:28

Men vänta... Är det inte det här som du ska göra (och inte fortsätta fram till frågan om AppleID etc):

Citat:

After macOS installation is complete, the Mac restarts to a Welcome screen and asks you to choose a country or region. If you want to leave the Mac in an out-of-box state, don't continue with the setup of your system. Instead, press Command-Q to shut down the Mac. When the new owner turns on the Mac, setup assistant will guide them through the setup process.

Jag skriver så här för jag är inte säker på att vi båda menar samma sak med "installationen av El Capitan".

Ursprungligen av frazze:

Hmm... Har du möjlighet att skärmdumpa det också? Jag är inte riktigt med var den frågan kommer upp och du den ser ut.

Där kommer troligtvis en Mackille under eftermiddagen och hjälper mig.

Återkommer när jag vet hur det går.

Ursprungligen av frazze:

Men vänta... Är det inte det här som du ska göra (och inte fortsätta fram till frågan om AppleID etc):
Jag skriver så här för jag är inte säker på att vi båda menar samma sak med "installationen av El Capitan".

Så långt kommer jag inte.

Den frågar om var jag vill installera och då väljer jag i vanlig ordning Macintosh HD (en ssd där systemet låg tidigare) och sedan kommer man till nedladdning av El Capitan där den frågar om mitt Apple ID för att sedan komma vidare. Set är här jag sedan får info om att objektet inte finns och att man ska försöka senare.

Ursprungligen av schröder:

Nix funkar ej. Se bifogad bild

Ok, det är inte en "vanlig" nedladdning via App Store, utan detta sker under "Recovery". Då förstår jag.

Ladda ned det via App Store på din andra dator i stället. Sen lägger du det på ett USB-minne och installerar därifrån.

http://diskmakerx.com/

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-08-13 16:21

Om man googlar lite på El Capitan, (Internet) Recovery och Item is temporarily... så ser man att det har att göra med om AppleID:t i fråga var det som användes när man ursprungligen registrerade datorn. Möjligen kan man också tolka tråden som att det måste vara det AppleID:t som användes när man laddade ned just El Capitan första gången. Sanningen ligger troligen någonstans där emellan... Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-13 22:46
Ursprungligen av schröder:

Lite svårt eftersom den frågar efter Apple ID innan man kommer till installationen av El Capitan. Man kan alltså inte gå förbi denna fråga tyvärr.

Vad händer om du fyller i det gamla?

Ursprungligen av iSweden:

Vad händer om du fyller i det gamla?

Man kommer dit där man kan ladda ner El Capitan men där jag hela tiden får meddelandet att objektet inte finns för tillfället.

Jag har lämnat in datorn till Kullander i Malmö som fixar den snabbt för drygt 800 kr men det är det värt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-14 17:53
Ursprungligen av schröder:

Man kommer dit där man kan ladda ner El Capitan men där jag hela tiden får meddelandet att objektet inte finns för tillfället.

Moment 22
Jag hamnade nyligen i en liknande situation. Skulle installera om en android-mobil från säkerhetskopia i molnet. Men valet att återställa från säkerhetskopia från molnet låg FÖRE inställningarna för WiFi. Och det gick inte att backa. Så jag kunde endast välja att installera enheten som ny.

Den här typen av låsningar och ogenomtänkta lägen har tidigare varit ovanliga hos Apple. Men visst om jag ska vara djävulens advokat, man kan hävda att Apple idag har en mycket komplexare miljö med alla flera olika typer av enheter och molnlagringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-01-29 10:51

Fick hjälp från denna tråden idag på jobbet, ett år senare

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-08-10 11:52

Mha mas kan man ladda ner äldre versioner av macOS / OS X, exvis för Mojave:

Citat:

mas install 1398502828

1
Bevaka tråden