Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Speldator - vad?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-13 14:37

Sonen vill ha en dator för spel. Han är 9 år och spelar på PS4 och iPad. Just nu är det mest Fortnight. Någon som kan ge en första vägledning. Vad ska man tänka på, vilka fallgropar finns och bör det vara en PC, eller fungerar det med Mac..?

Ska du spela datorspel så är nog en Windowsdator att föredra. Även om vissa spel fungerar på Mac också. Vad hade du tänkt lägga för peng på datorn?

Ursprungligen av xms67:

Sonen vill ha en dator för spel. Han är 9 år och spelar på PS4 och iPad. Just nu är det mest Fortnight. Någon som kan ge en första vägledning. Vad ska man tänka på, vilka fallgropar finns och bör det vara en PC, eller fungerar det med Mac..?

Vad har du för budget? Skall det bara vara dator eller även kringutrustning som tex skärm, mus och tangentbord?
Ett tips är även att ställa denna fråga på 99:s systersida Sweclockers.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-13 21:11
Ursprungligen av SweSG:

Ska du spela datorspel så är nog en Windowsdator att föredra. Även om vissa spel fungerar på Mac också. Vad hade du tänkt lägga för peng på datorn?

Ursprungligen av nyllet83:

Vad har du för budget? Skall det bara vara dator eller även kringutrustning som tex skärm, mus och tangentbord?
Ett tips är även att ställa denna fråga på 99:s systersida Sweclockers.

Ska kolla på Swecklockers också, aldrig besökt den sidan.

Budget vet jag inte för jag har ingen aning om var det börjar och var det slutar..?. Och ja, det är skärm, mus och tangentbord etc. För en 9-åring behöver det ju inte vara en toppmaskin, men samtidigt spelar? de ju ganska "tunga" spel.

Ursprungligen av xms67:

Ska kolla på Swecklockers också, aldrig besökt den sidan.

Budget vet jag inte för jag har ingen aning om var det börjar och var det slutar..?. Och ja, det är skärm, mus och tangentbord etc. För en 9-åring behöver det ju inte vara en toppmaskin, men samtidigt spelar? de ju ganska "tunga" spel.

Jag utgår från att du önskar en färdigbyggd dator och inte vill bygga ihop den själv? Dock är det kul att bygga en dator själv då man kan själv välja exakt vilka komponenter man vill ha och skapa något eget.
Är det något annat än datorn, skärm, mus och tangentbord som skall införskaffas?
Vad har du för krav på skärm, mus och tangentbord? Bara att de finns med och fungerar eller skall de vara ”gaminginriktade”?

Jag tror dock att Sweclockers forum är mer lämpat för just din frågeställning. Sweclockers.com är inriktad på datorer och hårdvara och just din typ av fråga dyker upp i princip dagligen i deras forum. 99.se, sweclockers.com och fz.se är alla en del av Geeks och varje sida riktar in sig på olika saker. Det är anledningen till att jag rekommenderar dig att kolla in Sweclockers.com för just denna fråga om ny speldator.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-13 21:52

Nackdelen med att ställa frågan på sweclockers är att 90% av alla som svarar kommer skriva att du ska bygga själv, även om du skriver att du vill ha färdigbyggt. Bra tips kommer det vara dock och du kan välja till montering på de flesta butikerna.

Med tanke på att det är en 9-åring och hur otroligt bra hårdvara stått sig senaste 6-7 åren så tipsar jag om att kika på begagnat.
i5/7 med 8GB ram och t ex ett GeForce 660 / radeon 7950 eller nyare står sig oerhört bra.
Min dotter (också 9) använder min gamla i5 2500k och ett radeon 6970, den datorn kör alla nya spel även om man får sänka grafiken en del på de värsta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-13 22:32
Ursprungligen av Json_81:

Nackdelen med att ställa frågan på sweclockers är att 90% av alla som svarar kommer skriva att du ska bygga själv, även om du skriver att du vill ha färdigbyggt. Bra tips kommer det vara dock och du kan välja till montering på de flesta butikerna.

Med tanke på att det är en 9-åring och hur otroligt bra hårdvara stått sig senaste 6-7 åren så tipsar jag om att kika på begagnat.
i5/7 med 8GB ram och t ex ett GeForce 660 / radeon 7950 eller nyare står sig oerhört bra.
Min dotter (också 9) använder min gamla i5 2500k och ett radeon 6970, den datorn kör alla nya spel även om man får sänka grafiken en del på de värsta.

Även om du säkert har rätt och att det vore mycket klokt så orkar jag inte jaga rätt på begagnat. Får gå för nytt. Såg tips om denna på Sweclockers: https://www.elgiganten.se/product/datorer-til...
Själv reagerade jag på 8 GB RAM. På Mac-sidan jagar vi 32 GB RAM och surar för 16... Är 8 GB tillräckligt för att datorn ska leva några år..? Vi jagar ju 32 GB RAM här är är sura för 16..?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-14 08:41
Ursprungligen av xms67:

Även om du säkert har rätt och att det vore mycket klokt så orkar jag inte jaga rätt på begagnat. Får gå för nytt. Såg tips om denna på Sweclockers: https://www.elgiganten.se/product/datorer-til...
Själv reagerade jag på 8 GB RAM. På Mac-sidan jagar vi 32 GB RAM och surar för 16... Är 8 GB tillräckligt för att datorn ska leva några år..? Vi jagar ju 32 GB RAM här är är sura för 16..?

Prestandan ser vettig ut.
För spel behöver man sällan mer än 8GB (om man inte ska ha massa annat igång i bakgrunden) och till skillnad från de flesta macar går det att uppgradera.

Nackdelen med den datorn är att uppgraderingsmöjligheterna kan vara lite begränsade.
Du kommer nästan garanterat vilja sätta in en hårddisk till direkt om han vill ha mer än 2-3 spel installerade.

Senast redigerat 2018-08-14 10:29
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-14 18:46

Om jag varit du hade jag slängt mig på denna istället:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-til...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-14 23:15
Ursprungligen av Json_81:

Om jag varit du hade jag slängt mig på denna istället:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-til...

Köpte den..?. Har du tips på skärm?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-15 09:24
Ursprungligen av xms67:

Köpte den..?. Har du tips på skärm?

Hur stor? Vad får det kosta?

En 24” 1080p 144Hz tycker jag du ska ta minst, eller en 27” 1440p 144Hz om du vill slå på stort, men då är du uppe i 5-7000.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-15 09:57
Ursprungligen av Json_81:

Hur stor? Vad får det kosta?

En 24” 1080p 144Hz tycker jag du ska ta minst, eller en 27” 1440p 144Hz om du vill slå på stort, men då är du uppe i 5-7000.

Jag är ju inte så bra på det här... men 5-7000 ligger lite ovanför budget. Så 24" 1080p alltså.

Ursprungligen av xms67:

Jag är ju inte så bra på det här... men 5-7000 ligger lite ovanför budget. Så 24" 1080p alltså.

Om det inte måste vara en HP-skärm så kika lite på den skärmen jag köpte i början av året:

https://www.99.se/forum/p/2333035

Dell UltraSharp U2417H Infinity. Ligger på 2790kr på dustinhome just nu.

Jag är ganska nöjd med den! Är dock osäker på hur den fungerar i spel.

Köpte en 23" Dell UltraSharp UZ2315H till sonen för ett par år sedan. Kopplades först till en HP-laptop och nu senast till en mac mini. Mycket nöjd.

Den har nog utgått nu, men att ha USB-hubb, hörlursutgång, högtalare och webkamera inbyggt i skärmen är väldigt praktiskt. Dessutom är den höj- och sänkbar.

Jag hittar Dell UltraSharp UZ2215H som är en tum mindre men nästan 1500 kr dyrare än vad jag köpte 23-tummaren för 2016: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2676758

Denna är billigare men har ändå högtalare och kamera: Dells s.k. videokonfernsskärm P2418HZ https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4157873
Direktlänk till Dell (2700 kr): https://www.dell.com/sv-se/shop/accessories/a...

Borde räcka långt tycker jag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-15 11:15
Ursprungligen av xms67:

Jag är ju inte så bra på det här... men 5-7000 ligger lite ovanför budget. Så 24" 1080p alltså.

Denna kanske?
https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-v...

Dell skärmarna du fått tips om är bra skärmar, men för en gaming dator hade jag prioriterat 144Hz före IPS-panel och helt korrekta färger.
Om nu inte seriös bildhantering finns med i planerna såklart.

Vill du hålla nere kostnaden så duger såklart i princip vilken 60Hz som helst med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-15 13:13
Ursprungligen av Json_81:

Denna kanske?
https://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-v...

Dell skärmarna du fått tips om är bra skärmar, men för en gaming dator hade jag prioriterat 144Hz före IPS-panel och helt korrekta färger.
Om nu inte seriös bildhantering finns med i planerna såklart.

Vill du hålla nere kostnaden så duger såklart i princip vilken 60Hz som helst med.

Bra förslag! Köpte den.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-15 15:36
Ursprungligen av xms67:

Bra förslag! Köpte den.

Du lär ha en lycklig grabb

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-15 17:33
Ursprungligen av Json_81:

Du lär ha en lycklig grabb

Och om allt fungerar, på ett bra sätt, även en lycklig far..?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-15 20:05
Ursprungligen av xms67:

Och om allt fungerar, på ett bra sätt, även en lycklig far..?

Svårt att tro att annat de närmsta åren

Vet inte hur ni löst tangentbord, mus och hörlurar men det är så personligt så det är nästan omöjligt att ge tips

Ursprungligen av xms67:

Och om allt fungerar, på ett bra sätt, även en lycklig far..?

Om allt fungerar? Vänta du bara tills Windowsuppdateringar slår ut ditt grafikkort eller vissa spel vägrar installera sig trots registreringar hit och dit (*host* Sims 3 *host*).

Låt nu grabben skriva ett kontrakt i sitt eget blod att "var en sin egen Windows-support"...

Ursprungligen av johan_tanying:

Om allt fungerar? Vänta du bara tills Windowsuppdateringar slår ut ditt grafikkort eller vissa spel vägrar installera sig trots registreringar hit och dit (*host* Sims 3 *host*).

Låt nu grabben skriva ett kontrakt i sitt eget blod att "var en sin egen Windows-support"...

Ett icke-problem om man använder modern hårdvara och mjukvara som är fräschare än ett 9 år gammalt spel (*host* Sims 3 *host*). SBS kan man aldrig försäkra sig mot.

Det kommer nog gå utmärkt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-16 08:07
Ursprungligen av johan_tanying:

Om allt fungerar? Vänta du bara tills Windowsuppdateringar slår ut ditt grafikkort eller vissa spel vägrar installera sig trots registreringar hit och dit (*host* Sims 3 *host*).

Låt nu grabben skriva ett kontrakt i sitt eget blod att "var en sin egen Windows-support"...

90-talet ringde

Ursprungligen av Json_81:

90-talet ringde

Ja det kan man ju tycka - och visst känns det som det. Men det handlar om dotterns HP-laptop från 2015 (med Win 10, AMD-CPU och diskret/integrerad AMD-GPUer som har haft löjligt många problem med drivrutiner - från Microsoft liksom de de direkt från AMD. Just nu tvingas vi köra på 2017 års version (och har tagit till all upptänklig voodoo för att inte AMD och/eller Microsoft skall få för sig att "uppdatera" trots allt). AMDs support är förvisso väldigt bra, men löst problemet med att de egna drivrutinerna fungerar med de egna grafikkorten har dom inte! Att installera om Win från scratch hjälper inte heller. Satte in en SSD efter att Windows hamnat i en uppdaterings-loop of death då det ändå inte gick att undvika att blåsa burken. Nu startar den lite fortare än förr men allt annat är sig likt.

Och att få samtliga Sims-skivor (dvs alla olika tilläggspaket och allt vad det heter) att lira med Origin-appen och därmed få alla installationer kopplade till molnet krävde en ganska lång konversation med supporten. Vete tusan om det fortfarande inte är någon skiva som inte lyckades installeras...
/rant

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-16 09:50
Ursprungligen av johan_tanying:

Ja det kan man ju tycka - och visst känns det som det. Men det handlar om dotterns HP-laptop från 2015 (med Win 10, AMD-CPU och diskret/integrerad AMD-GPUer som har haft löjligt många problem med drivrutiner - från Microsoft liksom de de direkt från AMD. Just nu tvingas vi köra på 2017 års version (och har tagit till all upptänklig voodoo för att inte AMD och/eller Microsoft skall få för sig att "uppdatera" trots allt). AMDs support är förvisso väldigt bra, men löst problemet med att de egna drivrutinerna fungerar med de egna grafikkorten har dom inte! Att installera om Win från scratch hjälper inte heller. Satte in en SSD efter att Windows hamnat i en uppdaterings-loop of death då det ändå inte gick att undvika att blåsa burken. Nu startar den lite fortare än förr men allt annat är sig likt.

Och att få samtliga Sims-skivor (dvs alla olika tilläggspaket och allt vad det heter) att lira med Origin-appen och därmed få alla installationer kopplade till molnet krävde en ganska lång konversation med supporten. Vete tusan om det fortfarande inte är någon skiva som inte lyckades installeras...
/rant

Ouch, är det fortfarande ett problem alltså. Minns att jag fick reklamera en laptop för att de inte uppdaterade grafikkortets bios och löste inkompabilitetsproblem med drivrutinerna. Men det är typ 15 år sen.

TS har köpt Intel och nvidia dock och en stationär burk så han slipper nästan garanterat såna problem.

Ursprungligen av Json_81:

Ouch, är det fortfarande ett problem alltså. Minns att jag fick reklamera en laptop för att de inte uppdaterade grafikkortets bios och löste inkompabilitetsproblem med drivrutinerna. Men det är typ 15 år sen.

TS har köpt Intel och nvidia dock och en stationär burk så han slipper nästan garanterat såna problem.

Jodå. Trodde jag också när man köpte en rekommenderad märkesprodukt...

Men vi skall väl inte måla fan på väggen även om jag är skeptisk.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-16 10:51
Ursprungligen av johan_tanying:

Jodå. Trodde jag också när man köpte en rekommenderad märkesprodukt...

Men vi skall väl inte måla fan på väggen även om jag är skeptisk.

”PC” är ju tyvärr inte fritt från fel de heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-16 10:57

Allt som skrivs om problemen med PC och windows var 80% av orsaken till att jag gick över till Mac(de resterande 20 var att jag hade en iPhone och vill få en integration). Men vad gör man när barn och ungdomar vill spela? Mac erbjuder inte ett riktigt vettigt alternativ för spelande. Och när så många andra spelar på PC blir det självgenererande. Jag har i alla fall försökt köpa något sånär kända och stabila produkter. Även om kunskapen är lite låg så är det så jag valt bland de tips och råd jag fått.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-17 13:08
Ursprungligen av Json_81:

Svårt att tro att annat de närmsta åren

Vet inte hur ni löst tangentbord, mus och hörlurar men det är så personligt så det är nästan omöjligt att ge tips

Ett tips ge *** i Logitech.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-17 13:38
Ursprungligen av juanito:

Ett tips ge *** i Logitech.

Jaså? Jag har alltid varit nöjd med de produkter jag använt.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-08-17 14:09
Ursprungligen av Json_81:

Jaså? Jag har alltid varit nöjd med de produkter jag använt.

Inte sedan de köpte upp konkurenterna. Förr var deras hårdvara ok. Numera är deras hårdvara på samma nivå som deras mjukvara. Logitech hårdvara är bättre utan deras mjukvara det om något säger något om dem.

På windows sidan rekomenderar jag Microsofts Tangentbord och även deras möss verkar gedigna, själv har jag deras sculpt tangentbord, det tangentbordet har bara ett fel och det är att fn knappen inte är en knapp.

Väldigt svårt att hitta bra möss numera. Såkallade ergonomiska möss är allt annat än ergonomiska och de billigaste rese mössen verkar vara bland de vettigaste. Men microsoft har några intressanta modeller. Men ta inte sculpt ergonomic mösset, iofs kommer det tillsammans med tangentbordet.

Ergonomiska möss bör kunna styras med enbart fingrarna och inte hela handen. De flesta är för stora för detta. Dagens så kallade ergonomiska möss tänker enbart på hur handen är vinklad och tvingar en att använda halva överkroppen för att manövrera.

Arc verkar intressant, om den inte är för lång kunde den vara ett bra alternativ.

På spel sidan har man ju vaknat upp för detta och man pratar om tre olika typer av grepp. Fingertip greppet är det jag förespråkar som överlägset alla andra framför allt från ergonomisk synvinkel. Men det kräver att musen inte är för fet baktill eller för lång. Den får dock gärna vara bred så den är lätt att greppa med tumme, lill-ringfingret. Är musen för lång tvingas man åter igen till att använda halva överkroppen för att manövrera pekaren neråt.

Bevaka tråden