Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minsta mobilflärpen någonsin

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Flärptrenden för mobiltelefoner ser ut att hålla i sig även nästa säsong, och kinesiska Oppo presenterar nu den minsta flärpen någonsin på sin nya mobil F9.

Läs hela artikeln här

Alldeles för stor flärp på den där också då jag inte vill ha någon alls. Jag kan inte med dom och tycker det ser ful ut.

Ursprungligen av Redaktionen:

Flärptrenden för mobiltelefoner ser ut att hålla i sig även nästa säsong, och kinesiska Oppo presenterar nu den minsta flärpen någonsin på sin nya mobil F9.

Läs hela artikeln här

Essential Phone? Får nog ta fram måttband för att kora en vinnare...

Ursprungligen av matssoderstrom:

Essential Phone? Får nog ta fram måttband för att kora en vinnare...

Här en jämförelse (som inte är avgjort proportionell):

F9:s flärp är bredare men grundare. Ytmässigt kan det kanske vara hugget som stucket.

Ursprungligen av Zeugma:

Här en jämförelse (som inte är avgjort proportionell):

F9:s flärp är bredare men grundare. Ytmässigt kan det kanske vara hugget som stucket.

Oj, mer jämt än jag mindes det som!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Oj, mer jämt än jag mindes det som!

För övrigt tycker jag de här ”smala” flärparna är fulare än normal-breda.

Ursprungligen av jakobnilsson:

För övrigt tycker jag de här ”smala” flärparna är fulare än normal-breda.

Hela konceptet är en dålig kompromiss jag skulle uppskatta om de helt försvann nästa med nästa års modeller när det är dags för mig att uppgradera.

  • Medlem
  • 2018-08-15 19:29
Ursprungligen av jakobnilsson:

För övrigt tycker jag de här ”smala” flärparna är fulare än normal-breda.

På Android kan man välj välja om man har flärp eller rak linje med mörkt fält. Jag tycker helt utan flärp är snyggast ?

Varför är det inte mer drama kring 18:9?
Flärpen är ju aldrig ivägen i surf, inte ens i video!!!
För om du väljer helskärm försvinner ju typ 15% av videon i UPPSKALNINGEN!!!
Det för mig är ett mycket större bekymmer om jag ska välja.
Men ingen snackar om detta...

Ursprungligen av Mackan1984:

Varför är det inte mer drama kring 18:9?
Flärpen är ju aldrig ivägen i surf, inte ens i video!!!
För om du väljer helskärm försvinner ju typ 15% av videon i UPPSKALNINGEN!!!
Det för mig är ett mycket större bekymmer om jag ska välja.
Men ingen snackar om detta...

Att bli av med stora delar av notifikationsfältet är ju ett problem och jag anser att den är i vägen. Visst kommer antagligen inte avstå ett köp om mobilen jag vill ha har flärp. Men det är en dålig och ful kompromiss, som jag hoppas försvinner fort.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Att bli av med stora delar av notifikationsfältet är ju ett problem och jag anser att den är i vägen. Visst kommer antagligen inte avstå ett köp om mobilen jag vill ha har flärp. Men det är en dålig och ful kompromiss, som jag hoppas försvinner fort.

Nu har jag iPhone så jag vet inte vad för notifikationsfält jag skulle sakna.
Tid och batteri är det enda jag vill se där uppe.
Wifi och bt är på 24/7 så det vet jag redan.

Ful och dålig kompromiss...

Jag rycker snarare att det är ett försvarbart designbeslut för iPhone X. Helheten med större skärm och faceid fungerar bra

Givetvis så vore det optimala att kunna dölja se sensorerna bakom skärmen men just nu så förhindrar verkligheten detta även om jag är övertygad om att man jobbar på det.

Statusraden innehåller den information som behövs redan idag. iOS har aldrig använt statusraden för att förmedla notiser och liknande information så det är ingen större skillnad mot andra modeller.

Jmf med iPad. Massor av utrymme men i princip samma informationsmängd

Senast redigerat 2018-08-16 04:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Ful och dålig kompromiss...

Jag rycker snarare att det är ett försvarbart designbeslut för iPhone X. Helheten med större skärm och faceid fungerar bra

Givetvis så vore det optimala att kunna dölja se sensorerna bakom skärmen men just nu så förhindrar verkligheten detta även om jag är övertygad om att man jobbar på det.

Statusraden innehåller den information som behövs redan idag. iOS har aldrig använt statusraden för att förmedla notiser och liknande information så det är ingen större skillnad mot andra modeller.

Jmf med iPad. Massor av utrymme men i princip samma informationsmängd

Notiser får jag ju ändå som sticker fram i nån sekund och jag hatar dom.
Skulle hata dom ännu mer om dom visade sig tills jag ”släckte” dom ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Notiser får jag ju ändå som sticker fram i nån sekund och jag hatar dom.
Skulle hata dom ännu mer om dom visade sig tills jag ”släckte” dom ?

Jo, jag tyckte att det var läge att påpeka att det är en statusrad och inte en notisrad.

GIvetvis så kanske det är ett annat problem på Androidtelefoner men det bryr jag mig inte om.

Ursprungligen av Mackan1984:

Nu har jag iPhone så jag vet inte vad för notifikationsfält jag skulle sakna.
Tid och batteri är det enda jag vill se där uppe.
Wifi och bt är på 24/7 så det vet jag redan.

Alla använder telefonerna olika jag nyttjar utrymmet så för mig blir det en större nackdel med flik än för dig. Jag har just nu. Tid, batteri, två simkort, wifi, bt, nätets hastighet, och ett gäng olika mail tjänster osv som visar sig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ful och dålig kompromiss...

Jag rycker snarare att det är ett försvarbart designbeslut för iPhone X. Helheten med större skärm och faceid fungerar bra

Givetvis så vore det optimala att kunna dölja se sensorerna bakom skärmen men just nu så förhindrar verkligheten detta även om jag är övertygad om att man jobbar på det.

Statusraden innehåller den information som behövs redan idag. iOS har aldrig använt statusraden för att förmedla notiser och liknande information så det är ingen större skillnad mot andra modeller.

Jmf med iPad. Massor av utrymme men i princip samma informationsmängd

Jag skulle inte ha något emot om de lagt sensorerna ovanför skärmen och haft en vanlig skärm fram tills det var möjligt att gömma de bakom skärmen, visst de behöver inte ha så tjock ram som på tidigare iphone men vem stör sig egentligen på tjockare ram runt skärmen? Det är väl mest android fanboys som gnällde på detta innan iphone X kom?
Att göra som de gjorde ger ju bara ett slarvigt intryck. De försökte bli av med ramen runt skärmen och lyckades inte pga tekniken inte finns ännu.

Att Jag kallade det notifikantionsfält är bara pga att jag aldrig tänkt på vad det svenska namnet är använder inte ordet så ofta och när man läser/ser recensioner är det ju på engelska. Däremot heter det Statusfält i min telefon så halva rätt.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Alla använder telefonerna olika jag nyttjar utrymmet så för mig blir det en större nackdel med flik än för dig. Jag har just nu. Tid, batteri, två simkort, wifi, bt, nätets hastighet, och ett gäng olika mail tjänster osv som visar sig.

Jag förstår men går det inte få den statusraden under notchen på android då?

Ursprungligen av Mackan1984:

Jag förstår men går det inte få den statusraden under notchen på android då?

Kanske är möjligt och i så fall är det väl inga praktiska problem kvar för min del med en telefon med flik. Men det var inget jag hittade när jag pillade lite på min fars huawei P20 pro i alla fall.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Kanske är möjligt och i så fall är det väl inga praktiska problem kvar för min del med en telefon med flik. Men det var inget jag hittade när jag pillade lite på min fars huawei P20 pro i alla fall.

Försökte googla lite men hitta inga bra artiklar.
Möjligt att 9 pie kan ha lite åtgärder.
Kanske 99s redaktion kan svara på detta? ?

Flerp

Flärp är förvisso mycket bättre än notch men som skåning föredrar jag den mer husliga stavningen flerp.

1
Bevaka tråden