• Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-28 20:23
Ursprungligen av juanito:

Det gjorde jag även på 90 talet inget nytt för mig som Apple användare. Men jag vet varför jag väljer som jag gör.

Integretitets frågorna är det som hållit mig bort från google i första hand, men nu även i andra hand eftersom de håller på att göra det samma som MS gjorde på sin tid.

Några år sen höll webkit på att bli en defacto standard. Nu vänder Google och skapar sitt eget istället för att jobba för och gå över till webkit 2. De håller redan på med inkompatibilitets programmering på samma sätt som MS gjorde på sin tid.

De drar sig ifrån standarder för sina egna giriga intressens skull precis som MS skapar de egna defacto standarder som inte är standardiserade. Se bara på fighten om HTML 5.

MS vs Apple, MS vs Netscape återupplivas i Google vs Apple på samma smutsiga sätt som 90 talet. Det tidigare slutade i domar mot MS både i EU och USA. Vilket ledde till att vi konsumenter åter igen kunde åtnjuta verkliga framgångar innom IT sektorn.
Nu stagnerar det igen och vi har redan nu återigen påbörjat fighten om webben och dess standarder allt pga Google denna gång.

Jag förstår ditt resonemang. Jag har också varit med på resan och känner i stort det samma. Men Gmail, Sheets (Google Apps), Data Studio, Maps och några till är väldigt fina tjänster. Google som hamstrar data är duktiga på att bygga både bra (ofta bäst) plattformar så att de får många användare att samla in data från. Ex. Gmail, bäst webbmejl med råge och dessutom gratis. Vilket naturligtvis genererar många användare.

Sedan förefaller det vara en naturlag att den som är störst slutar bry sig om standarder. Vet ej om jag kan skylla på MS eller Google för att medvetet avvika från gemensamma standarder, men visst MS får bära hundhuvudet. Nu när MS tappar på flera fronter så är de helt plötsligt väldigt samarbetsvilliga och släpper en hel del som öppen källkod.