Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Socialdemokraterna frågas ut av 99

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ni ställde frågorna, och vi bjöd in representanter från Sveriges riksdagspartier för att svara. I Geeks valspecial har det nu blivit dags för Socialdemokraterna, som berättar om partiets politik i teknikrelaterade frågor.

Läs hela artikeln här

Inlägg som inte är konstruktiva eller tillför något till ämnet kommer att tas bort. Åsikter om vad för material som bör publiceras på 99 kan delas via kontaktformuläret, eller skötas i en separat tråd.

Om man, som jag, inte har 1h över men fortfarande är intresserad och vill veta vad som sägs i intervjun, hur gör man då? Skulle man kunna läsa intervjun någonstans (vilket borde ta ca. 5 minuter... som jag har över!)

Ursprungligen av Felion1337:

Om man, som jag, inte har 1h över men fortfarande är intresserad och vill veta vad som sägs i intervjun, hur gör man då? Skulle man kunna läsa intervjun någonstans (vilket borde ta ca. 5 minuter... som jag har över!)

Det kommer att gå att lyssna på intervjun som ett avsnitt av vår poddradio, centerpartiet finns redan. Vi ska också se över om vi kan erbjuda länkar till intervjuns olika frågeställningar, men någon textversion har vi inte planerat.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-18 04:40
Ursprungligen av Felion1337:

Om man, som jag, inte har 1h över men fortfarande är intresserad och vill veta vad som sägs i intervjun, hur gör man då? Skulle man kunna läsa intervjun någonstans (vilket borde ta ca. 5 minuter... som jag har över!)

Ursprungligen av Ida Blix:

Det kommer att gå att lyssna på intervjun som ett avsnitt av vår poddradio, centerpartiet finns redan. Vi ska också se över om vi kan erbjuda länkar till intervjuns olika frågeställningar, men någon textversion har vi inte planerat.

Jag är inte heller jätteförtjust i den här trenden med videor när man hellre vill skumma igenom text.
Det här är långt ifrån värsta exemplet och kan man lyssna på poden låter det som en bra kompromiss.

Ursprungligen av Json_81:

Jag är inte heller jätteförtjust i den här trenden med videor när man hellre vill skumma igenom text.
Det här är långt ifrån värsta exemplet och kan man lyssna på poden låter det som en bra kompromiss.

Även om podcast blir bättre eftersom man kan göra annat. Kan ljudspår från video ofta bli sämre som podcast än rena podcasts, för oftast finns det ju någon anledning till att de valde Video som format från start. Nu har jag inte sett mer än ca 5 min av förra klippet men innehåller det videoklipp och grafer osv? (de har ju en skärm bakom sig trots allt) Ska försöka lyssna igenom innan valet dock.

Något ni skulle kunna göra är ju att ge oss timestamps för de olika frågorna Andreas frågar så man inte behöver se 60 min/parti. Och enklare kan jämföra de olika partierna i samma fråga.

Jag hade hellre tagit en riktig pod gärna med både Ida och Andres så det blir roligare att lyssna på än enbart två röster.

Detta var inte menat att bryta mot "Åsikter om vad för material som bör publiceras på 99 kan delas via kontaktformuläret" utan mer vilket format jag hade föredragit materialet på.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Även om podcast blir bättre eftersom man kan göra annat. Kan ljudspår från video ofta bli sämre som podcast än rena podcasts, för oftast finns det ju någon anledning till att de valde Video som format från start. Nu har jag inte sett mer än ca 5 min av förra klippet men innehåller det videoklipp och grafer osv? (de har ju en skärm bakom sig trots allt) Ska försöka lyssna igenom innan valet dock.

Något ni skulle kunna göra är ju att ge oss timestamps för de olika frågorna Andreas frågar så man inte behöver se 60 min/parti. Och enklare kan jämföra de olika partierna i samma fråga.

Jag hade hellre tagit en riktig pod gärna med både Ida och Andres så det blir roligare att lyssna på än enbart två röster.

Detta var inte menat att bryta mot "Åsikter om vad för material som bör publiceras på 99 kan delas via kontaktformuläret" utan mer vilket format jag hade föredragit materialet på.

Inga grafer osv så videon kan användas som "podcast" i bakgrunden.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Något ni skulle kunna göra är ju att ge oss timestamps för de olika frågorna Andreas frågar så man inte behöver se 60 min/parti. Och enklare kan jämföra de olika partierna i samma fråga.

Ja, detta ska jag försöka hinna lägga till snarast!

Ursprungligen av Jonatatatan:

Något ni skulle kunna göra är ju att ge oss timestamps för de olika frågorna Andreas frågar så man inte behöver se 60 min/parti. Och enklare kan jämföra de olika partierna i samma fråga.

Finns nu som poddversion, och har dessutom lagt in tidslänkar till frågeställningarna så det blir enklare att kika på bara de frågor som intresserar en mest!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-21 19:51

Det pratas mycket om solenergi och Statens bidrag, av alla partier. Men som privatperson får man bara producera max lika mycket som man gör av med på årsbasis, dvs jag får inte producera mer än min egen förbrukning. Detta för att då inte räknas som elproducent och konkurrera med de stora elproducenterna.
Att denna sommar har gett en hel del sol har väl inte gått någon förbi. Och att det då har producerat mer el än andra somrar är heller inte förvånande. Det betyder att i år producerar jag mer än vad jag gör av med. Det betyder att min elleverantör får sin (överskotts-)el från mej helt gratis. Jag får alltså inget som helst betalt för den el jag producerar så fort jag har passerat 0-linjen. Detta tycker jag principiellt är väldigt fel. Vi vill ju alla att vi ska ha mer miljövänlig solel. Och när vi då kan producera mer, så snor elbolagen åt sej av den kakan gratis (trots att de själva går med miljoner/miljarder i vinst).
Vad tycker/tänker partierna om det?

Ursprungligen av kenjon:

Det pratas mycket om solenergi och Statens bidrag, av alla partier. Men som privatperson får man bara producera max lika mycket som man gör av med på årsbasis, dvs jag får inte producera mer än min egen förbrukning. Detta för att då inte räknas som elproducent och konkurrera med de stora elproducenterna.
Att denna sommar har gett en hel del sol har väl inte gått någon förbi. Och att det då har producerat mer el än andra somrar är heller inte förvånande. Det betyder att i år producerar jag mer än vad jag gör av med. Det betyder att min elleverantör får sin (överskotts-)el från mej helt gratis. Jag får alltså inget som helst betalt för den el jag producerar så fort jag har passerat 0-linjen. Detta tycker jag principiellt är väldigt fel. Vi vill ju alla att vi ska ha mer miljövänlig solel. Och när vi då kan producera mer, så snor elbolagen åt sej av den kakan gratis (trots att de själva går med miljoner/miljarder i vinst).
Vad tycker/tänker partierna om det?

Helt enig med dig, Kenjon. Tyskland har en modell som fungerar, så jag hoppas att våra svenska politiker tittar närmare på den modellen. Visst blir man elproducent men bara i liten skala och vi skal kunna få en liten vinst (upp till ett visst rimligt tak [som små producenter har svårt att bryta igenom] kanske 200% av det du förbrukar i normalfallet – spränger man takgränsen räknas man som större elproducent och skattas annorlunda). Modellen skall funka för all slags energisystem (solenergi, vindkraft, även framtida former som vi inte känner till idag).

Fördelen med en fungerande modell är att vi blir mindre beroende av stora kraftverk och risken för strömavbrott minskas också, men det kräver hårdare styrning av elnätet, då elen fluktueras lättare och kan orsaka strömavbrott. Elingenjörerna får klura ut en fungerande lösning (kanske en supersnabbt gyro som mycket snabb kan fånga in överskottsenergi och ge ifrån sig energi, vid underskottsenergi), som stabiliserar hela svenska elnätet.

Politikerna borde tillsätta en kommitté (bestående av erfarna elingenjörer) som ser över fluktationsrisken när vi får många små elproducenter och hur man dämpar risken för fluktationen och stabiliserar nätet. Tyskland måste ha löst detta, så skicka kommittén dit på studieresa!

1
Bevaka tråden