Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det ligger i Googles natur

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De som chockas och upprörs mest av Googles datainsamling är de många användare som aldrig ens reflekterat över att de är företagets användare, och som inte känner till Googles natur.

Läs hela artikeln här

Vi får nog lägga till dem som ser Google som Evil Corp och skyr Google som pesten. De använder ingenting av detta men chockas och upprörs ändå.

Ursprungligen av Zeugma:

Vi får nog lägga till dem som ser Google som Evil Corp och skyr Google som pesten. De använder ingenting av detta men chockas och upprörs ändå.

Ja de bör rimligen uppröras, men inte chockas?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ja de bör rimligen uppröras, men inte chockas?

Det håller jag med om.

Jag blir bara less på Google! Jag skulle gärna använda deras tjänster mera än jag gör idag. Jag betalar ju till och med för vissa tjänster och blir spårad i alla fall. Så dum är jag! Och nej, jag tar inte det utan att klaga! Ligger i min natur! Att komma från Google idag är ju nästan kört. Dom ligger ju på varenda sida med någon form av spårare! Tömma cookies, cache, byta IP m.m. spelar ju ingen roll. Dom spårar ju via fingerprint också. Slå på VPN och ha samma dator du någon gång varit inloggad med på Google och dom vet vem du är i alla fall.

Bra artikel! Man borde kunna göra inkognito fönster (om det kan hjälpa...) som standardfönster så är den på automatik. Använder sällan den i och med att det inte ens finns som ikon.

Är det inte väldigt tyst från alla Google-förespråkare som har tagit över 99? Vad säger tex @PaO?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-08-20 11:18

Vilken tur att man inte använder någon produkt/tjänst från Google, har börjat bojkotta allt, sist ut så har jag övergett Google (sökmotorn) till DuckDuckGo.
Ber till högre makter att Apple inte håller på med liknande fasoner, kommer det fram att man gör det, då blir det en knapptelefon från Nokia!

Ursprungligen av Hoya:

Vilken tur att man inte använder någon produkt/tjänst från Google, har börjat bojkotta allt, sist ut så har jag övergett Google (sökmotorn) till DuckDuckGo.
Ber till högre makter att Apple inte håller på med liknande fasoner, kommer det fram att man gör det, då blir det en knapptelefon från Nokia!

Cookies klarar man sig inte ifrån oavsett........?

  • Medlem
  • 2018-08-20 21:13
Ursprungligen av Redaktionen:

De som chockas och upprörs mest av Googles datainsamling är de många användare som aldrig ens reflekterat över att de är företagets användare, och som inte känner till Googles natur.

Läs hela artikeln här

Är något gratis så är du själv produkten, välkänt, det går att surfa med mozilla och söka med duckduck men är det verkligen värt att krångla?

  • Medlem
  • 2018-08-21 07:23
Ursprungligen av Hoya:

Ber till högre makter att Apple inte håller på med liknande fasoner, kommer det fram att man gör det, då blir det en knapptelefon från Nokia!

... då blir det knapptelefon alltså.

Självklart att Apple också samlar information. Kanske inte i samma utsträckning men alla stor företagen gör det ju, annars hade dom inte kunnat konkurrera med varandra.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-08-21 10:42

Skibra artikel! Det viktiga i det här sammanhanget är tydlighet. Dom flesta vet inte om att dom betalar för tjänsten med en valuta som dom inte visste att dom hade (deras beteende så företag kan sälja saker till dom). Om hela processen är höljd i dunkel tar man ju effektivt bort det fria valet och det blir snabbt problematiskt.

1
Bevaka tråden