Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Huawei luras med bilder, igen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Huawei hyllar sina egna mobilkameror i en reklamfilm för telefonen Nova 3, men bilderna är i själva verket tagna med en stor systemkamera.

Läs hela artikeln här

Kasst. ?? ”No way, Huawei!” ?

Det är bara att kolla skärpedjupet, är det kort så är bilden inte tagen med en smartphone (åtminstone inte med selfiekameran på framsidan - med en nyare iPhone kan man trixa med skärpedjup, men bara med bakre "riktiga" kameran och det är ett pain in the ass att hålla på med...inte snabba skjutbilder direkt
Notera också att det bara är vi i "väst" som bryr oss om sådant här, i Kina t.ex. är det ingen som bryr sig ett sk*t om fusk (om det inte gäller livsmedel vill säga).

Jag gillar Huawei men att fuska på det flagranta sättet är allt annat än acceptabelt!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-08-21 17:00

Som förväntat. Ingen glömmer väl Nokias fadäs? https://youtu.be/-PSkIjhX9Dw?t=44s

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-21 17:24

Olympus var långt före Huawei, Nokia och Apple med idén att filma reklamfilm med själva produkten eller att det åtminstone är storyline i reklamfilmen. Här i en film för Olympus PEN från 2010.

Jag har dock hört från säker källa att fotografen i grå t-shirt som syns bakom PEN-kameran i slutscenen inte alls var en professionell fotograf utan en skådespelare!

Upprörande!

Nä, skämt åsido, jag är inte upprörd över vilken utrustning som använts för att göra reklamen. Produktionsbolaget som Huawei anlitar använder den utrustning de är vana vid i sitt flöde för att göra en bra reklamfilm.
Och vem förväntar sig att reklam INTE förskönar där det går? Jämför t.ex produktbilderna på McDonalds med klumpen till hamburgare du packar upp ur omslagspappret. Dokumentär verklighetsskildring förväntar man sig inte i reklam, då vänder man sig till mer oberoende tester och omdömen.

Den alternativa skandalen i denna reklamfilm tycker jag istället går att hitta i berättelsen om en av mobilkamerans funktioner:

Killen vill ta en sefie med sin tjej, men hon protesterar eftersom hon inte är färdig med att lägga på makeupen.

Han tar bilden ändå och använder kamerans inbyggda makeupfilter så på slutbilden är ögonskuggan perfekt. Alla lyckliga...

Att makeupfilter anses behövas eller är ett försäljningsargument är mer pinsamt IMHO.

Senast redigerat 2018-08-21 18:56
Ursprungligen av IngoX:

Att makeupfilter anses behövas eller är ett försäljningsargument är mer pinsamt IMHO.

Har du missat hur populärt instagram, snapchat är bland barnen? Hela grejen med det är ju att ta kort och sedan lägga på massa filter så det kan nog vara ett bra försäljningsargument till en viss målgrupp. Alltså de som fejkar för att framstå bättre/snyggare än de är (typ som själva reklamen då )

För min del kommer kameran och dess funktioner väldigt långt ner på priolistan. Köper jag en telefon i det övre segmentet vet jag att kameran är bra nog för mig oavsett.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-22 14:23
Ursprungligen av Demiurgen:


Notera också att det bara är vi i "väst" som bryr oss om sådant här, i Kina t.ex. är det ingen som bryr sig ett sk*t om fusk …

I utvecklingsländer räknar man med att bli blåst.

Ursprungligen av iSweden:

I utvecklingsländer räknar man med att bli blåst.

Kina räknas väl inte som utvecklingsland längre?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-24 20:40
Ursprungligen av matssoderstrom:

Kina räknas väl inte som utvecklingsland längre?

Kalla det vad du vill. Vi kan även kalla Kina för ett kommunistland med ultrakapitalism.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-24 20:49

Australia bans Huawei and ZTE from supplying technology for its 5G network
https://news.ycombinator.com/item?id=17824757

Ursprungligen av IngoX:

Och vem förväntar sig att reklam INTE förskönar där det går? Jämför t.ex produktbilderna på McDonalds med klumpen till hamburgare du packar upp ur omslagspappret.

Inte jämförbart på något sätt. Köper du en hamburgare på Donken får du en hamburgare, låt vara att den antagligen inte ser lika upphetsande ut som i reklamen. Köper du å andra sidan en Huawei hoppar det inte fram ett proffs med nikonkamera som tar en bild på dig varje gång du sträcker ut handen med nallen i. Rent och skärt lurendrejeri, har inget med bara förskönande att göra.

1
Bevaka tråden