Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vidarebefordra port netgear

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej blir tokig kan någon hjälpa mig eller hänvisa till någon bra sida?
1. Ip-nummer man ska ange är väl datorns interna?
2 när man gjort det ska man väl bara välja en port från-till och se till att ha samma port öppen i transmission ?
Det lyser rött och säger att den inte är öppen. Hur gör man?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-23 16:48

Hej, kan du inte bara klicka i 'Automatically Map Port' i Transmission? Förutsätter att routern lirar med UPnP…

Edit:
Ser ut så här i Transmission 2.94

IP är din dators ja! Bara lägga till den + port nr. T.ex. 51413 i dina regler. Annars kan du slå på UPnP i din router så öppnar Transmission porten själv!

UPnP finns och är aktiverat har en Netgear nighthawk
Rutan är i bockad i transmission.
Något jag missar?

Ursprungligen av SwBear:

Hej, kan du inte bara klicka i 'Automatically Map Port' i Transmission? Förutsätter att routern lirar med UPnP…

Edit:
Ser ut så här i Transmission 2.94

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-23 17:57

UPnP brukar finnas som en kryssrutan i routrar, leta....

UPnP är aktiverat och när man slumpar fram ett nytt nummer i transmission så ändras porten till den samma i i UPnP inställningarna i routern. Men transmission säger att porten fortfarande är stängd. Provat att stänga av brandväggen i Mac men inget hjälper vad kan felet va??

Ursprungligen av kenjon:

UPnP brukar finnas som en kryssrutan i routrar, leta....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-23 19:13
Ursprungligen av Mac Jonson:

UPnP är aktiverat och när man slumpar fram ett nytt nummer i transmission så ändras porten till den samma i i UPnP inställningarna i routern. Men transmission säger att porten fortfarande är stängd. Provat att stänga av brandväggen i Mac men inget hjälper vad kan felet va??

Prova att starta om Transmission. Annars tar det ett tag innan handslagen gått genom alla instanser

Jag har väntat och väntat, med VPN utan VPN,Startat om allt man kan tänka sig
Avaktiverat UPnP och provat portforwarding och vice versa. Provat en annan klient. Det enda jag har kvar är att trycka reset på routern så den tappar eventuella inställningar som kanske stör. Det är det enda jag kan komma på nu

Ursprungligen av SwBear:

Prova att starta om Transmission. Annars tar det ett tag innan handslagen gått genom alla instanser

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-23 21:53

Reservera gärna IP för din dator i routern.

Hej
Jag det har jag gjort men icke.
Får väl sova på saken i morgon är det Fredag ?✌?

Ursprungligen av iSweden:

Reservera gärna IP för din dator i routern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-23 22:22

Har du öppnat standardportarna för torrent 6881-6889 i routerns firewall? Transmission använde förr port 51413, är den också upplåst?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-24 08:05

Ett långskott kanske, men har du PASV på i Transmission? Och även portfwd 21-22?

Om du ska öppna upp portar i din router så öppna bara den port som Transmission ligger på. Ingen annan! Ska se ut såhär:

Jag har dock ingen Netgear router. Men ser nog liknande ut. Jag brukar ha UPnP av!

Gör också som @iSweden säger och reservera datorns IP i routern.

Annars vet jag inte vad som stoppar det. Brandväggen i datorn kanske!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-24 11:32

Nja, om han har fler portar öppna spelar ingen roll i det här fallet (han kanske kör fler saker än Transmission som behöver ha öppna portar).

Jo, har han andra prylar som behöver öppna portar är det en annan peng! Ville mest tala om att man inte ska öppna upp portar i onödan!

Hittar inte firewall inställningarna i routern

Ursprungligen av iSweden:

Har du öppnat standardportarna för torrent 6881-6889 i routerns firewall? Transmission använde förr port 51413, är den också upplåst?

Hur ser jag det? Ha ha jag är inget proffs

Ursprungligen av kenjon:

Ett långskott kanske, men har du PASV på i Transmission? Och även portfwd 21-22?

Ursprungligen av Mac Jonson:

Hur ser jag det? Ha ha jag är inget proffs

Öppna inte port 21 och 22. Det är för FTP och SSH i alla fall! Om du inte behöver ha portarna öppna för annat då!

Ta en skärmdump på dina inställningar i din router och i Transmission så blir det lättare för oss att se vad du pillar med!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-24 19:00

Du kan också hämta manualen för din modell av Nighthawk från Netgear här;
https://www.netgear.com/support/download/ Jag kollade slumpvis på R7000 och under kapitel 13 har de en tydlig genomgång hur du öppnar portar i den routern; förhoppningsvis lika pedagogisk för Mac Jonsons modell

Jag har R8000 så det är nog liknande. Jag läste där igår.
Idag har jag 0 ställt inställningarna routern utan resultat
Att jag kör via wi-fi spelar väl ingen roll?
Att jag använder VPN nord ?
Kan det vara min unify AP som stör?
Eller blockar Bredband2 portar??
Tar lite dumpar senare ikväll

Ursprungligen av SwBear:

Du kan också hämta manualen för din modell av Nighthawk från Netgear här;
https://www.netgear.com/support/download/ Jag kollade slumpvis på R7000 och under kapitel 13 har de en tydlig genomgång hur du öppnar portar i den routern; förhoppningsvis lika pedagogisk för Mac Jonsons modell

Går du genom en VPN är det en annan grej. Då får du kolla så man kan öppna portar hos NordVPN också! Jag har aldrig haft dom så vet inte hur man gör där.

Läste detta på deras sajt:

Port forwarding and triggering could work with a VPN protocol in general, but not with NordVPN. Our apps block almost all port communication from within your device except for the ones most commonly used by popular applications. This was a tough decision that may inconvenience some users, but we’d like to explain why we did this.

Browsing the internet with open ports opens you up to a number of security risks. Blocking access to all ports except those that are essential for our VPN to operate and for you to enjoy the internet is part of how NordVPN keeps you secure. We wouldn’t be able to maintain our excellent security track record otherwise.

Provat utan med men samma resultat tyvärr.

Ursprungligen av SweSG:

Går du genom en VPN är det en annan grej. Då får du kolla så man kan öppna portar hos NordVPN också! Jag har aldrig haft dom så vet inte hur man gör där.

Läste detta på deras sajt:

Port forwarding and triggering could work with a VPN protocol in general, but not with NordVPN. Our apps block almost all port communication from within your device except for the ones most commonly used by popular applications. This was a tough decision that may inconvenience some users, but we’d like to explain why we did this.

Browsing the internet with open ports opens you up to a number of security risks. Blocking access to all ports except those that are essential for our VPN to operate and for you to enjoy the internet is part of how NordVPN keeps you secure. We wouldn’t be able to maintain our excellent security track record otherwise.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-24 20:19
Ursprungligen av Mac Jonson:

Provat utan med men samma resultat tyvärr.

Har du lyckats att öppna några portar i WiFi-routern? Använder du original FM?

ag lyckas ju inte med nånting och jag begriper inget heller ha ha vad är original FM?
försökte bifoga bilder men 55kb stor men det gick inte heller

Ursprungligen av iSweden:

Har du lyckats att öppna några portar i WiFi-routern? Använder du original FM?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-24 20:33
Ursprungligen av Mac Jonson:

ag lyckas ju inte med nånting och jag begriper inget heller ha ha vad är original FM?
försökte bifoga bilder men 55kb stor men det gick inte heller

FM = Firmware

Du har ju en väldigt bra WiFi-router.

Bilder laddas bäst upp på någon annan sajt som är bra på sådant. Ex. imgur.com och sedan klistrar du in bildlänkarna här.

Den senaste ska det vara.
Provade för skojs skull något som heter bitlord och då funkar det ?!?

Ursprungligen av iSweden:

FM = Firmware

Du har ju en väldigt bra WiFi-router.

Bilder laddas bäst upp på någon annan sajt som är bra på sådant. Ex. imgur.com och sedan klistrar du in bildlänkarna här.

Men om vi börjar från början utan VPN
I routern kan jag välja
Portvidarebefodran och portutlösning vilken?
Man kan oxå välja på TCP eller UDP eller båda vilken?
Man kan oxå välja på olika tjänster typ
FTP
Quake
iP phone
VPN
Spelar det någon roll vilken jag väljer?

Ursprungligen av iSweden:

FM = Firmware

Du har ju en väldigt bra WiFi-router.

Bilder laddas bäst upp på någon annan sajt som är bra på sådant. Ex. imgur.com och sedan klistrar du in bildlänkarna här.

Men varför ska du börja om när du fått det att fungera?

Det var bara. Något jag trodde ha ha

Ursprungligen av SweSG:

Men varför ska du börja om när du fått det att fungera?

Ursprungligen av Mac Jonson:

Det var bara. Något jag trodde ha ha

Haha, det är nog bäst du inte börjar om tror jag

Bättre du läser på lite innan du börjar öppna upp massa portar m.m. är mitt råd! Inget man ska göra om man inte är helt säker på vad man gör. Kan gå galet!

Bevaka tråden