Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så funkar digitalt ljud

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99 drar igång en serie guider om digitalt ljud. Du får lära dig hur det fungerar, varför det låter som det gör, olika format och varför Bluetooth är så krångligt.

Läs hela artikeln här

Intressant artikel och jag ser fram emot fortsättningen. Kommer du ta upp DSD och skillnaden mot PCM? Blir det någon intressant artikel om Loudness War?

Ursprungligen av nyllet83:

Intressant artikel och jag ser fram emot fortsättningen. Kommer du ta upp DSD och skillnaden mot PCM? Blir det någon intressant artikel om Loudness War?

Håller med! Nu snackar vi bra skit!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-08-23 22:49
Ursprungligen av nyllet83:

Intressant artikel och jag ser fram emot fortsättningen. Kommer du ta upp DSD och skillnaden mot PCM? Blir det någon intressant artikel om Loudness War?

Det är planen!

  • Medlem
  • 2018-08-23 23:30

Lite petig men en dator lagrar inte matte, den lagrar information. Få vill lyssna på matte men desto fler på informationen som är musiken
Tyvärr är vår teknik fortfarande brutalt dålig på just att föra över den informationen till vår hjärna så vi är tvungna att göra det via ljudvågor
Shannon är informationsteorins grundare och samplingsteoremet kom därur, hur mycket är den minsta mängden information som behövs för att få all information om en periodisk (sinus)våg.
Sen är ljudvågorna digitized(kvantifierade) och inte digitalized(digitaliserade). Det har dock blivit synonymt med varandra så vi låter det vara
Sen är faktiskt inte bitarna hela sanningen om dynamiken då Bl.a. dsd formatet är enbits men med hög frekvens. De flesta dacar omvandlar faktiskt 16-bitars till enbit för att det är enklare att konstruera
Kul artikelserie

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-24 08:51

Strålande. Jag ser verkligen fram mot fortsättningen. Jag har nyss köpt en ny förstärkare med AirPlay och har en intensiv diskussion med en kollega som försöker hävda att det var korkat då det är mycket bättre med Spotify Connect så att man slipper två trådlösa överföringar(till och från telefon).

Edit: Verkar ha skrivit som en kråka så jag justerade det

Senast redigerat 2018-08-24 13:14
Ursprungligen av Lovan:

Lite petig men en dator lagrar inte matte, den lagrar information. Få vill lyssna på matte men desto fler på informationen som är musiken

Ja, det var ett försök till en poetisk beskrivning.

Planen är att ta upp DSD-formatet framöver. Kul att du läser!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-08-24 09:42
Ursprungligen av xms67:

Strålande. Jag ser verkligen fram mot fortsättningen. Jag har nyss köpt en ny förstärkare med AirPlay och har en intensiv diskussion med en kollega som försöker öva att det var korkat då det är mycket bättre med Spotify Connect som att man slipper två trådlösa överföringar(till och från telefon).

Spelar ju bara roll om man har dåligt wifi

Och löser inte airplay2 så att ljudet går direkt till uppspelningsenheten?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-24 10:06
Ursprungligen av Redaktionen:

...vilket innebär 16 upphöjt till 2 variationer, alltså 65 536 stycken. Det betyder att varje sampling kan tilldelas ett av 65 536 olika värden. Med 8 bitars ljud kan varje sampling tilldelas ett av 256 olika värden (256^2)Läs hela artikeln här

De som läst såpass långt förstår säkert att det är fel även utan mitt påpekande. Men jag gör det ändå. Det ska stå: "2 upphöjt till 16 variationer" och "2^8 = 256".

Ursprungligen av Json_81:

Spelar ju bara roll om man har dåligt wifi

Och löser inte airplay2 så att ljudet går direkt till uppspelningsenheten?

Inte riktigt, musiken skickas fortfarande från en t ex Iphone fast buffertminnet har blivit större så du ska kunna ta emot telefonsamtal och liknande utan att musiken avbryts. Däremot har Homepod Airplay 2 inbyggt, och kan ta emot strömmar direkt från Apple Music.

Ursprungligen av timofej:

De som läst såpass långt förstår säkert att det är fel även utan mitt påpekande. Men jag gör det ändå. Det ska stå: "2 upphöjt till 16 variationer" och "2^8 = 256".

Tack! Har korrigerat i artikeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-24 13:17
Ursprungligen av Json_81:

Spelar ju bara roll om man har dåligt wifi

Och löser inte airplay2 så att ljudet går direkt till uppspelningsenheten?

Jag har väldigt bra wiFi så jag är personligen inte orolig. Men det verkar finnas många "ute där" som tror att ljudet blir sämre via trådlösa strömmar. Även om det är bra wifi.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Inte riktigt, musiken skickas fortfarande från en t ex Iphone fast buffertminnet har blivit större så du ska kunna ta emot telefonsamtal och liknande utan att musiken avbryts. Däremot har Homepod Airplay 2 inbyggt, och kan ta emot strömmar direkt från Apple Music.

Så AirPlay 2 innebär fördelar även om produkterna/förstärkaren i mitt fall har vanlig/gammal AirPlay?

Ursprungligen av xms67:

Jag har väldigt bra wiFi så jag är personligen inte orolig. Men det verkar finnas många "ute där" som tror att ljudet blir sämre via trådlösa strömmar. Även om det är bra wifi.

Så AirPlay 2 innebär fördelar även om produkterna/förstärkaren i mitt fall har vanlig/gammal AirPlay?

Om högtalaren fortfarande bara har stöd för "gamla" Airplay innebär det inga fördelar. En del högtalare har dock uppdaterats till Airplay 2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-08-24 14:01
Ursprungligen av jakobnilsson:

Om högtalaren fortfarande bara har stöd för "gamla" Airplay innebär det inga fördelar. En del högtalare har dock uppdaterats till Airplay 2.

För egen del är det förstärkaren som har stöd för AirPlay. Jag hoppades ett tag att buffertutrymmet du nämnde skulle kunna nyttiga..?

Ursprungligen av xms67:

För egen del är det förstärkaren som har stöd för AirPlay. Jag hoppades ett tag att buffertutrymmet du nämnde skulle kunna nyttiga..?

Tyvärr inte, bara om högtalaren har stöd för Airplay 2. :/

https://support.apple.com/sv-se/HT208728

Kikade på detta nyss på YouTube:

Lite intressant!

Det var ju väntat att YouTube skulle ha ett skitljud. Trodde dock Apple Music skulle ha ett bättre ljud.

@jakobnilsson när kommer del 2?

Ursprungligen av SweSG:

Kikade på detta nyss på YouTube:

Lite intressant!

Det var ju väntat att YouTube skulle ha ett skitljud. Trodde dock Apple Music skulle ha ett bättre ljud.

@jakobnilsson när kommer del 2?

Spännande!
Del 2 är på gång, men det tar tid och är mycket att göra. Mitt mål är oktober, men åtminstone nån gång under hösten.

  • Medlem
  • 2018-09-27 15:23
Ursprungligen av SweSG:

Kikade på detta nyss på YouTube:

Lite intressant!

Det var ju väntat att YouTube skulle ha ett skitljud. Trodde dock Apple Music skulle ha ett bättre ljud.

Fast det där säger ju ingenting egentligen. Att han får skillnader när han gör phase swap är inte så konstigt. Sen har vi att det (ofta) kan vara olika masters och att de lägger på en watermark på sina filer.
Men jag håller med i hans slutsats att det är bättre med mindre komprimering för hjärnan behöver inte jobba lika hårt

Ursprungligen av jakobnilsson:

Spännande!
Del 2 är på gång, men det tar tid och är mycket att göra. Mitt mål är oktober, men åtminstone nån gång under hösten.

Tar tid vännen! Jobba snabbare för bövelen!

Ursprungligen av SweSG:

Tar tid vännen! Jobba snabbare för bövelen!

"Oktober" skrev jag då, dum som jag var. Haha.

Det är faktiskt en artikel till på gång, som handlar om DSD. Tror att det blir bättre om jag kör några kortare nedslag om det, "loudness war" och lite annat. Så vet inte om det är del 2 eller mer av ett mellanspel. Men mer material är på gång iallafall!

Ursprungligen av jakobnilsson:

"Oktober" skrev jag då, dum som jag var. Haha.

Det är faktiskt en artikel till på gång, som handlar om DSD. Tror att det blir bättre om jag kör några kortare nedslag om det, "loudness war" och lite annat. Så vet inte om det är del 2 eller mer av ett mellanspel. Men mer material är på gång iallafall!

Kul att det är mera på gång! För jag har la inte missat något senaste tiden?

Ursprungligen av SweSG:

Kul att det är mera på gång! För jag har la inte missat något senaste tiden?

Tyvärr blir det inget mer. ?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Tyvärr blir det inget mer. ?

Jag kommer sakna dina ljudtester. Även om jag inte hållde med dig alla gånger. Men du gjorde dom helt okay! Men vi båda vet ju att vinyl är vägen vi ska lyssna på musik!

1
Bevaka tråden