Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99 intervjuar riksdagspartierna om teknik

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den 9 september är det val och 99 frågar ut partierna om politiska frågor som står oss nära. IT-politik i alla dess former, teknik, dator- & TV-spel och mycket mer

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-09-06 23:15

Generellt är jag förvånad över några av Agneta Börjessons svar. MP har ju tidigare åtminstone försökt positionera sig som ett parti som är digitalvänligt, förstår problematiken och generellt står på samma sida som PP, även om man i senare skeden inte alltid har stått för vad man har lovat. Men här säger alltså Agneta Börjesson att det är "svårt att svara eftersom det händer så mycket på området". Hur menar hon? Det är väl inte alls svårt att svara på frågan om polisen eller privata intresseorganisationer ska utreda brott? Även om frågan kanske inte var helt solklart ställd undrar jag om hon skarvar från eget huvud eller om MP verkligen tycker så.

Ska man särbehandla det som händer i den digitala världen, fine, men det känns ju vettigare att ha en teknikneutral lagstiftning så långt det är möjligt. Polisen utreder brott. Visst kan intresseorganisationerna göra anmälan precis som alla andra, men utredningen får polisen lägga ner själva pga resursbrist.

Ursprungligen av jonasn:

Visst kan intresseorganisationerna göra anmälan precis som alla andra, men utredningen får polisen lägga ner själva pga resursbrist.

Cyniskt men underhållande. Och principiellt helt riktigt, förstås.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-07 08:57
Ursprungligen av jonasn:

[...] men utredningen får polisen lägga ner själva pga resursbrist.

Är det något polisen bevisligen inte saknar så är det resurser, det blir den fotbollsintresserade ständigt påmind om.

Ursprungligen av zinned:

Är det något polisen bevisligen inte saknar så är det resurser, det blir den fotbollsintresserade ständigt påmind om.

Är det samma avdelning hos polisen som utreder brått som begås på nätet och de som försöker stoppa fotbollsintresserade från att skada varandra? För är det uppdelat så bör en avdelning kunna ha brist på resurser medan en annan har betydligt större budget och mer personal.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-07 11:47
Ursprungligen av Jonatatatan:

Är det samma avdelning hos polisen som utreder brått som begås på nätet och de som försöker stoppa fotbollsintresserade från att skada varandra? För är det uppdelat så bör en avdelning kunna ha brist på resurser medan en annan har betydligt större budget och mer personal.

Syftade mest på att den generella konsensus som brukar yttras är att polisen som helhet saknar resurser. Det ser man tydligt på fotbollsmatcher att så inte är fallet.

Ursprungligen av zinned:

Syftade mest på att den generella konsensus som brukar yttras är att polisen som helhet saknar resurser. Det ser man tydligt på fotbollsmatcher att så inte är fallet.

Det kan nog bero på att sjuksköterskor, lärare, poliser osv har som arbetsuppgift att gnälla i media om hur synd det är om dom. Till slut tänker folk att det är så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-07 13:49
Ursprungligen av Jonatatatan:

Det kan nog bero på att sjuksköterskor, lärare, poliser osv har som arbetsuppgift att gnälla i media om hur synd det är om dom. Till slut tänker folk att det är så.

De du tar upp kan jag nog anse att det är synd om. Den förste har för dåligt betalt, de är för få samt har dåliga arbetsförhållanden. De andre har riktigt taskig status, dålig lön samt är bakbunden kring hur denne får agera i sitt klassrum. Den tredje har också dåligt betalt, är för få, många saknar tillräcklig kompetens.

Ursprungligen av zinned:

De du tar upp kan jag nog anse att det är synd om. Den förste har för dåligt betalt, de är för få samt har dåliga arbetsförhållanden. De andre har riktigt taskig status, dålig lön samt är bakbunden kring hur denne får agera i sitt klassrum. Den tredje har också dåligt betalt, är för få, många saknar tillräcklig kompetens.

Alla yrkesgrupper kan ju inte tjäna bra eller ha hög status inte synd om dom, varför välja yrket om de vill tjäna bra eller få hög status.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-07 16:15
Ursprungligen av Jonatatatan:

Alla yrkesgrupper kan ju inte tjäna bra eller ha hög status inte synd om dom, varför välja yrket om de vill tjäna bra eller få hög status.

Tolkar du det jag säger medvetet felaktigt eller vad är det frågan om?

Det är väl självklart att man bör tjäna bra som sjuksköterska, lärare och polis. Det är väl självklart att dessa yrkesgrupper ska göras attraktiva för att hålla antalet verksamma på en hög nivå och ett tillräckligt högt antal.

Ursprungligen av zinned:

Tolkar du det jag säger medvetet felaktigt eller vad är det frågan om?

Det är väl självklart att man bör tjäna bra som sjuksköterska, lärare och polis. Det är väl självklart att dessa yrkesgrupper ska göras attraktiva för att hålla antalet verksamma på en hög nivå och ett tillräckligt högt antal.

Det är inte som att de sitter på fattighus de tjänar så att det går leva ett bra liv på den lönen. Har flera vänner som jobbar inom sjukvården och de tjänar som en industriarbetare (25-30 000kr). En ny polis ligger väl också runt 25-30? Så jag tycker faktiskt inte det är synd om dom.
Har vi olika tolkningar på "tjäna bra" ? Jag tolkar det som att de ska tjäna 35-45 000kr. Vilket är orimligt med tanke på vad de gör.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-07 16:43
Ursprungligen av Jonatatatan:

Det är inte som att de sitter på fattighus de tjänar så att det går leva ett bra liv på den lönen. Har flera vänner som jobbar inom sjukvården och de tjänar som en industriarbetare (25-30 000kr). En ny polis ligger väl också runt 25-30? Så jag tycker faktiskt inte det är synd om dom.
Har vi olika tolkningar på "tjäna bra" ? Jag tolkar det som att de ska tjäna 35-45 000kr. Vilket är orimligt med tanke på vad de gör.

Ok, du förstår tydligen inte kopplingen mellan brist på personal inom dessa yrken, dragningskraft och effekt i samhället. Ha en trevlig helg.

Ursprungligen av zinned:

Ok, du förstår tydligen inte kopplingen mellan brist på personal inom dessa yrken, dragningskraft och effekt i samhället. Ha en trevlig helg.

Klart jag gör men ska de ha högre lön kostar det och jag vill inte ha sämre av något annat eller högre skatt pga det, Som bör bli alternativen. Vi har redan idag en väldigt hög skatt pga höga utgifter (antar jag?). Och jag tycker ärligt talat vi har det riktigt bra i Sverige. All kontakt jag har haft med sjukvård har varit väldigt bra. Och skolan fungerade bra för min del (född 92 gick ur gymnasie 2011).

Ett bättre alternativ vore en vettig "karriärs stege" med tydliga steg. Vidareutbildning osv. Kanske redan finns? Om de inte redan har ett sånt system tror jag de kan locka in betydligt fler.
Avsaknad av detta är faktiskt en av anledningarna till att jag är ganska trött på min arbetsplats.

1
Bevaka tråden