Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone SE är död

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Iphone SE har tagits bort från Apples butik, och den klassiska mindre formfaktorn är av allt att döma död. Nu är det stora telefoner som gäller.

Läs hela artikeln här

Då har Apple tappat mig som framtida kund. Jag köper en billigare Android om jag nu tvingas ha en större mobil.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-13 08:43
Ursprungligen av Zeugma:

Då har Apple tappat mig som framtida kund. Jag köper en billigare Android om jag nu tvingas ha en större mobil.

Efter att ha haft både 6s och sedan SE, så gillade jag verkligen storleken på SE. Men jag har även noterat att Apples gränssnitt egentligen inte rymms mera på den skärm ytan.
Apple skalar t.ex. om gränssnittet i musik spelaren, vilket gör att knapptryckningar enkelt går fel. Istället för byta låt ändras volymen etc. Ytorna för de olika "reglagen" ligger helt enkelt för nära.

Nåja, blir kanske en iphone 8 via företaget nu.

riktigt tråkigt

Ursprungligen av Redaktionen:

Iphone SE har tagits bort från Apples butik, och den klassiska mindre formfaktorn är av allt att döma död. Nu är det stora telefoner som gäller.

Läs hela artikeln här

då får man köpa en ny SE innan de tar slut i butikerna och sedan, precis som många andra, se sig om efter alternativ.
bara att beklaga.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-13 09:13

Haft en SE som jobbtelefon tills i somras när den råkade åka i tvättmaskinen.
Det var den utmärkt som, men skulle inte vilja ha den privat.
Fick en 8'a istället, även den känns rätt liten, men jag är ju van vid plus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-13 10:24

Nej, vad trist! Är det verkligen så få som vill ha det lilla formatet? Själv vill jag ha en mobil som går ned i fickan, använder inte handväska.

Ursprungligen av Gnulia:

Nej, vad trist! Är det verkligen så få som vill ha det lilla formatet? Själv vill jag ha en mobil som går ned i fickan, använder inte handväska.

samma här. jag klär inte så bra i handväska.

Har 3 st SE och en 5S i familjen nu...

Ursprungligen av johan_tanying:

Har 3 st SE och en 5S i familjen nu...

Håll i dessa hårt.

Apple tänker väl att man ska använda en Apple Watch i dom situationerna där en stor telefon är för klumpig

Har just beställt en SE från Webhallen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-13 21:02

iPhone SE 64 GB initialt pris 5 790 kr.
iPhone XR 64 GB initialt pris 9 495 kr.

9 495 - 5 790 = 3 705
5 790 / 9 495 ≈ 61 % eller prisökning med 63 % (0,61^-1)

Ursprungligen av iSweden:

iPhone SE 64 GB initialt pris 5 790 kr.
iPhone XR 64 GB initialt pris 9 495 kr.

9 495 - 5 790 = 3 705
5 790 / 9 495 ≈ 61 % eller prisökning med 63 % (0,61^-1)

Det kostar att ligga på topp.

  • Medlem
  • Härryda
  • 2018-09-13 22:58
Ursprungligen av ettlångochjobbigtanvändarnamn:

då får man köpa en ny SE innan de tar slut i butikerna och sedan, precis som många andra, se sig om efter alternativ.
bara att beklaga.

Tyvärr blev det en beställning igår efter eventet av en SE. Trodde att det skulle dyka upp något mer likt SE i storlek. Både pris och storlek har blivit för mycket...

Jag kommer hålla i min 5:a, 5SE och 6SE tills var o en är total beyond repair. Det trista är att mjukvaran är det som begränsar numer, får inte över mina imessages till de nyare modellerna längre tex, trots att hårdvaran fortfarande går bra.

Apple har inte gett mig känslan av att vara påtvingad saker förut, men senaste tiden känns det som att de nya modellerna jagar på en att köpa nytt långt före det egentligen behövs. Mjukvaran får nya features men upplevelsen är fortfarande ganska crap. Det känns faktiskt inte hållbart att "vara i takt" med det här längre, även om det är "gratis" genom jobbet. Jag skulle gärna se att man fick någon annan förmån ifall man valde bort en ny telefon via jobbet. Typ mer friskvårdsbidrag eller nåt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-14 08:06
Ursprungligen av klarabara:

Jag skulle gärna se att man fick någon annan förmån ifall man valde bort en ny telefon via jobbet. Typ mer friskvårdsbidrag eller nåt.

@klarabara: nu så! Det där ska jag ta med mig till mitt konsultbolag - tack!

Ursprungligen av klarabara:

Jag kommer hålla i min 5:a, 5SE och 6SE tills var o en är total beyond repair. Det trista är att mjukvaran är det som begränsar numer, får inte över mina imessages till de nyare modellerna längre tex, trots att hårdvaran fortfarande går bra.

Apple har inte gett mig känslan av att vara påtvingad saker förut, men senaste tiden känns det som att de nya modellerna jagar på en att köpa nytt långt före det egentligen behövs. Mjukvaran får nya features men upplevelsen är fortfarande ganska crap. Det känns faktiskt inte hållbart att "vara i takt" med det här längre, även om det är "gratis" genom jobbet. Jag skulle gärna se att man fick någon annan förmån ifall man valde bort en ny telefon via jobbet. Typ mer friskvårdsbidrag eller nåt.

Nä för miljön och naturen är det rent ut sagt katastrof att byta mobil en gång om året. Att tvingas byta mobil enbart för att Apple slutar uppdatera mjukvaran känns också väldigt trist. När samhället blir mer och mer beroende av appar blir företag och offentliga myndigheter dessutom en förlängning av teknikföretagens planerat åldrande – vilket känns väldigt ohållbart.

För att komma åt Skatteverket med flertalet myndigheter samt din bank krävs princip att du har Bank-id, för betalning behöver du Swish, kollektivtrafiken utvecklas också mot att du skall resa med en app istället för biljetter eller plastkort. Kan du inte längre installera dessa appar är din telefon nästintill obrukbar även om den är i fullt fungerande skick.

Vem har inte byrålådan full med gamla telefoner som inte längre stödjer senaste mjukvaran som krävs för ovanstående appar.

När det gäller utvecklingen mot större och större telefoner så borde det väl ändå fortsatt finnas en marknad för mindre telefoner. Jag använde fram tills i år en iPhone 4s pga storleken, men blev tvungen att byta upp mig till iPhone 5s pga av ovan nämnda skäl med ej kompatibla appar. Tycker 5:an och SE har den ultimata storleken och det är dessutom svårt att hitta mindre alternativ på Android-sidan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-14 08:43
Ursprungligen av Samuel J:

Tycker 5:an och SE har den ultimata storleken och det är dessutom svårt att hitta mindre alternativ på Android-sidan.

Exakt. Därför köpte jag en iPhone SE till min mamma i våras. Den kombon av storlek och plattform och pris är perfekt. Den kostar ca 2700kr (med ca 40% rabatt hos CDON) vilket får anses som ett bra köp. Att Apple har plockat bort den från sitt utbud är skamligt (när använde jag det ordet senast - möjligen gjorde Göran Persson det i tid och otid...)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-14 09:54
Ursprungligen av klarabara:

Jag kommer hålla i min 5:a, 5SE och 6SE tills var o en är total beyond repair. Det trista är att mjukvaran är det som begränsar numer, får inte över mina imessages till de nyare modellerna längre tex, trots att hårdvaran fortfarande går bra.

Apple har inte gett mig känslan av att vara påtvingad saker förut, men senaste tiden känns det som att de nya modellerna jagar på en att köpa nytt långt före det egentligen behövs. Mjukvaran får nya features men upplevelsen är fortfarande ganska crap. Det känns faktiskt inte hållbart att "vara i takt" med det här längre, även om det är "gratis" genom jobbet. Jag skulle gärna se att man fick någon annan förmån ifall man valde bort en ny telefon via jobbet. Typ mer friskvårdsbidrag eller nåt.

En 5'a är nu 6 år gammal, det är väl inte orimligt att den är för gammal?
Gissar att du med 5SE och 6SE menar 5S och SE, båda får ju senaste iOS och ska kunna synca imessage.

Tycker tvärtom att telefonerna håller längre än någonsin, egentligen skulle jag inte behöva byta min 6S+ som är tre år gammal nu, men dottern behöver en nyare till telefon än 5'an och jag är sugen på bättre kamera i telefonen.

Ursprungligen av Json_81:

En 5'a är nu 6 år gammal, det är väl inte orimligt att den är för gammal?
Gissar att du med 5SE och 6SE menar 5S och SE, båda får ju senaste iOS och ska kunna synca imessage.

Tycker tvärtom att telefonerna håller längre än någonsin, egentligen skulle jag inte behöva byta min 6S+ som är tre år gammal nu, men dottern behöver en nyare till telefon än 5'an och jag är sugen på bättre kamera i telefonen.

5:an var ur bruk för trasigt batteri ett bra tag o först nyligen kunde jag fixa den. Nu har den en del ovärderliga meddelanden på som jag inte får med mig från den, bland annat sista meddelandet från nära anhörig...

Jag vet inte om jag håller med om att en 6 år gammal telefon ska vara för gammal, om den fortfarande fungerar så fungerar den ju? Men det beror sig ju såklart på var man drar gränsen för fungerande.

Visst, efter 6 år kanske den inte klarar allra senaste mjukvaran, men ärligt så känns det inte ens som att de försöker. Jag skulle lätt betala en slant för att få en light-version av nya programvaran med säkerhetsuppdateringar.

<rant>
Telefoner från Apple är svindyra och använder fina material för att rättfärdiga priset men ger den ändå inte längre underhållstid än en plastig Android. Jag kan inte bestämma mig om min plånbok eller naturen känner sig mest överkörd av den logiken.
</rant>

Ursprungligen av frazze:

@klarabara: nu så! Det där ska jag ta med mig till mitt konsultbolag - tack!

Man kanske skulle starta ett upprop?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-14 22:31
Ursprungligen av klarabara:

<rant>
Telefoner från Apple är svindyra och använder fina material för att rättfärdiga priset men ger den ändå inte längre underhållstid än en plastig Android. Jag kan inte bestämma mig om min plånbok eller naturen känner sig mest överkörd av den logiken.
</rant>

Hur menar du att att de inte ger längre underhållstid?
Några få android-modeller har fått uppdateringar i 2-3 år, de allra flesta får inte ens det.
Och oftast när de får en uppdatering är den redan gammal.

Jag ser fortfarande folk använda 4S/5, däremot inga lika gamla androider.

Ursprungligen av klarabara:

Telefoner från Apple är svindyra och använder fina material för att rättfärdiga priset men ger den ändå inte längre underhållstid än en plastig Android. Jag kan inte bestämma mig om min plånbok eller naturen känner sig mest överkörd av den logiken.

Precis, det är som att slit och släng-mentaliteten har nått en ny nivå. Telefoner i högkvalitativa material och dyra prislappar har i princip inte längre brukstid än en billig plastleksak. Båda två förväntas vara "utslitna" samtidigt trots vida skillnad i byggkvalitet och material.

Nu när processorer och hårdvara börjar bli så bra att livslängden överskrider kvartalsrapporterna med råge så borde man arbeta sig bort från att det är ny hårdvara som varje år skall inbringa vinst och tillväxt för företagen. Satsa istället på att sälja ny och optimerad mjukvara varje år så slipper man tvinga konsumenterna att slänga bort fullt fungerande enheter.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-14 22:44
Ursprungligen av Json_81:

En 5'a är nu 6 år gammal, det är väl inte orimligt att den är för gammal?
Gissar att du med 5SE och 6SE menar 5S och SE, båda får ju senaste iOS och ska kunna synca imessage.

Tycker tvärtom att telefonerna håller längre än någonsin, egentligen skulle jag inte behöva byta min 6S+ som är tre år gammal nu, men dottern behöver en nyare till telefon än 5'an och jag är sugen på bättre kamera i telefonen.

Jag tycker datorer håller betydligt längre. Blir inte heller nerslöade och försämrade med uppdateringar på samma sätt som Apple gör med iOS.

Ursprungligen av Json_81:

Hur menar du att att de inte ger längre underhållstid?
Några få android-modeller har fått uppdateringar i 2-3 år, de allra flesta får inte ens det.
Och oftast när de får en uppdatering är den redan gammal.

Jag ser fortfarande folk använda 4S/5, däremot inga lika gamla androider.

Jag tror att vi typ säger samma sak här
Ett försök till att förtydliga: En android får inte nya uppdateringar efter 2-3år, men de håller å andra sidan sällan längre än så. Apples telefoner går att använda längre men de får ändå inte mjukvaru-uppdateringar i mer än 2-3 år. Grovt förenklat, jag inte har exakt koll på när de slutade supporta min 5:a till exempel.

Jag upplever det i alla fall som att det blivit en kortare tid som apples telefoner får uppdateringar.

Ursprungligen av omartint:

Jag tycker datorer håller betydligt längre. Blir inte heller nerslöade och försämrade med uppdateringar på samma sätt som Apple gör med iOS.

Då min sladd till min MBP från 2009 började brinna för något år sen så fick jag en ny sladd. Den sladden faller sönder nu, material-trötthet. Det är ju också lite stört, att datorn fungerar men jag måste skaffa en ny för att sladden till slut inte går att använda. Jag vet att de vill tjäna pengar, men jag tycker det är slöseri. Med min tid och mina pengar men framförallt med allt material som de använder och de människor som sliter åt dem.

Jag har gamla cyklar från 70 och 80-talet som på många sätt är svåra att underhålla -men det går i de flesta fall att göra det. Man behöver inte en ny. Jag hade någon slags illusion om att tech-industrin skulle vara nice för att man skulle kunna föryngra produkter med mjukvaran, men nu verkar man ha vänt det till sin motsats istället? Att mjukvaran är det som driver konsumtionen av fysiska produkter.

Men nu kommer jag längre o längre ifrån ämnet...

Trist att de släpper den här telefonen. Den gör piruetter om man har den stående och någon ringer

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-14 23:41

Jo, Apples laddsladdar, speciellt till MBP (har ett gäng trasiga), håller tyvärr notoriskt låg kvalitet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-15 07:58
Ursprungligen av omartint:

Jag tycker datorer håller betydligt längre. Blir inte heller nerslöade och försämrade med uppdateringar på samma sätt som Apple gör med iOS.

Kolla in iOS 12 nu då.
Inget konstigt att datorer har hållt längre, utvecklingen av prestanda stannade av för snart 10 år sen, ungefär när utvecklingen av prestanda i mobiler drog igång på allvar. Vi har nått en punkt där den börjat stanna av för mobiler också nu.

Ursprungligen av klarabara:

Jag tror att vi typ säger samma sak här
Ett försök till att förtydliga: En android får inte nya uppdateringar efter 2-3år, men de håller å andra sidan sällan längre än så. Apples telefoner går att använda längre men de får ändå inte mjukvaru-uppdateringar i mer än 2-3 år. Grovt förenklat, jag inte har exakt koll på när de slutade supporta min 5:a till exempel.

Jag upplever det i alla fall som att det blivit en kortare tid som apples telefoner får uppdateringar.

Fakta går tvärtemot din upplevelse.
iPhone 5S är 5 år gammal och blir uppdaterad.
Din 5a fick iOS 10 år 2016, den släpptes 2012.
Det var 4 år med uppdateringar.

Förbannat synd att SE försvinner. Jag tycker det är det bästa iphone-formatet (i konkurrens med 4:an). Minns när alla kollegor ivrigt plockade ut en X och jag valde en SE. Hade hoppats på en uppdatering nu då batteriet börjar bli sämre men vettefan vad man ska göra. Att byta ut Apples infrastruktur är otänkbart med alla macar, ipads, och apple tv hemma. Kanske får byta batteriet och inse att man inte längre tillhör Apples målgrupp

Ursprungligen av papa_keno:

Förbannat synd att SE försvinner. Jag tycker det är det bästa iphone-formatet (i konkurrens med 4:an). Minns när alla kollegor ivrigt plockade ut en X och jag valde en SE. Hade hoppats på en uppdatering nu då batteriet börjar bli sämre men vettefan vad man ska göra. Att byta ut Apples infrastruktur är otänkbart med alla macar, ipads, och apple tv hemma. Kanske får byta batteriet och inse att man inte längre tillhör Apples målgrupp

Köp den modell som finns medan de finns i lager, så gjorde jag. När min 5s ger upp totalt kan jag plocka upp min nya SE ur lådan o fortsätta där jag var

Bevaka tråden