Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eSIM till iPhone

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-17 14:00
Ursprungligen av omartint:

Tele2 har redan eSIM sedan i sommras; men endast för datorer och andra enheter med Windows.

Har Telia idag, men kommer nog att byta till Telenor (har beställt en AW S4 med LTE) när de kommer med fullt stöd för eSIM.

Ja, det här var ju relaterat till apple watch och iphone.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-17 14:22
Ursprungligen av Json_81:

Ja, det här var ju relaterat till apple watch och iphone.

Fel. Inte Apple Watch, men däremot iPhone. Se rubriken på tråden, och TS första inlägg.

Däremot så är min gissning och bedömning (ta det för vad det är), att de operatörer som idag stödjer eSIM i någon form (som tex. Apple Watch, eller datorer/enheter med Windows) har troligen en lite kortare och enklare väg att stödja eSIM på telefoner (som nya iPhone) än de operatörer som inte stödjer det alls (som tex. Telia).

Själv tycker jag att det inte kan komma snart nog!

För mig är just Dual SIM största anledningen att kika på de nya iPhone-modellerna (bär runt på två telefoner idag, en privat och en arbetsgivaren).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-17 14:42
Ursprungligen av omartint:

Fel. Inte Apple Watch, men däremot iPhone. Se rubriken på tråden, och TS första inlägg.

Däremot så är min gissning och bedömning (ta det för vad det är), att de operatörer som idag stödjer eSIM i någon form (som tex. Apple Watch, eller datorer/enheter med Windows) har troligen en lite kortare och enklare väg att stödja eSIM på telefoner (som nya iPhone) än de operatörer som inte stödjer det alls (som tex. Telia).

Själv tycker jag att det inte kan komma snart nog!

För mig är just Dual SIM största anledningen att kika på de nya iPhone-modellerna (bär runt på två telefoner idag, en privat och en arbetsgivaren).

Nej, det är inte fel.
Jag menar det här:
https://teknikveckan.com/nyheter/da-lanserar-...

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-17 14:46
Ursprungligen av Json_81:

Nej, det är inte fel.
Jag menar det här:
https://teknikveckan.com/nyheter/da-lanserar-...

???

Nu vet jag inte vad du är ute och far efter?

Detta är ju precis det jag sagt och kommenterat (läs länken du själv bifogar ovan, och vad jag skrivit tidigare).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-17 17:29
Ursprungligen av omartint:

???

Nu vet jag inte vad du är ute och far efter?

Detta är ju precis det jag sagt och kommenterat (läs länken du själv bifogar ovan, och vad jag skrivit tidigare).

Du som började prata om att det inte är Apple Watch utan iphone.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-17 19:32
Ursprungligen av Json_81:

Du som började prata om att det inte är Apple Watch utan iphone.

???

Det var DU Json81, som talade om att det skulle handla om Apple Watch - inte jag.

Jag påpekade, tvärt emot dig, att tråden handlade om eSIM på iPhone, och inte Apple Watch (som du felaktigt hänvisade till).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-17 20:22
Ursprungligen av omartint:

???

Det var DU Json81, som talade om att det skulle handla om Apple Watch - inte jag.

Jag påpekade, tvärt emot dig, att tråden handlade om eSIM på iPhone, och inte Apple Watch (som du felaktigt hänvisade till).

Svårt det där, jag har inte hänvisat till tråden utan till artikeln.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-17 20:35
Ursprungligen av Json_81:

Svårt det där, jag har inte hänvisat till tråden utan till artikeln.

Borde inte vara svårt (men kanske för dig att hålla isär dina tirader). Se inlägg #32.

Artikeln du länkade till postade du efter att du började protestera (av okänd anledning, och utan orsak) emot det jag skrivit.

Inget fel på den länken och artikeln. Tvärt om det enda vettiga du postat i tråden istället för allt tjafs du håller på med. Den bara bekräftar exakt det som skrivits innan av mig i inlägg #31 (som du ogillade, av outgrundlig anledning):

Tele2 stöder aktivt utvecklingen av e-SIM då vi ser flera kundfördelar med den nya tekniken, användandet blir enklare och möjligheten att koppla upp nya och fler produkter ökar. Vi har redan idag stöd för tekniken och i juni lanserade vi e-SIM för Windows-produkter i samarbete med Microsoft. Nu jobbar vi på att leverera tjänsten på fler plattformar och ser fram emot att få återkomma med mer information.” – Säger Louise Ekman Press & PR Manager Tele2 Sverige

Kan vi återgå till ämnet om eSIM nu, eller har du ytterligare behov att tjafsa i rundgång?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-17 20:46
Ursprungligen av omartint:

Borde inte vara svårt (men kanske för dig att hålla isär dina tirader). Se inlägg #32.

Artikeln du länkade till postade du efter att du började protestera (av okänd anledning, och utan orsak) emot det jag skrivit.

Inget fel på den länken och artikeln. Tvärt om det enda vettiga du postat i tråden istället för allt tjafs du håller på med. Den bara bekräftar exakt det som skrivits innan av mig i inlägg #31 (som du ogillade, av outgrundlig anledning):

Tele2 stöder aktivt utvecklingen av e-SIM då vi ser flera kundfördelar med den nya tekniken, användandet blir enklare och möjligheten att koppla upp nya och fler produkter ökar. Vi har redan idag stöd för tekniken och i juni lanserade vi e-SIM för Windows-produkter i samarbete med Microsoft. Nu jobbar vi på att leverera tjänsten på fler plattformar och ser fram emot att få återkomma med mer information.” – Säger Louise Ekman Press & PR Manager Tele2 Sverige

Kan vi återgå till ämnet om eSIM nu, eller har du ytterligare behov att tjafsa i rundgång?

Du citerar mig och skriver att tele2 har e-sim för andra produkter, jag påpekar att det jag läst gäller iphone och Apple Watch.
Sen spårar det ut.

Ja, åter till syftet med tråden.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-09-17 20:51
Ursprungligen av Json_81:

Du citerar mig och skriver att tele2 har e-sim för andra produkter, jag påpekar att det jag läst gäller iphone och Apple Watch.
Sen spårar det ut.

Syftet med tråden är eSIM på iPhone. Punkt.

Inte Apple Watch, eller andra produkter.

Däremot så är det i sammanhanget gällande operatörer intressant att se vad som är på gång gällande eSIM på andra produkter som ex. Apple Watch och Windows. De har troligare att snabbare komma igång med eSIM både för iPhone och bredare generellt.

Är det så svårt att förstå verkligen? Ens för dig?

Det ända som spårat ut är ditt meningslösa tjafs som går i rundgång.

Ursprungligen av Json_81:

Ja, åter till syftet med tråden.

Det verkar du helt inkapabel till. Tyvärr.

Tillbaka till ämnet nu eSIM till iPhone, tack!
Tänk på våra trivselregler.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-10-31 09:52

Såg en blänkare på Telias twitter, nån frågade igen om eSim (iPhone och Watch) och fick svaret:

"God morgon! Den information vi har om eSIM i dagsläget är att vi kommer lansera det under 2019
/Stina"

Hoppas det är 0101... och nej, jag tänker inte satsa mina pensionsfonder på det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-31 10:44
Ursprungligen av json:

Såg en blänkare på Telias twitter, nån frågade igen om eSim (iPhone och Watch) och fick svaret:

"God morgon! Den information vi har om eSIM i dagsläget är att vi kommer lansera det under 2019
/Stina"

Hoppas det är 0101... och nej, jag tänker inte satsa mina pensionsfonder på det...

Men redan nästa år får ändå anses lite bra. Skulle Tele2 vara snabbare så byter jag nog operatör. Skriver Telia #Telia här så att de ser det om de söker...

Nästa år... allt från 1/1-31/12...

Av nyfikenhet. Av vilken anledning(om det finns någon) är det bra att Telia lanserar eSIM?
För mig som har Telia och inte tycker det är krångligt med ha ett sim-kort från dem?

  • Medlem
  • 2018-11-01 17:47
Ursprungligen av theplague:

Av nyfikenhet. Av vilken anledning(om det finns någon) är det bra att Telia lanserar eSIM?
För mig som har Telia och inte tycker det är krångligt med ha ett sim-kort från dem?

För dig spelar det kanske ingen roll. Men en sådan som jag som har Telenor privat och där arbetsgivaren har Telia så vore det bra så att jag slipper bära omkring två telefoner. Ett fysiskt sim-kort från Telenor och ett eSim från Telia, eller tvärt om.

Dessutom har jag en Apple Watch och väntar på att Telenor ska lansera eSim så att jag kan utnyttja LTE-funktionaliteten i klockan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-01 20:00
Ursprungligen av theplague:

Av nyfikenhet. Av vilken anledning(om det finns någon) är det bra att Telia lanserar eSIM?
För mig som har Telia och inte tycker det är krångligt med ha ett sim-kort från dem?

Det är nog ingen som tycker det är krångligt med ett sim-kort, alltihop hänger ju på att man vill ha två

Glöm inte klockan... den är en stor del av intresset

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-01 22:22

För mig är det mest klockan som jag väntar på eSIM på, men börjar komma i även en hel del andra prylar som datorer också. Så även där trycks det på för eSIM (och finns vissa lösningar redan idag från tex. Tele2).

Hoppas på Telenor de närmaste två månaderna!

Jag sitter och hoppas på eSIM inom en snar framtid. Har tidigare haft en Galaxy Note8 med dubbla SIM, var rätt smidigt att ha både privata numret och ett jobbnummer i samma lur. Nu när man är tillbaka i iPhone träsket får jag glida runt med en XS Max och en 7 Plus. Jobbigt med 2 telefoner igen... Telia eSIM please!

Har haft dubbla sim i tio år snart. Ett jobbnummer, ett privat. Separata kalendrar, kontaktlistor och vitlistor för vem som får ringa och messa och när. Två olika operatörer. Aldrig utan täckning. Kan inte ens föreställa mig en enhet utan. Men esim vore skönt. Inte nog med att utrymmet för korten och släden kan gå till mer batteri, utan det vore bra att kunna byta operatör på stående fot, vilket naturligtvis är anledningen till att nätoligopolet släpar fötterna efter sig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-02 10:54

En liten fråga till er som kör / tänker köra med jobb-sim i telefonen.
Har ni ingen säkerhet som kräver att arbetsgivaren har kontroll över telefonen?

Jag måste ha en app som heter mobile iron om jag ska komma åt mail/kalender etc som ger typ fullständiga rättigheter till företaget.
Hur tänker ni kring det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-02 11:21

1. eSim är som många redan skrivit för att kunna ha ett privat och ett arbetsgivareabonnemang
2. Min arbetsgivare har också en app för (jobb)mejl, kalender, kontakte, åtkomst åt interna system. Men resten av telefonen är "fri". Blir en del problem, det största är att det inte går att synka kalendrar, privat och jobb. Vi kan inte heller kopiera text in och ut ur jobbappen. Det blir ibland lite bökigt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-02 12:32
Ursprungligen av Json_81:

En liten fråga till er som kör / tänker köra med jobb-sim i telefonen.
Har ni ingen säkerhet som kräver att arbetsgivaren har kontroll över telefonen?

Har som konsult använt arbetsgivarmobil och på kunduppdrag synkat kunds mail, kalender, kontakter, etc. i ca. 15 års tid och det som normalt oftast krävs är att man accepterar vissa certifikat, och att de kan lägga på vissa säkerhetskrav/managering av telefonen (tex. krypteras alltid innehåll, styrning över hur man kan logga på, och att de kan spåra/wipa enheten vid förlust).

Har dock aldrig haft några begränsningar vilka mail/kalenderkonton jag har. Har för närvarande konto för gmail, privat maildomän (fö[email protected]), mitt företagsmail (inget aktivt bolag, men har kvar domänen), min arbetsgivares mail (där jag är anställd) och till slut min kundmail (där jag dagligen jobbar).

Så en viss kontroll (certifikat, kryptering, lösenordshantering, möjlighet att nollställa och spåra telefonen remote, etc.) får man nog räkna med som grund, men sedan kan det säkert variera en hel del från företag till företag.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-11-02 12:50
Ursprungligen av omartint:

Har som konsult använt arbetsgivarmobil och på kunduppdrag synkat kunds mail, kalender, kontakter, etc. i ca. 15 års tid och det som normalt oftast krävs är att man accepterar vissa certifikat, och att de kan lägga på vissa säkerhetskrav/managering av telefonen (tex. krypteras alltid innehåll, styrning över hur man kan logga på, och att de kan spåra/wipa enheten vid förlust).

Har dock aldrig haft några begränsningar vilka mail/kalenderkonton jag har. Har för närvarande konto för gmail, privat maildomän (fö[email protected]), mitt företagsmail (inget aktivt bolag, men har kvar domänen), min arbetsgivares mail (där jag är anställd) och till slut min kundmail (där jag dagligen jobbar).

Så en viss kontroll (certifikat, kryptering, lösenordshantering, möjlighet att nollställa och spåra telefonen remote, etc.) får man nog räkna med som grund, men sedan kan det säkert variera en hel del från företag till företag.

Jag har samma upplägg med min arbetsgivare, vore det mer begränsat hade jobbluren stannat på jobbet och min privata lur (BYOD btw) varit min dagliga följeslagare, det hade ingen blivit gladare av.

Inte kul att bära på två lurar heller, så eSIM är välkommet.

  • Medlem
  • 2018-11-02 12:58
Ursprungligen av mattiL:

Jag har samma upplägg med min arbetsgivare, vore det mer begränsat hade jobbluren stannat på jobbet och min privata lur (BYOD btw) varit min dagliga följeslagare, det hade ingen blivit gladare av.

Inte kul att bära på två lurar heller, så eSIM är välkommet.

Samma sak här. Ingen särskild app behövs. Kryptering vet jag inte om det ställs några särskilda krav på, allt som lagras på iPhonen lagras ju alltid krypterat. Kan vara lite jobbigt med lösenordspolicyn men jag kör ju med ansiktet och behöver väldigt sällan mata in lösenordet även om det förstås inte funkar med klockan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-02 14:13
Ursprungligen av xms67:

1. eSim är som många redan skrivit för att kunna ha ett privat och ett arbetsgivareabonnemang
2. Min arbetsgivare har också en app för (jobb)mejl, kalender, kontakte, åtkomst åt interna system. Men resten av telefonen är "fri". Blir en del problem, det största är att det inte går att synka kalendrar, privat och jobb. Vi kan inte heller kopiera text in och ut ur jobbappen. Det blir ibland lite bökigt.

Nu när det blev jobbmobildiskussion kanske jag ska tillägga att jag använder min privata XS som enda telefon. XS är för dyr för att arbetsgivaren ska betala. Sätter i jobb-sim i den, laddar ned företagsappen och så leker livet..?

  • Medlem
  • 2018-11-02 14:28
Ursprungligen av xms67:

Nu när det blev jobbmobildiskussion kanske jag ska tillägga att jag använder min privata XS som enda telefon. XS är för dyr för att arbetsgivaren ska betala. Sätter i jobb-sim i den, laddar ned företagsappen och så leker livet..?

Hur funkar det? Du har alltså ditt jobbtelefonnummer även som ditt privata telefonnummer? Det verkar jobbigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-02 15:26
Ursprungligen av Ljung:

Hur funkar det? Du har alltså ditt jobbtelefonnummer även som ditt privata telefonnummer? Det verkar jobbigt

Så har jag haft det sedan 1994. Eller jag har tidigare bara haft en jobbmobil, med ett jobbnummer. Nu har jag privat telefon med jobbnummer.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-03 17:13
Ursprungligen av xms67:

Så har jag haft det sedan 1994. Eller jag har tidigare bara haft en jobbmobil, med ett jobbnummer. Nu har jag privat telefon med jobbnummer.

Porterar du över numret när du byter arbetsgivare, eller får du hela tiden nytt nummer när du byter jobb?

Själv så har jag som anställd alltid haft eget privatmobilnummer i tillägg till jobbmobilnumret (mellan 89-2002 så hade jag dock eget företag, eller delägare i företagen, och då hade jag bara en enda mobil).

Tycker personligen att det är rätt skönt att kunna stänga av jobbmobilnummer när man inte är i tjänst, på semester eller sjuk, men att ändå kunna fortfarande vara privat nåbar av familj och vänner.

Bevaka tråden