Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt att uppgradera från Iphone X till Iphone XS?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

På fredag börjar Apples nya flaggskeppsmobiler att säljas i butiker. Om du har en Iphone X redan – finns det några skäl att uppgradera? Kanske finns det ett stort skäl.

Läs hela artikeln här

Tycker Apple har gjort det väldigt enkelt för oss konsumenter i frågan "ska jag uppgradera eller vänta?". Vi har alltså 15 895 kronor för 256 GB - eller så åker jag på en fin resa till Sydeuropa

Hur långt är folk villiga att gå för att få den senaste mobilen med lite extra finesser? Förutsatt att man sitter på föregående version.

PS
Vi börjar närma oss en hel månadslön för att köpa en ny mobil, och för vissa har vi redan nått dit.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-18 11:11
Ursprungligen av Krylovrum:

Tycker Apple har gjort det väldigt enkelt för oss konsumenter i frågan "ska jag uppgradera eller vänta?". Vi har alltså 15 895 kronor för 256 GB - eller så åker jag på en fin resa till Sydeuropa

Hur långt är folk villiga att gå för att få den senaste mobilen med lite extra finesser? Förutsatt att man sitter på föregående version.

PS
Vi börjar närma oss en hel månadslön för att köpa en ny mobil, och för vissa har vi redan nått dit.

Du får räkna in att telefonerna duger längre med.
Har haft min 6S+ i tre år och den känns fortfarande rapp, särskilt med iOS 12. Har aldrig haft en telefon så länge förut och då har de alltid börjat kännas sega när jag bytt.

Kollar man lika gamla androider så hänger ju hårdvaran visserligen med, men mjukvaran ligger ju efter på de flesta (alla?).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-18 11:41
Ursprungligen av Json_81:

Du får räkna in att telefonerna duger längre med.

Du får ju läsa vad han skriver

Ursprungligen av Krylovrum:

Hur långt är folk villiga att gå för att få den senaste mobilen med lite extra finesser? Förutsatt att man sitter på föregående version.

Jag kommer att byta upp mig från en iPhone 8 Product Red till en iPhone XR Product Red. Älskar färgen! ?

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-09-18 11:52
Ursprungligen av Krylovrum:

Tycker Apple har gjort det väldigt enkelt för oss konsumenter i frågan "ska jag uppgradera eller vänta?". Vi har alltså 15 895 kronor för 256 GB - eller så åker jag på en fin resa till Sydeuropa

Hur långt är folk villiga att gå för att få den senaste mobilen med lite extra finesser? Förutsatt att man sitter på föregående version.

PS
Vi börjar närma oss en hel månadslön för att köpa en ny mobil, och för vissa har vi redan nått dit.

Håller med. För samma priser som förra året så hade jag nog varit intresserad, med 16 lax för en lur börjar bli nivåer man som medelsvensson har svårt att motivera, byter man varje år snackar vi runt 1300:- i månaden.

Förvisso oklart vad man skulle kunna kränga en gammal X för? Har dålig koll på andrahandsmarknaden då jag alltid kört mina mobiler tills dom är helt slut, eller gett bort dom vid upgrade.

Vad är det rimligt att kränga en 1 år gammal X, 265 GB på blocket för?
(Jag kan ju givetvis kolla detta själv, men har märkt att priserna som folk vill ha på Blocket, sällan är det som grejor verkligen säljs för, därav frågan "rimligt").

Apple ger sig ge upp till 4 950 kronor tillbaka via sitt inbytesprogram.

På Tradera finns snart avslutade auktioner, en 256gb modell ligger på 8 200, en 64a på 7 800.

Tillägg: allt hänger väl som vanligt på vilket skick din gamla är i.

Ursprungligen av Redaktionen:

På fredag börjar Apples nya flaggskeppsmobiler att säljas i butiker. Om du har en Iphone X redan – finns det några skäl att uppgradera? Kanske finns det ett stort skäl.

Läs hela artikeln här

Vad jag förstår är det enbart Kina versionen som har dubbla Sim kortsplatser som i bilden. De i Sverige och Europa har inbyggt e-sim samt en extra vanlig Simkortsplats.
Hur många telefonoperatörer stödjer i dagsläget e-sim?

Har man en iPhone X i bra skick ser jag egentligen inget skäl att uppgradera till XS. Såvida inte man måste ha det senaste.
Alternativt om man får bra i inbyte, om det blir nån kampanj eller liknande.

Ursprungligen av johnh3:

Hur många telefonoperatörer stödjer i dagsläget e-sim?

För iphone och i Sverige? Ingen

Det är inte så enkelt att stöd för eSim i en typ av enhet ger ett generellt eSIm stödutan det måste implementeras för varje typ av enhet (så vitt som jag har förstått det) .

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-18 12:57
Ursprungligen av zinned:

Du får ju läsa vad han skriver

För lite kaffe nu igen.

Läste på någon av de amerikanska nyhetssidorna där de resonerade om att Apple faktiskt själva stod på scen och sa att de satsar på att telefonerna ska hänga med länge.

Ursprungligen av BlackSmp:

För iphone och i Sverige? Ingen

Det är inte så enkelt att stöd för eSim i en typ av enhet ger ett generellt eSIm stödutan det måste implementeras för varje typ av enhet (så vitt som jag har förstått det) .

Det stämmer kanske, men vad jag hör och förstår så kommer stöd för e-sim från egentligen alla utom Telia snart. Om det bara gäller Apple Watch som nu, eller också Iphone återstår förstås att se. Ser det som oundvikligt att alla kommer börja stöda det inom något år, blir väl en extra spark i rumpan om telefonerna och klockorna säljer bra så klart.

Ursprungligen av Ida Blix:

Det stämmer kanske, men vad jag hör och förstår så kommer stöd för e-sim från egentligen alla utom Telia snart. Om det bara gäller Apple Watch som nu, eller också Iphone återstår förstås att se. Ser det som oundvikligt att alla kommer börja stöda det inom något år, blir väl en extra spark i rumpan om telefonerna och klockorna säljer bra så klart.

Typiskt att Telia ska vara sist ut:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Typiskt att Telia ska vara sist ut:)

De älskar visst att få in kunderna i sina butiker. E-sim skulle väl minska på det behovet rätt rejält.

Ursprungligen av Ida Blix:

Det stämmer kanske, men vad jag hör och förstår så kommer stöd för e-sim från egentligen alla utom Telia snart. Om det bara gäller Apple Watch som nu, eller också Iphone återstår förstås att se. Ser det som oundvikligt att alla kommer börja stöda det inom något år, blir väl en extra spark i rumpan om telefonerna och klockorna säljer bra så klart.

Det kanske går som för Apple pay i stället? ?

  • Medlem
  • 2018-09-18 14:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Typiskt att Telia ska vara sist ut:)

Eller iaf Telia Sverige. Telia lanserade E-sim 2016 i Norge och Estland och det kommer till Telia Finland nu i september...

Ursprungligen av Zeugma:

Det kanske går som för Apple pay i stället? ?

Vet inte hur du tycker det går där? Jag tycker det kommer fler och fler ställen som tar emot kontaktfria betalningar hela tiden. Innan det finns terminaler på plats är det ju inte bråttom för någon bank att teckna avtal?

Ursprungligen av Ida Blix:

Vet inte hur du tycker det går där? Jag tycker det kommer fler och fler ställen som tar emot kontaktfria betalningar hela tiden. Innan det finns terminaler på plats är det ju inte bråttom för någon bank att teckna avtal?

Aha, jag tänkte inte ens på att antalet ställen är lågt. Vilket också är klent. Jag tänkte mer på att Visas och Mastercards kort bara stöds av dessa tre företag i Sverige:

Har man inget av dem så har man heller inget Apple pay.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2018-09-18 18:24

Som någon redan skrivit. Resa till Sydeuropa, ny iPad eller en skapligt hyfsad laptop. Min smärtgräns är överskriden.

Då får jag vara kvar på min SE ett tag till, inte tusan tänker jag lägga en månadslön på en mobil!

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-09-19 07:32

Just för tillfället så tycker jag inte man kan räkna e-sim som dubbla simkorts-platser? Alla operatörer stödjer väl ej e-sim i nuläget så det krävs väl att min(a) operatör(er) har det för att jag ska kunna utnyttja en av platserna? Rätta mig om jag har fel för det känns lite diffust på den här fronten.

Ursprungligen av Jedih:

Just för tillfället så tycker jag inte man kan räkna e-sim som dubbla simkorts-platser? Alla operatörer stödjer väl ej e-sim i nuläget så det krävs väl att min(a) operatör(er) har det för att jag ska kunna utnyttja en av platserna? Rätta mig om jag har fel för det känns lite diffust på den här fronten.

Nej visst är det så. Här i Sverige har ingen operatör gått ut med e-sim stöd för telefonerna än vad jag vet. Men att köpa e-sim på till exempel en utlandsresa går.

Ursprungligen av Pimmp:

Som någon redan skrivit. Resa till Sydeuropa, ny iPad eller en skapligt hyfsad laptop. Min smärtgräns är överskriden.

I viss mån är det fråga om vad man prioriterar - resor är totalt ointressant för mig så det ingår inte ens i vågskålen

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-09-20 10:35
Ursprungligen av Ida Blix:

Nej visst är det så. Här i Sverige har ingen operatör gått ut med e-sim stöd för telefonerna än vad jag vet. Men att köpa e-sim på till exempel en utlandsresa går.

Aha, bra att veta. Nu för tiden behöver jag aldrig köpa simkort eller e-sim vid utlandsvistelser nu när jag kan använda min surfpott i stort sett alla länder via Telenor. Hade dock varit skönt att slippa bära på två mobiler om jag kunde "flytta in" min arbetsmobil från Telia i en och samma telefon men e-sim möjligör inte detta tyvärr (än!).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-09-21 19:12

Första gången sedan introduktionen 2007 som jag inte kommer att byta telefon. Min iPhone X får hänga kvar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-21 21:50
Ursprungligen av kenjon:

Första gången sedan introduktionen 2007 som jag inte kommer att byta telefon. Min iPhone X får hänga kvar.

Exakt samma scenario här.

Om 10 min ska jag dock packa upp min AW4 och göra hoppet från Series 0

Ursprungligen av kenjon:

Första gången sedan introduktionen 2007 som jag inte kommer att byta telefon. Min iPhone X får hänga kvar.

Ursprungligen av zinned:

Exakt samma scenario här.

Om 10 min ska jag dock packa upp min AW4 och göra hoppet från Series 0

Velar så om jag ska hoppa till XS Max.
Gillade min 7+ och saknat stl på skärmen lite(jag vet att X har större ” men den är mindre totalt sett.
Vet inte om värt göra bytet.
Samtidigt tänker jag att jag liks gärna kan göra det nu och sälja min X. Jag tror nästa uppdateringen inte kommer vara så mycket mer än prestanda, vad tror ni?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-21 22:26
Ursprungligen av theplague:

Velar så om jag ska hoppa till XS Max.
Gillade min 7+ och saknat stl på skärmen lite(jag vet att X har större ” men den är mindre totalt sett.
Vet inte om värt göra bytet.
Samtidigt tänker jag att jag liks gärna kan göra det nu och sälja min X. Jag tror nästa uppdateringen inte kommer vara så mycket mer än prestanda, vad tror ni?

Nästa uppdatering, iPhone XI, kommer vara minst lika stor prestandaökning. Sannolikt större. Utöver det finns chans till annan formfaktor, eventuellt avsaknad av flärp, bättre skärm, fler funktioner, etc etc. S-modellen är i stort sett alltid endast prestandaökning och inte så mycket mer. Steget mellan huvudmodellerna är en annan femma.

Jag är väl lite jävig men jag tycker du gör rätt i att spara pengarna ett år till.

Ursprungligen av zinned:

Nästa uppdatering, iPhone XI, kommer vara minst lika stor prestandaökning. Sannolikt större. Utöver det finns chans till annan formfaktor, eventuellt avsaknad av flärp, bättre skärm, fler funktioner, etc etc. S-modellen är i stort sett alltid endast prestandaökning och inte så mycket mer. Steget mellan huvudmodellerna är en annan femma.

Jag är väl lite jävig men jag tycker du gör rätt i att spara pengarna ett år till.

Jo känner ju till det där, men ser framför mig att nästa modell är mer som steget mellan 6 och 7 eller 7 och 8 som jag tycker var betydligt mindre än 7 till X.
Det är utifrån den tanken man ”lika gärna” kan köpa Max nu.
Hmm flärpen bort, ja kanske men känns tveksamt. Ännu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-21 22:36
Ursprungligen av theplague:

Jo känner ju till det där, men ser framför mig att nästa modell är mer som steget mellan 6 och 7 eller 7 och 8 som jag tycker var betydligt mindre än 7 till X.
Det är utifrån den tanken man ”lika gärna” kan köpa Max nu.
Hmm flärpen bort, ja kanske men känns tveksamt. Ännu.

Man gör som man vill och vad plånboken tillåter

En sak är säker, du kommer få en avsevärt större prestandaskillnad i ett byte från 7 till XI än från 7 till XS. Sedan får du ju välja själv

Ursprungligen av zinned:

Man gör som man vill och vad plånboken tillåter

En sak är säker, du kommer få en avsevärt större prestandaskillnad i ett byte från 7 till XI än från 7 till XS. Sedan får du ju välja själv

Jag har X nu alltså.

Jag menade att kag misstänker att hoppet från XS till XI kan jämföras 6->7 eller 7->8.

Bevaka tråden