Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn får ej IP-adress, trots felsökt nätverk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sen några dagar tillbaka har jag ett konstigt fel på min stationära Mac. Datorn får ingen IP-adress trots att kabeln är ansluten, modemet fungerar , etc. Jag har provat att istället ansluta en laptop med samma kabel som jag brukar ha till den stationära Mac:en och då fungerar det (Wi-Fi avstängt). Detta fick mig att undra om nätverkskortet pajat. Men efter en del googlande hittade jag ett kommando som jag provade i terminalen:

Fredriks-Mac-Pro:~ Fredrik$ sudo killall -HUP mDNSResponder;

Detta fungerar. Ibland. Men det verkar som att jag också måste hålla på och förnya IP-adressen under nätverksinställningar, etc.
Ofta tar det c:a fem minuter innan jag får en IP-adress, när jag kör kommandot ett flertal gånger, sätter datorn i vila, väcker den igen, o.s.v.

Jag förstår att det inte är lätt att ställa en diagnos utifrån denna beskrivning, men om ni har några tips, berätta gärna.

Har egentligen inte mycket att komma med, men testa en säker start och att logga in med en annan användare.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2018-09-19 08:57

Kolla om det finns en begränsning i antalet samtidiga användare (IP-nummer) i din router (modem?). Det har jag råkat ur för.

Nu visar det sig att om jag startar utan vissa USB-enheter inkopplade, så försvinner problemet. Jag har problem med USB överhuvudtaget. Datorn är 10 år gammal och verkar inte kunna försörja många USB-enheter. Så jag köpte en hubb med egen elförsörjning. Det blev bättre, men tyvärr tappar datorn kontakten ofta och det kommer varningar om att enheten X tagits bort på fel sätt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-09-28 00:32

“Visas enheter”. Koppla in en i taget och se vilken enhet som strular.

1
Bevaka tråden