Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu funkar Google Maps i Carplay

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples bilsystem Carplay har nu stöd för andra karttjänster, och först ut är ärkerivalen Google Maps.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-19 09:55

Använder mest Waze, tycker den är bättre på att ha koll på trafiken.

Men ska jag hitta någonstans har det i regel blivit apple maps pga carplay.

Ursprungligen av Json_81:

Använder mest Waze, tycker den är bättre på att ha koll på trafiken.

Men ska jag hitta någonstans har det i regel blivit apple maps pga carplay.

Kommer du börja använda Waze i Carplay nu då när det kommer?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-19 10:05
Ursprungligen av jakobnilsson:

Kommer du börja använda Waze i Carplay nu då när det kommer?

Kommer utvärdera när det finns

Men det är rätt sällan jag behöver navigation till något annat än trafiken.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2018-09-19 12:21

Äntligen! Waze vore förstås ännu bättre men jag är mer nöjd med Google Maps än Apples Kartor

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2018-09-19 16:09

CarPlay för Waze betatsstas för fullt, kommer bli bra!

Detta med Carplay. I min bil måste jag sätta i sladden i telefonen för att det ska funka. Är det så i alla bilar? Jag tycker att hela vitsen försvinner med Carplay om jag ändå måste ta fram telefonen för att det ska funka, då kan jag ju lika gärna knappa på telefonen i sin hållare om den ändå ska upp ur fickan så fort jag kör bil. Dessutom dödar den bilens egen navigator. För att använda bilens navigator måste jag dra ur sladden ur iPhone.

Ursprungligen av Giljan:

Detta med Carplay. I min bil måste jag sätta i sladden i telefonen för att det ska funka. Är det så i alla bilar? Jag tycker att hela vitsen försvinner med Carplay om jag ändå måste ta fram telefonen för att det ska funka, då kan jag ju lika gärna knappa på telefonen i sin hållare om den ändå ska upp ur fickan så fort jag kör bil. Dessutom dödar den bilens egen navigator. För att använda bilens navigator måste jag dra ur sladden ur iPhone.

Det går att köra bilens navigator även om du har Car Play men i de flesta fall är nog navigatorn i telefonen mer uppdaterad än bilens navigator.

Det är upp till dig att avgöra om det är värt ansträngningen att koppla in telefonen. Personligen så anser jag att det är mycket enklare att knappa på bilens stora skärm än telefonen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-19 21:11
Ursprungligen av Giljan:

Detta med Carplay. I min bil måste jag sätta i sladden i telefonen för att det ska funka. Är det så i alla bilar? Jag tycker att hela vitsen försvinner med Carplay om jag ändå måste ta fram telefonen för att det ska funka, då kan jag ju lika gärna knappa på telefonen i sin hållare om den ändå ska upp ur fickan så fort jag kör bil. Dessutom dödar den bilens egen navigator. För att använda bilens navigator måste jag dra ur sladden ur iPhone.

Finns trådlöst CarPlay, men inte särskilt vanligt än.
Och kräver såvitt jag vet wifi i bilen.

Tycker inte det stör att koppla in när man kör så långt att man vill använda CP, så får mobilen ladda också.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-09-20 10:27

Testade Google Maps igår med CarPlay och blev överraskad hur snabbt jag fick upp resultatet av det jag efterfrågade muntligt när jag sökte efter en adress. Resultatat kom upp i stort sett direkt efter jag hade slutat prata. Det känns som den funktionen är klart snabbare jämfört med Apple Maps. Väntar med spänning på Waze som nog kommer bli standard i min bil om allt fungerar som i telefonen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-20 10:30

Testa google maps imorse, tycker kartorna ser bättre ut än apples och bättre "lane assisst".

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-09-20 10:38
Ursprungligen av Json_81:

Testa google maps imorse, tycker kartorna ser bättre ut än apples och bättre "lane assisst".

Ja håller med! Helt klart en trevlig upplevelse med Google Maps i Carplay. Bra att Apple får lite konkurrens på den fronten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-20 12:41

Jag kör mest(98%) med Google Maps. Vande mig vid det och har inte hittat så mycket som är bättre i Apples kartor. Skulle vilja byta men har en hel del favoriter sparade i olika länder. Tror i te det går att föra över dem.

Vad gäller navigation kommer det bli mycket bra men uppdaterade CarPlay. Jag kör idag ofta Waze på mobilen och Navi i bilen samtidigt om jag verkligen behöver Navigering.

Problemet är dock som nämns ovan, att det dels krävs sladd och dels släcker. Ilens navi. Sladd känns väldigt 1900-tal. Men går att stå ut med. Att CarPlay släcker bilen navi är dock ett riktigt minus. I min bil så får jag vägledning från bilens navi i HUD. Det är otroligt bra. Med CarPlay släcks det. Mycket tråkigt. Så även om jag tycker detta är mycket bra kanske jag inte kommer använda den så ofta. Å andra sidan behöver man ju inte köpa till ett navi för 28000(apropå priset för en ny XS..?) på nästa bil.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-09-21 19:56
Ursprungligen av Giljan:

Detta med Carplay. I min bil måste jag sätta i sladden i telefonen för att det ska funka. Är det så i alla bilar? Jag tycker att hela vitsen försvinner med Carplay om jag ändå måste ta fram telefonen för att det ska funka, då kan jag ju lika gärna knappa på telefonen i sin hållare om den ändå ska upp ur fickan så fort jag kör bil. Dessutom dödar den bilens egen navigator. För att använda bilens navigator måste jag dra ur sladden ur iPhone.

Brodit!
Hållare med inbyggd anslutning.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2018-09-21 20:18
Ursprungligen av Giljan:

Detta med Carplay. I min bil måste jag sätta i sladden i telefonen för att det ska funka. Är det så i alla bilar? Jag tycker att hela vitsen försvinner med Carplay om jag ändå måste ta fram telefonen för att det ska funka, då kan jag ju lika gärna knappa på telefonen i sin hållare om den ändå ska upp ur fickan så fort jag kör bil. Dessutom dödar den bilens egen navigator. För att använda bilens navigator måste jag dra ur sladden ur iPhone.

Vad jag vet är det bara BMW som har trådlös carplay anslutning..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-23 17:22
Ursprungligen av xms67:

Jag kör mest(98%) med Google Maps. Vande mig vid det och har inte hittat så mycket som är bättre i Apples kartor. Skulle vilja byta men har en hel del favoriter sparade i olika länder. Tror inte det går att föra över dem.

Vad gäller navigation kommer det bli mycket bra men uppdaterade CarPlay. Jag kör idag ofta Waze på mobilen och Navi i bilen samtidigt om jag verkligen behöver Navigering.

Problemet är dock som nämns ovan, att det dels krävs sladd och dels släcker. Bilens Navi. Sladd känns väldigt 1900-tal. Men går att stå ut med. Att CarPlay släcker bilen navi är dock ett riktigt minus. I min bil så får jag vägledning från bilens navi i HUD. Det är otroligt bra. Med CarPlay släcks det. Mycket tråkigt. Så även om jag tycker detta är mycket bra kanske jag inte kommer använda den så ofta. Å andra sidan behöver man ju inte köpa till ett Navi för 28000(apropå priset för en ny XS..?) på nästa bil.

Körde idag en längre sträcka och testade CarPlay och Google Maps/Navi. Nu gick det att ha kvar bilens Navi i HUD:en(och mellan mätarna) om man vill. Man får då starta bilens Navi också, såklart. Men mycket bra. Jag vet inte om det alltid varit så och jag missförstått hur man gör, men jag tror inte det. Huvudsaken är att det fungerar. Däremot tog mig Google Maps på en konstig rutt. Vet inte varför, men det blev en omväg i både tid och km.

VW Passat är bilen och jag har stora Navin.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-24 21:03

Nu är Waze släppt med.
#nyhetstips

1
Bevaka tråden