Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WatchOS 5.0 och batteritid

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här kommer en fundering som är lika säker att dyka upp så fort ett nytt OS lanserats...

Har batteritiden försämrats sen ny-installationen?

Jag har en Apple Watch Series 2 med WatchOS 5.0 installerat. Och jag upplever drastisk skillnad i batteritiden. I förrgår sprang jag ca en timme (med GPS) och klockan i övrigt aktiv mellan ca 0700-2200. På kvällen hade jag mindre än 10% batteri kvar. Igår använde jag klockan mellan 0630-2230 och då låg laddningen på 23%.

Tidigare har jag konstant legat på ca 50-60% batteritid efter en normal dag.

Hur funkar era klockor? Om ni orkar får ni gärna posta er batteriladdning i tråden efter dagens slut.

Jag har kört Serie2 och WatchOS 5 betan sedan första betan. De första installationerna tog något mer batteri men jag har inte upplevt problem sedan länge.

Jag går till/från jobbet och det tar 50 minuter enkel resa. Jag kör alltid detta som "gång utomhus" så jag har kört ca 2 timmar GPS per dag och batteriet har alltid räckt från uppstigning till sängläge. Någon enstaka dag när jag varit igång extra länge (upp emot 20 timmar) kunde jag få batterivarning för 10%

Normala dagar är jag aktiv mellan kl 5-21

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-26 10:25

Inte märkt någon skillnad på series 3.
Plockade den ur laddaren i förrgår kväll runt 22.
Hade 60% kvar igår kväll när jag la mig ungefär vid den tiden.
En timmes löpning, sömnmätning och normalt pillande under dagen.

Jag har också på min S3 märkt sämre batteritid. Innan Watchos 5 kunde jag använda klockan 2 dagar innan jag behövde ladda den och nu behöver jag ladda den varje dag och märker att batteriet ibland är bra och ibland har klockan slukat batterie även att jag inte gjort något speciellt... hoppas det kommer en uppdatering som löser detta.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-09-26 19:16

Jag laddar min AWS3 varannan dag fortfarande, men laddningsnivån är sisådär 10% lägre nuförtiden.

Dagens reslutat:
Full laddad 0730.
Nu (kl 2049) är laddningen 13%.

Helt värdelöst.

Min AW3 tillsammans med Wach OS 5 i kombination med iOS 12 på telefonen är mycket snällare mot klockans batteri än när jag körde iOS 12 beta i kombination med Watch OS 4. Idag har jag t ex vid kl 21.15 57% kvar sedan jag laddade till 96% igår kl 23. Dvs den har tappat ca 40% på 22 timmar.

Ursprungligen av iTiger:

Dagens reslutat:
Full laddad 0730.
Nu (kl 2049) är laddningen 13%.

Helt värdelöst.

Har du startat om klockan?

Ursprungligen av BlackSmp:

Har du startat om klockan?

Japp. Både klockan och telefonen.

Ursprungligen av iTiger:

Japp. Både klockan och telefonen.

Småskumt. Som jag skrev, de första betaversionerna drog ut batteriet men sedan så stabiliserade det sig och jag tror till och med att jag tyckte att det blev bättre än WatchOS 4 - det är dock svårt med minnet eftersom det aldrig var något problem vare sig i WatchOS4 eller WatchOS5

Batteritiden kanske ordnat sig med version 5.0.1

Kl 0530 = 100%
Kl 2130 = 56%

Inte lika bra som förut men helt acceptabelt.

Tog min ur laddaren lördagmorgon, normal användning fram till måndagkväll och då var det ca 10% kvar. Jag laddar normalt varannan dag, ibland var tredje.

Kör ett litet test nu (S4)
Har kört sedan kl 4.30 igår, inklusive ca 3 timmar träning med GPS och klockan på mig under natten.

Klockappen anger:

  • vänteläge 27 timmar

  • användning 7 timmar

nere i 20%

Tog med mig laddare och backupklocka till jobbet

Laddar normalt sett varje dag som del av den dagliga rutinen men intressant att se hur långt den räcker

Edit: 30 timmars standby tid så var jag nere i 10% och bytte klocka

Senast redigerat 2018-10-02 14:32

100% kl 0520

Helt urladdad kl 2130.

Vad gör du? Jag använder i princip min klocka 22-23 timmar per dygn. Laddar den när jag fått ihop 24 ståtimmar och sover med den. Landar oftast kring 40% när jag påbörjar laddning

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad gör du? Jag använder i princip min klocka 22-23 timmar per dygn. Laddar den när jag fått ihop 24 ståtimmar och sover med den. Landar oftast kring 40% när jag påbörjar laddning

Synnerligen sparsam användare. Igår blev det ingen särskild belastning alls. Vid 16-tiden upptäckte jag att det dragit väldigt mycket batteri och gjorde en omstart. Det hjälpte inte och klockan drog sitt sista andetag innan kl 2100.

Ursprungligen av iTiger:

Synnerligen sparsam användare. Igår blev det ingen särskild belastning alls. Vid 16-tiden upptäckte jag att det dragit väldigt mycket batteri och gjorde en omstart. Det hjälpte inte och klockan drog sitt sista andetag innan kl 2100.

Konstigt. Det kan faktiskt vara fel på din klocka. Jag hade för några år sedan problem med batteritiden på min nya telefon och det var hårdvarufel på telefonen (vilket Apple upptäckte när de analyserade en buggrapport jag skickade in)

Enda sättet jag kan suga musten ur min klocka på bara 1 dag är om jag lyssnar på musik/ljudbok i princip hela dagen och samtidigt kör nån form av träning som involverar GPS.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-11-05 21:16

5.1 suger lite mer batteri ur min AWS3, hoppas 5.1.1 som släppts nu är snällare!

Ursprungligen av mattiL:

5.1 suger lite mer batteri ur min AWS3, hoppas 5.1.1 som släppts nu är snällare!

Osannolikt. Den ska rätta brickningen av S4 och innehåller knappast något som sparar batteri

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-11-05 21:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Osannolikt. Den ska rätta brickningen av S4 och innehåller knappast något som sparar batteri

Den måste vara fantastisk, efter flera försök här hotellet har jag inte lyckats ladda ner och installera dessa massiva 41 MB..

Ursprungligen av mattiL:

Den måste vara fantastisk, efter flera försök här hotellet har jag inte lyckats ladda ner och installera dessa massiva 41 MB..

Tog ca 30 minuter totalt för mig... hotell-linor brukar inte gilla typ kontinuerlig uppkoppling/överföring om man säger så...

Ursprungligen av mattiL:

Den måste vara fantastisk, efter flera försök här hotellet har jag inte lyckats ladda ner och installera dessa massiva 41 MB..

Jag tror också att det är din hotellförbindelse som är problemet. Här hemma så gick det på 4-5 minuter (själva nerladdningen)

1
Bevaka tråden