Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig disk till iMac

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-09-28 10:35

Min iMacs 1tb disk gick sönder igår. Har försökt radera med överskrivning men det misslyckades. Det är ingen dirket kris, jag har backup men det är lite dålig tijming. iMac är från 2012 så jag hade tänkt byta ut den i år när det kommer en ny modell.
Någon som har tips om det är värt att försöka göra något åt disken? Måste på något sätt hitta en tillfällig ersättare till disken.

Lars-Åke

Använd en extern disk som startskiva. Är man riktigt klyftig använder man en SSD - då blir den nog snabbare än originalmaskinen med intern snurrdisk...

Om man använder SuperDuper (eller CarbonCopyCloner) för sin backup, är det bara att koppla in, boota om och är därmed up-and-running direkt. (Självklart med en ny disk redo att idka backup).

Har använrt mig av SuperDuper under många år, och har räddat min bacon mer än en gång...

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-09-29 12:03
Ursprungligen av johan_tanying:

Använd en extern disk som startskiva. Är man riktigt klyftig använder man en SSD - då blir den nog snabbare än originalmaskinen med intern snurrdisk...

Om man använder SuperDuper (eller CarbonCopyCloner) för sin backup, är det bara att koppla in, boota om och är därmed up-and-running direkt. (Självklart med en ny disk redo att idka backup).

Har använrt mig av SuperDuper under många år, och har räddat min bacon mer än en gång...

Det var min datadisk som lade av, inte startdisken som är en ssd.
Blev att köpa en Thunderbolt extern disk och några svettiga timmar innan jag hittade disken i TM.
Kunde däremot inte få ordning hur man läser tillbaka en hel disk på en gång - men kör nu manuellt. Men det tar tid, är nästan 800GB. Om någon har tips på enklare återlösning så berätta gärna.
Kunde bytt hårddisken i min IMac men jag har planerat att köpa en ny i höst när Apple förhoppningsvis släpper en ny.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-09-30 09:39

Du har ju tipset i inlägget ovanför ditt.

1
Bevaka tråden