Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera ifrån 8 plus till XS Max?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det värt det med tanke på priset? Eller rekommenderar ni att man ska vänta 1 år?

  • Medlem
  • 2018-09-30 00:04
Ursprungligen av Yumeyue:

Är det värt det med tanke på priset? Eller rekommenderar ni att man ska vänta 1 år?

I nuläget hade jag väntat tills alla problem är lösta så man vet att det inte är ett måndagsexemplar

Ursprungligen av PaO:

I nuläget hade jag väntat tills alla problem är lösta så man vet att det inte är ett måndagsexemplar

Vilka problem då, tänker du?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-30 07:03

Det är kameran och skärmstorleken som du får avgöra om det känns värt för. Resten är ingen större skillnad. FaceID med kanske.

  • Medlem
  • 2018-09-30 07:43
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vilka problem då, tänker du?

-Blue screen / Green line men den verkar inte vara så allvarlig
-Wifi och LTE
-Laddnings problemet är väl allvarligaste just nu
-Selfie Beauty mode

Senast redigerat 2018-09-30 08:29
Ursprungligen av Yumeyue:

Är det värt det med tanke på priset? Eller rekommenderar ni att man ska vänta 1 år?

Du skulle kanske ta en fundering på Xr?

Men, jag skulle inte vänta. Absolut inte

Jag har bytt från 8 Plus till Xs Max. Jag tycker kameran är mkt bättre och skärmen är superhärlig att ha.
FaceID funkar bra för mig, krävs lite omställning i beteende men inte så farligt. Inga andra problem har märkts av för min del.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-09-30 13:28
Ursprungligen av PaO:

-Blue screen / Green line men den verkar inte vara så allvarlig
-Wifi och LTE
-Laddnings problemet är väl allvarligaste just nu
-Selfie Beauty mode

Beauty mode är väl en feature, inte ett problem....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2018-09-30 13:51
Ursprungligen av Yumeyue:

Är det värt det med tanke på priset? Eller rekommenderar ni att man ska vänta 1 år?

Det beror på hur gott om pengar du har och vilka prioriteringar du vill göra. Själv Kommer jag att använda min 8 Plus i flera år till, prestandan räcker gott och väl för mig. När batteriet blir dåligt byter jag ut det och min 8 Plus kommer att kännas som en ny telefon.

Jag skulle ha väntat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-30 14:35

Jag ser ingen som helst anledning. 8:an är mycket mogen, den sista i klassiska serien, och X designen är långt ifrån mogen.

Kameran verkara vara lite bättre i Xs. Jag har testat själv. Ser ut att kunna behålla täckningen lite bättre i högdagrarna. Eller så har den nya skärmarna större tonomfång.
Men 8:an och fram för allt 8 Plus har fantastisk kamera så det lilla motiverar ändå inte nyköp.
Sedan så har OLED mer lyster, men LCD har bättre färgäkthet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-30 14:40
Ursprungligen av kenjon:

Beauty mode är väl en feature, inte ett problem....

Men går det att stänga av på iPhone?
Fruktansvärd funktion som hör hemma hos Samsung-folket som vill ha en ”snygg bild”. De som delvis köper iPhone för kameran och som är gillar fotografi, vill ha en bild som är så lik verkligheten som möjligt.

Apple brukade ta fotografi mycket seriöst. Men numera förefaller de ha gett efter för den nya kundgruppen som iOS medfört.

Ursprungligen av iSweden:

Jag ser ingen som helst anledning. 8:an är mycket mogen, den sista i klassiska serien, och X designen är långt ifrån mogen.

Utveckla gärna om X design?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-30 17:24
Ursprungligen av kafferast:

Utveckla gärna om X design?

Gesterna är långt ifrån färdiga för X. Den fysiska formen samspelar med GUI. På 8:an och nedåt så är detta mycket mer i symbios.

Apple har var tvugna att göra vissa kompromisser för att göra en design med skärm över hela framsidan. Och Touch-ID på baksidan skulle de aldrig våga göra. Då framstår de som följare istället för ledare.

Ursprungligen av iSweden:

Gesterna är långt ifrån färdiga för X. Den fysiska formen samspelar med GUI. På 8:an och nedåt så är detta mycket mer i symbios.

Apple har var tvugna att göra vissa kompromisser för att göra en design med skärm över hela framsidan. Och Touch-ID på baksidan skulle de aldrig våga göra. Då framstår de som följare istället för ledare.

Jag antar att du inte har en X själv?

Ursprungligen av iSweden:

Gesterna är långt ifrån färdiga för X. Den fysiska formen samspelar med GUI. På 8:an och nedåt så är detta mycket mer i symbios.

Apple har var tvugna att göra vissa kompromisser för att göra en design med skärm över hela framsidan. Och Touch-ID på baksidan skulle de aldrig våga göra. Då framstår de som följare istället för ledare.

Ok. Intressant. Jag står inte riktigt där du gör angående designen, utan jag upplever att Apple lyckades med att ta bort något ikoniskt som hemknappen och göra det utan några som helst svårigheter för användaren att anpassa sig till den nya formfaktorn.

Skulle istället säga att man på ett övertygande sätt lämnade en väldigt daterad design och vågade kliva in i framtiden. Alltså man gjorde det inte bara för att, man lyckades också förädla användarupplevelsen.

  • Medlem
  • 2018-09-30 19:30
Ursprungligen av kafferast:

Ok. Intressant. Jag står inte riktigt där du gör angående designen, utan jag upplever att Apple lyckades med att ta bort något ikoniskt som hemknappen och göra det utan några som helst svårigheter för användaren att anpassa sig till den nya formfaktorn.

Skulle istället säga att man på ett övertygande sätt lämnade en väldigt daterad design och vågade kliva in i framtiden. Alltså man gjorde det inte bara för att, man lyckades också förädla användarupplevelsen.

Håller med. Vem saknar hemknappen och Touch ID? Inte jag i alla fall. Funkar helt underbart utan dessa antikviteter på min XS Max.

  • Medlem
  • 2018-09-30 20:32
Ursprungligen av kenjon:

Beauty mode är väl en feature, inte ett problem....

Nja då X inte hade det medan XS har det nya HDR läget och stänger man av det blir det tydligen mindre smoothing så kan bara en bugg som blir en feature ?

Ursprungligen av kafferast:

Ok. Intressant. Jag står inte riktigt där du gör angående designen, utan jag upplever att Apple lyckades med att ta bort något ikoniskt som hemknappen och göra det utan några som helst svårigheter för användaren att anpassa sig till den nya formfaktorn.

Skulle istället säga att man på ett övertygande sätt lämnade en väldigt daterad design och vågade kliva in i framtiden. Alltså man gjorde det inte bara för att, man lyckades också förädla användarupplevelsen.

Ursprungligen av Ljung:

Håller med. Vem saknar hemknappen och Touch ID? Inte jag i alla fall. Funkar helt underbart utan dessa antikviteter på min XS Max.

Ingen av de som jag känner som gått från pre-X till X har saknat hemknappen.

Givetvis kan det bli bättre såsom att fundera över om det skulle gå att ändra hur vi kommer åt kontrollcenter men på det stora taget är allt ”i balans” och väl genomtänkt.

Jag har aldrig saknat pre-X. De flesta som klagar verkar vara personer som inte har X-generationen själva.

Och tycker man att priset är för högt (för det är mycket pengar) så skulle jag fundera på Xr. En röd

Senast redigerat 2018-10-01 06:14
Ursprungligen av iSweden:

Men går det att stänga av på iPhone?
Fruktansvärd funktion som hör hemma hos Samsung-folket som vill ha en ”snygg bild”. De som delvis köper iPhone för kameran och som är gillar fotografi, vill ha en bild som är så lik verkligheten som möjligt.

Apple brukade ta fotografi mycket seriöst. Men numera förefaller de ha gett efter för den nya kundgruppen som iOS medfört.

Har du ens jämfört bilder från XS med Samsung eller Huawei? Det XS gör är ljusår mindre än tex Huawei, man märker knappt att den har en ”selfie-mode”. Eftersom så många nu klagat så kommer säkert Apple göra det frivilligt. Men tro inte en sekund att det är lika illa som på t.ex. Samsung/Huawei som försöker ta över koreanska/kinesiska marknaden där personer älskar selfie-mode deluxe.

  • Medlem
  • 2018-10-01 22:44
Ursprungligen av Johannnn:

Har du ens jämfört bilder från XS med Samsung eller Huawei? Det XS gör är ljusår mindre än tex Huawei, man märker knappt att den har en ”selfie-mode”. Eftersom så många nu klagat så kommer säkert Apple göra det frivilligt. Men tro inte en sekund att det är lika illa som på t.ex. Samsung/Huawei som försöker ta över koreanska/kinesiska marknaden där personer älskar selfie-mode deluxe.

På Samsung kan du stänga av beauty mode helt
Det kan man inte i dagsläget på iPhone

Ursprungligen av PaO:

På Samsung kan du stänga av beauty mode helt
Det kan man inte i dagsläget på iPhone

Den går inte att slå av därför att det existerar inget beauty mode på Iphone.

Det rör sig om en agressivare brusreducering som ibland ger oönskade bieffekter

En teknisk analys av någon som begriper (Halide)

Ursprungligen av TL;DR:

What’s this about a ‘soft filter’ on my selfies?

It doesn’t exist. I don’t want to say that some people make up controversies to get Youtube impressions, but you do have to take things on the internet with a grain of salt.

People feel the iPhone XS ‘smoothens’ things for two reasons:

  • Better and more aggressive noise reduction due to merged exposures, and

  • Merged exposures reducing sharpness by eliminating sharp light/dark contrasts where light hits parts of the skin

For the latter, it’s important to understand how our brains perceive sharpness, and how artists make things look sharper.

1
Bevaka tråden