Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig textformattering

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-09-30 14:10

Sparade ner en text från eposten. Sparade det till texthanteraren. rtfd
När jag skulle öppna det så var alla textrader överstrukna ungefär som med en märkpenna fastän svart. Det gick att se texten om jag klickade på den.
Kunde inte ta bort det.

Senast redigerat 2018-09-30 15:45

Sparade du som en fil, eller kopierade du och klistrade in i Texthanteraren?

Antagligen var det ett mejl med mörk bakgrund e dyl som fick med sig en del formatering.

Testa att antingen

  1. Öppna ditt konstiga rtfd-dokument i Texthanteraren.

  2. Gå till menyn Format och välj Gör till ren text.

Nu borde formateringen med bakgrundsfärg osv ha försvunnit.

Eller gör:

  1. Skapa ett nytt dokument i Texthanteraren (Arkiv -> Nytt).

  2. Gå till menyn Format och välj Gör till ren text om det redan inte är detta. Kan du bara välja Gör till formaterad text är allt ok och du behöver inte göra något.

  3. Kopiera din text från mejlen och klistra in i det nya Texthanteraren-dokumentet.

Nu skall bara texten ha klistrats in utan att några typsnitt, färger eller andra "onödigheter" följer med.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-10-13 14:04
Ursprungligen av johan_tanying:

Sparade du som en fil, eller kopierade du och klistrade in i Texthanteraren?

Antagligen var det ett mejl med mörk bakgrund e dyl som fick med sig en del formatering.

Testa att antingen

  1. Öppna ditt konstiga rtfd-dokument i Texthanteraren.

  2. Gå till menyn Format och välj Gör till ren text.

Nu borde formateringen med bakgrundsfärg osv ha försvunnit.

Eller gör:

  1. Skapa ett nytt dokument i Texthanteraren (Arkiv -> Nytt).

  2. Gå till menyn Format och välj Gör till ren text om det redan inte är detta. Kan du bara välja Gör till formaterad text är allt ok och du behöver inte göra något.

  3. Kopiera din text från mejlen och klistra in i det nya Texthanteraren-dokumentet.

Nu skall bara texten ha klistrats in utan att några typsnitt, färger eller andra "onödigheter" följer med.

Tack för svar!

Ursprungligen av torin:

Sparade ner en text från eposten. Sparade det till texthanteraren. rtfd
När jag skulle öppna det så var alla textrader överstrukna ungefär som med en märkpenna fastän svart. Det gick att se texten om jag klickade på den.
Kunde inte ta bort det.

I texthanteren, märkte du all text och valde det lilla B:t uppe i verktygsfältet och valde vit bakgrund för texten?

1
Bevaka tråden