Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router och TimeCapsule och AIrport Extreme , tips hur får jag till nätet snyggare?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-10-02 15:39

Hej skulle vilja ha input på följande:
I dag har jag en Time Capsule och en Airport extream , som funkar fint ihop och hanterar ett gemensamt wi-fi nät (Där TimeCapsule är master och Airporten extendar nätet och dom är i hop kopplade via ethernet, funk hur fint som helst.

Se skiss

Dock skulle jag vilja ändra så att Time capsule och Airporent sat på en gemensam Switch /Router för att spara lite kabel längd i huset och en port i Time capsulen ? Går det att upp nå och dom fortfarade hanterar samma wi-fi nät ? Vad behöver jag då funkar det med en switch, eller behöver jag en router ? Om en switch räcker funderar jag på en 5 portars TP-Link (TP-link TL-SG105E ). Men behöver jag en router , vilken skulle ni rekommendera då ?

Senast redigerat 2018-10-02 16:36
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-02 19:12

Ja, du behöver en router även om jag skulle tro att det går att lösa med VLAN och trixande.
Jag rekommenderar Ubiquiti Unified Security Gateway (USG).

Men kan du inte bara sätta en list till kabeln och köpa en vanlig switch att sätta vid TC om du behöver fler portar?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2018-10-03 09:02
Ursprungligen av Json_81:

Ja, du behöver en router även om jag skulle tro att det går att lösa med VLAN och trixande.
Jag rekommenderar Ubiquiti Unified Security Gateway (USG).

Men kan du inte bara sätta en list till kabeln och köpa en vanlig switch att sätta vid TC om du behöver fler portar?

Tack för svar, Det blir nog en switch uppe vid TC , så jag får fler portar , eller om jag kommer över en begagnad Airport extrem som jag sätter där min ISP ansluter.

Alternativ som du säger Ubiquiti (fast tycker den har få portar) men å andra sida kanske jag vill i framtiden byta mina AIrportar mot just Ubiquiti (fast det kosta lite mer)

//Daniel

1
Bevaka tråden