Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bug - Senaste inlägget i en tråd

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-08 21:12

När man klickar på ikonen till vänster om titeln till en tråd så kommer man i regel till det senaste/sista inlägget. Men i långa trådar så landar man någonstans i mitten. Segt.

Ursprungligen av iSweden:

När man klickar på ikonen till vänster om titeln till en tråd så kommer man i regel till det senaste/sista inlägget. Men i långa trådar så landar man någonstans i mitten. Segt.

Håller helt med dig här! Bra att du tar upp detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-09 04:50

Det är om tråden innehåller bilder som detta händer. Har påpekats tidigare, men inget verkar göras åt det

Jo vi känner till att det blir lite knasigt i trådar med mycket bilder. Vad jag förstår det som är det höjden på bilderna som inte kommer med i beräkningen. Vi har inte resurserna till att göra något åt det här nu, men det är noterat inför framtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-09 20:52
Ursprungligen av Ida Blix:

Jo vi känner till att det blir lite knasigt i trådar med mycket bilder. Vad jag förstår det som är det höjden på bilderna som inte kommer med i beräkningen. Vi har inte resurserna till att göra något åt det här nu, men det är noterat inför framtiden.

Höjden på bilderna? Udda designval.
Det borde väl inte spela någon roll om man räknade inläggen bakifrån? Och visade det senaste (sista i tråden) tillsammans med några ovan så att det går jämt ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-12 14:09

Bug - Permalink/ankare till post hamnar fel i mobil

Jag noterade nyss att direktlänk till äldre inlägg visas rätt på dator, men i mobil visas fel inlägg.
Testa själva att gå in med dator resp. mob:
https://www.99mac.se/forum/p/2370809

Senast redigerat 2019-08-12 15:15
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-12 17:05

Gammal bug som redan rapporterats, men det känner väl du om någon till...
https://www.99mac.se/forum/t/326113-bug-senas...
Så van vid den nu att jag automatiskt skrollar ner...

Det uppstår när det finns många inlägg med bilder ovanför det länkade inlägget. Det länkade inlägget markeras korrekt med lite mörkare färg, men man hamnar ett par inlägg ovanför. Ibland kan man se rätt inlägg blinka till helt kort, men sedan "backar" webläsaren ändå.

Ursprungligen av iSweden:

Jag noterade nyss att direktlänk till äldre inlägg visas rätt på dator, men i mobil visas fel inlägg.
Testa själva att gå in med dator resp. mob:
https://www.99mac.se/forum/p/2370809

Din länk ovan ska ju träffa inlägg #1046 i i tråden "Ditt senaste inköp", oftast hamnar jag på nedersta bilden i inlägg #1044. För att testa kan man ju också välja valfri tråd (för att jämföra trådar med/utan bilder) och trycka på inläggets #nummer uppe i högra hörnet.

För mig är det också skillnad mellan iOS och macOS, men det skiljer också mellan webläsare. Det verkar fungera korrekt med Chrome och Edge(Dev) på macOS. Safari hamnar alltid fel. Firefox gav blandat resultat, ibland funkar det andra gången man trycker på #-länken.

På iOS hamnar Safari, Chrome, Edge och Firefox alla lika fel.

Testade att i Profil > Inställningar avmarkera "Ladda bilder innan de syns på skärmen på mobila enheter", men det verkade inte göra någon skillnad, varken på mobil eller dator. Testade också med smalt webläsarfönster på datorn, inte heller det ändrade beteendena i respektive webläsare. Sidan ska ju ha adaptiv design och egentligen inte skilja sig mellan dator och mobil?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-12 18:48

Ja just det, jag rapporterade om ett liknande problem för ett tag sedan. Men som du antyder så är de nog besläktade.
Konstigt att alla andra forum som jag någonsin använt fixar detta, men inte 99:s hemsnickrade. Överlag så gillar jag 99s forum, men detta är en seg bug.
Det skylls på att höjden på bilder ställer till det. Men det låter som ett problem som härhör efter att 99 valt fel metod för att finna post. På andra forum så funkar det även när bilderna fallit bort (pga nedlagda hsoting-sajter).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-12 19:14
Ursprungligen av iSweden:

Det skylls på att höjden på bilder ställer till det. Men det låter som ett problem som härhör efter att 99 valt fel metod för att finna post. På andra forum så funkar det även när bilderna fallit bort (pga nedlagda hsoting-sajter).

Mitt lilla test talar ju för att felet är beroende på renderingsmotor. Funkar på Chromium, Gecko sisådär och felet yttrar sig ironiskt nog alltid på Apples Webkit (används väl av alla iOS-webläsare)

Ursprungligen av iSweden:

Konstigt att alla andra forum som jag någonsin använt fixar detta, men inte 99:s hemsnickrade. Överlag så gillar jag 99s forum, men detta är en seg bug.

Eftersom gamla 99-redaktionen meddelande att de då inte hade resurser att prioritera denna bug så ska vi nog inte vänta oss att Teknikveckan nu sätter överst på listan att göra en djupdykning i kod de inte skrivit själva...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-08-12 20:49
Ursprungligen av IngoX:

Mitt lilla test talar ju för att felet är beroende på renderingsmotor. Funkar på Chromium, Gecko sisådär och felet yttrar sig ironiskt nog alltid på Apples Webkit (används väl av alla iOS-webläsare)

Jag var lite snabb. Du har en poäng där. Synd att resurserna tryter. Eftersom att de verkar fungera på alla andra ställen så är kanske själva lösningen banal, men att hitta dit kanske kräver djupa kunskaper.

1
Bevaka tråden