Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FinalCut Pro 10 - Hur spara avslutade projekt?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-08 22:04

(Jag gör ett försök att fråga här, får se om det finns liv i 99.se utöver iWatch och Samsung telefoner)

Jag har en extern HD som jag byggt upp organiserade bibliotek av olika GoPro video-filer, använder dessa (har valt via referens inte importera) för att göra en film som jag exporterar. Så långt allt bra...

Jag vill nu ta bort projektet för att jobba på annat så jag spar det som en XML fil i en mapp på den externa HDn. Tänker att på detta sätt finns all info på HDn så att jag kan öppna på en annan Mac med FCP och jobba om så skulle behövas.

MEN det visar sej att det inte alls blev så utan FCP har skapat en fil på MacHD som växer långt utöver storleken på videofilerna, utan denna kan jag inte öppna projektet utan att alla "referenserade" filerna saknas.

Exempel; GoPro filerna totalt = 32GB, XML filen 10MB och den störa bölden till fil på MacHD är 90GB...

Jag vill ha originalfilerna och XML filen bara, går inte det?

Tråd rensad, läs våra trivselregler, tack.

Var någonstans på hårddisken sparar FCPX dina filer? Jag sitter just nu och pular med ett projekt sparat på extern HD, och jag hittar inget relaterat till detta på den interna disken. Däremot så ligger ett annat projekt på den interna disken - och det svullar ju på i jämn takt så fort man börjar jobba i det.

Vet att man kan se till så den "stora bölden till fil på MacHD" också sparas externt, men vet inte om man kan flytta den när den väl är skapad. Det får du själv prova, och om det går, borde det vara en smal sak att zippa hela skiten när projekten är klara och spara undan.

Du kan öppna FCP X-filen på disken och titta vilka filer som finns i projektet. Vill minnas att man via FCP X kan radera "onödiga" typ renderade filer. Anledningen till att FCP X gör det du kallar för stora bölden är av en anledning och det är kvalitet! FCP X gör om till lämplig ProRes-kodek och den tar plats.

1
Bevaka tråden