Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min resa från Android till Iphone

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Denna inbitna Android-användare har nu levt med Iphone i ett år, och efter mina veckor på resa i Japan har uppskattningen för äpplets värld vuxit. Men inget är perfekt.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-14 10:13

För mej är den temporära avstängningen suverän. Jag åker in/ut flera gånger per dygn på jobbet. Där har landstinget spärrat ett antal portar vilket gör att en hel del grejor inte funkar. Då stänger jag av WiFi temporärt, och när jag åker ut till ett annat ställe med ospärrat WiFi funkar det utan att jag behöver göra något. Och när jag kommer hem igen funkar det också. Skulle jag ha slagit av det permanent skulle jag fått slå på det flera gånger på olika platser igen (om jag hade kommit ihåg det). Jag ser det som en väldigt bra finess!

Det vore således fint med en inställning om det via kontrollcentret ska stängas av definitivt eller temporärt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-14 10:41

Kan man inte skapa en (Siri-)genväg för att slå av WiFi och BlueTooth?

Kan inte Apple i IOS 13 lägga till ett alternativ i Inställningar så att man får välja om man vill att det bara ska stängas av temporärt eller permanent tills du slår på det igen?

Stör mig också extremt mkt på det du tog upp med BT och wifi! Extremt efterbliven lösning.

Kommer gå över till Android nu då jag vägrar betala 12000 för en telefon samt att X och Xs är nog de fulaste mobiler jag sett samt att jag kräver fingerscanner. Blir Oneplus eller Pixel 3 beroende på pris.

Förstår att man måste välja en sak som exempel, annars blir det för långt. Men, får man skriva såhär banala artiklar?

Säg till Siri att stänga bluetooth/wifi

För mig är det nog hugget som stucket mellan android eller iPhone/iOS. Har iPads, Apple TV och en android lur.
Var långvarig Windows Phone användare, innan Microsoft gjorde bort sig och sumpade möjligheten de hade i mobilmarknaden.
Men det som avgör för mig är att det blir väldigt dyrt om man ska gå in 100% in i Apples ekosystem.

Vi får se hur det går med mobilmarknaden i framtiden. Misstänker att det kommer en punkt så småningom när den "vanlige mobilköparen" upptäcker att det räcker med mellanklassare typ Nokia 7.1:
https://www.nokia.com/sv_se/phones/nokia-7

Än så länge är det status med det värsta/bästa som kommer locka en viss grupp. Men tiden och hypen när det var långa köer inför varje iPhone släpp är nog över. Det tror jag påverkar många tillverkare och inte bara Apple. Samsungs VD har ju också sagt att de ska introducera features mer på sina mellanklassare framöver och inte bara på sina flaggskepp.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-14 14:54
Ursprungligen av frodo74:

Förstår att man måste välja en sak som exempel, annars blir det för långt. Men, får man skriva såhär banala artiklar?

Om du förklarar exakt vad det är du tycker är banalt blir det lättare för mig att svara på kritiken. Är det exemplet med wifi/BT av och på som är problemet? Det tar jag ju upp som exempel på den enda återstående stora saken jag stör mig på med IOS, annars har systemet nästan vunnit över mig som tidigare motståndare.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-14 15:02
Ursprungligen av Zeugma:

Det vore således fint med en inställning om det via kontrollcentret ska stängas av definitivt eller temporärt.

@kejon

Det är exakt så jag tycker det borde vara. Jag kan absolut tänka mig att det finns de som tycker det är en användbar funktion, Apple har väl inte tagit fram den utan anledning, men det borde vara en smal sak att låta användaren aktivera eller stänga av funktionen med ett reglage i inställningar.

Som jag skriver i artikeln gillar jag det mesta av IOS nuförtiden, men att Apple ska fatta beslut pt användaren och inte låta denne besluta själv om den vill nyttja funktionen eller inte stör jag mig på. Det är den sidan av Android jag fortfarande saknar, gränssnitten är ganska polerade numera men man kan gräva sig fram till djupare konfigurationer om man vill, kan och är intresserad. Jag tror inte Apple kommer tillföra ett sådant reglage, men en kan alltid önska.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-14 15:50
Ursprungligen av johnh3:

För mig är det nog hugget som stucket mellan android eller iPhone/iOS. Har iPads, Apple TV och en android lur.
Var långvarig Windows Phone användare, innan Microsoft gjorde bort sig och sumpade möjligheten de hade i mobilmarknaden.
Men det som avgör för mig är att det blir väldigt dyrt om man ska gå in 100% in i Apples ekosystem.

Vi får se hur det går med mobilmarknaden i framtiden. Misstänker att det kommer en punkt så småningom när den "vanlige mobilköparen" upptäcker att det räcker med mellanklassare typ Nokia 7.1:
https://www.nokia.com/sv_se/phones/nokia-7

Än så länge är det status med det värsta/bästa som kommer locka en viss grupp. Men tiden och hypen när det var långa köer inför varje iPhone släpp är nog över. Det tror jag påverkar många tillverkare och inte bara Apple. Samsungs VD har ju också sagt att de ska introducera features mer på sina mellanklassare framöver och inte bara på sina flaggskepp.

Jag håller med dig i mångt och mycket här. Även om jag är det sortens användare som gärna betalar bra för att få riktigt bra teknik börjar flaggskeppen i telefonvärlden bli lite för dyra för hur länge de kommer vara aktuella. Datorer och tv-apparater är också dyra, men de förväntas användas betydligt längre än en modern telefon.

Även om man hanterar sin telefon väl brukar den sällan räcka till efter fyra år, och då tycker jag att 15-18 000 kr är svårt att motivera. Just Nokia 7.1 som du nämner där har ju lyfts fram av många som en bra balans mellan kvalitet och prislapp, men jag har själv inte testat den. Tror säkert att jag skulle kunna vara väldigt nöjd med den, men när jag är iväg på semestrar likt Japan-resan är en superb kamera värt väldigt mycket.

Håller med dig helt och hållet.
Däremot är det inte så störande för mig med det temporära uppehållet utan mer att jag inte kan få bluetooth-menyn direkt i kontrollcentret.
Har ett bt-headset från Sony som pendlar mellan varje iOS-uppdatering om den även ska vara ett tangentbord, så om jag ska kunna skriva måste jag koppla bort den mellan poddarna.
Bara det en frustration men önskar ju att den där temporära lösningen kopplar upp sig på den lika fort som jag sätter på den igen...
Men nej får gå in i inställningar som vanligt.

Nu när vi har fått det här överstökat tycker jag kontoret ska köpa in ett husdjur
https://www.kickstarter.com/projects/anki/vec...

Dess hjärna är en Qualcomm Snapdragon så det går att motivera chefen också ?

Senast redigerat 2018-10-15 03:02
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-15 09:01
Ursprungligen av Mackan1984:

Håller med dig helt och hållet.
Däremot är det inte så störande för mig med det temporära uppehållet utan mer att jag inte kan få bluetooth-menyn direkt i kontrollcentret.
Har ett bt-headset från Sony som pendlar mellan varje iOS-uppdatering om den även ska vara ett tangentbord, så om jag ska kunna skriva måste jag koppla bort den mellan poddarna.
Bara det en frustration men önskar ju att den där temporära lösningen kopplar upp sig på den lika fort som jag sätter på den igen...
Men nej får gå in i inställningar som vanligt.

Ett bluetooth-headset som anger att det är ett tangentbord? Något är fel på riktigt.

"Även om man hanterar sin telefon väl brukar den sällan räcka till efter fyra år, och då tycker jag att 15-18 000 kr är svårt att motivera. Just Nokia 7.1 som du nämner där har ju lyfts fram av många som en bra balans mellan kvalitet och prislapp, men jag har själv inte testat den."

Exakt så känner jag med!

Det där med priset...stör mig fortfarande på det. Vill inte släppa Apples ekosystem känner jag, så det lär nog bli att man ställer in sig på en 2 år gammal Iphone vid nästa byte om priset är under 10 000 kronors sträcket. Men det är det som är blir intressant att se: en Iphone Max S lär nog inte tappa så mycket i pris som 5 000 kronor exempelvis efter 2-3 år.

Vi får se, men det ser mörkt ut. Jag kan inte riktigt släppa det där med prishöjningen på årets modeller...

Ursprungligen av Mackan1984:

Däremot är det inte så störande för mig med det temporära uppehållet utan mer att jag inte kan få bluetooth-menyn direkt i kontrollcentret.

Håller med, vill kunna connecta till WIFi och Bluetooth bara genom att långtrycka på respektive symbol i kontrollcenter.

För min egen del stör jag mig inte alls på funktionen, utan skulle tvärtom säga att den hjälper mig. Jag är annars den som alltid glömmer bort att slå på Wifi igen efter att ha stängt av det.

Det jag däremot kan klaga på är ju att funktionen inte är så intuitiv. Det är inte tydligt att den bara stänger av tillfälligt, förutom texten som är lätt att missa.

Ursprungligen av Mackan1984:

Nu när vi har fått det här överstökat tycker jag kontoret ska köpa in ett husdjur
https://www.kickstarter.com/projects/anki/vec...

Dess hjärna är en Qualcomm Snapdragon så det går att motivera chefen också ?

Jag är i alla fall övertygad!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-15 10:44
Ursprungligen av Mackan1984:

Nu när vi har fått det här överstökat tycker jag kontoret ska köpa in ett husdjur
https://www.kickstarter.com/projects/anki/vec...

Dess hjärna är en Qualcomm Snapdragon så det går att motivera chefen också ?

Den där är ju fantastisk! Men, levereras bara till USA Det är ju dock ett gäng från SweClockers som ska åka till CES i Las Vegas i början av nästa år, vi kanske skulle satsa på att beställa en (eller två) Vectors till deras hotell. Vi säljer in det till chefen, blir guld!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-15 10:48
Ursprungligen av jakobnilsson:

För min egen del stör jag mig inte alls på funktionen, utan skulle tvärtom säga att den hjälper mig. Jag är annars den som alltid glömmer bort att slå på Wifi igen efter att ha stängt av det.

Det jag däremot kan klaga på är ju att funktionen inte är så intuitiv. Det är inte tydligt att den bara stänger av tillfälligt, förutom texten som är lätt att missa.

Nej den är inte särskilt intuitiv, men som @SirGadden skriver skulle Apple enkelt kunna lösa det genom att låta en stänga av/på wifi och Bluetooth genom att långtrycka på knapparna. Att långtrycka för att aktivera eller fördjupa sig i funktioner finns redan i IOS-användarnas ryggrad sedan tidigare funktioner så det skulle inte vara ett lika otypiskt drag för Apple som att lägga till fler inställningsalternativ i Inställningar-menyerna.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-15 10:55
Ursprungligen av Ggabbe:

"Även om man hanterar sin telefon väl brukar den sällan räcka till efter fyra år, och då tycker jag att 15-18 000 kr är svårt att motivera. Just Nokia 7.1 som du nämner där har ju lyfts fram av många som en bra balans mellan kvalitet och prislapp, men jag har själv inte testat den."

Exakt så känner jag med!

Det där med priset...stör mig fortfarande på det. Vill inte släppa Apples ekosystem känner jag, så det lär nog bli att man ställer in sig på en 2 år gammal Iphone vid nästa byte om priset är under 10 000 kronors sträcket. Men det är det som är blir intressant att se: en Iphone Max S lär nog inte tappa så mycket i pris som 5 000 kronor exempelvis efter 2-3 år.

Vi får se, men det ser mörkt ut. Jag kan inte riktigt släppa det där med prishöjningen på årets modeller...

Mmm. Jag har förståelse för om man vill betala för det bästa som finns på marknaden och bara vill leva i Apples ekosystem, men för mig som är bekväm i båda lägren finns det en gräns för vad jag är villig att acceptera för att få det bästa i Apple-lägret. Trots att jag är väldigt nöjd med Iphone X, som beskrivs i krönikan, var jag också väldigt nöjd med Oneplus 6, och blir Oneplus 6T också lyckad är jag inte så säker på att jag skulle vara villig att betala vad en motsvarande Iphone XS kostar jämfört med en 6T med 128 GB lagring (eller om den får större kapacitet än så). Priserna är förvisso delvis ett resultat av hur svag kronan är i förhållande till dollarn, kemikalieskatter och liknande, men till syvende och sist kanske jag kan få 2 Oneplus 6T för priset av en motsvarande Iphone XS, och det har jag lite svårt att svälja.

Vore trevligt att se vad du tycker om Nokia 8 Sirocco Andreas @ekloev

  • Medlem
  • Uppland
  • 2018-10-15 12:00

Jag har börjat förstå att jag svårligen kommer kunna gå tillbaka till iPhone efter att ha vant mig vid automatisk inspelning av samtal på Android. Det är en sådan där funktion som verkar meningslös fram till den dagen då man verkligen behöver den, och då kan ett inspelat bevis vara hela skillnaden.

Ursprungligen av Mackan1984:

Nu när vi har fått det här överstökat tycker jag kontoret ska köpa in ett husdjur
https://www.kickstarter.com/projects/anki/vec...

Dess hjärna är en Qualcomm Snapdragon så det går att motivera chefen också ?

Bara för att man gillar ny teknik måste ju inte innebära att man gillar meningslösa produkter...eller?! ?

Ursprungligen av flygarn:

Jag har börjat förstå att jag svårligen kommer kunna gå tillbaka till iPhone efter att ha vant mig vid automatisk inspelning av samtal på Android. Det är en sådan där funktion som verkar meningslös fram till den dagen då man verkligen behöver den, och då kan ett inspelat bevis vara hela skillnaden.

Exakt NÄR skulle man vara i behov av att spela in sina samtal för att ha någon form av ”bevis”?

Ursprungligen av flygarn:

Jag har börjat förstå att jag svårligen kommer kunna gå tillbaka till iPhone efter att ha vant mig vid automatisk inspelning av samtal på Android. Det är en sådan där funktion som verkar meningslös fram till den dagen då man verkligen behöver den, och då kan ett inspelat bevis vara hela skillnaden.

Just den funktionen har android plockat bort nu iom GDPR.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-15 12:13
Ursprungligen av Hank Solo:

Bara för att man gillar ny teknik måste ju inte innebära att man gillar meningslösa produkter...eller?! ?

Exakt NÄR skulle man vara i behov av att spela in sina samtal för att ha någon form av ”bevis”?

Ett givet exempel jag kan komma på är när man behöver spela in samtal med telefonförsäljare eller olika sorters illvilliga filurer.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2018-10-15 12:17

"Exakt NÄR skulle man vara i behov av att spela in sina samtal för att ha någon form av ”bevis”?"

Skämtar du?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-15 13:17
Ursprungligen av laxan96:

Vore trevligt att se vad du tycker om Nokia 8 Sirocco Andreas @ekloev

Den såg intressant ut, men av någon anledning som jag inte riktigt kommer ihåg testade vi inte den när det begav sig. Misstänker att det var något i stil med att vi hade testat Nokia 8 och hade en orimligt stor hög av produkter att testa just då. Nu är det lite väl sent att testa den, men om eller när Nokia/HMD släpper en motsvarande uppföljare ska vi däremot se till att lägga vantarna på den!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-15 13:19
Ursprungligen av Mackan1984:

Håller med dig helt och hållet.
Däremot är det inte så störande för mig med det temporära uppehållet utan mer att jag inte kan få bluetooth-menyn direkt i kontrollcentret.
Har ett bt-headset från Sony som pendlar mellan varje iOS-uppdatering om den även ska vara ett tangentbord, så om jag ska kunna skriva måste jag koppla bort den mellan poddarna.
Bara det en frustration men önskar ju att den där temporära lösningen kopplar upp sig på den lika fort som jag sätter på den igen...
Men nej får gå in i inställningar som vanligt.

Är det ett SBH56? Har ett par liggandes i lådan just pga att de tror att de är ett tangentbord...

Bevaka tråden