Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swish + bluetooth = kontaktlös betalning?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag fick en uppdatering av Swish. I inställningarna ser jag följande:

#nyhetstips

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-15 23:13

"Hos vissa deltagande företag finns möjligheten att betala genom att hålla din telefon mot betalningsterminalen. Denna funktion slår du på här i inställningar."

Intressant men misstänker att det är t.o.m färre deltagande företag än för kontaktlösa betalningar

Apple Pay, Samsung Pay, Google Pay, Swish... (Och säkert 10 till)
Behöver vi verkligen fler sätt att betala? Är det inte en världsstandard för mobila betalningar som behövs? Som fungerar oavsett fabrikat, bank och land.

Ursprungligen av Hjördiz:

Apple Pay, Samsung Pay, Google Pay, Swish... (Och säkert 10 till)
Behöver vi verkligen fler sätt att betala? Är det inte en världsstandard för mobila betalningar som behövs? Som fungerar oavsett fabrikat, bank och land.

Jag tror inte vi kommer se färre sätt att betala på nej, precis som vi behöver flera sorters kort (Visa, Mastercard, Amex) kommer det finnas flera Pay-tjänster. Apple Pay, Samsung Pay etc fungerar i grunden väldigt lika, det är bara olika aktörer som gör sin lösning för sina kunder.

  • Medlem
  • 2018-10-16 08:44
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag tror inte vi kommer se färre sätt att betala på nej, precis som vi behöver flera sorters kort (Visa, Mastercard, Amex) kommer det finnas flera Pay-tjänster. Apple Pay, Samsung Pay etc fungerar i grunden väldigt lika, det är bara olika aktörer som gör sin lösning för sina kunder.

Som konsument behöver jag INTE flera sorters inkompatibla betalningsvarianter på samma grundteknik. Det räcker med ETT system för kontaktbetalning (där jag kan välja mellan olika kort), ETT system för kontaktlösa betalningar (där jag kan välja mellan olika hårdvara), etc.

Det kallas standardisering och gynnar både marknad och konsumenter. Exempelvis gör standardiseringen av 3/4G-systemet att jag kan använda olika sorters telefonfabrikat utan problem i samma nät. Tänk tanken att man varit tvungen att använda olika nät för Samsung och Apple...det är inget jag hade behövt...

Många olika lösningar för samma sak och brist på standardisering fördröjer acceptans av ny teknik. I brist på standardisering kan även en ensam aktör driva på marknadsacceptansen för en ny tekniklösning. Förutsättningen för detta är att snabbt få marknadsdominans utan större konkurrens. (Swish är ett bra exempel på detta.)

Apple hade ett sådan övertag med kontaktlösa betalningar men sjabblade bort det helt i Sverige på grund av sent införande och dåliga bankförhandlingar. Några år senare har andra aktörer lyckats bättre. (I USA var Apple snabbare och skickligare och har följaktligen en dominerande marknadsposition.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-16 09:00
Ursprungligen av Hjördiz:

Apple Pay, Samsung Pay, Google Pay, Swish... (Och säkert 10 till)
Behöver vi verkligen fler sätt att betala? Är det inte en världsstandard för mobila betalningar som behövs? Som fungerar oavsett fabrikat, bank och land.

Standarden finns och heter EMV. Det är inte Apple som uppfunnit detta. Apple Pay, Samsung Pay, Visa, Mastercard och andra använder detta. Tveksam om denna Swish-lösning gör det...

https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Pay#Globa...

Ursprungligen av wolf:

Som konsument behöver jag INTE flera sorters inkompatibla betalningsvarianter på samma grundteknik. Det räcker med ETT system för kontaktbetalning (där jag kan välja mellan olika kort), ETT system för kontaktlösa betalningar (där jag kan välja mellan olika hårdvara), etc.

Det kallas standardisering och gynnar både marknad och konsumenter. Exempelvis gör standardiseringen av 3/4G-systemet att jag kan använda olika sorters telefonfabrikat utan problem i samma nät. Tänk tanken att man varit tvungen att använda olika nät för Samsung och Apple...det är inget jag hade behövt...

Många olika lösningar för samma sak och brist på standardisering fördröjer acceptans av ny teknik. I brist på standardisering kan även en ensam aktör driva på marknadsacceptansen för en ny tekniklösning. Förutsättningen för detta är att snabbt få marknadsdominans utan större konkurrens. (Swish är ett bra exempel på detta.)

Apple hade ett sådan övertag med kontaktlösa betalningar men sjabblade bort det helt i Sverige på grund av sent införande och dåliga bankförhandlingar. Några år senare har andra aktörer lyckats bättre. (I USA var Apple snabbare och skickligare och har följaktligen en dominerande marknadsposition.)

Förstår inte varför du säger inkompatibla betalningsvarianter. Det är inte sant. Apple Pay och Samsung Pay för att nu ta något exempel bygger på en gemensam standard och kräver samma teknik i botten för att fungera. De riktar sig till två olika målgrupper, precis som det finns folk som vill ha Visa eller Amex. Ser inget konstigt i detta alls.

Det är inte att det finns flera Pay-tjänster som gör att det går segt att komma igång med kontaktlösa betalningar i handeln.

  • Medlem
  • 2018-10-16 09:07
Ursprungligen av pesc:

Standarden finns och heter EMV. Det är inte Apple som uppfunnit detta. Apple Pay, Samsung Pay, Visa, Mastercard och andra använder detta. Tveksam om denna Swish-lösning gör det...

Den standarden täcker bara en del. Kunderna vill ha en standard som gör att t ex Apple och Samsung funkar i samma butiker helt transparent.

Ursprungligen av wolf:

Den standarden täcker bara en del. Kunderna vill ha en standard som gör att t ex Apple och Samsung funkar i samma butiker helt transparent.

Men det gör de ju? Samsung Pay har förvisso täckt upp så att deras tjänst fungerar också i terminaler som ännu inte aktiverat nfc, men där det går att betala kontaktlöst går ju båda tjänsterna att använda?

  • Medlem
  • 2018-10-16 09:16
Ursprungligen av Ida Blix:

Förstår inte varför du säger inkompatibla betalningsvarianter. Det är inte sant. Apple Pay och Samsung Pay för att nu ta något exempel bygger på en gemensam standard och kräver samma teknik i botten för att fungera. De riktar sig till två olika målgrupper, precis som det finns folk som vill ha Visa eller Amex. Ser inget konstigt i detta alls.

Eftersom jag inte kan betala med min Apple Watch i en affär som enbart accepterar Samsung Pay så är systemen inkompatibla.

Ursprungligen av Ida Blix:

Det är inte att det finns flera Pay-tjänster som gör att det går segt att komma igång med kontaktlösa betalningar i handeln.

Jo, flera olika inkompatibla Pay-tjänster ökar krångel och osäkerhet både hos kunder och butiker och betalningsförmedlare. Vilka kassaapparater funkar? Vilka kort funkar? Vilka telefoner eller klockor funkar? Vilka butiker funkar? Vilket system skall butiken satsa på? Allt sammantaget gör att marknadsacceptansen går långsammare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-16 09:28
Ursprungligen av wolf:

Eftersom jag inte kan betala med min Apple Watch i en affär som enbart accepterar Samsung Pay så är systemen inkompatibla.

Vi får hoppas att denna affär slutar använda en special-lösning (QR-kod? Bluetoothlåda för Swish ("specialutrustat kassasystem")? Magnetremsa?) och skaffar en kortterminal med stöd för den breda kontaktlösa standarden EMV.

Ursprungligen av wolf:

Jo, flera olika inkompatibla Pay-tjänster ökar krångel och osäkerhet både hos kunder och butiker och betalningsförmedlare. Vilka kassaapparater funkar? Vilka kort funkar? Vilka telefoner eller klockor funkar? Vilka butiker funkar? Vilket system skall butiken satsa på? Allt sammantaget gör att marknadsacceptansen går långsammare.

Men vissa affärer tar inte Amex och andra gör det, så problemet är inte exklusivt för just Pay-tjänster. Jag vill i alla fall inte till en värld där jag är tvingad att använda Banken och Kortet. Bra med alternativ där jag kan välja det som är mest fördelaktigt för mig ju.

”Hur vill ni vidareutveckla Swish?
– Vi tittar bland annat på lösningar för att göra betalningarna ännu enklare. I höstas la vi till en funktion där handlarna kan skapa QR-koder som skannas in med Swish-appen. Nu vill vi ta det ett steg till, och gör därför proof-of-concept för att testa att koppla ihop handlarens terminal med betalarens swish-app med hjälp av bluetooth low energy-teknik för att genomföra betalningen.”

Skrivet i december ifjol. Artikel.

Ursprungligen av wolf:

Eftersom jag inte kan betala med min Apple Watch i en affär som enbart accepterar Samsung Pay så är systemen inkompatibla.

Jo, flera olika inkompatibla Pay-tjänster ökar krångel och osäkerhet både hos kunder och butiker och betalningsförmedlare. Vilka kassaapparater funkar? Vilka kort funkar? Vilka telefoner eller klockor funkar? Vilka butiker funkar? Vilket system skall butiken satsa på? Allt sammantaget gör att marknadsacceptansen går långsammare.

De är inte inkomptibla eftersom de har ingenting med varandra att göra.

Apple Pay är enbart NFC och är kompatibel mot NFC-klara läsare

Så vitt som jag vet så kan Samsung Pay förutom NFC även "emulera" en magnetremsa så att man emulerar att man drar magnetkortet.

Jag kan dock ha fel, är inte så insatt i SP

Frågade pressavdelningen på Swish om de kunde berätta vilka butiker som deltar. Är så klart jätteintresserad av att prova på hur det fungerar.

Citat:

"Vi kan inte lämna ut något sådant i dagsläget."

Mycket intressant!

Även för Android nu.

Ursprungligen av Ida Blix:

Frågade pressavdelningen på Swish om de kunde berätta vilka butiker som deltar. Är så klart jätteintresserad av att prova på hur det fungerar.

Mycket intressant!

Det kanske är typ någon kedja? Ikea? Biltema? Donken?

Ursprungligen av Zeugma:

Det kanske är typ någon kedja? Ikea? Biltema? Donken?

Har inte gett upp på att få nån info från Swish i ärendet. Tänker det borde komma pressmeddelande till slut åtminstone.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-10-17 06:52
Ursprungligen av wolf:

Eftersom jag inte kan betala med min Apple Watch i en affär som enbart accepterar Samsung Pay så är systemen inkompatibla.

Jo, flera olika inkompatibla Pay-tjänster ökar krångel och osäkerhet både hos kunder och butiker och betalningsförmedlare. Vilka kassaapparater funkar? Vilka kort funkar? Vilka telefoner eller klockor funkar? Vilka butiker funkar? Vilket system skall butiken satsa på? Allt sammantaget gör att marknadsacceptansen går långsammare.

Du kan betala med Apple Pay i alla butiker som har en kortläsare med NFC (contactless). Det finns inga kortläsare som är Apple eller Samsung accepterande enbart. Finns NFC så kan du betala med din telefon eller klocka.

Det som dock är positivt med Samsung är att du kan betala i de kortläsarna som ännu inte har fått stöd för NFC då Samsung kan emulera (låtsas vara) en magnetremsa på ett kort och på så sätt lyckas lura de gamla kortläsarna.

Den gemensamma standarden är NFC som betyder Near Field Communication och är oberoende på om det är en iPhone, Samsung, Apple Watch, Gear-klocka, ett Bankkort från SEB. Är kortläsaren någorlunda ny finns NFC och du kan då blippa ditt kort/klocka/telefon hur mycket du vill eller kontot tillåter.

Nu har jag fått tag i rätt person på Swish så förhoppningsvis har jag snart mer svar kring vad det här gäller!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-17 08:27

Vilka betalterminaler har BT?

Ursprungligen av reboot81:

Vilka betalterminaler har BT?

Ja det är ju det här som är grejen, inga antar jag. Det står ju i Swish-appen att funktionen funkar med specialutrustade kassasystem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-17 08:43
Ursprungligen av Ida Blix:

Nu har jag fått tag i rätt person på Swish så förhoppningsvis har jag snart mer svar kring vad det här gäller!

Fråga: Varför?

Är det smidigare än EMV/NFC? Fungerar det på fler terminaler? Måste man in och bläddra fram Swish-appen? Fungerar det på en Apple Watch?
Vad vill de uppnå? Vem vinner på det här?

Ursprungligen av pesc:

Fråga: Varför?

Är det smidigare än EMV/NFC? Fungerar det på fler terminaler? Måste man in och bläddra fram Swish-appen? Fungerar det på en Apple Watch?
Vad vill de uppnå? Vem vinner på det här?

Om QR-koder krävs så kommer inte Apple Watch att fungera i alla fall. Dessutom så finns det ingen Swishapp för Watch

Ska få träffa Swish nästa vecka för att prata mer om det här, men så här långt kan jag meddela att de haft en mycket begränsad testpilot igång med en restaurang i Hammarbysjöstad. De vill nu utöka piloten till fler ställen vilket är varför inställningen släppts ut i appen så den ska bli lättare för folk att hitta och aktivera.

Eatery Luma heter stället för er som vill dit och prova.

Ursprungligen av Ida Blix:

Ska få träffa Swish nästa vecka för att prata mer om det här, men så här långt kan jag meddela att de haft en mycket begränsad testpilot igång med en restaurang i Hammarbysjöstad. De vill nu utöka piloten till fler ställen vilket är varför inställningen släppts ut i appen så den ska bli lättare för folk att hitta och aktivera.

Eatery Luma heter stället för er som vill dit och prova.

Tja... Det var ju... som att luften gick ur det hela en stund

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-18 17:42

Vår Verifone VX680 har en BT-logga på undersidan...
VX680 är en mobil betalterminal, vår går via wifi. Tar ApplePay

Ja bara swish får det att gå undan.
Struntar i om jag får Apple Pay eller swish bara jag slipper dra runt på kort.
Kan ni prata med transportstyrelsen om digitala körkort nästa vecka? ?

Ursprungligen av pesc:

Fråga: Varför?

Är det smidigare än EMV/NFC? Fungerar det på fler terminaler? Måste man in och bläddra fram Swish-appen? Fungerar det på en Apple Watch?
Vad vill de uppnå? Vem vinner på det här?

De har valt Bluetooth pga Apples alla restriktioner kring NFC. Man måste ta fram Swish-appen och lägga telefonen mot, sen lyfta den och signera. Det funkar inte på en Apple Watch.

De vill finnas över allt där vi gör betalningar, sen har de kanske inte den smidigaste lösningen i alla scenarier (men det här är ju också bara just nu, de kikar uppenbarligen på andra alternativ också), men man vinner mycket på att vara betalsättets som funkar överallt ju.

Bevaka tråden