Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Följ Andreas resa till London

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Personligen känner jag att Huawei tappar mycket pga
1, Man kör med "light OS" och inte Android Wear.
(Eller är det pga att de inte får visa upp nya Android Wear OS:et?)
2, Ingen specifikation.
3, Ingen laseringsdatum, inte ens en hint...

Vist, priset kan jag tycker är bra då den är billig, men levereras den med samma funktionalitet som de visade upp är detta ingen pryl för mig.
Hade förväntat mig mycket mer av dem på denna presentationen.

Ursprungligen av Mackan1984:

Här tappar du och huawei mig.
Kommer det uppgraderade versioner av dessa nysläppta innan oktober 2019?

Nej Mate serien brukar bara komma en gång per år. På samma sätt som Iphones kommer en gång per år. Dock har de sin P serie som brukar komma typ ett halvår efter mate och innehålla i stort sett samma grejer. Vissa kanske ser P serien som en "uppgraderad version" av mate.

  • Medlem
  • 2018-10-17 17:05
Ursprungligen av Jonatatatan:

Nej Mate serien brukar bara komma en gång per år. På samma sätt som Iphones kommer en gång per år. Dock har de sin P serie som brukar komma typ ett halvår efter mate och innehålla i stort sett samma grejer. Vissa kanske ser P serien som en "uppgraderad version" av mate.

De har lite olika fokusområden också. Mate kommer med den nya generationens processorer och p-serien fokuserar mer på design och foto. https://pandaily.com/huawei-explains-the-diff...

Ursprungligen av MultiMan:

Vad är det som är oklart? Köp den telefon som fyller dina behov, oavsett beteckning, och efter budget. Det är ju väldigt enkelt egentligen.

Huawei har ju många riktigt konkurrenskraftiga mobiler numera (bästa märket idag enligt min smak), så du borde utan vidare kunna hitta en som gör det du vill utan att tömma plånboken (om det nu är en faktor, men kommer man från Apple är ju alla Huawei billiga, speciellt med kontrakt).

För att går man från Apple eller Samsung så vet man att man köper det bästa som erbjuds i ett år framåt när man köper en S10 eller iPhone XS.
Det är en ganska behaglig känsla när man ska betala 9000+ även om det är ett par tusenlappar billigare hos huaweis toppmodeller.

Ursprungligen av Mackan1984:

För att går man från Apple eller Samsung så vet man att man köper det bästa som erbjuds i ett år framåt när man köper en S10 eller iPhone XS.
Det är en ganska behaglig känsla när man ska betala 9000+ även om det är ett par tusenlappar billigare hos huaweis toppmodeller.

Säg att du köper en mate 20 idag för 9000kr och i maj kommer p30 med i stort sätt samma grejer fast lite annan design (kolla skillnaderna mellan mate 10 pro och P20 pro) tror inte jag man ångrar sig man har ju haft tillgång till deras snabbaste platform ett halvår extra istället.
Har själv en mate 9 pro och är mycket nöjd men den ska bytas nu pga sprucken skärm och jag får en telefon via arbetet. Jag ångrade i alla fall inte mitt val när de släppte p10 med typ samma hårdvara som min mate 9 pro.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Säg att du köper en mate 20 idag för 9000kr och i maj kommer p30 med i stort sätt samma grejer fast lite annan design (kolla skillnaderna mellan mate 10 pro och P20 pro) tror inte jag man ångrar sig man har ju haft tillgång till deras snabbaste platform ett halvår extra istället.
Har själv en mate 9 pro och är mycket nöjd men den ska bytas nu pga sprucken skärm och jag får en telefon via arbetet. Jag ångrade i alla fall inte mitt val när de släppte p10 med typ samma hårdvara som min mate 9 pro.

Ok tack.
Det är ju det som är intressant, mate är alltså originalet och först med senaste kirin som även dyker upp i p osv ?

Ursprungligen av Redaktionen:

Andreas åkte till London med Huawei för lanseringen av Mate 20 Pro. Följ med på hans resa här.

Läs hela artikeln här

Förutsätter att dessa flyter på bra utan märkbart lagg, dock skulle det vara intressant att se hur den flyter efter säg ett år. Min Note8 laggar efter ett års användning, betydlig skillnad mot iPhone. Att min nya iPhone XS Max inte laggar är ju inte konstigt, men har även en 7 Plus som är som ny utan det minsta lagg efter cirka 1,5 års användning på jobbet. Ska till något alldeles extra för att jag skall överväga att gå tillbaka till Android igen.

Ursprungligen av MrQuattro:

Förutsätter att dessa flyter på bra utan märkbart lagg, dock skulle det vara intressant att se hur den flyter efter säg ett år. Min Note8 laggar efter ett års användning, betydlig skillnad mot iPhone. Att min nya iPhone XS Max inte laggar är ju inte konstigt, men har även en 7 Plus som är som ny utan det minsta lagg efter cirka 1,5 års användning på jobbet. Ska till något alldeles extra för att jag skall överväga att gå tillbaka till Android igen.

Min mate 9 pro flyter lika bra nu som vid inköp januari/feb 2016. Samsung är väl kända för att segas ner med tiden?

Ursprungligen av Jonatatatan:

Min mate 9 pro flyter lika bra nu som vid inköp januari/feb 2016. Samsung är väl kända för att segas ner med tiden?

Då får jag gratulera! Jag har inte haft den erfarenheten med någon androidmobil jag ägt tyvärr, de andra android lurar jag har ägt har även de börjat kännas trötta efter ett år eller så. Sen är det andra saker jag stör mig på som inte är relaterat till lagg, utan mer hur appar är anpassade till OSet. Tillexempel använder jag Storytel för böcker, på android har man inte själv möjlighet att ange en manuell sleep timer, man kan bara välja förvalda alternativ. Det kan man göra med iPhone, där kan man även skaka telefonen för att starta om sleep timern, det funkar inte på Android. Sedan har jag under mitt år med Note8 inte hittat någon podcast app som är närmelsevis så bra som Apples egen. Inte heller finns det någon bra Wallet app där man kan lagra flygbiljetter och liknande. Det jag däremot kan sakna i iOS som finns på Android är anpassningsmöjligheterna, är ett stort fan av Beautiful Widgets, det går inte att använda på iPhone tyvärr.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-18 09:53
Ursprungligen av MrQuattro:

Förutsätter att dessa flyter på bra utan märkbart lagg, dock skulle det vara intressant att se hur den flyter efter säg ett år. Min Note8 laggar efter ett års användning, betydlig skillnad mot iPhone. Att min nya iPhone XS Max inte laggar är ju inte konstigt, men har även en 7 Plus som är som ny utan det minsta lagg efter cirka 1,5 års användning på jobbet. Ska till något alldeles extra för att jag skall överväga att gå tillbaka till Android igen.

Ja som väntat är telefonen väldigt snabb just nu efter två dagars användning Jag har också erfarenhet av att Android-telefoner blir laggiga med tiden, och det kan bero på olika saker. Dels blir ofta mjukvaran sämre i takt med att systemuppdateringar inte får de ingenjörsresurser de får när telefonen är flaggskeppsmodellen, och dels slits det på den interna lagringen som blir långsammare med tiden. Det är ju en av anledningarna till att en telefon kan bli slö och det inte hjälper att blåsa ut systemet för att börja om. Samsung lider av det i större utsträckning än många andra enligt min erfarenhet, men jag har upplevt det med flera telefontillverkare. Att bakgrundstjänster och diversefunktioner i telefontillverkarens egna mjukvarutillägg kan dra ner prestanda ytterligare över tid är en annan faktor som gör att Android-prestanda försämras över tid på ett sätt som IOS inte gör.

Ursprungligen av PaO:

Mycket intressant med M Pen första riktiga Note konkurrent och till hyfsat pris

Den verkar inte ha silo. Autofail som notekonkurrent.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-18 10:04
Ursprungligen av SnowNalle:

Personligen känner jag att Huawei tappar mycket pga
1, Man kör med "light OS" och inte Android Wear.
(Eller är det pga att de inte får visa upp nya Android Wear OS:et?)
2, Ingen specifikation.
3, Ingen laseringsdatum, inte ens en hint...

Vist, priset kan jag tycker är bra då den är billig, men levereras den med samma funktionalitet som de visade upp är detta ingen pryl för mig.
Hade förväntat mig mycket mer av dem på denna presentationen.

Enligt vad representanter berättade på plats ska de valt att utveckla Lite OS eftersom de inte kunde uppnå den goda batteritiden med Wear OS, hur situationen utvecklas för app-utbudet återstår ju att se.

Vi har fått information från svenska Huawei om att klockan släpps i slutet av november och ska kosta 2 590 kronor, vilket ändå är vettig prisnivå. Har uppdaterat artikeln med den nya informationen.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-18 10:07
Ursprungligen av GustafMA:

Den verkar inte ha silo. Autofail som notekonkurrent.

För alla som inte är med på vad silo syftar på är det alltså utrymmet som hyser pennan, Galaxy Note-telefonerna har exempelvis ett sådant utrymme där pennan förvaras i telefonen när den inte används. Men angående Mate 20 X verkar det mer som att de testar lite saker för att se om det blir poppis. De får ytterligare en användning för M-Pen, och skulle kombinationen bli mer populär än de väntat sig kanske de gör en mer direkt konkurrent till Galaxy Note framöver.

  • Medlem
  • 2018-10-18 22:34
Ursprungligen av GustafMA:

Den verkar inte ha silo. Autofail som notekonkurrent.

Jag ropade nog hej lite för tidigt där
Skärmen är lite oroväckande lågupplöst och ingen bred lansering
Vi får se i framtiden

Ursprungligen av ekloev:

Ja som väntat är telefonen väldigt snabb just nu efter två dagars användning Jag har också erfarenhet av att Android-telefoner blir laggiga med tiden, och det kan bero på olika saker. Dels blir ofta mjukvaran sämre i takt med att systemuppdateringar inte får de ingenjörsresurser de får när telefonen är flaggskeppsmodellen, och dels slits det på den interna lagringen som blir långsammare med tiden. Det är ju en av anledningarna till att en telefon kan bli slö och det inte hjälper att blåsa ut systemet för att börja om. Samsung lider av det i större utsträckning än många andra enligt min erfarenhet, men jag har upplevt det med flera telefontillverkare. Att bakgrundstjänster och diversefunktioner i telefontillverkarens egna mjukvarutillägg kan dra ner prestanda ytterligare över tid är en annan faktor som gör att Android-prestanda försämras över tid på ett sätt som IOS inte gör.

Skulle ni kunna göra lite sådana tester? Alltså ha en lista med olika benchmark testa en lite olika telefoner. Sedan efter två eller tre göra exakt samma tester med all skit ni samlat på er i telefonen under tiden, sedan efter det göra en fabriksåterställning och göra testerna en tredje gång. (självklart får det ju vara ex telefonerna ni använder så de faktiskt använts.) Vore ju intressant att se hur det faktiskt ligger till.
Sen om hur kamerorna är med original-senaste uppdateringarna kan ju också vara intressant.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-19 10:05
Ursprungligen av Jonatatatan:

Skulle ni kunna göra lite sådana tester? Alltså ha en lista med olika benchmark testa en lite olika telefoner. Sedan efter två eller tre göra exakt samma tester med all skit ni samlat på er i telefonen under tiden, sedan efter det göra en fabriksåterställning och göra testerna en tredje gång. (självklart får det ju vara ex telefonerna ni använder så de faktiskt använts.) Vore ju intressant att se hur det faktiskt ligger till.
Sen om hur kamerorna är med original-senaste uppdateringarna kan ju också vara intressant.

Det har faktiskt varit på agendan tidigare, att testa produkter över tid, och jag håller med om att det är intressant att göra. Problemet är att vi inte får behålla testexemplar av alla telefonmärken över längre tid, så sådana tester skulle inte kunna inkludera samtliga märken. Men det kanske vore intressant med en lista över de märken vi får behålla?

Men ytterligare en faktor som gör ett sådant test suboptimalt är att vi inte har använt alla dessa telefoner som dagliga brukstelefoner under tiden som går, och det slitage och de prestandaförsämringar som sker med dagligt slitage skulle då inte spela in i vårt test. Så ett sådant test som fokuserar på prestanda skulle inte bli en realistisk reflektion över hur telefonerna presterar över tid. Däremot skulle vi kunna testa hur användarupplevelsen påverkas när telefonerna får nya systemuppdateringar, det skulle ju spela in även om vi inte använt telefonerna dagligen.

Ursprungligen av ekloev:

Det har faktiskt varit på agendan tidigare, att testa produkter över tid, och jag håller med om att det är intressant att göra. Problemet är att vi inte får behålla testexemplar av alla telefonmärken över längre tid, så sådana tester skulle inte kunna inkludera samtliga märken. Men det kanske vore intressant med en lista över de märken vi får behålla?

Men ytterligare en faktor som gör ett sådant test suboptimalt är att vi inte har använt alla dessa telefoner som dagliga brukstelefoner under tiden som går, och det slitage och de prestandaförsämringar som sker med dagligt slitage skulle då inte spela in i vårt test. Så ett sådant test som fokuserar på prestanda skulle inte bli en realistisk reflektion över hur telefonerna presterar över tid. Däremot skulle vi kunna testa hur användarupplevelsen påverkas när telefonerna får nya systemuppdateringar, det skulle ju spela in även om vi inte använt telefonerna dagligen.

Jo precis ni får ju se till att telefonerna använts i riktiga världen under testtiden. Ni är ju tre på redaktionen så där har ni ju tre olika telefoner i alla fall att testa. Ni kan ju jämföra mot resultaten telefonen fick i testet när den släpptes ni har väl Iphone allihop har jag förstått av podden, så tror det finns prestanda siffror här på 99. Blir ju inte direkt vetenskapligt men lite kul att få siffror på om ni inte har massor annat för er .
Ska se om jag har lite tid över under helgen och hittar något test på m mate 9 pro runt lanseringen och köra samma prestandatester på min för att se skillnaden. Har i alla fall gått från Android 7-8 så något lär ju ha blivit bättre/sämre.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-19 11:03
Ursprungligen av Jonatatatan:

Jo precis ni får ju se till att telefonerna använts i riktiga världen under testtiden. Ni är ju tre på redaktionen så där har ni ju tre olika telefoner i alla fall att testa. Ni kan ju jämföra mot resultaten telefonen fick i testet när den släpptes ni har väl Iphone allihop har jag förstått av podden, så tror det finns prestanda siffror här på 99. Blir ju inte direkt vetenskapligt men lite kul att få siffror på om ni inte har massor annat för er .
Ska se om jag har lite tid över under helgen och hittar något test på m mate 9 pro runt lanseringen och köra samma prestandatester på min för att se skillnaden. Har i alla fall gått från Android 7-8 så något lär ju ha blivit bättre/sämre.

Problemet där är ju att det släpps en hel del andra telefoner under året som vi behöver köra som våra privata brukstelefoner, vilket ytterligare kapar ner hur mycket vi kan använda de gamla telefonerna. Så det blir nog svårt att köra de äldre telefonerna tillräckligt mycket för att prestandaförsämringarna ska motsvara hur de blir när man faktiskt använder dem som sin egen telefon. Men som sagt, hur telefonerna utvecklas med nya systemversioner är definitivt något vi kan kika på. Jag skriver upp förslaget i planeringen, tack för uppslag!

  • Medlem
  • 2018-10-19 20:58
Ursprungligen av ekloev:

Det har faktiskt varit på agendan tidigare, att testa produkter över tid, och jag håller med om att det är intressant att göra. Problemet är att vi inte får behålla testexemplar av alla telefonmärken över längre tid, så sådana tester skulle inte kunna inkludera samtliga märken. Men det kanske vore intressant med en lista över de märken vi får behålla?

Men ytterligare en faktor som gör ett sådant test suboptimalt är att vi inte har använt alla dessa telefoner som dagliga brukstelefoner under tiden som går, och det slitage och de prestandaförsämringar som sker med dagligt slitage skulle då inte spela in i vårt test. Så ett sådant test som fokuserar på prestanda skulle inte bli en realistisk reflektion över hur telefonerna presterar över tid. Däremot skulle vi kunna testa hur användarupplevelsen påverkas när telefonerna får nya systemuppdateringar, det skulle ju spela in även om vi inte använt telefonerna dagligen.

Ett litet tips på hur ni löser det med att använda telefonerna som en vanlig användare. Nämligen att ni lånar ut de till några av era läsare under förutsättning att ni får tillbaka telefonerna, för att kunna göra dessa tester efter en tid.

Men det kanske är annat som står i vägen för att göra något sådant?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-20 00:41

Identiteten. Byte av mailkonto, AppleID med Kalender, Kontakter etc. Visst går det att lösa, men det ställer till en del. I princip behöver man nästan Återställa den om den ska lämnas till en annan person och då försvinner ju en del av vitsen med testen.

Bevaka tråden