Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har Kronaby/ lämnat Apple Watch

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-24 17:35
Ursprungligen av kenjon:

Jag håller inte med dej där. Den första iPhone som kom 2007 räknar nog alla som en smartphone, men den kunde inte installera tredjepartsappar.

Då räknar de fel. Själv så hävdade jag redan på den tiden att det inte var en smartphone just pga det faktumet. Snarare en fin featurephone med kreativt nytt gränssnitt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-24 17:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns gott om fula klockor;)

Kronaby är netural i sin design. Apple Watchs boett har också en netural design som följer klassisk stil (jo, det fanns fyrkantiga klockor innan AW)

http://cdn2.jomashop.com/media/catalog/product/c/a/cartier-tank-solo-xl-automatic-silver-dial-men_s-watch-w5200027_4.jpg

De är OK tycker jag. Varken fula eller snygga skulle jag säga (gillade inte heller den på bild ovan).

Är dock självklart en smaksak, och helt fint om andra har andra åsikter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-24 18:31
Ursprungligen av omartint:

Då räknar de fel. Själv så hävdade jag redan på den tiden att det inte var en smartphone just pga det faktumet. Snarare en fin featurephone med kreativt nytt gränssnitt.

Nej, det är du som har fel
Den lanseringen 2007 förändrade hela mobiltelefonmarknaden!

  • Medlem
  • 2018-10-24 20:16
Ursprungligen av bjorsi:

Jag köpte en AW2 nike i november 2016 som jag använt varje dag i princip.
I somras tröttnade jag på att ladda klockan hela tiden (varje/varannan dag) + att den inte är särskilt snygg.
Så jag tog ett steg tillbaka och skaffade en Kronaby, nu är AW2 degraderad till enbart träningsklocka.
Är riktigt nöjd med min Kronaby, en klocka som är snygg som dessutom är någorlunda smart och slippper laddas.

Har ännu inte gjort köpet men inte långt borta. Har en AW idag och efter ett par års användning kan jag inte påstå att det är många funktioner som jag verkligen använder eller hade saknat om det försvann. Just därför känns Kronaby klockren! Man får ett utseende av en klassisk klocka samtidigt som man får en mer human batteritid. Tror att många lägger fokus på fel sak. Detta är ingen "smart watch" i den bemärkelsen och Kronaby själva väljer ju att kalla det för en hybrid. För min del ser jag det mer som en snygg accessoar som även kan förenkla min vardag vilket framförallt innebär att styra musiken, mina lampor eller öppna garageporten och detta utan att behöv titta på klockan. Måste jag ändå titta på en skärm så kan jag lika gärna titta på telefonen.

"Connected, not distracted" är onekligen en bra slogan. Påminner mig om Nokias gamla "Connecting people"

Ska hälsa på min son i Örebro under helgen, det finns en handlare där som ska ha klockan så jag ska försöka titta in även om jag inte är seriöst intresserad

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-26 15:51
Ursprungligen av kenjon:

Jag håller inte med dej där. Den första iPhone som kom 2007 räknar nog alla som en smartphone, men den kunde inte installera tredjepartsappar.

Korrekt, så var det då. Om du då ska göra en vettig jämförelse som inte haltar enormt som din gör nu så får du ju då ta en klocka från 2007 som då kallades "smart" och jämföra med första iPhone. En klocka av idag i segmentet "smart watch" måste då rimligtvis jämföras med smartphones av idag och inte en från 2007. Dock känns Kronaby som en klocka som skulle vara jämbördig med en telefon från 2007, trots klockan är från idag.

  • Medlem
  • 2018-10-26 20:23

I grunden landar ju allt i vad definitionen av en "smart klocka" är. Om jag jämför Kronaby med en vanlig klocka så tycker jag att funktioner som att styra musiken, ta kort, tända lamport etc. gör den till en ganska smart klocka, Om inte annat smartare än en "vanlig klocka". Men visst jämför man den med en dagens AW så är ju den smartare. Å andra sidan har väl alla versioner av AW kallats för smart klocka (även de utan cell+gps) men stänger man av telefonen dessa är kopplade till så blir de genast mindre smarta. Så vad är smart. Är det operativsystemet i klockan eller är de en touch skärm som du tvunget måste kolla på för att göra smarta saker?

Tycker man ser detta överallt, det när man sitter i bilen och måste navigera sig igenom femtioelva menyer på touchskärmen för att ändra värmen. Något som tidigare bara krävde att man vred på en ratt. Borde inte UX/UI vara en del av det smarta? Detta är dagens megapixel race.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2018-10-30 10:07
Ursprungligen av bjorsi:

Jag köpte en AW2 nike i november 2016 som jag använt varje dag i princip.
I somras tröttnade jag på att ladda klockan hela tiden (varje/varannan dag) + att den inte är särskilt snygg.
Så jag tog ett steg tillbaka och skaffade en Kronaby, nu är AW2 degraderad till enbart träningsklocka.
Är riktigt nöjd med min Kronaby, en klocka som är snygg som dessutom är någorlunda smart och slippper laddas.

Tack för tipset om Kronaby, som jag inte hört talas om tidigare. Kronaby klassas som hybridklocka och kan inte göra lika mycket som t ex AW. Men i de flesta sammanhang är det tillräckligt för min del och dessutom är den snyggare än min AW. Jag köpte en Kronaby i går och det ska bli intressant att testa den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-30 11:09
Ursprungligen av Janoz:

Tack för tipset om Kronaby, som jag inte hört talas om tidigare. Kronaby klassas som hybridklocka och kan inte göra lika mycket som t ex AW. Men i de flesta sammanhang är det tillräckligt för min del och dessutom är den snyggare än min AW. Jag köpte en Kronaby i går och det ska bli intressant att testa den.

Spännande. Vilken modell blev det?

  • Medlem
  • Enköping
  • 2018-10-30 14:10
Ursprungligen av bjorsi:

Spännande. Vilken modell blev det?

Det blev en Sekel 43mm.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-31 17:33
Ursprungligen av kenjon:

Den lanseringen 2007 förändrade hela mobiltelefonmarknaden!

Det håller jag helt med om (delvis iaf).

Men det är en annan sak.

Det var apparna som tog Apple till de framgångarna och det urstarka ekosystem som de har idag. Utan apparna och det framgångsrika ekosystemet så hade Apple varit långt borta från marknaden.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-31 17:37
Ursprungligen av Ekman:

I grunden landar ju allt i vad definitionen av en "smart klocka" är. Om jag jämför Kronaby med en vanlig klocka så tycker jag att funktioner som att styra musiken, ta kort, tända lamport etc. gör den till en ganska smart klocka, Om inte annat smartare än en "vanlig klocka". Men visst jämför man den med en dagens AW så är ju den smartare. Å andra sidan har väl alla versioner av AW kallats för smart klocka (även de utan cell+gps) men stänger man av telefonen dessa är kopplade till så blir de genast mindre smarta. Så vad är smart. Är det operativsystemet i klockan eller är de en touch skärm som du tvunget måste kolla på för att göra smarta saker?

Tycker man ser detta överallt, det när man sitter i bilen och måste navigera sig igenom femtioelva menyer på touchskärmen för att ändra värmen. Något som tidigare bara krävde att man vred på en ratt. Borde inte UX/UI vara en del av det smarta? Detta är dagens megapixel race.

Att man kan installera och köra valfria tredjepartsappar.

Det är detta som skiljer en smartwatch från ett aktivetsband, sportklocka, featureklocka, etc. Det som skiljer en dator från en webbläsarmaskin. Det som skilker en smartphone från en featurephone, etc.

Touchskärm är trevligt, men inte nödvändigt för att uppfylla den definition (finns datorer som inte har touchskärm tyvärr, och fanns smarta mobiler med fysiska knappar innan touchmobilerna kom, etc.).

Ursprungligen av omartint:

Att man kan installera och köra valfria tredjepartsappar.

Det är detta som skiljer en smartwatch från ett aktivetsband, sportklocka, featureklocka, etc. Det som skiljer en dator från en webbläsarmaskin. Det som skilker en smartphone från en featurephone, etc.

Touchskärm är trevligt, men inte nödvändigt för att uppfylla den definition (finns datorer som inte har touchskärm tyvärr, och fanns smarta mobiler med fysiska knappar innan touchmobilerna kom, etc.).

Det är din definition.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-07 11:28
Ursprungligen av BlackSmp:

"Connected, not distracted" är onekligen en bra slogan. Påminner mig om Nokias gamla "Connecting people"

Ska hälsa på min son i Örebro under helgen, det finns en handlare där som ska ha klockan så jag ska försöka titta in även om jag inte är seriöst intresserad

Hade du möjlighet att spana in klockan?

Ursprungligen av bjorsi:

Hade du möjlighet att spana in klockan?

Jag såg den genom ett skyltfönster

Skämt åsido, jag gick aldrig in och kände på den men den ser ut som en "klassisk" klocka och ser trevlig ut. Jag kände inte riktigt att jag kunde släpa in min fru - hon fick nog efter besöken på Klossbutiken och eBrix (gigantiska legobutiker)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-16 14:10

Just nu kör Kronaby "black friday Kronaby style", 16-26 nov, dvs 10 dagar.
20% rabatt + armband på köpet
https://www.kronaby.com/SE/en/shop

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-16 14:24
Ursprungligen av bjorsi:

Just nu kör Kronaby "black friday Kronaby style", 16-26 nov, dvs 10 dagar.
20% rabatt + armband på köpet
https://www.kronaby.com/SE/en/shop

Oh, det måste vi komma ihåg att mata in i Black Friday-tråden framöver! *gör mental notering*

  • Medlem
  • 2019-02-06 12:22

Anima AB som står bakom Kronaby begärs i konkurs enligt Sydsvenskan.

https://www.sydsvenskan.se/2019-02-06/hajpat-...

#nyhetstips

Senast redigerat 2019-02-06 12:35
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-06 13:58
Ursprungligen av Ljung:

Anima AB som står bakom Kronaby begärs i konkurs enligt Sydsvenskan.

https://www.sydsvenskan.se/2019-02-06/hajpat-...

#nyhetstips

Riktigt trist det här Jag har velat testa en, hade till och med tankar om att göra någon form av artikel på diskussionen vi hade runt huruvida det ska anses vara smarta klockor eller ej, men där missade jag tåget. Då är nog Ticwatch nästa alternativ på listan över mindre klock-aktörer som kan vara intressant att kika närmare på.

Du är tipstackad för övrigt!

Ursprungligen av ekloev:

Riktigt trist det här Jag har velat testa en, hade till och med tankar om att göra någon form av artikel på diskussionen vi hade runt huruvida det ska anses vara smarta klockor eller ej, men där missade jag tåget. Då är nog Ticwatch nästa alternativ på listan över mindre klock-aktörer som kan vara intressant att kika närmare på.

Du är tipstackad för övrigt!

Då får man fundera på hur man skall göra. Fick en med DHL för 10 dagar sedan. Bara hunnit öppna lådan.
Fakturan ligger hos Klarna. Betala - behålla - eller skicka tillbaka - utan att betala.....
Delikat problem.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2019-02-06 23:59
Ursprungligen av adress@mac:

Då får man fundera på hur man skall göra. Fick en med DHL för 10 dagar sedan. Bara hunnit öppna lådan.
Fakturan ligger hos Klarna. Betala - behålla - eller skicka tillbaka - utan att betala.....
Delikat problem.

Ja det är väl kanske inte så kul att äga en produkt från ett företag som lagt ner, men samtidigt förlitar den ju inte sig på molntjänster och andra funktioner som kräver att företaget är igång, så om du är nöjd med klockan borde det inte vara några problem att fortsätta använda den. Men visst, uppdateringar till appar och liknande lär väl inte komma (om de nu inte lyckas fortsätta arbetet på något sätt, kommentarer i Sydsvenskan-artikeln antyder att de tänker försöka).

Precis. Såg att appen uppdaterades bara för några dagar sedan. Dessutom har jag förhandlat mig till 20% discount när jag beställde slutet januari. Finns ju många funktioner (tillräckligt) i appen redan idag. Tänkte köra den parallellt med min AppleWatch 4.
Jag får fundera lite. Inte mitt problem vem som skall ha betalt. Något mellan Klarna och Kronaby.

Kontaktade Kronaby idag. Här är svaret
” Hello Bo,

Thanks for reaching out to us. We can confirm that as of yesterday, Anima (the owner of Kronaby) has been declared bankrupt. Our main focus is now to continue the positive ongoing dialogues we have with a number of investors, in order to secure the forthcoming growth of our business.
For now the business sustains and the company operations continues. This also means that our app and watches are fully functional.

/Kronaby Team ”

Är det bara jag som tycker det är trist när ett föregivet svenskt företag skickar formbrev på engelska till svenska kunder?

Annars är det synd - nu har jag en Withings-klocka som gör ungefär samma sak som Kronaby, men jag hade absolut kunnat tänka mig Kronaby istället. Eller Kronaby gjorde mer. Det är bara det där med att slippa ladda öht (ok, en gång per halvår, r'å) som är så trevligt.

Ursprungligen av GustafMA:

Är det bara jag som tycker det är trist när ett föregivet svenskt företag skickar formbrev på engelska till svenska kunder?

Annars är det synd - nu har jag en Withings-klocka som gör ungefär samma sak som Kronaby, men jag hade absolut kunnat tänka mig Kronaby istället. Eller Kronaby gjorde mer. Det är bara det där med att slippa ladda öht (ok, en gång per halvår, r'å) som är så trevligt.

Det där med Sverige / Malmö skulle jag ta med en nypa salt. All kontakt och shipment är Nederländerna.
Tror inte dom har 60 anställda i Malmö. Men du har rätt i språket - skulle moraliskt kännas lite bättre om dom även hade svenska som val på hemsidan och i kontakt med kunder.

Senast redigerat 2019-02-11 23:22
Bevaka tråden