Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd: Ersättare till trasig Time Capsule

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-24 14:21

Jag har haft en Time Capsule kopplad via ethernet till min router för backup av 2st Macbooks. Det har fungerat superbra i flera år, men häromdagen lade den av, och jag behöver nu ersätta den. Jag vill ha en enkel set-and-forget-lösning, men jag såg att Apple inte längre tillverkar Time Capsule. Efter en massa googlande har jag förstått att en NAS troligen är bästa valet, men det finns en uppsjö på marknaden och det är verkligen inte plug 'n play heller då de oftast inte innehåller diskar. Jag är helt enkelt lite clueless inför vad jag ska välja, och skulle uppskatta tips.

Mina behov är:

  • Enkel lösning (jag behöver den enbart för Time Machine. Har inga behov av lagring av annat, inga fotogallerier, "My Cloud", eller sånt)

  • Prislapp helst under 2500 kr inkl. disk/diskar

  • Ljudlös (eller nära nog..) då den kommer vara i vardagsrummet

  • Minst 1,5TB lagring

  • Inkoppling via ethernet

Jag var nära på att köpa den sista Time Capsule:n som fanns i lager på Elgiganten i närheten, men den hade tagit slut någon timme innan jag kom dit. Har sneglat på Synology DS115j men vet som sagt inte alls vad som är bra / dåligt för mina behov.

Leta rätt på en Time Capsule eller AirPort Express/Extreme med Extern HDD till och glöm allt vad NAS heter. Det går att blunda några år till, förhoppningsvis gör Apple en rockad som Microsoft gjort och börjar släppa lite vettiga saker igen.

Vad har du för router idag?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-24 18:18
Citat:

Leta rätt på en Time Capsule eller AirPort Express/Extreme med Extern HDD till och glöm allt vad NAS heter. Det går att blunda några år till, förhoppningsvis gör Apple en rockad som Microsoft gjort och börjar släppa lite vettiga saker igen.

Gah - precis så tänkte jag också, därav min tripp till Elgiganten, men gick bet. Mm, detta kan mycket väl vara det mest rimliga alternativet fortfarande. Kan man göra det med Airport Express också? Trodde bara det gick med Extreme.

Citat:

Vad har du för router idag?

TP-Link Archer C50 (AC1200). Billig, trodde jag kunde köra DD-WRT på den men icke. Har fungerat utan problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-24 18:35

Under 2500 inkl diskar är nog ett drömscenario...
Ska du ha en bra grej som bara funkar utan att bry sej är det Drobo som gäller. Men då är det andra priser.
Billigare men lite mer pilligt så är det Synology.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-24 22:24

Beställde precis en av de sista Time Capsules 2TB som jag kunde hitta på nätet. Tack för stödet och tipsen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-29 13:16

Plockar upp den här tråden. Jag skulle vilja förbereda mig för att min gamla TC ger upp. Min önskan är enkel, jag vill ha samma funktion som TC. En hårddisk som via wifi tar backup. Finns det?

Ursprungligen av xms67:

Plockar upp den här tråden. Jag skulle vilja förbereda mig för att min gamla TC ger upp. Min önskan är enkel, jag vill ha samma funktion som TC. En hårddisk som via wifi tar backup. Finns det?

Random bra router med USB-port så att du kan dela disken över nätverket.

Ursprungligen av xms67:

Plockar upp den här tråden. Jag skulle vilja förbereda mig för att min gamla TC ger upp. Min önskan är enkel, jag vill ha samma funktion som TC. En hårddisk som via wifi tar backup. Finns det?

Kanske att denna artikel kan hjälpa dig? https://macworld.idg.se/2.1038/1.701555/spike...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-29 16:32
Citat:

Kanske att denna artikel kan hjälpa dig? https://macworld.idg.se/2.1038/1.701555/spike....

Den artikeln säger tyvärr nästan ingenting.

Jag undersökte som sagt saken lite också, och en NAS är det enda alternativet jag kunde se som verkade vettigt - bortsett från att lyckas lägga vantarna på en Time Capsule innan de är helt borta från marknaden. Obs - NAS:en måste ha stöd för AFP. En nackdel är att detta tydligen inte är ett helt officiellt sätt att göra det på, och enligt diverse träffar på internettet så tenderar de lösningarna att krångla mer än en Time Capsule eller USB-HD-lösning.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Random bra router med USB-port så att du kan dela disken över nätverket.

De flesta routers på marknaden har en tendens att inte tillåta eller fungera rakt av med Time Machine trots diverse USB-anslutningar och nätverksdelade diskar. Detta kan också variera internt inom samma märke. En huvudregel är alltid att utgå ifrån att det inte fungerar som en Apple Time Machine-produkt. Inte helt omöjligt att något som fungerat bra kan sluta att fungera mellan olika Firmware-versioner.
Jag har provat extremt många lösningar och är allmänt luttrat över nätverksprodukter generellt efter över 15 år (och jag hoppas att det lyser igenom i mina svar).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-29 18:06

En Macmini med macOSServer.
Visst, lite att skjuta över målet, men du får även så mycket mer. T ex en VPNserver, inte helt fel i dagens läge

Laptop + Linux + Netatalk = Time Machine med inbyggd UPS.

Sen klonar jag Time Machine-volymen automatiskt varje natt och skiftar regelbundet mellan två kloner. Den icke aktiva befinner sig på atombombssäkert avstånd i ett skåp på jobbet.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2018-11-03 04:17

4 kvar

Citat:

Jag var nära på att köpa den sista Time Capsule:n som fanns i lager på Elgiganten i närheten, men den hade tagit slut någon timme innan jag kom dit. Har sneglat på Synology DS115j men vet som sagt inte alls vad som är bra / dåligt för mina behov.

PUH! Har en tio år gammal TC. Har tänkt ersätta den när jag "får tid". På Lazada.co.th (jag bor i Thailand) fanns 4 st kvar, en av dem är nu för mig. En med 3GB. Tack för informationen ovan!

Senast redigerat 2018-11-03 18:23
1
Bevaka tråden