Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac felsökning. Kraschad HDD?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-28 22:43

Jag har en iMac 27" vars hårddisk jag misstänker har gått sönder. Jag flyttade nyligen och sen dess kraschar datorn vid startup.

I återställningsstart hittar datorn ej min interna hårddisk för att installera om macOS igen. Jag testade Skivverktyg för att kontrollera hårddisken, men får Skivkontrollen misslyckades. Säkerhetskopiera all data på volymen." När jag försöker reparera det får jag "Varning: Kunde inte lägga skivan på skrivbordet."

Få även "Varning: Reparationen av partitionskartan misslyckades när strukturer för att passa hela skivstorleken justerades."

Datorn hittar ej heller min externa hårddisk för att försöka installera macOS där.

Misstänker att den interna hårddisken gick sönder i flytten. Någon som vet om det kan vara något annat som kan lösas?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-28 23:29

Mycket möjligt, hårddiskar går alla sönder förr eller senare.
Men, att datorn inte hittar din externa disk - det är oroväckande. Vad är det för disk, hur är den inkopplad? Kan du prova den mot en annan Mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-28 23:34
Ursprungligen av reboot81:

Mycket möjligt, hårddiskar går alla sönder förr eller senare.
Men, att datorn inte hittar din externa disk - det är oroväckande. Vad är det för disk, hur är den inkopplad? Kan du prova den mot en annan Mac?

Det är märkligt med den. De flesta gånger jag kopplar in den så hittas den inte för installation, men den upptäcks i Skivverktyg. Två gånger har datorn hittat den för installation, men båda gångerna har den fastnat vid slutskedet av installationen. Under hela installationen visar den tid kvar, sen mot slutet stannar den och så står det "Installation is in progress. Calculating time remaining…". Väntat i timmar utan att den fortstätter.

Jag använde den tidigare som extrautrymme på iMacen, så den borde det inte vara något fel på. Provar den mot en annan Mac imorgon.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-29 12:25

DiskWarrior har räddat mej två gånger....

1
Bevaka tråden