Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oneplus 6T – våra första intryck

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nyheterna jämfört med föregångaren är relativt få, men Oneplus 6T känns som en utmärkt flaggskeppstelefon för Android-puritanen.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-29 19:48

Det här är nog första telefonen på flera år som jag verkligen tycker ser bra ut. Jag blir väldigt intresserad!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-29 20:01
Ursprungligen av Ischy:

Det här är nog första telefonen på flera år som jag verkligen tycker ser bra ut. Jag blir väldigt intresserad!

Den är helt klart den trevligaste helhetsupplevelsen på Android-sidan om man föredrar en ren, snabb och lagg-fri användarupplevelse. Huawei Mate 20 Pro har ju en galen radda finesser som Oneplus 6T saknar, men OP6T är helt enkelt en fröjd att använda och man tvingas knappt göra några kompromisser trots det betydligt lägre priset jämfört med konkurrensen.

Det där gillar jag skarpt med Fingeravtrycksläsaren under skärmen och även dropp-flärpen gav en snygg design och ett bra helhetsintryck.

Hur snabbt var du och hämta en oneplus?
Bilderna är ju tagna i Sverige ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-29 21:27
Ursprungligen av Mackan1984:

Hur snabbt var du och hämta en oneplus?
Bilderna är ju tagna i Sverige ?

Haha, toppbilden är tagen på Oneplus event här i Stockholm, och de andra bilderna är tagna med förhandsexemplaret vi haft i hemlighet sedan ungefär en vecka tillbaks. Så jag har inte tagit snabbflyg fram och tillbaks till New York med andra ord!

Ursprungligen av ekloev:

Haha, toppbilden är tagen på Oneplus event här i Stockholm, och de andra bilderna är tagna med förhandsexemplaret vi haft i hemlighet sedan ungefär en vecka tillbaks. Så jag har inte tagit snabbflyg fram och tillbaks till New York med andra ord!

Haha blev fundersam.
Mycket som skulle klaffa om det skulle vara möjligt ?

Fin mobil naturligtvis. Men det är klart du kan få en Samsung Galaxy S9 Plus för 6900 kr nu om man kollar på prisjakt.se

Fortfarande modern med den senaste processorn, riktig IP klassning, trådlös laddning samt expanderbart minne via micro SD kort och troligen en bättre kamera än OnePlus.
I och med att OnePlus har krypigt upp i pris är den inte riktigt samma självklara val i jämförelse med sina android konkurrenter.

  • Medlem
  • 2018-10-30 05:55
Ursprungligen av ekloev:

Den är helt klart den trevligaste helhetsupplevelsen på Android-sidan om man föredrar en ren, snabb och lagg-fri användarupplevelse. Huawei Mate 20 Pro har ju en galen radda finesser som Oneplus 6T saknar, men OP6T är helt enkelt en fröjd att använda och man tvingas knappt göra några kompromisser trots det betydligt lägre priset jämfört med konkurrensen.

Det är väl Android i ett nötskal dvs valfrihet och vilket pris man kan eller är beredd att betala för sin telefon.

I Sverige idag har vi 4 starka varumärken som har Android
Samsung
Huawei
OP
Sony

Med olika för och nackdelar

Tycker det glöms bort lite nuförtiden ?

Ursprungligen av PaO:

Det är väl Android i ett nötskal dvs valfrihet och vilket pris man kan eller är beredd att betala för sin telefon.

I Sverige idag har vi 4 starka varumärken som har Android
Samsung
Huawei
OP
Sony

Med olika för och nackdelar

Tycker det glöms bort lite nuförtiden ?

Så är det. Tycker dock att även Asus har kommit igen bra på senare tid.
Exempelvis Asus Zenfone 5z:
https://www.asus.com/se/Phone/ZenFone-5Z-ZS62...

En fantastisk mobil för priset (4 490 kr på Webhallen) med Snapdragon 845.
Så OnePlus får passa sig så de inte höjer priset lite för mycket.

Ursprungligen av johnh3:

Så är det. Tycker dock att även Asus har kommit igen bra på senare tid.
Exempelvis Asus Zenfone 5z:
https://www.asus.com/se/Phone/ZenFone-5Z-ZS62...

En fantastisk mobil för priset (4 490 kr på Webhallen) med Snapdragon 845.
Så OnePlus får passa sig så de inte höjer priset lite för mycket.

Den verkar bra fast har ingen klassning mot väta eller damm, inte ens att den är ”splash proof”. Här. Synd.

Ursprungligen av PaO:

Det är väl Android i ett nötskal dvs valfrihet och vilket pris man kan eller är beredd att betala för sin telefon.

I Sverige idag har vi 4 starka varumärken som har Android
Samsung
Huawei
OP
Sony

Med olika för och nackdelar

Tycker det glöms bort lite nuförtiden ?

Men totalt får man väl säga att även Apple bidrar till valfriheten? Det är ju ännu ett alternativ så att säga. Men fattar vad du menar – om man är inkörd på ett operativsystem så är den hårdvarumässiga valfriheten större med Android. Samma för Windows kontra MacOS.

Senast redigerat 2018-10-30 12:40
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-30 09:18
Ursprungligen av PaO:

Det är väl Android i ett nötskal dvs valfrihet och vilket pris man kan eller är beredd att betala för sin telefon.

I Sverige idag har vi 4 starka varumärken som har Android
Samsung
Huawei
OP
Sony

Med olika för och nackdelar

Tycker det glöms bort lite nuförtiden ?

Absolut, för de flesta är det ju bara en eller max två aktörer som finns på radarn när det gäller Android-köp, även om Huawei nog gjort så att det kanske finns tre aktörer på listan vid fundering på köp. Sony finns nog inte riktigt med, och det är tyvärr till stor del fall på eget grepp. För varje bra funktion eller egenskap de introducerar med en Xperia-telefon finns det alltid en eller flera större nackdelar som gör att vi inte kan rekommendera dem. Det är trist, skulle vara kul med fler starka aktörer på marknaden, men just nu skulle jag säga att det är Samsung, Huawei och Oneplus som är de gällande alternativen för den som vill ha det bästa på Android-marknaden.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-30 09:23
Ursprungligen av johnh3:

Så är det. Tycker dock att även Asus har kommit igen bra på senare tid.
Exempelvis Asus Zenfone 5z:
https://www.asus.com/se/Phone/ZenFone-5Z-ZS62...

En fantastisk mobil för priset (4 490 kr på Webhallen) med Snapdragon 845.
Så OnePlus får passa sig så de inte höjer priset lite för mycket.

Absolut, på pappret ser den riktigt bra ut (har inte testat den i praktiken), men med Android-telefoner är det lite att köpa grisen i säcken om man går enbart på specifikationer och produktbroschyrer. Oneplus 6T är en flaggskeppstelefon på riktigt och Oxygen OS 9 flyter bättre än någon annan telefon jag testat, inklusive Huawei Mate 20 Pro som jag ändå blev smått förälskad i (testet dyker upp idag).

Men annars håller jag med, om Oneplus börjar tävla med resten om att stoppa i de bästa och nyaste teknikerna som finns och priset glider upp mot 10 000 kr går de ifrån vad som fick dem att särskilja sig från konkurrensen från början. Hoppas inte att det blir så, med ett instegspris på 5 800 kr är Oneplus 6T trots allt en likvärdig flaggskeppstelefon för flera tusen mindre än konkurrensen.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-30 09:28
Ursprungligen av johnh3:

Fin mobil naturligtvis. Men det är klart du kan få en Samsung Galaxy S9 Plus för 6900 kr nu om man kollar på prisjakt.se

Fortfarande modern med den senaste processorn, riktig IP klassning, trådlös laddning samt expanderbart minne via micro SD kort och troligen en bättre kamera än OnePlus.
I och med att OnePlus har krypigt upp i pris är den inte riktigt samma självklara val i jämförelse med sina android konkurrenter.

Visst men då ska man tänka på att Oneplus 6T har förbättrat kamerasituationen en hel del, jämfört med vanliga S9 skulle jag säga att den är likvärdigt bra på flera punkter, bättre på vissa och sämre på vissa. S9+ har däremot en större fördel på kamerafronten. Men Samsungs mjukvara är mycket slöare jämfört med Oneplus, de är fortfarande kvar på Android 8 och man vet inte hur bra deras uppdatering till Android 9 blir (ibland blir det bra, ibland blir det buggigt) och Galaxy S9 har mycket sämre batteritid än Oneplus 6T. Nu har jag inte en S9 att jämföra med direkt, men skillnaden är nästan som natt och dag ur batterisynpunkt. För ett lägre pris får du en Oneplus 6T med 8 gigabyte primärminne och 128 gigabyte lagring, och det är på nästan samtliga punkter en bättre telefon. Marginellt bättre kamera och något vassare skärm skulle i min bok inte väga upp alla nackdelarna.

För första gången säljes OnePlus även via en telefonoperatör i USA via T-Mobile, trots att Kinesiska tillverkare som Huawei har svårt att få tillgång till den marknaden. Fungerar också på Verizons nät för första gången och de är största operatören i USA.
Där har OnePlus fått ett stort genombrott.
Så man undrar om det inte undergräver Googles egna satsningar på mobiler med exempelvis Google Pixel 3 XL?

Med tanke på att den är så pass dyr och du får så mycket med en OnePlus 6T. Blir intressant att se statistik senare.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-31 08:52
Ursprungligen av johnh3:

För första gången säljes OnePlus även via en telefonoperatör i USA via T-Mobile, trots att Kinesiska tillverkare som Huawei har svårt att få tillgång till den marknaden. Fungerar också på Verizons nät för första gången och de är största operatören i USA.
Där har OnePlus fått ett stort genombrott.
Så man undrar om det inte undergräver Googles egna satsningar på mobiler med exempelvis Google Pixel 3 XL?

Med tanke på att den är så pass dyr och du får så mycket med en OnePlus 6T. Blir intressant att se statistik senare.

Verkligen. Vet inte hur många som är medvetna om det men Verizon är faktiskt ansvariga till stor del för att Android är så stort som det är idag. När Motorola skulle lansera den första Droid-modellen valdes den av Verizon som det stora flaggskeppet och de satsade enorma marknadsföringspengar på den. Droid exploderade och var det som gjorde Android större än Iphone i USA. Jag säger inte att det kommer få samma effekt för Oneplus, men att komma med på Verizon utbud är en stor fördel för en telefonaktör.

Ursprungligen av ekloev:

Verkligen. Vet inte hur många som är medvetna om det men Verizon är faktiskt ansvariga till stor del för att Android är så stort som det är idag. När Motorola skulle lansera den första Droid-modellen valdes den av Verizon som det stora flaggskeppet och de satsade enorma marknadsföringspengar på den. Droid exploderade och var det som gjorde Android större än Iphone i USA. Jag säger inte att det kommer få samma effekt för Oneplus, men att komma med på Verizon utbud är en stor fördel för en telefonaktör.

Det är även viktigt att operatörer i Sverige säljer OnePlus for spridningen här. Jag har sett flera på mitt jobb som har skaffat OP6. För nåt år sen var den helt okänd här utanför geek kretsar.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-31 10:43
Ursprungligen av matssoderstrom:

Det är även viktigt att operatörer i Sverige säljer OnePlus for spridningen här. Jag har sett flera på mitt jobb som har skaffat OP6. För nåt år sen var den helt okänd här utanför geek kretsar.

Samma här, har både kollegor och vänner som tagit steget till Oneplus eller funderar på att ta steget. En väninna som var LG-fantast frågade mig om vad det var för telefon jag använde när jag testade Oneplus 6, och nu äger hon en sådan. Att Telenor tillkommer som operatör är väldigt viktigt för Oneplus, om fler operatörer hoppar på tåget ökar ju onekligen sannolikheten att fler får upp ögonen för företaget utanför nördkretsarna. Det är fortfarande lång väg att gå innan Oneplus kan marknadsföra sig på nivå med Samsung, om det ens någonsin kommer ske, men de börjar definitivt nå ut till en bredare publik.

Frågan är om inte OnePlus släpper mobiler lite för ofta? OnePlus 6T har trots allt samma processor och en identisk kamera uppsättning som föregångaren 6. Visserligen får du fingerprintsensor under displayen som är lite långsammare än den som är bak på OnePlus 6.

Men du förlorar hörlursuttaget och den lilla notifikations dioden på överkant i displayen som många android användare gillar.
Sony har samma sjuka att släppa ett nytt flaggskepp var sjätte månad.

Jag tycker att ett år är ett rimligt intervall att lansera ett nytt flaggskepp. Särskilt nu när skillnaderna inte blir så dramatiska som under tidigare år och folk håller i mobilerna längre.

Senast redigerat 2018-11-02 15:41
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-02 16:08
Ursprungligen av johnh3:

Frågan är om inte OnePlus släpper mobiler lite för ofta? OnePlus 6T har trots allt samma processor och en identisk kamera uppsättning som föregångaren 6. Visserligen får du fingerprintsensor under displayen som är lite långsammare än den som är bak på OnePlus 6.

Men du förlorar hörlursuttaget och den lilla notifikations dioden på överkant i displayen som många android användare gillar.
Sony har samma sjuka att släppa ett nytt flaggskepp var sjätte månad.

Jag tycker att ett år är ett rimligt intervall att lansera ett nytt flaggskepp. Särskilt nu när skillnaderna inte blir så dramatiska som under tidigare år och folk håller i mobilerna längre.

Hmm, ja det är nog lite av en personlig fråga det där. Jag hade nog inte blivit så gramse om jag hade köpt en Oneplus 6 i våras, OP6T är ändå till stor del samma goda grund och OP6 är fortfarande en snabb och bra upplevelse. När den får samma mjukvaruupplevelse som i OP6T blir skillnaderna än mindre. Det är väl främst med batteritiden jag skulle känna att jag gick miste om något viktigt.

Samtidigt får Oneplus bättre möjlighet att se konkurrenskraftiga ut jämfört med konkurrensen fram till dess att nästa flaggskepp lanseras. Skulle du känna dig rövad på konfekten om en ny telefon lanserades ett halvår efter du köpt din telefon, om det är en telefon du är nöjd med?

Sony är lite av en annan femma känns det som, de gör inte ett tillräckligt bra jobb med att särskilja sina telefoner som uppdateras så ofta och när man är en (numera) liten aktör är det än viktigare att man lanserar produkter med distinkta egenskaper, fördelar och säljargument. Med tanke på hur mycket försäljningen av Xperia-telefoner sjönk i år igen har jag svårt att tänka mig att Sony kan vara kvar i branschen särskilt mycket längre till.

Ursprungligen av ekloev:

Hmm, ja det är nog lite av en personlig fråga det där. Jag hade nog inte blivit så gramse om jag hade köpt en Oneplus 6 i våras, OP6T är ändå till stor del samma goda grund och OP6 är fortfarande en snabb och bra upplevelse. När den får samma mjukvaruupplevelse som i OP6T blir skillnaderna än mindre. Det är väl främst med batteritiden jag skulle känna att jag gick miste om något viktigt.

Samtidigt får Oneplus bättre möjlighet att se konkurrenskraftiga ut jämfört med konkurrensen fram till dess att nästa flaggskepp lanseras. Skulle du känna dig rövad på konfekten om en ny telefon lanserades ett halvår efter du köpt din telefon, om det är en telefon du är nöjd med?

Sony är lite av en annan femma känns det som, de gör inte ett tillräckligt bra jobb med att särskilja sina telefoner som uppdateras så ofta och när man är en (numera) liten aktör är det än viktigare att man lanserar produkter med distinkta egenskaper, fördelar och säljargument. Med tanke på hur mycket försäljningen av Xperia-telefoner sjönk i år igen har jag svårt att tänka mig att Sony kan vara kvar i branschen särskilt mycket längre till.

Lite av ett dilemma. OnePlus sökte maximal uppmärksamhet tidigare och då kanske 6 månaders strategin var nödvändig. Men rent generellt så tror jag en bättre långsiktig strategi är att samordna lanseringarna framöver när Qualcomm släpper nya processorer vilket brukar vara i 12 månaders cykler. Sen tror jag det blir bättre med mjukvarusupporten om man släpper mobiler i lite långsammare takt.

Ursprungligen av ekloev:

Hmm, ja det är nog lite av en personlig fråga det där. Jag hade nog inte blivit så gramse om jag hade köpt en Oneplus 6 i våras, OP6T är ändå till stor del samma goda grund och OP6 är fortfarande en snabb och bra upplevelse. När den får samma mjukvaruupplevelse som i OP6T blir skillnaderna än mindre. Det är väl främst med batteritiden jag skulle känna att jag gick miste om något viktigt.

Samtidigt får Oneplus bättre möjlighet att se konkurrenskraftiga ut jämfört med konkurrensen fram till dess att nästa flaggskepp lanseras. Skulle du känna dig rövad på konfekten om en ny telefon lanserades ett halvår efter du köpt din telefon, om det är en telefon du är nöjd med?

Sony är lite av en annan femma känns det som, de gör inte ett tillräckligt bra jobb med att särskilja sina telefoner som uppdateras så ofta och när man är en (numera) liten aktör är det än viktigare att man lanserar produkter med distinkta egenskaper, fördelar och säljargument. Med tanke på hur mycket försäljningen av Xperia-telefoner sjönk i år igen har jag svårt att tänka mig att Sony kan vara kvar i branschen särskilt mycket längre till.

Det blir väl inte så dyrt när OPPO redan har tagit fram nästkommande modell?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-02 18:39
Ursprungligen av matssoderstrom:

Det blir väl inte så dyrt när OPPO redan har tagit fram nästkommande modell?

Nej det borde minska utvecklingskostnaderna en hel del, just samarbetet med OPPO har nog hjälpt Oneplus en hel del med att skapa polerade och imponerande telefoner med tanke på att de är ett så ungt företag. När jag pratade med Oneplus svenska representant när jag fick OP6T demad inför lanseringen berättade han att de båda företagen blivit mer separata nu än de var från början. Nu är de två separata bolag med olika utvecklingsprocesser, men de delar fortfarande en del resurser och fabriker. Men med tanke på hur lik Oneplus 6T är Oppo R15 känns det som att deras "separering" inte märks av så mycket än.

Är det så att dessa fingeravtryck innanför skärmen inte är godkända för betalning?
Därav huaweis 3D scanner i sin mate 20?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-07 21:30

Det står i artikeln att de två kamerorna möjliggör optisk zoom men är inte det felaktigt? Oneplus avskaffade väl optisk zoom i 5T eftersom de tyckte att den inte var bättre jämfört med digital zoom? Eller har de återintroducerat optisk zoom i 6 och 6T och jag har missat det?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-07 21:55
Ursprungligen av tooobe:

Det står i artikeln att de två kamerorna möjliggör optisk zoom men är inte det felaktigt? Oneplus avskaffade väl optisk zoom i 5T eftersom de tyckte att den inte var bättre jämfört med digital zoom? Eller har de återintroducerat optisk zoom i 6 och 6T och jag har missat det?

Det kanske är otydligt beskrivet i artikeln, men det stämmer som du skriver att den inte har en sekundär optisk zoom. Den sekundära kameran på 20 megapixel används istället tillsammans med huvudkameran för att ge 2x zoom, enligt Oneplus utan märkbar förlust i bildkvalitet trots att det faktiskt inte är optisk zoom. Utifrån mina tester blir resultatet så pass bra att det lika gärna skulle kunnat vara optisk zoom, det sker säkerligen någon försämring jämfört med om de faktiskt haft en zoom-kamera men resultatet är så pass bra att de allra flesta inte kommer märka någon skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-07 21:59
Ursprungligen av ekloev:

Det kanske är otydligt beskrivet i artikeln, men det stämmer som du skriver att den inte har en sekundär optisk zoom. Den sekundära kameran på 20 megapixel används istället tillsammans med huvudkameran för att ge 2x zoom, enligt Oneplus utan märkbar förlust i bildkvalitet trots att det faktiskt inte är optisk zoom. Utifrån mina tester blir resultatet så pass bra att det lika gärna skulle kunnat vara optisk zoom, det sker säkerligen någon försämring jämfört med om de faktiskt haft en zoom-kamera men resultatet är så pass bra att de allra flesta inte kommer märka någon skillnad.

Visst, men det är fortfarande inte optisk zoom utan en digital zoom.
Istället för
"som tillsammans kan ge stöd för optisk zoom på 2x trots att den sekundära kameran inte är en zoom-kamera"
kanske ni borde formulera det som
"som tillsammans möjliggör en digital zoom med motsvarande kvalitet som en 2x optisk zoom trots att den sekundära kameran inte är en zoom-kamera"

Rätt ska vara rätt ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-07 22:03
Ursprungligen av tooobe:

Visst, men det är fortfarande inte optisk zoom utan en digital zoom.
Istället för
"som tillsammans kan ge stöd för optisk zoom på 2x trots att den sekundära kameran inte är en zoom-kamera"
kanske ni borde formulera det som
"som tillsammans möjliggör en digital zoom med motsvarande kvalitet som en 2x optisk zoom trots att den sekundära kameran inte är en zoom-kamera"

Rätt ska vara rätt ?

Absolut, jag håller med, texten är uppdaterad!

OnePlus 6T är intressant utan tvekan. Men trådlös laddning är lite av en dealbreaker för mig personligen. När man väl har blivit van med det känns det svårt att gå tillbaka till tråd.
Det har börjat komma en del andra intressant lurar i den så att säga mer prisvärda kategorin.
Som Vernee M8 Pro. Med Helio P60 som är en av Mediateks modernaste chip, 4100 mAh batteri, NFC också. Samt trådlös laddning som inte har funnits i den här prisnivån förut. Även plastbaksida som gör den intressant. Man börjar bli lite trött på alla ömtåliga glasmobiler. Så jag applåderar att de inte valde glas som de flesta andra:
https://www.aliexpress.com/item/Vernee-M8-Pro...

Bevaka tråden