Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur använder du din telefon?

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-11-03 21:19

1 Ringer
2 Läser
4 Ser på video, lyssnar på musik
2 Spelar
1 Mailar
1 Chattar/sociala medier
2 Kalender
1 Fotograferar
3 Produktivitet (anteckna, dokumentera)
- Fjärrkontroll (smart hem, presentationer)
1 Bankärenden/Swish
- Kontantlös betalning, NFC ’blipp’
- QR-kodläsare
- Elektronisk biljett
- Nyckel hem/bilen
2 Surfar i webbläsare

Mobilen är den viktigaste prylen jag äger. Så det var svårt o dela upp bara 20 poäng.

Dock inte omöjlig att leva utan.
Varje sommar så byter jag ut min smartphone mot en gammal Nokia + anteckningsbok.

Gjorde som pao när jag ändå satt med paddan.
Dock förstod jag inte läser?
Läser böcker eller nyheter?
Är det böcker så stämmer mina poäng iaf.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-04 02:09

Aftonbladet skulle jag lägga under surf (fast jag läser inte AB).

Ursprungligen av kenjon:

Aftonbladet skulle jag lägga under surf (fast jag läser inte AB).

Håller med, nyheternas ”paradise hotell” men om man läser riktiga nyheter kontra böcker då?

Ursprungligen av Mackan1984:

Håller med, nyheternas ”paradise hotell” men om man läser riktiga nyheter kontra böcker då?

Surf tycker jag.☺️
Där la jag mina poäng iallafall.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-04 08:41

Ringer - 2

Läser

lyssnar på musik - 2

Spelar

Mailar - 1

Chattar/sociala medier - 4

Kalender - 2

Fotograferar - 4

Produktivitet (anteckna, dokumentera)

Fjärrkontroll (smart hem, presentationer)

Bankärenden/Swish - 2

Kontantlös betalning, NFC ’blipp’

QR-kodläsare

Elektronisk biljett

Nyckel hem/bilen

Surfar i webbläsaren - 1

Träningsapp - 2

Ungefär såhär, la till en jag saknade.

Ursprungligen av ekloev:

Jag börjar med min lista över hur jag använder telefonen:

Ringer - 4 poäng
Läser - 3 poäng
Ser på video, lyssnar på musik - 3 poäng
Spelar
Mailar - 1 poäng
Chattar/sociala medier - 2 poäng
Kalender
Produktivitet (anteckna, dokumentera)
Fjärrkontroll (smart hem, presentationer)
Bankärenden/Swish - 3 poäng
Kontantlös betalning, NFC-’blipp’
QR-kodläsare
Elektronisk biljett - 1 poäng
Nyckel hem/bilen
Surfar i webbläsaren - 3 poäng

Den enda som sticker ut för min del här är mailar. Jag kollar mailen ofta, men svarar sällan i telefonen. Det beror på att jag verkligen inte är kompis med virtuella tangentbord, oavsett operativsystem eller telefontillverkare. Det smyger sig alltid in fel bokstäver när jag ska försöka skriva något snabbt och ordförslagen är ofta åt skogen jämfört med vad jag vill skriva. Brukar säga till kollegorna att om mitt svar kräver mer än en halv mening väntar jag till jag får tillgång till ett fysiskt tangentbord.

Jag använder många ord som inte finns i listorna och får lägga till dagligen i ordboken, (och förslagen är ofta helt tokiga/fattar bara särskrivningar), så det problemet förstår jag att du har eftersom du uppenbart är en person som hanterar och vårdar vårt språk väl.

Sedan jag gick över till Swype så har mitt skrivande ökat radikalt eftersom det går mycket fortare, speciellt för längre, komplicerade ord, och med mindre fel. Är du riktigt snäll kan du få låna min gamla Xperia X1 som faktiskt har/hade ett riktigt bra, fysiskt tangentbord. Tyvärr sög WM7: https://m3.idg.se/2.1022/1.183975/forsta-test...

Nåväl, listan:

Ringer - 3
Läser - 1
Ser på video, lyssnar på musik - 1
Spelar
Mailar - 1
Chattar/sociala medier - 2
Kalender - 1
Fotograferar - 3
Produktivitet (anteckna, dokumentera) - 1
Fjärrkontroll (smart hem, presentationer) - 1
Bankärenden/Swish - 1
Kontantlös betalning, NFC ’blipp’
QR-kodläsare - 1
Elektronisk biljett - 1
Nyckel hem/bilen
Surfar i webbläsaren - 2
Navigation - 1

Dessutom skriver jag ut rätt ofta iom att det blivit så lätt med moderna skrivare, såsom manualer, testjournaler, kvitton, fakturor mm.
Använder Teamviewer och Remote utilities rätt ofta men det tycker jag inte passar in på smarta hem/presentationer.
Var hamnar alla matappar där man läser veckans erbjudande och kan beställa mat osv? Beställer även den mesta medicinen via apoteksapp och systembolagets app för sortiment och lagersaldo (går tyvärr inte beställa via den än).
Kör även Torque för bildiagnos via bluetooth, var hamnar det, produktivitet?
En annan ovärderlig sak när man bor på landet med ständiga strömavbrott (som trots 55%-iga ökningar av nätavgiften fortfarande händer) är elappar (i mitt fall EOn) som meddelar avbrott och reparationstider.
Paketspårning för PostNord/DHL/Schenker/UPS kollas också flitigt (UPS app/Mina Paket/PostNord)
Vi har ju också autentiseringsappar (Google/Microsoft/Authy/LastPass) som används mer och mer och dit hör väl BankID som annars är den app som används absolut mest tillsammans med LastPass.

Senast redigerat 2018-11-05 07:42
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-04 10:16
Ursprungligen av Dr904:

1 Ringer
2 Läser
4 Ser på video, lyssnar på musik
2 Spelar
1 Mailar
1 Chattar/sociala medier
2 Kalender
1 Fotograferar
3 Produktivitet (anteckna, dokumentera)
- Fjärrkontroll (smart hem, presentationer)
1 Bankärenden/Swish
- Kontantlös betalning, NFC ’blipp’
- QR-kodläsare
- Elektronisk biljett
- Nyckel hem/bilen
2 Surfar i webbläsare

Mobilen är den viktigaste prylen jag äger. Så det var svårt o dela upp bara 20 poäng.

Dock inte omöjlig att leva utan.
Varje sommar så byter jag ut min smartphone mot en gammal Nokia + anteckningsbok.

Har ett liknande upplägg som du, om än inte under lika lång period. Varje år brukar jag och farsgubben upp och vandra i fjällen. Jag har förvisso med mig en smartphone dit, men den kan inte användas till mycket mer än att ta bilder på omgivningarna. Det känns bara lite ovant den första dagen, men under veckan eller så vi är iväg och vandrar är det ganska befriande att vara bortkopplad. På samma sätt känns det välkommet att återvända till att bli uppkopplad också Men jag skulle helt klart kunna tänka mig att vara bortkopplad under fler perioder under året.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-04 10:23
Ursprungligen av Mackan1984:

Gjorde som pao när jag ändå satt med paddan.
Dock förstod jag inte läser?
Läser böcker eller nyheter?
Är det böcker så stämmer mina poäng iaf.

Ursprungligen av Mackan1984:

Håller med, nyheternas ”paradise hotell” men om man läser riktiga nyheter kontra böcker då?

Läsa nyheter i webbläsaren skulle jag definitivt kategorisera som surfa. Läsa definierar jag dels som e-böcker och annan dokumentation, men även dedikerade nyhetsappar (DN, NY Times, The Guardian, etc) eftersom sysslan där specifikt är att läsa. Skulle också säga att om man använder en RSS-läsare som Feedly eller liknande för att läsa igenom nyhetskällor är det också att läsa.

Visst, det blir en tunt definierad skiljelinje om man inte använder dedikerade appar för att läsa nyheter, men då kan man räkna tiden man läser texter och nyheter i webbläsaren som "läsa" i listan. Tanken med det alternativet är helt enkelt att representera att man använder telefonen till att läsa texter/information/böcker, medan surfar i webbläsaren mer syftar på generell användning av webbläsaren.

Ursprungligen av ekloev:

Läsa nyheter i webbläsaren skulle jag definitivt kategorisera som surfa. Läsa definierar jag dels som e-böcker och annan dokumentation, men även dedikerade nyhetsappar (DN, NY Times, The Guardian, etc) eftersom sysslan där specifikt är att läsa. Skulle också säga att om man använder en RSS-läsare som Feedly eller liknande för att läsa igenom nyhetskällor är det också att läsa.

Visst, det blir en tunt definierad skiljelinje om man inte använder dedikerade appar för att läsa nyheter, men då kan man räkna tiden man läser texter och nyheter i webbläsaren som "läsa" i listan. Tanken med det alternativet är helt enkelt att representera att man använder telefonen till att läsa texter/information/böcker, medan surfar i webbläsaren mer syftar på generell användning av webbläsaren.

Någon handbok till prylar eller möjligtvis någon walkthrough/guide kan laddas ner i pdf ?
Men skulle egentligen vilja lägga 1p på hälsa/aktivitet.
Dedikerade mat-appar, sömn, puls, gång, träning osv som är kul att hålla lite koll på ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-04 12:58
Ursprungligen av Mackan1984:

Någon handbok till prylar eller möjligtvis någon walkthrough/guide kan laddas ner i pdf ?
Men skulle egentligen vilja lägga 1p på hälsa/aktivitet.
Dedikerade mat-appar, sömn, puls, gång osv som är kul att hålla lite koll på ?

Absolut, nedladdade PDF-filer går alla gånger i läsa-kategorin Hälsa kan vi lyfta in som kompletterande kategorier, det har ju nämnts andra kategorier som inte var med i den ursprungliga listan. Det kanske blir så att någon av de kompletterande kategorierna får fler poäng än de ursprungliga, hade ju varit lite kul faktiskt

@ekloev, gör ett poll-dokument i Google Docs.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-04 16:02
Ursprungligen av keptang:

@ekloev, gör ett poll-dokument i Google Docs.

Jag funderade på att göra det inledningsvis men jag ville först inte skicka ut folk till en extern sajt när det var tänkt som en 99-konversation, men nu har det dykt upp så många förslag och frågeställningar runt alternativen att den här grundläggande strukturen blir mer flexibel än ett Google-formulär. Men vi kanske gör en kombination nästa gång!

Så blev min lista, inte helt lätt ändå att dela ut poängen men de speglar mitt användande bästa idag.

Ringer - 1 poäng
Läser
Ser på video, lyssnar på musik - 1 poäng
Spelar - 2 poäng

Mailar
Chattar/sociala medier - 5 poäng
Kalender
Produktivitet (anteckna, dokumentera) - 1 poäng
Fjärrkontroll (smart hem, presentationer) - 4 poäng
Bankärenden/Swish - 2 poäng
Kontantlös betalning, NFC-’blipp’
QR-kodläsare
Elektronisk biljett
Nyckel hem/bilen
Surfar i webbläsaren - 4 poäng

Ringer - 3
Läser - 5
Ser på video, lyssnar på musik
Spelar
Mailar - 3
Chattar/sociala medier - 1
Kalender - 2
Fotograferar
Produktivitet (anteckna, dokumentera) - 2
Fjärrkontroll (smart hem, presentationer)
Bankärenden/Swish - 2
Kontantlös betalning, NFC ’blipp’
QR-kodläsare
Elektronisk biljett
Nyckel hem/bilen
Surfar i webbläsaren - 2

I grunden tycker jag att en smartphone är för liten för praktisk användning, speciellt att skriva på. Och som foto intresserad så är kvaliteten alldeles för dålig forfarande jämfört med i stort sett vilken entusiastkamera som helst, för att inte tala om ergonomin. Det finns en orsak till att grundformen är oförändrad sen Leica kameran kom.
Jag trodde att det skulle funka när Galaxy Note (gen 1) kom ut, och skulle ersätta allt analogt, men icke. Det enda område där en smartphone funkar är som musikspelare för de modeller som inriktat sig på det ex: LG V30. Hade en Sony Z2 compact som man kunde köra flac-filer på, tills jag tappade den i marken

Har prövat olika kalenderappar, men penna och papper är fortfarande oslagbart, likadant med att-göra listor. Har tittat mycket på stora mobiler och det är inte storleken som stör utan vikten, när det är över 200 gram så känns det i vilken ficka som helst. Samt att virtuella tangentbord speciellt i mobilstorlek inte funkar för mig.
Sedan ska vi inte prata om avskrivningstiden för en mobil, allt över 5000 stör mig med tanke på livslängden, vad är max? 3-4 år?
Så jag har en billig android för att bli nådd plus sms, de bankappar man behöver, samt som väckarklocka.
Framförallt använder jag den som router till min iPad mini 2 med tangentbord som bara går och går sen 2013, där gör jag allt som på en dator när jag inte är hemma.

För bedömningens skull är jag en man på 57 år, men inte helt borta när jag går in i routerns och skrivarens inställningar.

Om ingen skrivit så via bluetooth så medicinsk hjälp! Den är nog den andra viktigaste för mig (typ-1 diabetiker).

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-05 13:23
Ursprungligen av D_Odell:

Om ingen skrivit så via bluetooth så medicinsk hjälp! Den är nog den andra viktigaste för mig (typ-1 diabetiker).

Det är fler som har nämnt medicinska appar/hälsoappar, så vi tar upp den som en separat kategori i sammanställningen! Det kan nog eventuellt bli en av de större faktiskt, större än flera av alternativen i listan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-05 15:08

Ringer - 1 poäng
Läser - 1 poäng
Ser på video, lyssnar på musik - 1 poäng
Spelar 8
Mailar - 1 poäng
Chattar/sociala medier - 3 poäng
Kalender
Produktivitet (anteckna, dokumentera)
Fjärrkontroll (smart hem, presentationer)
Bankärenden/Swish - 2 poäng
Kontantlös betalning, NFC-’blipp’
QR-kodläsare
Elektronisk biljett
Nyckel hem/bilen
Surfar i webbläsaren - 3 poäng

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-05 15:11
Ursprungligen av zinned:

Ringer - 1 poäng
Läser - 1 poäng
Ser på video, lyssnar på musik - 1 poäng
Spelar 8
Mailar - 1 poäng
Chattar/sociala medier - 3 poäng
Kalender
Produktivitet (anteckna, dokumentera)
Fjärrkontroll (smart hem, presentationer)
Bankärenden/Swish - 2 poäng
Kontantlös betalning, NFC-’blipp’
QR-kodläsare
Elektronisk biljett
Nyckel hem/bilen
Surfar i webbläsaren - 3 poäng

Det var ju max fem poäng per kategori, kan tre av poängen för spela måhända fördelas till andra kategorier?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-05 15:32
Ursprungligen av ekloev:

Det var ju max fem poäng per kategori, kan tre av poängen för spela måhända fördelas till andra kategorier?

Sorry, det missade jag helt.

Men då kan jag inte beskriva hur jag använder min telefon, då jag inte kan ge tillräckligt många poäng på en del och differensen jämfört med övriga delar blir för liten.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-05 15:42
Ursprungligen av zinned:

Sorry, det missade jag helt.

Men då kan jag inte beskriva hur jag använder min telefon, då jag inte kan ge tillräckligt många poäng på en del och differensen jämfört med övriga delar blir för liten.

Men då kanske vi kan ta fem poäng för spela till sammanställningen helt enkelt? Det går ju an att du inte delar ut samtliga poäng, men sammanställningen behöver ju bygga på samma underliggande format.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-05 15:53
Ursprungligen av ekloev:

Men då kanske vi kan ta fem poäng för spela till sammanställningen helt enkelt? Det går ju an att du inte delar ut samtliga poäng, men sammanställningen behöver ju bygga på samma underliggande format.

Bättre att inte ta med min redovisning alls i så fall, om den inte kan visas i närheten av korrekt. Nedanstående är en än mer mer korrekt bild av användningen, speglat från telefonens "Skärmtid".

Ringer - 1 poäng
Läser - 1 poäng
Ser på video, lyssnar på musik - 1 poäng
Spelar - 13 poäng
Mailar - 1 poäng
Chattar/sociala medier - 1 poäng

Kalender
Produktivitet (anteckna, dokumentera)
Fjärrkontroll (smart hem, presentationer)
Bankärenden/Swish - 1 poäng
Kontantlös betalning, NFC-’blipp’
QR-kodläsare
Elektronisk biljett
Nyckel hem/bilen
Surfar i webbläsaren - 1 poäng

Ringer - 5p
Läser
Ser på video, lyssnar på musik
Spelar
Mailar - 5p
Chattar/sociala medier - 5p
Kalender - 1p
Produktivitet (anteckna, dokumentera) -
Fjärrkontroll (smart hem, presentationer) - 1p
Bankärenden/Swish - 1p
Kontantlös betalning, NFC-’blipp’
QR-kodläsare
Elektronisk biljett -
Nyckel hem/bilen
Surfar i webbläsaren - 2p

Senast redigerat 2018-11-06 08:34
Ursprungligen av Hunter78:

Ringer - 5p
Läser
Ser på video, lyssnar på musik
Spelar
Mailar - 5p
Chattar/sociala medier - 5p
Kalender - 3p
Produktivitet (anteckna, dokumentera) -
Fjärrkontroll (smart hem, presentationer) - 5p
Bankärenden/Swish - 5p
Kontantlös betalning, NFC-’blipp’
QR-kodläsare
Elektronisk biljett - 1p
Nyckel hem/bilen
Surfar i webbläsaren - 5p

Bara 14p för mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-05 21:16
Ursprungligen av keptang:

Bara 14p för mycket.

Det börjar bli snurrigt nu på alla håll och kanter lol

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-05 22:11
Ursprungligen av Hunter78:

Ringer - 5p
Läser
Ser på video, lyssnar på musik
Spelar
Mailar - 5p
Chattar/sociala medier - 5p
Kalender - 3p
Produktivitet (anteckna, dokumentera) -
Fjärrkontroll (smart hem, presentationer) - 5p
Bankärenden/Swish - 5p
Kontantlös betalning, NFC-’blipp’
QR-kodläsare
Elektronisk biljett - 1p
Nyckel hem/bilen
Surfar i webbläsaren - 5p

Den totala mängden poäng som ska delas ut är 20 poäng, så du får försöka fördela om poängen för dina alternativ som du gett 5 poäng. Den av dessa som du använder mest får 5 poäng, den du använder något mindre får fyra poäng, och så vidare. Några alternativ får nog offras också om du ska hamna inom 20 poäng totalt, det är en svår avgränsning men det tvingar en också att begrunda sin telefonanvändning ett extra steg

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-06 09:19
Ursprungligen av ekloev:

det är en svår avgränsning men det tvingar en också att begrunda sin telefonanvändning ett extra steg

Är inte denna "undersökningen" ganska ointressant om den inte tillåts spegla användarens faktiska användning av sin telefon, vilket jag utgår ifrån var syftet med tråden? Alla ringer men ringer man lite får man sätta 1 poäng där, dock så kanske man mailar 90% av tiden från sin telefon, men får bara sätta 5 poäng där.

Vad har man för nytta av informationen kring användningen om den inte speglar verkligheten och förhållandet mellan de olika användningsområdena? Helt meningslöst. För övrigt behövs inget begrundas, det är bara att översätta minutrar/timmar från "Skärmtid" i settings till poäng här. Om man nu hade tillåtits redovisa korrekt, förstås.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-06 09:37
Ursprungligen av zinned:

Är inte denna "undersökningen" ganska ointressant om den inte tillåts spegla användarens faktiska användning av sin telefon, vilket jag utgår ifrån var syftet med tråden? Alla ringer men ringer man lite får man sätta 1 poäng där, dock så kanske man mailar 90% av tiden från sin telefon, men får bara sätta 5 poäng där.

Vad har man för nytta av informationen kring användningen om den inte speglar verkligheten och förhållandet mellan de olika användningsområdena? Helt meningslöst. För övrigt behövs inget begrundas, det är bara att översätta minutrar/timmar från "Skärmtid" i settings till poäng här. Om man nu hade tillåtits redovisa korrekt, förstås.

Att man bara kan sätta maximalt fem poäng per kategori, eller noll om det inte är en kategori man nyttjar, beror ju på att vi ska sammanställa en översiktsbild över hur vi i 99-forumet använder våra telefoner. Om man kan sätta godtyckliga poäng från 0-20 på en kategori sätter det sammanställningen ur spel eftersom ett fåtal kan få en kategori att verka helt dominerande, när den kanske inte alls är det. Men det går så klart att utforma en frågeställning likt denna på ett annat sätt. Vilka kategorier som är viktigast för dig, att man själv får beskriva de viktigaste funktionerna som sedan sammanställs, etc. Har du önskemål om hur det hellre ska se ut framöver är det bara att hojta till här.

Njae, att bara titta på batteridränaget är inte lika med användning. Om jag sitter och chattar i en sociala medier-app i tre timmar och pratar i telefon i tre timmar kommer batteridränaget vara ganska olika mellan de två, men i batterimenyn se ut som att jag ägnat mycket mer tid åt att chatta i sociala medier-appen. Det kan vara en fingervisning om användning, men inte en fullständig rapport över tidsfördelning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-06 10:07
Ursprungligen av ekloev:

Njae, att bara titta på batteridränaget är inte lika med användning. Om jag sitter och chattar i en sociala medier-app i tre timmar och pratar i telefon i tre timmar kommer batteridränaget vara ganska olika mellan de två, men i batterimenyn se ut som att jag ägnat mycket mer tid åt att chatta i sociala medier-appen. Det kan vara en fingervisning om användning, men inte en fullständig rapport över tidsfördelning.

Batteridränaget? Nu får du vakna

Jag nämnde inget om batterianvändningen. Jag sa skärmtid (vilket undersökningen handlar om) som är en helt annan del av settings och som visar hur mycket tid man spenderar i olika explicita appar samt i olika kategorier av appar, dvs som visar exakt den data som ska redovisas i denna undersökningen.

Om man inte får lov att redovisa det som denna visar utan ska ändra datan till något annat än vad som återspeglar verkligheten så ser jag inte poängen med undersökningen. Du får gärna beskriva vad man har för nytta av informationen då, när den är modifierad.

Bevaka tråden