Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple konkurrerar ut sig själv

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

De senast modellerna av Ipad Pro och Mac lanserades samtidigt, men det är tydligt att det är en fråga om gamla produkter och nya produkter. Kanske var det här sista gången Mac Mini och Macbook Air uppdateras, åtminstone med processorer från Intel. Ipad är mer redo än någonsin att ta över.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-04 13:09

Nu när Ipad, tack och lov, fått USB-C är det enbart en sak jag saknar för att kunna börja använda min Ipad som en dator: stöd för Bluetooth-möss. Jag begriper verkligen inte varför Apple inte har lagt till musstöd i IOS likt det finns i Android.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-04 14:53

Ja, min Mac mini 2011 är nog sista macen för mig och den används knappt.
Ersatte min 2011 MBP med iPad Pro (2nd) när den slutade fungera.

Däremot lär det fortsätta finnas en stationär speldator hemma ett bra tag till

Det här pratet om att iPad ersätter dator bör ju nyanseras en smula. Det finns fortfarande mängder med sysslor som få utför med en iPad. Längre sittningar för produktivt arbete är fortfarande outhärdligt med en iPad. Betraktar man sedan hur många som stirrar in i en skärm på sitt arbete blir ju inte "arbete med dator" unikt på något sätt. Ibland reduceras denna kategori till expertanvändare i en viss betydelse av att vara extremt teknikintresserad. Men det finns ju såklart många många människor som arbetar framför en datorskärm utan att vara så värst intresserade av datorer.

Jag använder min iPad ganska flitigt. Men det är klart om jag gör nåt avancerat Word dokument som jag vill skriva ut då sitter jag vid min stationära dator (Windows 10) och skrivare.
Finns det drivrutiner för exempelvis en Canon skrivare till en iPad som går att använda? Den dagen allt sånt är på plats och man kan ha mus och tangentbord kanske den vanliga datorn kan ersättas fullt ut.

Ursprungligen av johnh3:

Finns det drivrutiner för exempelvis en Canon skrivare till en iPad som går att använda?

Kolla om din skrivare har AirPrint.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kolla om din skrivare har AirPrint.

Den är nog för gammal för det. Utan Wifi och en kabel som man stoppar in i datorn.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-04 17:13
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det här pratet om att iPad ersätter dator bör ju nyanseras en smula. Det finns fortfarande mängder med sysslor som få utför med en iPad. Längre sittningar för produktivt arbete är fortfarande outhärdligt med en iPad. Betraktar man sedan hur många som stirrar in i en skärm på sitt arbete blir ju inte "arbete med dator" unikt på något sätt. Ibland reduceras denna kategori till expertanvändare i en viss betydelse av att vara extremt teknikintresserad. Men det finns ju såklart många många människor som arbetar framför en datorskärm utan att vara så värst intresserade av datorer.

Jag är nog en av de största motståndarna till att utföra någon som helst produktivitet på touch-baserade gränssnitt, men på senare tid har jag faktiskt börjat vänja mig vid tanken på att jobba på en Ipad Pro. Med IOS 12 har funktionerna för produktivitet mognat så pass mycket att man inte är så värst begränsad, och med ett tangentbord slipper man gisslet av virtuella tangentbord (kommer aldrig bli kompis med dem helt).

Appar för ordbehandling, grafikskapande och annat är avancerade nog och fungerar bra ihop med exempelvis delad skärm-läge och liknande funktioner. Jag ska testa på att använda min beställda Ipad Pro 11" som arbetsverktyg ett tag, är spänd på att se om den faktiskt kan hantera det mesta jag vill göra till vardags. Den enda begränsningen jag känner till just nu är att det inte går att välja multipla bildfiler i Filer-appen, och att det inte går att skära i bilder i vårt publiceringsverktyg, men det kan jag jobba runt utan större bekymmer.

Min teori:

Ipad Pro (eller vad det mynnar ut till) kommer att bli så kraftfull att den kommer klassas som en "vanlig dator". Det enda som inte kommer att köras på en sådan kommer att vara tunga renderingar/beräkningar/simuleringar/etc. Håller med om att Photoshop i en platta är en milstolpe. Photshop. I. En. Surfplatta.

I framtiden så kommer plattan att vara som en 500 gram tung (lätt) dator som kan kopplas mot skärm + tangentbord så förvandlas den till en fullfjädrad PC. Om man bortser från spel och andra renderingstunga program som kräver separat grafikkort.

Gå tillbaka 5-7 år och folk hade sagt "men det är knappt så att jag kan surfa smidigt på webben, det kommer ta lång tid tills Photoshop kan köras på platta".

Slutligen så tror jag inte Apple kommer att utöka sin portfölj på ett bra tag. Inte om de inte måste. Det har blivit ett väloljat maskineri som rullar på fint och än så länge så törstar marknaden fortfarande efter liknande produkter. Så länge inget revolutionerande händer så sitter dom lugnt i båten.

  • Medlem
  • 2018-11-04 18:58

Skulle vara intressant om Apple gjorde något liknande Dex. Det skulle radera behovet av dator för många. Jag skulle klara alla mina arbetsuppgifter på en ipad pro (givet att vissa program var tvungna att skrivas för Ios) förutom lite tyngre simuleringar och det hade redan i dagsläget varit bättre att köra genom remote desktop.

Ursprungligen av ekloev:

Jag är nog en av de största motståndarna till att utföra någon som helst produktivitet på touch-baserade gränssnitt, men på senare tid har jag faktiskt börjat vänja mig vid tanken på att jobba på en Ipad Pro. Med IOS 12 har funktionerna för produktivitet mognat så pass mycket att man inte är så värst begränsad, och med ett tangentbord slipper man gisslet av virtuella tangentbord (kommer aldrig bli kompis med dem helt).

Appar för ordbehandling, grafikskapande och annat är avancerade nog och fungerar bra ihop med exempelvis delad skärm-läge och liknande funktioner. Jag ska testa på att använda min beställda Ipad Pro 11" som arbetsverktyg ett tag, är spänd på att se om den faktiskt kan hantera det mesta jag vill göra till vardags. Den enda begränsningen jag känner till just nu är att det inte går att välja multipla bildfiler i Filer-appen, och att det inte går att skära i bilder i vårt publiceringsverktyg, men det kan jag jobba runt utan större bekymmer.

Jag har samma inställning som du och är intresserad av den nya Pro 11,an. Så om du skriver om dina vardagliga upplevelser med den nya paddan så ser jag fram emot det

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-04 19:27
Ursprungligen av kennethLundgren:

Jag har samma inställning som du och är intresserad av den nya Pro 11,an. Så om du skriver om dina vardagliga upplevelser med den nya paddan så ser jag fram emot det

Definitivt! Jag får väl min elvatummare preliminärt på onsdag, och så behöver jag väl använda den i en vecka eller två innan jag kan tycka till om hur den fungerar som proffsverktyg på riktigt, men någon form av reflekterande artikel på ämnet kommer jag definitivt sätta ihop.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2018-11-04 19:44

Låter mer som "Det ergonomiska eller det oergonomiska sättet"

Ska jag vara ärlig har jag inte testat iPad i seriösa produktiva sammanhang. Har fortfarande iPad Air 2 som fortfarande är rapp och smidig för surf/mail/video.

Vad är en iPad Pro markant bättre med?

Väldigt intressant Jakob! Men något så enkelt som en skärm som du kan vinkla i helt valfri vinkel kommer alltid vara bekvämares än en platta som du måste med kuddarna eller skal välja en ställning med?

Jag älskar hårdvaran i iPad Pro 2018! Men det slog mig här om kvällen att enkla lösningar så som den ovan är essentiella.

Däremot ett läderskal med vinkelanording skulle lösa problemet men. Skulle säkert kosta 2000kr plus.

Intressant utveckling helt klart med tanke på hur det kan påverka framtiden.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Ska jag vara ärlig har jag inte testat iPad i seriösa produktiva sammanhang. Har fortfarande iPad Air 2 som fortfarande är rapp och smidig för surf/mail/video.

Vad är en iPad Pro markant bättre med?

Driva mobiloperativsystem iOS annars bara det vessäntliga, direktuppkopling om du är ute i fält å vill leverera bild eller annat. MBP med sim hade varit nått!

Annars om du använder Wacom eller dyl så kanske du kunde effektivisera dina skiss med padda?

  • Medlem
  • 2018-11-04 21:43
Ursprungligen av Krylovrum:

Min teori:

Ipad Pro (eller vad det mynnar ut till) kommer att bli så kraftfull att den kommer klassas som en "vanlig dator". Det enda som inte kommer att köras på en sådan kommer att vara tunga renderingar/beräkningar/simuleringar/etc. Håller med om att Photoshop i en platta är en milstolpe. Photshop. I. En. Surfplatta.

I framtiden så kommer plattan att vara som en 500 gram tung (lätt) dator som kan kopplas mot skärm + tangentbord så förvandlas den till en fullfjädrad PC. Om man bortser från spel och andra renderingstunga program som kräver separat grafikkort.

Gå tillbaka 5-7 år och folk hade sagt "men det är knappt så att jag kan surfa smidigt på webben, det kommer ta lång tid tills Photoshop kan köras på platta".

Slutligen så tror jag inte Apple kommer att utöka sin portfölj på ett bra tag. Inte om de inte måste. Det har blivit ett väloljat maskineri som rullar på fint och än så länge så törstar marknaden fortfarande efter liknande produkter. Så länge inget revolutionerande händer så sitter dom lugnt i båten.

Dessa program finns idag till Samsung Dex
Dvs din mobiltelefon blir dator i PC gränssnitt

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-04 22:01
Ursprungligen av chiba:

Skulle vara intressant om Apple gjorde något liknande Dex. Det skulle radera behovet av dator för många. Jag skulle klara alla mina arbetsuppgifter på en ipad pro (givet att vissa program var tvungna att skrivas för Ios) förutom lite tyngre simuleringar och det hade redan i dagsläget varit bättre att köra genom remote desktop.

Eftersom IOS inte alls är utvecklat för att styras med muspekare har jag svårt att se att Apple skulle införa stöd för det där. Jag tror snarare att Apple siktar på att de "riktiga" mjukvarorna utvecklas för touch-gränssnitt istället, likt nästa års Photoshop.

Samsung har ju lyckats bra med Dex-läget, har testkört det några dagar på Galaxy Tab S4 som kan växla över till skrivbordsläge när tangentbord ansluts till plattan, men det är en ganska stor del av mjukvaruutbudet som inte fungerar bra ihop med muspekar-interaktion. Android-marknaden har ju haft problem med att apparna inte anpassas för surfplatte-formatet i någon större utsträckning, men det problemet har Apple inte haft och nu börjar vi till och med se proffsmjukvara byggas specifikt för Ipad-formatet. Jag ser väldigt gärna att Samsung får bättre stöd för Dex-läget och att situationen blir bättre på Android överlag, men trenden talar inte riktigt för det tyvärr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-05 00:57

iPad Pro är framtiden helt klart, monster prestanda redan nu. Tänk när man seriekopplar Apples egna processorer i pro burkarna mm dream on dream on . Vi får prestanda som får intel att kasta in handduken för gott. Apple är flera år framför konkurrenterna med sina egenutvecklade processorer kontra mjukvaran. Ett gott försprång skulle jag säga i alla fall . Sen kommer Apple aldrig att ta över intels roll att sälja sina processorer till andra datatillverkare/användare vilket skulle fylla på kassan ännu mera, men finns ingen anledning att göra så. Jag skulle påstå att framtiden är Apples. Har man hört den förut hehehehehe...

För egen del så är jag otroligt mycket mer effektiv på min 15" MBP med separat tangentbord, mus, 34" widescreen-skärm, osv.

När jag sitter på min iPad Pro (gen2 med penna) så blir det att jag antecknar och gör en del småpill, men aldrig att jag blir lika snabb och effektiv där som på en riktigt dator-uppställning! För mig är iPaden ett komplement, inte en ersättning. *Möjligen* att den skulle kunna komma i närheten om jag investerar i ett tangentbord.

Så, som svar på rubriken: Nej, jag tror inte att Apple konkurerrar ut sig själv. Enheterna kompletterar varandra, de ersätter inte varandra.

/mina två cent.

Ursprungligen av cubeis:

iPad Pro är framtiden helt klart, monster prestanda redan nu. Tänk när man seriekopplar Apples egna processorer i pro burkarna mm dream on dream on . Vi får prestanda som får intel att kasta in handduken för gott. Apple är flera år framför konkurrenterna med sina egenutvecklade processorer kontra mjukvaran. Ett gott försprång skulle jag säga i alla fall . Sen kommer Apple aldrig att ta över intels roll att sälja sina processorer till andra datatillverkare/användare vilket skulle fylla på kassan ännu mera, men finns ingen anledning att göra så. Jag skulle påstå att framtiden är Apples. Har man hört den förut hehehehehe...

Man vad ska man med prestanda till när konceptet inte är ämnat för produktivt arbete? Jämförelse med MacBook Pro håller ju inte eftersom det är ett annat operativsystem och helt andra anslutningsmöjligheter.

Ursprungligen av johnh3:

Jag använder min iPad ganska flitigt. Men det är klart om jag gör nåt avancerat Word dokument som jag vill skriva ut då sitter jag vid min stationära dator (Windows 10) och skrivare.
Finns det drivrutiner för exempelvis en Canon skrivare till en iPad som går att använda? Den dagen allt sånt är på plats och man kan ha mus och tangentbord kanske den vanliga datorn kan ersättas fullt ut.

Vi har en skrivare här på kontoret som pratar fint direkt med Ipad. Apple kallar det för Airprint om jag inte minns helt fel nu, och det ska nog finnas stöd för det hos flera tillverkare. Just vår är en HP. Skriver också ut direkt från paddan hemma (en Samsung-skrivare), men där får jag använda en app som heter Samsung Mobile Print som mellansteg.

Ursprungligen av kennethLundgren:

Jag har samma inställning som du och är intresserad av den nya Pro 11,an. Så om du skriver om dina vardagliga upplevelser med den nya paddan så ser jag fram emot det

Det ska vi se till att han gör

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-05 10:41
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Man vad ska man med prestanda till när konceptet inte är ämnat för produktivt arbete? Jämförelse med MacBook Pro håller ju inte eftersom det är ett annat operativsystem och helt andra anslutningsmöjligheter.

I dagens läge ja. Men Framtida IOS kommer att anpassas ännu mera för produktivt arbete. En iPad Pro hookad upp med en fet 5K skärm vad mer kan önskas. Det är framtiden, inte en Macbook Pro Där bränner Apple sitt krut där har man tillväxten på hårdvarusidan.
Photoshop leker redan idag med stora feta rawformat bilder nya iPad Pro, vad ska då hända i framtiden. Svårt att bli så mycket mer produktiv

Apple måste släppa Xcode till iPad nästa år.
Då förvandlas verkligen iPad till ett verktyg ?

Ursprungligen av cubeis:

iPad Pro är framtiden helt klart, monster prestanda redan nu. Tänk när man seriekopplar Apples egna processorer i pro burkarna mm dream on dream on . Vi får prestanda som får intel att kasta in handduken för gott. Apple är flera år framför konkurrenterna med sina egenutvecklade processorer kontra mjukvaran. Ett gott försprång skulle jag säga i alla fall . Sen kommer Apple aldrig att ta över intels roll att sälja sina processorer till andra datatillverkare/användare vilket skulle fylla på kassan ännu mera, men finns ingen anledning att göra så. Jag skulle påstå att framtiden är Apples. Har man hört den förut hehehehehe...

Har du hört talas om möjligheten eller drömmer du? Seriekoppla skulle ju kräva mer än USB-c? Thunderbolt 3 typ.

Ursprungligen av D_Odell:

Har du hört talas om möjligheten eller drömmer du? Seriekoppla skulle ju kräva mer än USB-c? Thunderbolt 3 typ.

Han drömmer.
Det han menade var att seriekoppla flera a-chip i en och samma Mac Pro, inte USB-c.

Men visst en framtid där a-chippen blir våran main cpu och iOS vårat operativsystem är lockande både för oss och Apple skulle jag tro.

”Säga vad man vill om Iphone, men vi vet att det kommer en ny varje år. När det gäller Ipad, och inte minst Mac, är situationen mer osäker.”

Ny iPad har kommit varje år sedan den första kom 2010, så hur kan ni påstå att det är osäkert?

Release date
April 3, 2010
* 1st generation:
* April 3, 2010 (Wi-Fi)
* April 30, 2010 (Wi-Fi + 3G)
* May 28, 2010 (International)
* 2nd generation:
* March 11, 2011 (United States)
* March 25, 2011 (International)
* 3rd generation:
* March 16, 2012
* 4th generation & Mini 1st generation:
* November 2, 2012
* Air:
* November 1, 2013
* Mini 2:
* November 12, 2013
* Air 2 & Mini 3:
* October 22, 2014
* Mini 4:
* September 9, 2015
* Pro 12.9-inch 1G:
* November 11, 2015
* Pro 9.7-inch:
* March 31, 2016
* 5th generation:
* March 24, 2017
* Pro 12.9-inch 2G and 10.5-inch:
* June 5, 2017
* 6th generation:
* March 27, 2018

+den som presenterades nu senast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-06 16:25

Skulle MacBook Air kosta vad den borde kosta jämfört med PC-värden tror jag Apple skulle konkurrera ut sin egna iPad Pro i avseendet "välja laptop eller Padda som helt ersätter padda".

Nu prisätter Apple MacBook Air likt en mid-range / high-end PC vilket är helt vansinnigt.

Jag tror om iPad ska ersätta en MacBook måste iOS växa upp något in i helsike. Idag förstår jag inte hur man ex. skulle kunna hantera seriös produktion på den (video / bild / ljud). Bara en sådan banal sak som att hantera filer är nära nog obefintligt.

Senast redigerat 2018-11-06 17:16

Sticker ut hakan rejält.
Min iPad Pro 12,9” ska agera mediespelare likt youtube. Spela spel på o självklart surfande.
Ska bli gött med den stora skärmen, fyra högtalarna och ursnabba processorn.
Ska vara en familjepadda och ligga på köksbordet hela dagarna.

Bevaka tråden