Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad Pro – så bra är den

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ida har spenderat de senaste dagarna med nya Ipad Pro. Med bättre prestanda och spännande appar som Photoshop på gång, börjar plattan på riktigt att konkurrera med bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-05 13:51
Ursprungligen av Redaktionen:

Ida har spenderat de senaste dagarna med nya Ipad Pro. Med bättre prestanda och spännande appar som Photoshop på gång, börjar plattan på riktigt att konkurrera med bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Vilka USB-C-tillbehör fungerar? Den tidigare USB till lightning-adaptern har ju stöd för både nätverkskort och midi-enheter, till exempel. Funkar en dockningsstation via USB-C och får man i så fall tillgång till trådat nätverk, usb-kontakter och skärmdubblering?

Fråga 2: Måste man fortfarande använda datorn för att få in sina råformatsbilder i Lightroom? Det är väldigt dumt och rent kontraproduktivt för arbetsflödet, men något säger mig att det inte är Adobes utan Apples fel.

Ursprungligen av Redaktionen:

Det här är inte plattan för att soffsurfa, kolla på film under bilsemestern eller läsa mejlen. Det här är plattan som fixar avancerad filmredigering, fotoredigering och som kreatörer kan rita och skapa konstverk med. Något att ta med ut i fältet istället för en bärbar dator, något att komplettera en stationär dator med.

Detta är kanske något som många av oss glömmer bort när vi kommenterar priset etc. Jo, den är dyr - det tycker jag också - men den är inte avsedd som volymprodukt.

Och den är nog overkill för mig men det är en annan sak - jag hävdar att jag behöver den för fotoredigering - men det är bara skälet som låter bra - sanningen är rent ha-begär.

Ursprungligen av jonasn:

Vilka USB-C-tillbehör fungerar? Den tidigare USB till lightning-adaptern har ju stöd för både nätverkskort och midi-enheter, till exempel. Funkar en dockningsstation via USB-C och får man i så fall tillgång till trådat nätverk, usb-kontakter och skärmdubblering?

Fråga 2: Måste man fortfarande använda datorn för att få in sina råformatsbilder i Lightroom? Det är väldigt dumt och rent kontraproduktivt för arbetsflödet, men något säger mig att det inte är Adobes utan Apples fel.

På fråga två är svaret nej. Jag kan importera RAW direkt från kameran till Bilder och sedan importera dem därifrån till Lightroom. Verkar inte kunna hämta in dem direkt i Lightroom, men ska dubbelkolla det igen så jag inte missade något. När jag ansluter ett minneskort så öppnas Bilder av sig självt med en import-meny.

Fråga 1 är lite svårare att besvara men är definitivt något vi får hålla ett öga på och kolla upp nu när det är fritt fram att prata om produkten och plattorna dyker upp i handeln. Apple säger att dockningsstationer ska fungera. Jag har provat med samma lilla dongel jag använder till min dator och där fungerade i alla fall minneskortsläsaren utan gissel. Ska genast testa om också nätverket fungerar.

Tillägg: trådat nätverk fungerar också ypperligt helt av sig själv med den dongel jag normalt använder med min Macbook Pro (en Plexgear från Kjell (länk)).

Ursprungligen av BlackSmp:

Detta är kanske något som många av oss glömmer bort när vi kommenterar priset etc. Jo, den är dyr - det tycker jag också - men den är inte avsedd som volymprodukt.

Och den är nog overkill för mig men det är en annan sak - jag hävdar att jag behöver den för fotoredigering - men det är bara skälet som låter bra - sanningen är rent ha-begär.

Exakt så. Den här tilltalar direkt en viss typ av användare. Om dessutom IOS 13 levererar som jag hoppas kan jag mycket väl tänka mig att den gruppen människor kommer att öka rätt mycket. För andra handlar köp-beslutet helt om vill ha-begäret och en önskan om att använda det allra senaste och det är inget fel med det.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-05 14:24

Att trådad nätverksanslutning fungerar via adapter var ju en trevlig överraskning! Jag tänkte på det så sent som igår, att jag inte skulle få lika mycket användning för min ethernet-adapter under resor om jag nu går över till att använda Ipad Pro som arbetsdator under resor. Det ska bli intressant att testa en hel radda tillbehör och se vad som fungerar med de nya plattorna, Apples budskap om att de ska ses som arbetsredskap känns bara mer och mer korrekt.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-05 14:31
Ursprungligen av Ida Blix:

På fråga två är svaret nej. Jag kan importera RAW direkt från kameran till Bilder och sedan importera dem därifrån till Lightroom. Verkar inte kunna hämta in dem direkt i Lightroom, men ska dubbelkolla det igen så jag inte missade något. När jag ansluter ett minneskort så öppnas Bilder av sig självt med en import-meny.

Ja, så har det ju "alltid" fungerat. Jag vet inte om det är för att jag har JPG+RAW på minneskortet (kameran sparar alltså varje foto som både JPG och RAW) men för mig verkar inte Lightroom kunna importera råformatsbilden från iOS Photos utan den tar bara JPG-filen. Jag måste experimentera lite där känner jag, kan helt enkelt vara skit bakom spakarna.

Hade varit trevligt om tredjepartsappar kunde importera bilder direkt från minneskort utan att behöva gå omvägen runt Photos.

Ursprungligen av jonasn:

Ja, så har det ju "alltid" fungerat. Jag vet inte om det är för att jag har JPG+RAW på minneskortet (kameran sparar alltså varje foto som både JPG och RAW) men för mig verkar inte Lightroom kunna importera råformatsbilden från iOS Photos utan den tar bara JPG-filen. Jag måste experimentera lite där känner jag, kan helt enkelt vara skit bakom spakarna.

Hade varit trevligt om tredjepartsappar kunde importera bilder direkt från minneskort utan att behöva gå omvägen runt Photos.

Vi låter också vår kamera göra så ibland, och då verkar Bilder föredra JPG-bilden tyvärr. Ytterligare ett tyvärr är att Bilder i IOS saknar en hel del väsentligt från Bilder i Mac OS, bla så fick jag inte veta vad som är RAW och inte förrän jag fått in bilderna i Lightroom. Här finns helt klart en del att förbättra ja.

Kul med ditt test Ida! Lätt avis! En annan fråga,
Om man köper en iPad pro i annat land. Går det att byta ut själva propp-delen mot en EU variant? Som man har gjort tidigare. Funderar på att importera in en via Hongkong nämligen.

Ursprungligen av westerlu77:

Kul med ditt test Ida! Lätt avis! En annan fråga,
Om man köper en iPad pro i annat land. Går det att byta ut själva propp-delen mot en EU variant? Som man har gjort tidigare. Funderar på att importera in en via Hongkong nämligen.

Tack Har varit ett riktigt kul par dagar.

Nej det går inte. Allt sitter ihop nu. Eller ja, sladden går att ta loss, men that’s it.

Ursprungligen av Ida Blix:

Tack Har varit ett riktigt kul par dagar.

Nej det går inte. Allt sitter ihop nu. Eller ja, sladden går att ta loss, men that’s it.

Så jag måste helt enkelt köpa en helt ny laddsladd?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-05 16:01

Bra recension, kul att läsa.
Förhoppningsvis dyker min 12.9 tummare upp i veckan :).
Hade gärna sett ett test av Affinty photo, sett lite klipp på youtube kring det och det känns väldigt lockande. Dels prislappen men även funktionerna (kanske inte riktigt lika kraftfullt som photoshop men photoshop är overkill för mig).
En recension av bildredigeringen i Bilder hade även det varit intressant, Apple har ju förbättrat redigeringsmöjligheterna avsevärt i Bilder gentemot iPhoto (åtminstone i MacOS)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-05 16:53
Ursprungligen av westerlu77:

Så jag måste helt enkelt köpa en helt ny laddsladd?

Du kan köpa en adapter.

Ursprungligen av bjorsi:

Bra recension, kul att läsa.
Förhoppningsvis dyker min 12.9 tummare upp i veckan :).
Hade gärna sett ett test av Affinty photo, sett lite klipp på youtube kring det och det känns väldigt lockande. Dels prislappen men även funktionerna (kanske inte riktigt lika kraftfullt som photoshop men photoshop är overkill för mig).
En recension av bildredigeringen i Bilder hade även det varit intressant, Apple har ju förbättrat redigeringsmöjligheterna avsevärt i Bilder gentemot iPhoto (åtminstone i MacOS)

Bra tips! Har använt Affinity en del, det är absolut ett kraftfullt verktyg som räcker riktigt långt. Bilder i IOS är tyvärr en bit efter Mac OS-versionen.

Ska synka med redaktionen, låter som sagt som mycket bra artikeluposlag det här!

Ursprungligen av westerlu77:

Så jag måste helt enkelt köpa en helt ny laddsladd?

Ja, eller en adapter som någon redan tipsat om.

Ursprungligen av Ida Blix:

På fråga två är svaret nej. Jag kan importera RAW direkt från kameran till Bilder och sedan importera dem därifrån till Lightroom. Verkar inte kunna hämta in dem direkt i Lightroom, men ska dubbelkolla det igen så jag inte missade något.

Det ska finnas en Siri shortcut för lightroom som kopierar bilderna från bilder till lightroom och sen raderar dom i bilder.
Inte idealt men det vi får leva med i iOS för tillfället.

Får min iPad 11" på onsdag och har en SD-kortläsare med USB-C och skjuter alltid i RAW bara, så ska bli spännande att se om den för över RAW-bilderna nånstans på plattan och om man kommer åt dom i nån app.

Tror inte jag provat förut, men Bilder tar emot RAW och dom visas även på min iPhone XS Max som RAW, men har ingen app i den för att redigera RAW, så nu måste jag kolla om LR för iPad ingår i min prenumeration eller kanske nån annan app.

Min vill-ha-tarm skriker just nu...!
?

Kan man ansluta en mus till ipad pro? Hade varit smidigt för att remota in till andra datorer.

Har du möjlighet att dra igång LumaFusion? Det är ett mer utvecklat filmredigeringsprogram och du kan exportera i upp till 4K.

Tack tack för testet!

Ursprungligen av CekariYH:

Tror inte jag provat förut, men Bilder tar emot RAW och dom visas även på min iPhone XS Max som RAW, men har ingen app i den för att redigera RAW, så nu måste jag kolla om LR för iPad ingår i min prenumeration eller kanske nån annan app.

Googles Snapseed tar duktigt emot Raw men med lite buggar..

Senast redigerat 2018-11-05 20:15
Ursprungligen av D_Odell:

Googles Snapseed tar duktigt emot Raw men med lite buggar..

Tackar, men tror jag väntar på "nya" Photoshop för iPad, dels för att jag är van med att jobba i PS och också för att jag tycker det är suveränt. Hoppas man kan lägga till plug-ins också, men man får väl se...

Ursprungligen av Klabbarparn:

Kan man ansluta en mus till ipad pro? Hade varit smidigt för att remota in till andra datorer.

Inte än var jag vet, men borde väl komma tycker iaf jag.

Någon som vet om PhotoShop CC kommer att fungera i gamla iPad Pro eller endast i nya?

Desto mer jag läser av de som använt nya så känd det märkligt att de inte uppdaterade iOS (iPad förbättring) för denna release. Att köpa en produkt å vänta ett är och när uppdateringen kommer så har en ny förbättrad Pro kommit...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-05 23:13
Ursprungligen av CekariYH:

Tror inte jag provat förut, men Bilder tar emot RAW och dom visas även på min iPhone XS Max som RAW, men har ingen app i den för att redigera RAW, så nu måste jag kolla om LR för iPad ingår i min prenumeration eller kanske nån annan app.

Om jag inte är helt ute och cyklar så kan Affinity photo hantera raw https://www.google.se/amp/s/www.macrumors.com/2018/02/22/affinity-photo-raw-enhancements/amp/

Är den nya laddaren lika ful i verkligheten som på bilden?
Gillade den nuvarande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-05 23:20

Först och främst verkar det som att iPad äntligen nått dit det var tänkt och dit jag önskat att de varit. Jag har haft iPad sedan starten och alltid gillat dem, men samtidigt inte upplevt att de riktigt levererat utanför soffan. I soffan ha de fungerat utmärkt sedan generation 2. Men att kombinera soffan med professionellt arbete eller mer seriöst privat ”arbete” har aldrig funkat till 100%. Ett för mig stort avbräck är att flytta markören. Det har dock blivit så mycket bättre sedan space ”aktiverar flytt” av markör.

Samtidigt är de nu rejält dyra. Man måste nästan välja mellan en MBA/MBP och en iPad och det vet i tusan...

Men än så länge kvarstår några frågor.
1 Kan man via tangentbordet flytta markören?
2 Går det att använda en mus?
3 Hur stabilt blir det om man sitter i soffan och har den i knät när man skriver?
4 Villl man verkligen skiljas från sin MBA/MBP..? ? Här kan man väl skatta sin lyckliga stjärna att man har råd med båda, men det känns ändå fel med en iPhone XS, MBP och en iPad för över 10 papp... + penna o tangentbord... Det blir helt enkelt väldigt mycket pengar.

Ursprungligen av bjorsi:

Om jag inte är helt ute och cyklar så kan Affinity photo hantera raw https://www.google.se/amp/s/www.macrumors.com/2018/02/22/affinity-photo-raw-enhancements/amp/

Japp, ett bra program, men gillar inte upplägget...

Bevaka tråden