Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipad Pro – så bra är den

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Chaosstar:

Är den nya laddaren lika ful i verkligheten som på bilden?
Gillade den nuvarande.

Vilken laddare tänker du på? Den som följde med min iPad har massa dåligt passande skarvar. Sedan matchar inte kabelns design med laddaren. ( iPad 2018 gen 6) Fast som tur är spelar det ingen större roll för mig.

Ursprungligen av xms67:

Först och främst verkar det som att iPad äntligen nått dit det var tänkt och dit jag önskat att de varit. Jag har haft iPad sedan starten och alltid gillat dem, men samtidigt inte upplevt att de riktigt levererat utanför soffan. I soffan ha de fungerat utmärkt sedan generation 2. Men att kombinera soffan med professionellt arbete eller mer seriöst privat ”arbete” har aldrig funkat till 100%. Ett för mig stort avbräck är att flytta markören. Det har dock blivit så mycket bättre sedan space ”aktiverar flytt” av markör.

Samtidigt är de nu rejält dyra. Man måste nästan välja mellan en MBA/MBP och en iPad och det vet i tusan...

Men än så länge kvarstår några frågor.
1 Kan man via tangentbordet flytta markören?
2 Går det att använda en mus?
3 Hur stabilt blir det om man sitter i soffan och har den i knät när man skriver?
4 Villl man verkligen skiljas från sin MBA/MBP..? ? Här kan man väl skatta sin lyckliga stjärna att man har råd med båda, men det känns ändå fel med en iPhone XS, MBP och en iPad för över 10 papp... + penna o tangentbord... Det blir helt enkelt väldigt mycket pengar.

1: det beror på vad du menar med flytta markören men det går.

2: nej. Har det inte gått tidigare så går det inte nu

4: glöm inte att vanliga iPad finns för betydligt lägre belopp. Men att skriva med extern tangentbord är ett lyft för långa texter och gör det möjligt att skippa en MBA/MBP för en viss typ av uppgifter

Ursprungligen av Klabbarparn:

Kan man ansluta en mus till ipad pro? Hade varit smidigt för att remota in till andra datorer.

Nej det kan man inte. IOS har inte stöd för möss.

Ursprungligen av D_Odell:

Har du möjlighet att dra igång LumaFusion? Det är ett mer utvecklat filmredigeringsprogram och du kan exportera i upp till 4K.

Tack tack för testet!

Ja det kan jag undersöka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-06 09:35
Ursprungligen av BlackSmp:

1: det beror på vad du menar med flytta markören men det går.

2: nej. Har det inte gått tidigare så går det inte nu

4: glöm inte att vanliga iPad finns för betydligt lägre belopp. Men att skriva med extern tangentbord är ett lyft för långa texter och gör det möjligt att skippa en MBA/MBP för en viss typ av uppgifter

1. När jag jobbar hoppar jag ofta mycket i texten jag skriver. Tänk en rekt med många rubriker och jag skriver lite under varje rubrik och hopar mellan dessa. Skriver nytt, ändrar, lägger till etc. Ändrar också en hel del mellan fet, kursiverad och storlek. Måste därmed gå snabbt att flytta markören, markera text etc.

Är det smidigt med tangentbordet?

2. Så kan det vara, men bara för att det inte gick tidigare kan det ju faktiskt gå nu... Tänkte själv på USB-C som möjliggörande. Eller hoppades på...

Ursprungligen av xms67:

1. När jag jobbar hoppar jag ofta mycket i texten jag skriver. Tänk en rekt med många rubriker och jag skriver lite under varje rubrik och hopar mellan dessa. Skriver nytt, ändrar, lägger till etc. Ändrar också en hel del mellan fet, kursiverad och storlek. Måste därmed gå snabbt att flytta markören, markera text etc.

Är det smidigt med tangentbordet?

2. Så kan det vara, men bara för att det inte gick tidigare kan det ju faktiskt gå nu... Tänkte själv på USB-C som möjliggörande. Eller hoppades på...

Textnavigering fungerade med det gamla tangentbordet med pilar etc så jag är helt övertygad om att det fungerar på samma sätt nu

Senast redigerat 2018-11-06 11:14

Finns snart en dedikerad docka(hub) för iPad Pro USB-C med 50% rabatt om man föranmäler intresse: https://www.hypershop.com/pages/hyperdrive-fo...

Senast redigerat 2018-11-06 16:16

En riktig fin jul present till mig själv tänker jag. Denna nya iPad Pro.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 11:41

Grymt sugen på att skaffa denna. Det jag mest stör mig på är den utstickande kameran (hade aldrig hänt om Jobs levt). Speciellt som jag aldrig fotar med mina plattor (använder iPhone eller riktig kamera).

Missar också den inbyggda 3.5 mm hörlurskontakten. Hade hellre sett att de skippat platsen för kameran, och i stället fått in ett 3,5 mm uttag (borde inte vara omöjligt att lösa).

Men i övrigt så verkar denna och nya AW4 vara Apples klart med lyckade produkter och lanseringar i år. Gillar verkligen hur de ordnat till den nya pennan.

Fantastisk datorkraft och prestanda. Riktigt bra jobbat av Apple! Här får man verkligen nytta av deras egna vertikala integration och fantastiska tekniska resurser kring egen F&U.

Känns dock lite mismatch mot det än så länge väldigt begränsade operativsystemet (för att användas i produktiva/skapande sammanhang). Hoppas att iOS blir mycket kraftfullare i framtiden, och mer komplett a la macOS. Då först kommer vi få nytta av den fantastiska hårdvaran i detta lilla underverk.

Tack för en bra och trevlig genomgång av den nya plattan!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 11:45
Ursprungligen av Klabbarparn:

Kan man ansluta en mus till ipad pro? Hade varit smidigt för att remota in till andra datorer.

Japp. Hade varit grymt smidigt. Hoppas också på det!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 11:46
Ursprungligen av D_Odell:

Desto mer jag läser av de som använt nya så känd det märkligt att de inte uppdaterade iOS (iPad förbättring) för denna release. Att köpa en produkt å vänta ett är och när uppdateringen kommer så har en ny förbättrad Pro kommit...

Håller med. Känns som om hårdvaruavdelningen inte helt synkat releasen med operativsystemsavdelningen på företaget. Liten mismatch där.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 11:48
Ursprungligen av Chaosstar:

Är den nya laddaren lika ful i verkligheten som på bilden?
Gillade den nuvarande.

Japp, verkligen osnygg! Känns helt klart o-Apple.

Gillar inte heller hur de rent praktiskt lämnat konceptet med utbytbar väggkontakt/sladd. Gillar att jag kan skifta väggkontakt och sladd mellan mina iPad-laddare, MacBookPro-laddare och även andra nya Apple USB-C laddare som jag skaffat.

Denna var en (liten) besvikelse.

Förhoppningsvis så fungerar det fint att köpa och köra med Apples andra (bättre designade) USB-C-laddare.

Någon som vet om man kan ladda nya iPad Pro med tidigare iPad-laddare? Laddaren som följer med nya iPad Pro har ju högre watt, men rent tekniskt ska även en äldre laddare med lägre watt kunna ladda...det tar bara längre tid. Alltså; har Apple satt in en "digital spärr" så att nya iPad pro inte laddar från ädre laddare...laddare med lägre watt?
(man har ju ett gäng "vanliga" iPad-laddare liggandes)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-07 13:12

Kan tillägga att detta med utstickande kamera på en iPad är ett otyg. Jag vill helst använda min iPad utan skal, liggandes på bordet. Det går ju inte med en utstickande kamera. Då måste man köpa ett ska. Men ska behövs egentligen inte då man inte tappar en iPad så sim med en iPhone.

Ursprungligen av Demiurgen:

Någon som vet om man kan ladda nya iPad Pro med tidigare iPad-laddare? Laddaren som följer med nya iPad Pro har ju högre watt, men rent tekniskt ska även en äldre laddare med lägre watt kunna ladda...det tar bara längre tid. Alltså; har Apple satt in en "digital spärr" så att nya iPad pro inte laddar från ädre laddare...laddare med lägre watt?
(man har ju ett gäng "vanliga" iPad-laddare liggandes)

Om det finns en USB-A till USB-C kabel så kanske det går - jag har ingen aning om sådana finns

Ursprungligen av xms67:

Kan tillägga att detta med utstickande kamera på en iPad är ett otyg. Jag vill helst använda min iPad utan skal, liggandes på bordet. Det går ju inte med en utstickande kamera. Då måste man köpa ett ska. Men ska behövs egentligen inte då man inte tappar en iPad så sim med en iPhone.

Någon har påpekat att den utstickande kameran gör det lättare att plocka upp den nya Ipaden. Jag har ingen aning eftersom jag inte har någon än

Personligen så använder jag sällan (så gott som aldrig) Ipaden liggades på bordet. Det blir fel vinkel för att jobba någon längre tid med den på det viset.

Och apropå en tidigare kommentar. Det är intressant hur många av oss som vet hur Jobs skulle ha tänkt och reagerat...

Ursprungligen av xms67:

Kan tillägga att detta med utstickande kamera på en iPad är ett otyg. Jag vill helst använda min iPad utan skal, liggandes på bordet. Det går ju inte med en utstickande kamera. Då måste man köpa ett ska. Men ska behövs egentligen inte då man inte tappar en iPad så sim med en iPhone.

Den ligger helt still på en plan yta. Inget vobbel alls. Så den utstickande kameran stör inte ett dugg skulle jag säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-07 14:07
Ursprungligen av Ida Blix:

Den ligger helt still på en plan yta. Inget vobbel alls. Så den utstickande kameran stör inte ett dugg skulle jag säga.

Låter ju fysiskt omöjligt. Med det är ju Apple vi talar om..???

Ursprungligen av CekariYH:

Fick min iPad nyssens, men har inte tid just nu att packa upp och leka med den förrän i kväll...

https://farm5.staticflickr.com/4827/30824915617_793e0889c3_k.jpgiPad Pro 11" w accessories by Lars Hernborg, on Flickr

Härligt!

Någon annan som fått sin?
Jag beställde på Webhallen och DigitalInn på releasedagen men har inte hört ett enda pip..

  • Medlem
  • 2018-11-07 15:09
Ursprungligen av omartint:

Missar också den inbyggda 3.5 mm hörlurskontakten. Hade hellre sett att de skippat platsen för kameran, och i stället fått in ett 3,5 mm uttag (borde inte vara omöjligt att lösa).

Fast utan kamera finns det ju ingen möjlighet för AR-appar, något som Apple satsar rätt mycket på.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-11-07 16:03
Ursprungligen av omartint:

Grymt sugen på att skaffa denna. Det jag mest stör mig på är den utstickande kameran (hade aldrig hänt om Jobs levt). Speciellt som jag aldrig fotar med mina plattor (använder iPhone eller riktig kamera).

Missar också den inbyggda 3.5 mm hörlurskontakten. Hade hellre sett att de skippat platsen för kameran, och i stället fått in ett 3,5 mm uttag (borde inte vara omöjligt att lösa).

Ursprungligen av Ljung:

Fast utan kamera finns det ju ingen möjlighet för AR-appar, något som Apple satsar rätt mycket på.

Självklart hade de haft ett 3,5mm-uttag om de hade velat ha det. Det handlar inte om vad som är omöjligt utan precis som 3,5"-disketter, optiska läsare, USB-A och annat Apple har plockat bort från sina produkter så har de tagit bort 3.5mm-uttaget för att de tycker det är föråldrat och försämrar produkten på ett eller annat sätt. Jobs var ingen motståndare till att skala bort saker, som jag har uppfattat det var han snarare pådrivande.

Och som Ljung (och artikeln) säger så är det antagligen även därför som kameran finns kvar på iPad - den tillhör framtiden då den används till AR och dokumentscanning.

Jag skulle påstå att en iPad Pro eller inte Pro vore dödsdömd utan kamera.

Btw. Vägde också pennorna. 3 g skillnad. 21 mot 18

Sådana kablar är vanliga - det är inte det det hänger på. Allt hänger på om Apple aktivt mjukvarumässigt spärrat möjligheten att ladda med något lägre watt. Hoppas någon här testar detta.

Ursprungligen av BlackSmp:

Om det finns en USB-A till USB-C kabel så kanske det går - jag har ingen aning om sådana finns

Ursprungligen av Chaosstar:

Är den nya laddaren lika ful i verkligheten som på bilden?
Gillade den nuvarande.

Så ful är den inte. Det krävs förmodligen en viss storlek för att ge tillräcklig uteffekt. Den är större än den gamla men symmetrisk så den duger

Btw. Hur använder man Ipaden för att ladda en telefon? Måste ipaden vara ansluten till en laddare? Var placerar jag min telefon?

  • Medlem
  • 2018-11-07 18:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Btw. Hur använder man Ipaden för att ladda en telefon? Måste ipaden vara ansluten till en laddare? Var placerar jag min telefon?

Du köper en kabel USB-C -> Lightning och pluggar in telefonen i iPaden via den.

Ursprungligen av Ljung:

Du köper en kabel USB-C -> Lightning och pluggar in telefonen i iPaden via den.

Aha, jag hade fått för mig att ipaden kunde agera qi-laddare

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-07 22:40
Ursprungligen av xms67:

Kan tillägga att detta med utstickande kamera på en iPad är ett otyg. Jag vill helst använda min iPad utan skal, liggandes på bordet. Det går ju inte med en utstickande kamera. Då måste man köpa ett ska. Men ska behövs egentligen inte då man inte tappar en iPad så sim med en iPhone.

Håller med. Hade Jobs levt så hade denna aldrig släppts så.

Bevaka tråden