Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EU förbereder nya krav – elektronik ska gå att reparera

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nya regler planeras inom EU, med höga krav på att hemelektronik ska kunna repareras för att hålla längre.

Läs hela artikeln här

Utmärkt. Svärföräldrarna har kvar sin kyl och frys som de köpte i Sverige 1984 och tog med hem till Bulgarien när de flyttade tillbaka 1987. Jag har för övrigt själv en frys från 1993 som jag inte har några planer på att byta förrän den brakar ihop fullständigt. Tycker att >30 års livslängd på vitvaror är fullt rimligt att begära.

Känns inte så bra. Jobbigt att behöva betala 15000:- för en stereo istället för typ 2995:- bara för att den ska vara lätt att reparera.
Bättre att se till att den återvinns, istället för att vara lätt att reparera.

Sjukt bra!

Med tiden kanske det blir krav på att även kunna reparera t.ex mobiler.

Skönt att med enkelhet kunna byta en skärm för 700 kr själv istället för 7000kr i butik liksom ^^

  • Medlem
  • 2018-11-06 16:58
Ursprungligen av pmarriott:

Utmärkt. Svärföräldrarna har kvar sin kyl och frys som de köpte i Sverige 1984 och tog med hem till Bulgarien när de flyttade tillbaka 1987. Jag har för övrigt själv en frys från 1993 som jag inte har några planer på att byta förrän den brakar ihop fullständigt. Tycker att >30 års livslängd på vitvaror är fullt rimligt att begära.

Energiförbrukningen borde kompensera en ny kyl och frys eller?

Ursprungligen av PaO:

Energiförbrukningen borde kompensera en ny kyl och frys eller?

Tveksamt. Energiförbrukningen för att tillverka den nya frysen kan vara mer än besparingen. Tror inte min frys drar för många hundralappar el om året heller.

Ursprungligen av Allexz:

Sjukt bra!

Med tiden kanske det blir krav på att även kunna reparera t.ex mobiler.

Skönt att med enkelhet kunna byta en skärm för 700 kr själv istället för 7000kr i butik liksom ^^

Ja, blir verkligen sjukt bra med tegelsten-stora telefoner igen, så att kreti och pleti kan vara inne och skruva... ?

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-11-06 17:35

Ställs det även krav på kostnad för att reparera?

100% av dom gånger jag försökt få något reparerat så har det inte varit värt det. Ett problem misstänker jag är att arbetskostnad är så dyrt i Sverige.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-06 18:58
Ursprungligen av Allexz:

Sjukt bra!

Med tiden kanske det blir krav på att även kunna reparera t.ex mobiler.

Skönt att med enkelhet kunna byta en skärm för 700 kr själv istället för 7000kr i butik liksom ^^

Kan du göra redan idag på de flesta telefoner, mindre t o m.
Någon fantasi att skärmen skulle kunna bytas med något klick som jag antar att du är ute efter kommer aldrig hända.
Inte priset heller för den delen om det ska vara originaldelar.

Ursprungligen av PaO:

Energiförbrukningen borde kompensera en ny kyl och frys eller?

Har hört det förut, folk verkar ha en enorm övertro på skillnaden i förbrukning mellan gamla och nya prylar.
Det kan skilja några hundralappar om året i kostnad, mitt senaste kylskåp kostade ca 8500:-

Men visst, efter 20-30 år kan det ha lönat sig...

Det låter som en anpassning av det regelverk som gäller för personbilar/lastbilar/bussar? Alltså att tillverkaren ska tillhandahålla det som krävs för att en tredjepart alla kunna utföra diagnos och reparation på ett fordon - mot en avgift naturligtvis. Skulle inte förvåna mig om det blir samma upplägg.

Älskart ??

Ett rimligt krav. Ett tag var det omöjligt att byta en glödlampa i strålkastaren på en personbil utan att ta isär halva fronten. Nu är det ett EU krav att det ska vara enkelt.
Intressant hur det kommer att påverka Apple i Europa?
De vill ju helst förbjuda tredjeparts aktörer att reparera deras produkter. Gör skruvar som inte passar med vanliga torx bits etc..

Finns en bra dokumentär om det:
https://www.citjotv.com/2018/10/09/cbc-news-r...

Ursprungligen av johnh3:

Ett rimligt krav. Ett tag var det omöjligt att byta en glödlampa i strålkastaren på en personbil utan att ta isär halva fronten. Nu är det ett EU krav att det ska vara enkelt.
Intressant hur det kommer att påverka Apple i Europa?
De vill ju helst förbjuda tredjeparts aktörer att reparera deras produkter. Gör skruvar som inte passar med vanliga torx bits etc..

Finns en bra dokumentär om det:
https://www.citjotv.com/2018/10/09/cbc-news-r...

Jag kommer ihåg den tiden då man inte kunde säga att torxbits var vanliga...

Det är vettigt, såväl ur konsumentsynpunkt och miljöskäl. Jag tror dock inte att lagen blirenkel att skriva, det blir en grannlaga uppgift

Vore det inte bättre med obligatorisk garanti i 10 år på alla produkter, så skulle vi skippa allt skit som produceras nu och sen slängs?

Bra förslag, det kasseras för mycket idag. ??

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-08 21:12
Ursprungligen av Laassssee:

Vore det inte bättre med obligatorisk garanti i 10 år på alla produkter, så skulle vi skippa allt skit som produceras nu och sen slängs?

Problemet kan ju fortfarande bli att produkten inte går att laga. Den slängs pch du får en ny på garantin. Är det lag på att den ska gå att laga så kommer nog fler lagas.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-11-11 22:15

Ogillar tvång. Bättre att erbjuda A, billig diskmaskin som är optimerad för billig tillverkning OCH liten miljöpåverkan, eller B, mer gedigen produkt med möjligheter att laga samt av tillverkaren garanterad reservdelstillgång. I den senare får man ha lite tjockare gods, skruvar som tål att skruvas mer än en gång osv. Den senare har en högre miljöpåverkan initialt, men om det går att skruva i kanske den är bättre på lång sikt.

Ursprungligen av reboot81:

Ogillar tvång. Bättre att erbjuda A, billig diskmaskin som är optimerad för billig tillverkning OCH liten miljöpåverkan, eller B, mer gedigen produkt med möjligheter att laga samt av tillverkaren garanterad reservdelstillgång. I den senare får man ha lite tjockare gods, skruvar som tål att skruvas mer än en gång osv. Den senare har en högre miljöpåverkan initialt, men om det går att skruva i kanske den är bättre på lång sikt.

Jag håller med i princip. Böst vore om marknaden kunde klara av det själva men den klarar inte det så då är lagstiftning den enda framkomliga vägen

Ursprungligen av Basss:

Ställs det även krav på kostnad för att reparera?

100% av dom gånger jag försökt få något reparerat så har det inte varit värt det. Ett problem misstänker jag är att arbetskostnad är så dyrt i Sverige.

Jag tror att du är något på spåret här. Även om prylarna går att reparera håller jag med om att löneläget i Sverige gör att det blir tvivelaktig nytta i att reparera billigare vitvaror.

Dock är jag inte säker att detta är en fråga som skall diskuteras utifrån ekonomi utan snarare miljövinst. Där är det otvivelaktigt bättre att reparera.

så, heja EU!

Har faktiskt ett färskt exempel. Tvättmaskin, 3 år gammal. Trumlagret trasigt. Whirlpool sade att då måste hela trumpaketet med inkapsling bytas, dvs mer än 50% av tvättmaskinens massa måste bytas. Heller inte lönt med tanke på kostnad för trumma med arbete. En släkting från öst förkunnade att i hans hemland hade man minsann sågat upp trummans hölje så man kan får ur trumman och byta lagret, sedan limma/skruva ihop igen. Säkerligen typ 8-10 timmars arbete. För 8-10 timmars svensk arbetskostnad får du en hyfsad ny tvättmaskin.

1
Bevaka tråden