Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hubbar för Ipad Pro börjar dyka upp

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Föga förvånande börjar det nu dyka upp en rad olika tillbehör till nya Ipad Pro-familjen, bland annat en hubb med sex portar från tillverkaren Hyper.

Läs hela artikeln här

Är HDMI porten användbar eller är den begränsad till 30HZ?

Varför skulle man vilja gå från en dator där alla utgångar är snyggt integrerade, "bra" tangentbord och bra musplatta inbyggt till detta? Blir ju riktigt fult och klumpigt så fort man behöver något utöver en pekskärm.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-09 10:42
Ursprungligen av Jonatatatan:

Är HDMI porten användbar eller är den begränsad till 30HZ?

Varför skulle man vilja gå från en dator där alla utgångar är snyggt integrerade, "bra" tangentbord och bra musplatta inbyggt till detta? Blir ju riktigt fult och klumpigt så fort man behöver något utöver en pekskärm.

Hypers informationssida skriver inte så pass detaljerad information, men jag skulle bli förvånad om det är mer än 30 Hz.

Det beror nog på, någon som ska ersätta den bärbara datorn helt får kompromissa en hel del idag, men det kommer ju bli bättre framöver med 2019 års proffsmjukvaror och ett förmodat IOS 13 som lär förbättra upplevelsen för produktivitet. Samtidigt kan Ipad Pro göra saker som du inte kan göra på en bärbar dator, och i vissa fall göra saker bättre än en bärbar dator kan. Just nu är det nog huvudsakligen en kompletterande enhet till en traditionell dator, men under kommande år kommer den sannolikt bli mer mångsidig än den är just nu.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Är HDMI porten användbar eller är den begränsad till 30HZ?

Varför skulle man vilja gå från en dator där alla utgångar är snyggt integrerade, "bra" tangentbord och bra musplatta inbyggt till detta? Blir ju riktigt fult och klumpigt så fort man behöver något utöver en pekskärm.

Lite dåligt med info om den ännu, men det står "4k HDMI" så gissar det är 30Hz i den upplösningen.

Doh, en minut sen... med svaret, men några dagar tidigare med en länk till just denna:-)

Ursprungligen av CekariYH:

Lite dåligt med info om den ännu, men det står "4k HDMI" så gissar det är 30Hz i den upplösningen.

Doh, en minut sen... med svaret, men några dagar tidigare med en länk till just denna:-)

Jo de hade nog skrivit ut det om den klarade 60 eller mer i 4k. Kanske är en begränsning i USB porten för 4K 60 Hz över hdmi finns.
Edit fixa auto correction fel

Senast redigerat 2018-11-09 13:17

Och nu en från Satechi utan SD/microSD och med 4k HDMI 30Hz: https://satechi.net/products/aluminum-type-c-...

  • Medlem
  • 2018-11-12 09:25

Vilka av de existerande usb-c multiadaptrarna fungerar redan idag? Finns bra många på marknaden och många av dessa borde ju fungera bra, eller? Tyckte mej läsa någonstans här på 99 att Plexgear hade en som fungerade bra. Hur är det med andra?
Tack på förhand!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-12 11:14
Ursprungligen av spode:

Vilka av de existerande usb-c multiadaptrarna fungerar redan idag? Finns bra många på marknaden och många av dessa borde ju fungera bra, eller? Tyckte mej läsa någonstans här på 99 att Plexgear hade en som fungerade bra. Hur är det med andra?
Tack på förhand!

Ja precis, vi har ju dels en Plexgear-hubb som vår testpilot Johannes testade för ett tag sedan, och dels har @Ida Blix testat att koppla in en sådan hubb i nya Ipad Pro. Hon får rätta mig om jag har fel, men att koppla in Ethernet-nätverk och minneskort fungerade väl utan problem, men hubben hårdtestades inte i övrigt. De flesta hubbar bör fungera utan problem, men som med det mesta USB Type-C-relaterat kan man aldrig veta helt säkert. Men väljer du en hubb av en etablerad välrenommerad tillverkare bör funktioner som minneskort, HDMI-anslutning och liknande fungera utan bekymmer. Vi ska kika närmare på detta framöver och se hur bra stödet verkar vara med de hubbar och andra tillbehör vi har tillgängliga här.

  • Medlem
  • 2018-11-12 11:32
Ursprungligen av ekloev:

Ja precis, vi har ju dels en Plexgear-hubb som vår testpilot Johannes testade för ett tag sedan, och dels har @Ida Blix testat att koppla in en sådan hubb i nya Ipad Pro. Hon får rätta mig om jag har fel, men att koppla in Ethernet-nätverk och minneskort fungerade väl utan problem, men hubben hårdtestades inte i övrigt. De flesta hubbar bör fungera utan problem, men som med det mesta USB Type-C-relaterat kan man aldrig veta helt säkert. Men väljer du en hubb av en etablerad välrenommerad tillverkare bör funktioner som minneskort, HDMI-anslutning och liknande fungera utan bekymmer. Vi ska kika närmare på detta framöver och se hur bra stödet verkar vara med de hubbar och andra tillbehör vi har tillgängliga här.

Tackar! Väntar med spänning på era rapporter

Det hade varit intressant om ni testar några "vanliga" dockor också, typ som Dells och Lenovos (finns på många arbetsplatser).
https://www.dell.com/support/article/us/en/04...
https://www.lenovo.com/us/en/accessories-and-...
https://support.hp.com/us-en/product/hp-usb-c...

I stort sätt tror jag att dom flesta USB-C hubbar med bara en USB-C anslutning funkar för det som nu iOS tillåter. Det som kanske är speciellt med dom gjorda för iPad är väl att USB-C kontakten sitter på mitten och inte långt ut på sidan som för Mac-varianterna.

Jag föredrar den typen av hubbar jag länkade till, med en sladd. Har aldrig riktigt förstått tjusningen med att stoppa på en hub direkt på enheten. Framförallt inte på en enhet som en iPad pro som ska kunna ersätta en dator. Känns som att det skulle bli väldigt mycket grejer hängandes på den porten

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-09-27 12:59

Intressant lösning med fullt tangentbord, trackpad, extra batteri och lagring. Portar för hdmi, ethernet, USB 3.0, analog ljudutgång och microSD-kort.

Men det är ett Kickstarter-projekt med allt vad det innebär.

1
Bevaka tråden