Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samsungs vikbara telefon blir jättedyr

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fler detaljer om Samsungs nya telefon med vikbar skärm tyder på att den kan komma redan i vår, och kosta en avsevärd slant. Namnet blir enligt uppgift Galaxy F.

Läs hela artikeln här

Intressant, men jag funderar på vad röstningen gäller?

Bu eller Bä? Innebär det var jag personligen tror om just denna telefon eller om tekniken som sådan.

Jag hade föredragit "Flipp" eller "Flopp" kopplat till produkten som sådan.

Jag tror nämligen att rätt utfört så kan en vikbar skärm tillföra något - jag är däremot långt ifrån säker på att just denna version kommer att slå ("flippa"). Det stora problemet tror jag är att en vikt telefon blir ganska tjock (av naturliga skäl) vilket går emot den stora trenden för ögonblicket (tunnare enheter)

Jag funderar också på det snarare är en vikbar platta som man kan förminska - till skillnad från en uppfällbar telefon som man kan förstora. Vad är huvudanvändningsområdet?

Så jag avstår från att rösta;)

well inte speciellt med tanke på iPhone största modell kostar 18k plus! lägger man där till apples extra garanti då så man får 2 år garanti, som samsung ger på sina mobiler då är vi uppe i 21k.

Så speciellt dyrt är det inte med tanke att samsung släpper revolutionerande teknik.

Ursprungligen av Hunter78:

well inte speciellt med tanke på iPhone största modell kostar 18k plus! lägger man där till apples extra garanti då så man får 2 år garanti, som samsung ger på sina mobiler då är vi uppe i 21k.

Så speciellt dyrt är det inte med tanke att samsung släpper revolutionerande teknik.

Priset är ju inte satt än, och siffran som källan lägger fram kan ju mycket väl handla om grundmodellen. Sen är det väl många som skulle hävda att de största Iphone-modellerna är dyra

Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant, men jag funderar på vad röstningen gäller?

Bu eller Bä? Innebär det var jag personligen tror om just denna telefon eller om tekniken som sådan.

Jag hade föredragit "Flipp" eller "Flopp" kopplat till produkten som sådan.

Jag tror nämligen att rätt utfört så kan en vikbar skärm tillföra något - jag är däremot långt ifrån säker på att just denna version kommer att slå ("flippa"). Det stora problemet tror jag är att en vikt telefon blir ganska tjock (av naturliga skäl) vilket går emot den stora trenden för ögonblicket (tunnare enheter)

Jag funderar också på det snarare är en vikbar platta som man kan förminska - till skillnad från en uppfällbar telefon som man kan förstora. Vad är huvudanvändningsområdet?

Så jag avstår från att rösta;)

"Vikbar skärm" heter det i omröstningen, så det handlar om tekniken i sig snarare än en enskild produkt vi vet nästan ingenting om. Sen uppmuntras det ju också att utveckla tankegångarna i kommentarerna, och det har du ju gjort!

Jag tycker precis som du att tekniken är spännande och har stor potential! Däremot tveksam till en generation 1-produkt som det här verkar bli.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-12 11:58
Ursprungligen av jakobnilsson:

"Vikbar skärm" heter det i omröstningen, så det handlar om tekniken i sig snarare än en enskild produkt vi vet nästan ingenting om.

Bä för tekniken! Så mycket i vår vardag kretsar kring datapresentation på skärmar, intressant om de utvecklas så man smidigt kan ha en större skärm lätt tillgänglig, utan behov av en väska. Småningom är de ihoprullbara.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag funderar också på det snarare är en vikbar platta som man kan förminska - till skillnad från en uppfällbar telefon som man kan förstora. Vad är huvudanvändningsområdet?

I första versionen verkar det vara något mittemellan. Önskemålet är en platta som man kan förminska.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-12 12:20

Jag får också säga bu för tekniken i nuläget, även om jag med spänning ser fram emot att det kanske blir något bra av det i framtiden. Jag har svårt att se att jag nu skulle ha behovet av en platta när jag är ute och rör på mig, eller att jag skulle ha behovet av att förvandla plattan till en telefon när jag sitter hemma. En renodlad platta på runt 10-11 tum är för mig betydligt bättre som platta, och en tunn telefon någonstans runt sex tum är bättre som telefon. Kanske Samsung eller något annat företag släpper en produkt som fullständigt blåser sockarna av mig, men just nu är jag skeptisk.

Senast redigerat 2018-11-12 12:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-12 12:28
Ursprungligen av ekloev:

Jag får också säga bä för tekniken i nuläget, även om jag med spänning ser fram emot att det kanske blir något bra av det i framtiden.

Jag tolkar ditt inlägg som att du är skeptisk i nuläget och därför röstar negativt? Samtidigt tolkar jag ”Bä” som det positiva alternativet där ”Bu” är det negativa? Hur menar du?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-12 12:33
Ursprungligen av IngoX:

Jag tolkar ditt inlägg som att du är skeptisk i nuläget och därför röstar negativt? Samtidigt tolkar jag ”Bä” som det positiva alternativet där ”Bu” är det negativa? Hur menar du?

Jag skrev helt enkelt fel! Menade bu som min text syftade på, vet inte om det var lunchmagen som gjorde mig disträ där eller vilka andra kopplingar som kortslöts

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-12 12:37
Ursprungligen av ekloev:

Jag skrev helt enkelt fel! Menade bu som min text syftade på, vet inte om det var lunchmagen som gjorde mig disträ där eller vilka andra kopplingar som kortslöts

Som alla andra hungriga får ropar du Näääää när du menar Ja, och Muuuu när du menar Nej? Klaga på din kollega Jakob som ger så djuriska alternativ...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-12 12:42
Ursprungligen av IngoX:

Som alla andra hungriga får ropar du Näääää när du menar Ja, och Muuuu när du menar Nej? Klaga på din kollega Jakob som ger så djuriska alternativ...

Jag skulle nog säga mer i stil med stirra apatiskt på skärmen i några minuter innan jag inser att det är hög tid att äta något, och hjärnan har checkat ut några minuter innan dess

Rätt uppenbart att denna lur är Bu, men 4e revisionen kan bli super Bä!

”Bu skulle då stå för 'nej' och bä för 'ja'.

Men varför bä skulle associera till något positivt är för mig en gåta. Tidigare har "bu eller bä" alltid kopplats till uttrycket "varken bu eller bä". "Att varken säga bu eller bä", är detsamma som att inte säga någonting, dvs inte ta ställning. Denna betydelse noteras också i Svenska Akademiens ordbok, SAOB.”

Artikel. Jag reagerar likadant som skribenten. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara således. Ursäkta en språkförvirrad person.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-12 13:33
Ursprungligen av Zeugma:

”Bu skulle då stå för 'nej' och bä för 'ja'.

Men varför bä skulle associera till något positivt är för mig en gåta. Tidigare har "bu eller bä" alltid kopplats till uttrycket "varken bu eller bä". "Att varken säga bu eller bä", är detsamma som att inte säga någonting, dvs inte ta ställning. Denna betydelse noteras också i Svenska Akademiens ordbok, SAOB.”

Artikel. Jag reagerar likadant som skribenten. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara således. Ursäkta en språkförvirrad person.

Helt enig.

Ursprungligen av Redaktionen:

Fler detaljer om Samsungs nya telefon med vikbar skärm tyder på att den kan komma redan i vår, och kosta en avsevärd slant. Namnet blir enligt uppgift Galaxy F.

Läs hela artikeln här

Skriv på svenska nästa gång då jag fattar nada med bu eller bi, eller varför inte elle belle bi nu är du fri

Inte kunde jag tro att ordvalet "bu eller bä" skulle få så stor uppmärksamhet här. Som den länkade artikeln konstaterar har alltså orden länge börjat få en ny betydelse i språket, där "bu" står för något negativt och "bä" för något positivt. Det är åtminstone så vi använt uttrycket under hela mitt liv.

Därmed inte sagt att det är "korrekt", om den ursprungliga betydelsen är "inte säga något alls", dvs inte härma varken ko eller får. Att betydelsen för såna här uttryck ändras med tiden är däremot inte alls konstigt, och jag har inte svårt att se hur det blivit så. "Bu" är ju vedertaget som ett uttryck för missnöje, så med tiden får "bä" då en positiv betydelse.

Jag har alltid upplevt det som vedertaget – kanske rör det sig om lokalt språkbruk? Vad säger @cancerman t ex som också rört sig i jämtlands-trakterna?

Eftersom det uppenbarligen inte är tydligt så kan ni använda denna avkodningsnyckel när ni svarar i pollen:

Bu = Nej, Dåligt, Flopp
Bä = Ja, Bra, Flipp

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-12 16:20
Ursprungligen av jakobnilsson:

Inte kunde jag tro att ordvalet "bu eller bä" skulle få så stor uppmärksamhet här. Som den länkade artikeln konstaterar har alltså orden länge börjat få en ny betydelse i språket, där "bu" står för något negativt och "bä" för något positivt. Det är åtminstone så vi använt uttrycket under hela mitt liv.

Därmed inte sagt att det är "korrekt", om den ursprungliga betydelsen är "inte säga något alls", dvs inte härma varken ko eller får. Att betydelsen för såna här uttryck ändras med tiden är däremot inte alls konstigt, och jag har inte svårt att se hur det blivit så. "Bu" är ju vedertaget som ett uttryck för missnöje, så med tiden får "bä" då en positiv betydelse.

Jag har alltid upplevt det som vedertaget – kanske rör det sig om lokalt språkbruk? Vad säger @cancerman t ex som också rört sig i jämtlands-trakterna?

Eftersom det uppenbarligen inte är tydligt så kan ni använda denna avkodningsnyckel när ni svarar i pollen:

Bu = Nej, Dåligt, Flopp
Bä = Ja, Bra, Flipp

I Småland och Blekinge råder det i alla fall inga tvivel om att bu är negativt och bä positivt, hälsar en Blekingebo i exil

Ursprungligen av jakobnilsson:

Inte kunde jag tro att ordvalet "bu eller bä" skulle få så stor uppmärksamhet här. Som den länkade artikeln konstaterar har alltså orden länge börjat få en ny betydelse i språket, där "bu" står för något negativt och "bä" för något positivt. Det är åtminstone så vi använt uttrycket under hela mitt liv.

Därmed inte sagt att det är "korrekt", om den ursprungliga betydelsen är "inte säga något alls", dvs inte härma varken ko eller får. Att betydelsen för såna här uttryck ändras med tiden är däremot inte alls konstigt, och jag har inte svårt att se hur det blivit så. "Bu" är ju vedertaget som ett uttryck för missnöje, så med tiden får "bä" då en positiv betydelse.

Jag har alltid upplevt det som vedertaget – kanske rör det sig om lokalt språkbruk? Vad säger @cancerman t ex som också rört sig i jämtlands-trakterna?

Eftersom det uppenbarligen inte är tydligt så kan ni använda denna avkodningsnyckel när ni svarar i pollen:

Bu = Nej, Dåligt, Flopp
Bä = Ja, Bra, Flipp

Jag är benägen att hålla med. Här uppe är ”bu” något som är sämre och ”bä” något som iaf är bättre än vad bu är ?

Bra eller Anus...

  • Medlem
  • 2018-11-12 17:26

Har väntat på detta så länge ?
Den kommer att släppas globalt och förhoppningsvis redan i februari / mars 2019
Mycket kommer att hänga på mjukvaran om den är anpassad efter skärmen på ett finurligt sätt. Google och Samsung tillsammans med utvecklare har ju hållt på ett tag så kanske blir det något speciellt
Första generation är ju alltid första generation ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-12 17:37
Ursprungligen av PaO:

Har väntat på detta så länge ?
Den kommer att släppas globalt och förhoppningsvis redan i februari / mars 2019
Mycket kommer att hänga på mjukvaran om den är anpassad efter skärmen på ett finurligt sätt. Google och Samsung tillsammans med utvecklare har ju hållt på ett tag så kanske blir det något speciellt
Första generation är ju alltid första generation ?

Visst är det så, vissa första generations-produkter blir ju bättre än andra, så vi får väl helt enkelt hoppas att Galaxy F inte tillhör de andra

  • Medlem
  • 2018-11-12 18:53
Ursprungligen av ekloev:

Visst är det så, vissa första generations-produkter blir ju bättre än andra, så vi får väl helt enkelt hoppas att Galaxy F inte tillhör de andra

Hur är en vikbar telefon.......riktigt trisst eller alldeles alldeles underbar ?

Ursprungligen av jakobnilsson:

... Eftersom det uppenbarligen inte är tydligt så kan ni använda denna avkodningsnyckel när ni svarar i pollen:

Bu = Nej, Dåligt, Flopp
Bä = Ja, Bra, Flipp

Tack, nu har jag röstat! ??

Ursprungligen av PaO:

Hur är en vikbar telefon.......riktigt trisst eller alldeles alldeles underbar ?

Har du sett att Samsung släpper sin ”Xr”?

  • Medlem
  • 2018-11-13 05:06
Ursprungligen av Mackan1984:

Har du sett att Samsung släpper sin ”Xr”?

Det har ju ryktats om 3 st S10 modeller och en utan edge. Vet man skärmstorlek?

Ursprungligen av PaO:

Det har ju ryktats om 3 st S10 modeller och en utan edge. Vet man skärmstorlek?

Nej men denna påstås ju vara utan edge och vara ”budget” med $650-750 dollar.
Ryktesnamnet är S10 lite.
Snapdragon 845 är lite konstigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-13 07:19
Ursprungligen av jakobnilsson:

Eftersom det uppenbarligen inte är tydligt så kan ni använda denna avkodningsnyckel när ni svarar i pollen:

Bu = Nej, Dåligt, Flopp
Bä = Ja, Bra, Flipp

Man kan konstatera att 99.se som kollektiv säger varken bu eller bä till vikbara skärmar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-13 09:28
Ursprungligen av IngoX:

Man kan konstatera att 99.se som kollektiv säger varken bu eller bä till vikbara skärmar.

Observera att staplarna inte är lika stora, detta trots 50/50 i röster...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-13 17:46

Att Bä skulle vara positivt har jag aldrig hört tidigare. Vad är det för fel att skriva "Bra" eller "Dåligt"? Och Anus har väl en helt annan betydelse....
Att behovet att vara "cool" är så stort...

Denna teknologi är som skapt för Note. Vad man ska med den till på en vanlig nalle är jag inte riktigt på det klara med, men ge mig den här med en penna så kommer jag personligen skicka tackbrev till alla som heter Kim i Korea...

1
Bevaka tråden