Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lås upp folkvagnen med Siri

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Volkswagen har uppdaterat sin IOS-app med stöd för bland annat Siri Shortcuts, så nu kan prenumeranter låsa upp bilen och frosta av rutan med hjälp av Apples röstassistent.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2018-11-13 09:00

Det är bekvämt att ibland kunna fjärrstyra bilen, speciellt på vintern. Via Volvo on call kan man t.ex starta bilen, öppna dörrar, strata bränslevärmare, osv. Använder tjänsten överraskande ofta!
Riktigt smidigt och jag blir glad att se att VW öppnat upp för 3de-parts alternativ. Hoppas fler tillverkare följer deras spår!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-13 09:34
Ursprungligen av Redaktionen:

Väl nere i garaget är bilen upplåst, avfrostad och redo för avfärd. Onekligen praktiskt!

Jag vet inte hur era garage ser ut men i mitt garage behövs sannerligen ingen avfrostning av bilen...hence fördelar med just garage.

  • Medlem
  • 2018-11-13 09:45

Att slippa släpa med sig en bilnyckel är helt klart en av de "funktioner" som jag ser fram emot. Men i detta fall så måste man ändå ha med sig nyckeln för att kunna starta/köra bilen eller?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-13 10:02

Jag tyckte inte det var värt den extra kostnaden för uppkopplad bil.
Fjärrkontrollen till dieselvärmaren har räckvidd nog för att fungera inifrån huset vilket jag uppskattar däremot

Ursprungligen av zinned:

Jag vet inte hur era garage ser ut men i mitt garage behövs sannerligen ingen avfrostning av bilen...hence fördelar med just garage.

Talat som en sann sörlänning. När det var -36 grader hemma i Jämtland pallade inte vårt garage iallafall

Funkar väl bara i usa ännu ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-13 14:11

Inte jätteförtjust i dagens röstassistenter som Siri. Alldeles för dålig förståelse och för mycket missar för att jag skall orka hålla på med de.

Däremot så gillar jag att AW börjar få stöd för en hel del appar. Gällande bilar så kan jag se enkelt på klockan var vår Mercedes är parkerad, hur mycket bränsle som är kvar, etc. Riktigt smidigt att ha direkt på klockan!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-13 15:45
Ursprungligen av jakobnilsson:

Talat som en sann sörlänning. När det var -36 grader hemma i Jämtland pallade inte vårt garage iallafall

Japp. Det är klart, har man garaget i en igloo i Norrland så kan jag förstå att det blir jobbigt men nu menade jag ett vanligt garage en normal svensk vinter

Har ni inte det isolerat i garaget?

Ursprungligen av zinned:

Japp. Det är klart, har man garaget i en igloo i Norrland så kan jag förstå att det blir jobbigt men nu menade jag ett vanligt garage en normal svensk vinter

Har ni inte det isolerat i garaget?

En normal svensk vinter beror helt på vart man bor. Och de flesta har nog i alla fall inte isolerat garaget lika bra som bostadshuset men det beror säkert på när huset är byggt. Själv är jag nöjd med min parkeringsplats har motorvärmaruttag så bilen är alltid behaglig och rutorna isfria kan dock vara lite snö på tak och huv att borsta av ibland.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-13 16:14
Ursprungligen av Jonatatatan:

En normal svensk vinter beror helt på vart man bor. Och de flesta har nog i alla fall inte isolerat garaget lika bra som bostadshuset men det beror säkert på när huset är byggt. Själv är jag nöjd med min parkeringsplats har motorvärmaruttag så bilen är alltid behaglig och rutorna isfria kan dock vara lite snö på tak och huv att borsta av ibland.

Så klart men större delen av sveriges befolkning bor inte på en plats där man kan behöva avfrostare i garaget, det skulle jag våga sticka ut hakan och påstå

Ursprungligen av zinned:

Så klart men större delen av sveriges befolkning bor inte på en plats där man kan behöva avfrostare i garaget, det skulle jag våga sticka ut hakan och påstå

Självklart bor det fler i den södra halvan av landet. Men många garage är ju bara ouppvärmda skjul som inte är mycket varmare än utomhustemp. Ex det mina föräldrar har de bor i radhus med gemensamt garage utan uppvärmning. Så jag tycker inte det var så konstigt skrivet i artikeln. Sen är det ju en trevlig funktion att ha oavsett garaget följer ju inte med överallt där man kan tänkas parkera bilen.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Självklart bor det fler i den södra halvan av landet. Men många garage är ju bara ouppvärmda skjul som inte är mycket varmare än utomhustemp. Ex det mina föräldrar har de bor i radhus med gemensamt garage utan uppvärmning. Så jag tycker inte det var så konstigt skrivet i artikeln. Sen är det ju en trevlig funktion att ha oavsett garaget följer ju inte med överallt där man kan tänkas parkera bilen.

Har bilen i ett kallgarage, typ som du beskriver, inte öppet åt något håll men ingen uppvärmning, aldrig haft ens tillstymmelse till is/frost på rutorna trots grader ner till -25-30.

Ursprungligen av keptang:

Har bilen i ett kallgarage, typ som du beskriver, inte öppet åt något håll men ingen uppvärmning, aldrig haft ens tillstymmelse till is/frost på rutorna trots grader ner till -25-30.

Skitsam om det är is eller inte grejen är att bilen inte automatiskt är behaglig att sätta sig i bara för den stått i ett garage.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-13 23:01

Garage hit eller dit. Nu är det ju finessen vi pratar om..?. Te.x kan man faktiskt skriva brev fortfarande, eller ringa istället för att messa. Och hör och häpnad, man kan tydligen träffas i verkliga livet fortfarande..??.

Skämt åsido, jag hade tidigare ett garage i en länga vars termostat var inställd på +2. Där hade ju inte en bränslevärmare fungerat, men nu när jag kör hybrid kan jag ju se den fantastiska komforthöjningen om man kunde värmt upp bilen via batteriet styrt via app.

Idag bor jag i hus med kallt garage. Bilen står oftast utanför garaget. Siri skiter jag i. Men en app för att styra värmen är fantastiskt. Jag har VW och deras app fungerar urdåligt(kan ha skett en uppryckning vid senaste uppdateringen). Då inser man hur mycket man saknar en smidig och väl fungerande app.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-14 23:13
Ursprungligen av xms67:

Garage hit eller dit. Nu är det ju finessen vi pratar om..?. Te.x kan man faktiskt skriva brev fortfarande, eller ringa istället för att messa. Och hör och häpnad, man kan tydligen träffas i verkliga livet fortfarande..??.

Skämt åsido, jag hade tidigare ett garage i en länga vars termostat var inställd på +2. Där hade ju inte en bränslevärmare fungerat, men nu när jag kör hybrid kan jag ju se den fantastiska komforthöjningen om man kunde värmt upp bilen via batteriet styrt via app.

Idag bor jag i hus med kallt garage. Bilen står oftast utanför garaget. Siri skiter jag i. Men en app för att styra värmen är fantastiskt. Jag har VW och deras app fungerar urdåligt(kan ha skett en uppryckning vid senaste uppdateringen). Då inser man hur mycket man saknar en smidig och väl fungerande app.

Håller med 100%. Skiter totalt i Siri och liknande från Google, Microsoft och Samsung. Rösstyrning är alldeles för omoget oavsett.

Hoppas att biltillverkarna istället lägger pengarna på bra väl fungerande appar.

Tycker iPhone appen för Mercedes allra nyaste bilar fungerat riktigt bra och mycket stabilt. Det enda jag saknar är att kunna skicka GPS-mål från telefonen till bilens GPS (här fungerar ju Volvos app helt suveränt).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-15 12:26
Ursprungligen av omartint:

Skiter totalt i Siri och liknande från Google, Microsoft och Samsung. Rösstyrning är alldeles för omoget oavsett.

Röststyrning kan ju heller inte gå från 0-100 utan att få tid att utvecklas under tiden, vilket kräver användare som använder det och därmed ger det möjlighet att utvecklas.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-15 12:49
Ursprungligen av zinned:

Röststyrning kan ju heller inte gå från 0-100 utan att få tid att utvecklas under tiden, vilket kräver användare som använder det och därmed ger det möjlighet att utvecklas.

Absolut. Helt rätt. Har bara själv inte tid/ork/intresse för att jobba som gratis betatestare.

1
Bevaka tråden