Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch för äldre?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med Apple Watch’s förmåga att upptäcka fall och ringa 112 om det behövs så har jag funderat på om min 91 åriga (lite snurriga) farmor skulle kunna använda en Apple Watch. Hon har ingen iPhone så det måste vara en version med inbyggd telefon. Det är väl bara 3 som erbjuds i nuläget? Måste man ha Abb för det eller kan man ha kontantkort?

Hur enkelt kan man ställa in klockan, finns det ett ”för äldre” läge? Kan man ”låsa fast” själva klockan så den visas hela tiden? Inga tunga komplikationer behövs, gärna bara att det står typ 14.34 och eventuellt (om det finns) en indikation på om det är dag eller natt.

Hur är det med att ladda den, om man aldrig pillar på den utan bara använder den som klocka, hur länge räcker batteriet?

Någon som har nån äldre i sitt liv som använder en Apple Watch som kanske har nån tanke rumt detta?

  • Medlem
  • 2018-11-13 22:32
Ursprungligen av breather:

Med Apple Watch’s förmåga att upptäcka fall och ringa 112 om det behövs så har jag funderat på om min 91 åriga (lite snurriga) farmor skulle kunna använda en Apple Watch. Hon har ingen iPhone så det måste vara en version med inbyggd telefon. Det är väl bara 3 som erbjuds i nuläget? Måste man ha Abb för det eller kan man ha kontantkort?

Du måste ha en iPhone att koppla klockan till även om klockan har LTE-funktionalitet. Utan iPhone är klockan oanvändbar. Du kan lämna din iPhone hemma och gå ut och ta emot samtal eller ringa med klockan, men du måste ha en iPhone.

Ursprungligen av Ljung:

Du måste ha en iPhone att koppla klockan till även om klockan har LTE-funktionalitet. Utan iPhone är klockan i princip oanvändbar. Du kan lämna din iPhone hemma och gå ut och ta emot samtal eller ringa med klockan, men du måste ha en iPhone.

Jasså, måste man? Varför?

Oanvändbar.... hmm... det är inte tänkt att hon ska vara en tung användare. Att kunna se vad klockan är och just upptäckten av fall är det som behöver funka.

Farsan har en iPhone, om man nu absolut måste ha en iPhone så kanske man kan koppla hennes klocka till hans Apple Id/iPhone.

  • Medlem
  • 2018-11-13 22:50
Ursprungligen av breather:

Jasså, måste man? Varför?

Oanvändbar.... hmm... det är inte tänkt att hon ska vara en tung användare. Att kunna se vad klockan är och just upptäckten av fall är det som behöver funka.

Farsan har en iPhone, om man nu absolut måste ha en iPhone så kanske man kan koppla hennes klocka till hans Apple Id/iPhone.

Du kan koppla hennes klocka till hans iPhone med hans AppleId. Men han måste (idag alla fall, övriga operatörer vaknar kanske snart) ha ett abonnemang hos 3 och då delar hennes klocka och hans telefon samma nummer. Så när det ringer i hans telefon ringer det i hennes klocka också

Jag antar att det kostar extra för den här möjligheten hos 3.

Man ska se klockan som en "förlängning" av telefonen, inte som en helt separat enhet.

Ursprungligen av Ljung:

Du kan koppla hennes klocka till hans iPhone med hans AppleId. Men han måste (idag alla fall, övriga operatörer vaknar kanske snart) ha ett abonnemang hos 3 och då delar hennes klocka och hans telefon samma nummer. Så när det ringer i hans telefon ringer det i hennes klocka också

Jag antar att det kostar extra för den här möjligheten hos 3.

Man ska se klockan som en "förlängning" av telefonen, inte som en helt separat enhet.

Ajdå, det låter juh lite trist.
Får kanske skaffa en rågammal och billig iPhone att koppla till hennes Apple Watch.
Börjar bli lite väl besvärligt det här.

  • Medlem
  • 2018-11-13 23:02
Ursprungligen av breather:

Ajdå, det låter juh lite trist.
Får kanske skaffa en rågammal och billig iPhone att koppla till hennes Apple Watch.
Börjar bli lite väl besvärligt det här.

Rågammal och billig är en iPhone 6 eller nyare:

Apple Watch Series 4 (GPS + Cellular) kräver en iPhone 6 eller senare med iOS 12 eller senare.
Apple Watch Series 3 (GPS + Cellular) kräver en iPhone 6 eller senare med iOS 11 eller senare.

Ursprungligen av Ljung:

Rågammal är en iPhone 6 eller nyare:

Apple Watch Series 4 (GPS + Cellular) kräver en iPhone 6 eller senare med iOS 12 eller senare.
Apple Watch Series 3 (GPS + Cellular) kräver en iPhone 6 eller senare med iOS 11 eller senare.

Ahopp, där ser man. Börjar bli dyrt detta. Nåväl, nu har jag nått att fundera på.
Tack för all info.

Det är nog enklare med ett vanligt fallarm som finns idag

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är nog enklare med ett vanligt fallarm som finns idag

Jasså, det är nånting som redan finns? Nått som aktiveras även om den som fallit är medvetslös?

Ursprungligen av breather:

Jasså, det är nånting som redan finns? Nått som aktiveras även om den som fallit är medvetslös?

Googla på ”fallarm” så hittar du en hel del information.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Googla på ”fallarm” så hittar du en hel del information.

Tack

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-16 17:20

Och för att svara på laddning av AW, så räcker den knappt två dygn. Beroende på vad man gör med den förstås.

Ursprungligen av kenjon:

Och för att svara på laddning av AW, så räcker den knappt två dygn. Beroende på vad man gör med den förstås.

Oki,tack,

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-18 09:26

Ganska överkomligt

Ursprungligen av breather:

Ahopp, där ser man. Börjar bli dyrt detta. Nåväl, nu har jag nått att fundera på.
Tack för all info.

Såg på blocket att iPhone 6 kostar 1600:-
Fortfarande ganska överkomligt

1
Bevaka tråden