Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart område längst ner på bilden [Projektor med Apple TV]

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finnes:
- Apple TV gen 3 (https://support.apple.com/kb/SP648?locale=sv_...)
- Hitachi CP-WX3011N (http://www.hitachidigitalmedia.com/en-gb/disc...)

Dessa är ihopkopplade medelst HDMI.

Problem:
Ungefär en femtedel av bilden längst ner syns inte (det projiceras från projektorn, men den är svart).

Jag har provat alla inställningar jag kan komma på, men det blir inte bättre. I olika inställningar så ser jag bild längst ner, vilket visar på att projjen inte är paj åtminstone.

Grejen är också att det finns en miljard inställningar att välja på. Ställer jag ATV:n på bildförhållande Auto, så väljer den själv 1080/60. Sen kan jag ställa projjen på allt från "EGEN" till 4:3, 16:9, Automatisk etc etc. Inget alternativ gäller.
Annan störande grej är också det faktum att manualen säger att projjens upplösning är 1280x800, medan inforutan säger att den matas med 1920x1080@60Hz.

Jag har även lekt med Overscan-inställningar (från 0-10), men det blir ingen större skillnad.

Någon som känner igen felet...?

(Direkt jag har möjlighet ska jag koppla in en dator och se om felet försvinner, vilket jag kallt räknar med. Jag antar att det är Apple TV:n i kombo med projjen som inte snackar korrekt. )

Senast redigerat 2018-11-14 16:52
Ursprungligen av carlsson:

Finnes:
Grejen är också att det finns en miljard inställningar att välja på. Ställer jag ATV:n på bildförhållande Auto, så väljer den själv 1080/60.

"Auto" i detta fall är att AppleTV försöker skapa den signal som projektorn säger att den föredrar utifrån en lista över upplösningar/timings som projektorn meddelar via EDID. Detta kan vara timings som är svåra eller omöjliga för AppleTV att skapa exakt.

4:3/16:9/overscan i projektorn är hur projjen ska skala om bilden, men om den får en signal den inte riktigt vet hur den kan hantera kan de algoritmerna sättas ur spel. Detta är ganska vanligt med just 1080p-format på apparater från den tiden när 1080p fortfarande var lite exotiskt och det tyngsta formatet som kunde köras.

Lösningen brukar vara att manuellt ställa in 720p istället. Det matchar också bättre mot projektorn pixelmatris.

Tack Thomas för inägget!

Så som vi gjorde var att ändra till 4:3 på projektorn. Det är ingen lösning som jag gillar, men duken är ju trots allt 4:3 och då blir väl det bäst helt enkelt....

Ska testa med 720p nästa gång jag orkar bråka med den (det är den lokala spelföreningens grejer som jag driftar).

Guldåldern inföll nog någonstans i mitten/slutet av 00-talet. Jag hade 12" iBook G4 med 1024x768 och i princip samtliga projektorer i mötesrum man skulle koppla upp sig till körde också 1024x768. Those were the days...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-06 07:34

Projektorn är för konferensrum och liknande, inte hemmabio.
Mata den med 720p borde funka bättre, men bäst vore givetvis att skaffa en projektor för film istället.

Ursprungligen av Json_81:

Projektorn är för konferensrum och liknande, inte hemmabio.
Mata den med 720p borde funka bättre, men bäst vore givetvis att skaffa en projektor för film istället.

Förstår inte riktigt vad du menar?
Vad man vill göra med sin projektor är väl helt och hållet upp till den som använder den? Om man vill ha den för presentation, film, datorskärm, eller som prydnad är väl upp till var och en.... (Just den här Hitachin är en 16:9-projje och jag antar att Hitachi gjorde den med tanke på både film och presentation)
Eller hur menar du?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-12-06 08:18
Ursprungligen av carlsson:

Förstår inte riktigt vad du menar?
Vad man vill göra med sin projektor är väl helt och hållet upp till den som använder den? Om man vill ha den för presentation, film, datorskärm, eller som prydnad är väl upp till var och en.... (Just den här Hitachin är en 16:9-projje och jag antar att Hitachi gjorde den med tanke på både film och presentation)
Eller hur menar du?

Klart man får använda den hur man vill, men då får man också leva med lite begränsningar i resultatet.
16:10 är den faktiskt

1
Bevaka tråden