Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu är tv-licensen en skatt

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-14 18:26
  • Medlem
  • 2018-11-14 19:17
Ursprungligen av Cribe:

Eller rättare dagt i januari ?

https://www.svt.se/kultur/riksdagen-klubbar-t...

Äntligen ?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-11-14 19:36
Ursprungligen av PaO:

Äntligen ?

Japp, på tiden!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-14 19:41

Tack! Licens för TV hör historien till. Men vad ska alla TV-pejlare göra nu?

Statlig skrämselpropaganda från förr:

Men ”Snigeln på ögat” blev ett bevingat uttryck:
https://www.oppetarkiv.se/video/10438843/snig...

Ursprungligen av IngoX:

Men vad ska alla TV-pejlare göra nu?

Kolla att du har en TV, för nu måsta man ha en och utnyttja den

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-14 19:51
Ursprungligen av CekariYH:

Kolla att du har en TV, för nu måsta man ha en och utnyttja den

Det är ju inte så att jag propsar på att utnyttja en operationssal på Sahlgrenska, eller riksväg 53 till Oxölesund bara för att jag varit med och betalat. Men det finns de som har nytta av att de finns.

Ursprungligen av IngoX:

Det är ju inte så att jag propsar på att utnyttja en operationssal på Sahlgrenska, eller riksväg 53 till Oxölesund bara för att jag varit med och betalat. Men det finns de som har nytta av att de finns.

Va ju på skämt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-14 20:16
Ursprungligen av CekariYH:

Va ju på skämt...

Ja det trodde jag nog Men inser också att jag kanske misstolkade din ironi. Du menade kanske att TV-pejlarna (och inte jag) nu kommer kolla att jag verkligen har en TV, för att det är obligatoriskt att se på statsfinansierad underhållning?

Ursprungligen av IngoX:

Ja det trodde jag nog Men inser också att jag kanske misstolkade din ironi. Du menade kanske att TV-pejlarna (och inte jag) nu kommer kolla att jag verkligen har en TV, för att det är obligatoriskt att se på statsfinansierad underhållning?

'

Det jag försökte skoja om är precis det du skriver "kommer kolla att jag verkligen har en TV, för att det är obligatoriskt att se på statsfinansierad underhållning"

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-14 20:50

Bra, förutsatt att gamla TV licensen försvinner. Sätter man ett pris på varje program, typ 10:-så att tittarna får välja program de vill titta på, då tvingas beslutsfattarna på SVT att göra attraktiva program som lockar tittarna, de andra tvingas upphöra för dom renderar inga inkomster. Vill man se avdankade statsministrar på bästa sändningstid då betalar man för det. Vi andra bläddrar vidare.

  • Medlem
  • 2018-11-14 21:05
Ursprungligen av NisseH:

Bra, förutsatt att gamla TV licensen försvinner. Sätter man ett pris på varje program, typ 10:-så att tittarna får välja program de vill titta på, då tvingas beslutsfattarna på SVT att göra attraktiva program som lockar tittarna, de andra tvingas upphöra för dom renderar inga inkomster. Vill man se avdankade statsministrar på bästa sändningstid då betalar man för det. Vi andra bläddrar vidare.

Vad menar du? TV-licensen försvinner och avgiften tas via skatten istället. 1300 kronor per år om du tjänar 13600 eller mer per månad.

Tidigare var det en summa per hushåll. Nu blir det betala per person och det kan bli både lägre och högre avgift.
Nu kanske vi får fler hundbantarprogram.:-)

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-14 21:29

TV Licensen försvinner.

Ursprungligen av Ljung:

Vad menar du? TV-licensen försvinner och avgiften tas via skatten istället. 1300 kronor per år om du tjänar 13600 eller mer per månad.

Om man nu tar bort TV licensen på 2500:- och ersätter den med 1300:- lär det bli ständiga repriser som körs i oändlighet som inte kostar någonting som ingen bett om, därför är det viktigt att tittarna får välja vad dom vill titta på genom att betala för varje program. Då törs inte beslutsfattarna pracka på oss tittare sånt vi inte vill se. Demokratiskt och bra.

Jag lästa i någon tidning idag att alla måste betala, även dom som är döda.

RIP Radiotjänst i Kiruna.

Jag tror faktiskt att detta kan bli bättre när "fuskarna" kommer att bistå till ett bättre statligt TV utbud.

Ursprungligen av NisseH:

Om man nu tar bort TV licensen på 2500:- och ersätter den med 1300:- lär det bli ständiga repriser som körs i oändlighet som inte kostar någonting som ingen bett om, därför är det viktigt att tittarna får välja vad dom vill titta på genom att betala för varje program. Då törs inte beslutsfattarna pracka på oss tittare sånt vi inte vill se. Demokratiskt och bra.

Jag lästa i någon tidning idag att alla måste betala, även dom som är döda.

Max 1300:- årligen per person i hushållet som tjänar över 13600:- per månad.

  • Medlem
  • 2018-11-14 21:43
Ursprungligen av NisseH:

Jag lästa i någon tidning idag att alla måste betala, även dom som är döda.

Ja, det läggs ju på skatten så alla skattskyldiga får betala. Vad är det som är konstigt med det? De som är döda behöver inte betala, däremot deras dödsbon om dessa har inkomster och betalar skatt.

Det stämmer att oavsett när du dör under året så betalar du året ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-14 22:09
Ursprungligen av hummel:

Det stämmer att oavsett när du dör under året så betalar du året ut.

Ja, dödsboet betalar skatter för hela inkomståret när dödsfallet inträffade. Men om döden inträdde i januari blir antagligen årsinkomsten så liten för det inkomståret att den nya public service-skatten blir kraftigt nedsatt eller utgår helt. Precis som för levande med låg årsinkomst.
Deklarera dödsbo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-14 22:23

Jag har varit lite tveksam till detta. Tänker mig att mörka krafter enklare kan sänka avgiften för att public service inte passar deras agenda. Men vet ärligt talat inte om det finns större risker nu än tidigare. Vill politiken något kan de ju alltid driva igenom det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-14 23:52
Ursprungligen av xms67:

Jag har varit lite tveksam till detta. Tänker mig att mörka krafter enklare kan sänka avgiften för att public service inte passar deras agenda. Men vet ärligt talat inte om det finns större risker nu än tidigare. Vill politiken något kan de ju alltid driva igenom det.

Man menar att det inte är metoden pengarna samlas in på som är avgörande för public service oberoende från politiken. Det tydliggörs av att även om avgiften tas in som en skatt så går den inte in i den allmänna statskassan utan till ett public service-konto hos riksgälden.

Man ökar oberoendet genom att medel till public service-företagen tilldelas för hela tillståndsperioden, inte som nu årsvis. Och man fastställer i lagen att tillståndsperioderna är åtta år (tidigare var det obestämt och längden bestämdes av regeringen när det tidigare tillståndet hade gått ut). En poäng är att det är synkroniserat över två mandatperioder där en sittande regering tar beslut över en ny tillståndsperiod som börjar på ett valår, det ger en tröghet i systemet.

Det finns dock möjlighet att skjuta till extra medel under en tillståndsperiod om oförutsedda händelser i omvärlden eller politiska beslut ökar public service bolagens kostnader på sätt som inte kunnat förutses.

Sammanfattning av dagens riksdagbeslut med länk till hela propositionen:
https://www.regeringen.se/regeringens-politik...

Ursprungligen av NisseH:

Om man nu tar bort TV licensen på 2500:- och ersätter den med 1300:- lär det bli ständiga repriser som körs i oändlighet som inte kostar någonting som ingen bett om, därför är det viktigt att tittarna får välja vad dom vill titta på genom att betala för varje program. Då törs inte beslutsfattarna pracka på oss tittare sånt vi inte vill se. Demokratiskt och bra.

Jag lästa i någon tidning idag att alla måste betala, även dom som är döda.

Ingen prackar på dig någonting, du väljer vad du tittar på.

Så du vill ha pay-per-view för alla program? "får välja vad dom vill titta på genom att betala för varje program".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-15 07:06
Ursprungligen av NisseH:

Om man nu tar bort TV licensen på 2500:- och ersätter den med 1300:- lär det bli ständiga repriser som körs i oändlighet som inte kostar någonting som ingen bett om, därför är det viktigt att tittarna får välja vad dom vill titta på genom att betala för varje program. Då törs inte beslutsfattarna pracka på oss tittare sånt vi inte vill se. Demokratiskt och bra.

Jag lästa i någon tidning idag att alla måste betala, även dom som är döda.

2500 är per hushåll, inte per person som de nya 1300 är. Plus att ingen kan välja bort skiten.
De kommer garanterat inte få mindre pengar av den här ändringen.
Jag kommer få betala 1300 istället för 0, hushåll med hemmaboende vuxna barn är inte särskilt ovanligt och de kommer ju betala betydligt mer än de 2500 hushållet betalade innan.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-15 08:18

Få tycks förstå att beslutsfattarna som har med TVprogramutbudet att göra manipulerar med tiden för att slippa visa programserier folk vill se. Det finns klara bevis på detta. Mellan 17.45 och 20.00 och mellan 21.00-22.00 är det nyhetsprogram som avlöser varandra med exakt samma nyheter som har sina egna meterologer som berättar om samma väder, med debatter med politiker som är beställda av politikerna som få av tittarna vill se. På bästa sändningstid på fredagar och lördagar visar man unkna repriser om Ingemar Bergman för 511 gången och Kulturredaktionen som brukar få 5 minuter får hela timmar där man pratar om egentligen ingenting. Sånt kostar inte en enda krona och det lär det bli mer av nu när redaktionerna får helften så mycket från varje tittare. Tur att jag har Comhems kanaler från Discovery och 7 andra.
Därför är det viktigt att SVT delar upp 1300:- i betalda timmar där man ger varje program ett nummer och ett pris, då får dom som vill se kvinnlig fotboll inför tomma läktare göra det, och dom som vill se Jag muslim får göra det och att programmen står och faller med inkomsterna de får från tittarna. Om SVT tvingades till detta då skulle dom gå i KK rätt snart. Eftersom vi aldrig kunnat välja program vi vill se utan sånt politikerna vill att vi skall titta på, lär det bli ännu mer av detta framöver är jag rädd för.

  • Medlem
  • 2018-11-15 08:54
Ursprungligen av NisseH:

Få tycks förstå att beslutsfattarna som har med TVprogramutbudet att göra manipulerar med tiden för att slippa visa programserier folk vill se. Det finns klara bevis på detta. Mellan 17.45 och 20.00 och mellan 21.00-22.00 är det nyhetsprogram som avlöser varandra med exakt samma nyheter som har sina egna meterologer som berättar om samma väder, med debatter med politiker som är beställda av politikerna som få av tittarna vill se. På bästa sändningstid på fredagar och lördagar visar man unkna repriser om Ingemar Bergman för 511 gången och Kulturredaktionen som brukar få 5 minuter får hela timmar där man pratar om egentligen ingenting. Sånt kostar inte en enda krona och det lär det bli mer av nu när redaktionerna får helften så mycket från varje tittare. Tur att jag har Comhems kanaler från Discovery och 7 andra.
Därför är det viktigt att SVT delar upp 1300:- i betalda timmar där man ger varje program ett nummer och ett pris, då får dom som vill se kvinnlig fotboll inför tomma läktare göra det, och dom som vill se Jag muslim får göra det och att programmen står och faller med inkomsterna de får från tittarna. Om SVT tvingades till detta då skulle dom gå i KK rätt snart. Eftersom vi aldrig kunnat välja program vi vill se utan sånt politikerna vill att vi skall titta på, lär det bli ännu mer av detta framöver är jag rädd för.

Jag kan tipsa om https://www.svtplay.se

Gratis och det löser några av dina foliehattsproblem.

Ursprungligen av NisseH:

...när redaktionerna får helften så mycket från varje tittare...

Du missade uppenbarligen förklaringen du fick i inlägg #22.

Tidigare betalade man per hushåll, nu är det per skattebetalare.

Många hushåll lär alltså få betala mer än tidigare. Plus att man får in pengar även från dagens "smitare". Jag tror att man kommer att få in minst lika mycket pengar som idag.

Ursprungligen av NisseH:

Få tycks förstå att beslutsfattarna som har med TVprogramutbudet att göra manipulerar med tiden för att slippa visa programserier folk vill se. Det finns klara bevis på detta. Mellan 17.45 och 20.00 och mellan 21.00-22.00 är det nyhetsprogram som avlöser varandra med exakt samma nyheter som har sina egna meterologer som berättar om samma väder, med debatter med politiker som är beställda av politikerna som få av tittarna vill se. På bästa sändningstid på fredagar och lördagar visar man unkna repriser om Ingemar Bergman för 511 gången och Kulturredaktionen som brukar få 5 minuter får hela timmar där man pratar om egentligen ingenting. Sånt kostar inte en enda krona och det lär det bli mer av nu när redaktionerna får helften så mycket från varje tittare. Tur att jag har Comhems kanaler från Discovery och 7 andra.
Därför är det viktigt att SVT delar upp 1300:- i betalda timmar där man ger varje program ett nummer och ett pris, då får dom som vill se kvinnlig fotboll inför tomma läktare göra det, och dom som vill se Jag muslim får göra det och att programmen står och faller med inkomsterna de får från tittarna. Om SVT tvingades till detta då skulle dom gå i KK rätt snart. Eftersom vi aldrig kunnat välja program vi vill se utan sånt politikerna vill att vi skall titta på, lär det bli ännu mer av detta framöver är jag rädd för.

Bevis och bevis...

Även de som flyttat ut från Sverige kommer att få betala. ”En person som betalar skatt i Sverige kommer även att betala public service-avgift i Sverige. Detta motiveras av att stora delar av public service utbud finns tillgängligt via internet i hela världen.” Jag ser aldrig på SVT men vi har VPN och skulle därmed ha tillgång till hela det svenska utbudet.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-15 09:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du missade uppenbarligen förklaringen du fick i inlägg #22.

Tidigare betalade man per hushåll, nu är det per skattebetalare.

Många hushåll lär alltså få betala mer än tidigare. Plus att man får in pengar även från dagens "smitare". Jag tror att man kommer att få in minst lika mycket pengar som idag.

Vad bra, det borde innebära att tittarna får ett bättre utbud att välja bland, vilket jag är ganska säker på att vi inte får.

Det är med TV program som med allt annat en kostnadsfråga. Idrottsevenemang med fulla läktare kostar mer än de som spelar för tomma läktare, det är bara synd att vi betalande tittare inte kan välja.

Sosseriet - i vid bemärkelse - inser att de kört landet så i botten att det är dags att skruva upp propagandan ännu mer. Inte förvånande, givet verkligheten.

Ursprungligen av NisseH:

Vad bra, det borde innebära att tittarna får ett bättre utbud att välja bland, vilket jag är ganska säker på att vi inte får.

Det är med TV program som med allt annat en kostnadsfråga. Idrottsevenemang med fulla läktare kostar mer än de som spelar för tomma läktare, det är bara synd att vi betalande tittare inte kan välja.

Du kan välja, det är ingen som tvingar dig att titta

Bevaka tråden