Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vill inte bygga någon annanstans i Stockholm

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple fick nej till att bygga en butik i Kungsträdgården i Stockholm, men enligt borgarrådet Erik Slottner är bolaget inte intresserade av att öppna butik någon annanstans i staden.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-15 12:16

Tycker det är bra om Apple kan öppna butiker i alla våra större städer (inte bara Stockholm), men de skall inte få specialbehandling och bättre service än alla andra.

Bara att jämföra det de ville bygga i Stockholm med butiken i Paris.
John Ive pratar om att första prioriteten var att respektera byggnadens historia. Detta gäller alltså Paris.

Om de nu vill ha en central butik i Stockholm så är det bara att hitta en central byggnad och respektera dess historia...

Edit: TT-språket: honour -> respektera inte hedra...

Senast redigerat 2018-11-15 21:15
Ursprungligen av filbunke:

Bara att jämföra det de ville bygga i Stockholm med butiken i Paris.
John Ive pratar om att första prioriteten var att hedra byggnadens historia. Detta gäller alltså Paris.

Om de nu vill ha en central butik i Stockholm så är det bara att hitta en central byggnad och hedra dess historia...

Bara och bara... men jo absolut. Har du några förslag på byggnader?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Bara och bara... men jo absolut. Har du några förslag på byggnader?

MEA-huset ett stenkast från Kungsträdgården. Jag vet inte vad för verksamhet det är där nu men det var klädbutik i min ungdom. Apple borde väl ha råd att köpa in sig där?

Skulle vara helt perfekt med en Apple butik där de hade tänk sig. Synd att det blev som det blev

Ursprungligen av matssoderstrom:

MEA-huset ett stenkast från Kungsträdgården. Jag vet inte vad för verksamhet det är där nu men det var klädbutik i min ungdom. Apple borde väl ha råd att köpa in sig där?

Det hade passat riktigt bra! Tror dock att MEA-huset är klassat som byggnadsminne och inte får röras, så tveksamt om Apple kan få in en butik där.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det hade passat riktigt bra! Tror dock att MEA-huset är klassat som byggnadsminne och inte får röras, så tveksamt om Apple kan få in en butik där.

Men Kungsträdgården gick bra?? Hur tänker man då?

Ursprungligen av matssoderstrom:

Men Kungsträdgården gick bra?? Hur tänker man då?

Det gick ju bevisningen inte bra. Men nej, Kungsan är inte klassat som byggnadsminne vad jag vet.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det gick ju bevisningen inte bra. Men nej, Kungsan är inte klassat som byggnadsminne vad jag vet.

Så var det ja

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-15 21:04

Kan själv tycka att Kungsträdgården hade varit en utmärkt plats för deras butik, men detta är Sverige och här råder ännu en viss 'jante-stämning' där det sticker hos många att ett amerikanskt dator- & mobilföretag får företräde till ett av de mest attraktiva platserna i centrum. Sett till nuvarande verksamhet så hade en snyggt formgiven Apple-butik varit ett riktigt lyft för platsen! Kungsträdgården är förövrigt inte en vanlig park i dess ursprungliga bemärkelse; 'parken' drivs som ett slags eventbolag och man har under många år prioriterat olika evenemang, från konserter och matfestivaler till prisutdelningar och utställningar - området är därför mycket levande och fyllt av aktivitet. Just en Apple-butik skulle skänka en viss stabilitet till området och bredda publik- & kundunderlaget.

Men ok, låt oss tänka om och tänka nytt åt Apple: var i Stockholm kan man tänkas vilja etablera butik? (Än idag är jag förvånad över Apples beslut att öppna sin första Sverigebutik i Täby Centrum; visserligen ett framgångsrikt köpcentrum, men ändå en 'off side' placering som måste rankas långt ner på deras 'önskelista' sett till genomförda etableringar worldwide). Det är vanliga att de öppnar butik i ett gammalt hus eller anrik lokal, alt. bygger helt nytt (och då gärna lite spektakulärt). Spontant känns ju området kring Stureplan i linje med etableringar i Paris och London, möjligen någon av de större lokalerna på Kungsgatan (släng ut hemska ElGiganten!) eller längs Sveavägen. Dock få hus som passar deras behov, om ens några... Om man istället ser till kundunderlag så talar ju mycket för 'hipsterhippa' Söder, där Götgatan är självskriven huvudgata. I 'skottlinjen' ligger då teater/biograflokalen Göta Lejon (nej, etablissemanget går inget vidare och har svårt att räkna hem sina föreställningar), om inte en framtida rivningstomt får ge plats åt ett Apples glaspalats... Kungsholmen? Mja, för 'off' och inga paradgator. Vasastan? Samma sak här... Östermalm? Aldrig; en - ur butiksynpunkt - ganska död stadsdel. Möjligen är området kring Norrmalmstorg intressant (gamla MEA/EPA varuhuset har ju nämnts i andra inlägg här). Sedan är inte Drottninggatan helt otänkbar, finns flera fina fastigheter där som rymmer en ståtlig Applebutik. Klarabergsgatan? Mja, inga bra lokaler... Man hade kunnat inrymma en cool lokal i något av nybyggena kring Hamngatan.

Men jag förstår Apple's besvikelse - ett fristående hus mitt i centrala Stockholm - prime spot! Möjligen kan jag tycka att man hade kunnat ta ut svängarna lite till i själva arkitekturen, men... kanske var tanken redan dödsdömd från början. Stockholm är inte Paris eller London eller Tokyo eller New York...men en förbaskat vacker stad med mycket framtida potential. Men man måste släppa på sina hämningar i stadsplaneringen, utan att förlora stadens ursprungliga kvaliteter. Ett MYCKET svårt uppdrag och knepig balansgång.

Håller tummarna för att Apple hittar sin svenska drömbutik!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Bara och bara... men jo absolut. Har du några förslag på byggnader?

Nej, bor inte i Stockholm. Kanske det inte finns en tillräckligt stor byggnad centralt, kanske då att Apple får välja något som är mindre än vad de tänkt sig eller välja något som inte blir lika centralt.

Tror du Paris hade gått med på att låta Apple sätta upp vad de tänkt sig i Stockholm centralt i Paris?

Senast redigerat 2018-11-16 00:27

Apple kanske skulle gräva ner större delen av butiken under jord och låta en mindre och snygg passande del vara ovan jord, likt en av deras varuhus i New York (tror jag det var)? Då kan Apple vara kvar vid Kungsträdgården.

Senast redigerat 2018-11-15 22:32

Miljöpartiet ville inte ha Apple i Kungsträdgården och det var en del av priset "Alliansen" (roligt att skriva det ordet just idag, skadeglädjen känner verkligen inga gränser) fick betala för att ratta stadshuset. Jag håller fortfarande på Moodgallerian som absolut bästa ställe att knyckla in en Applebutik på, av skäl som redogjorts för i tidigare tråd.

Ge Apple en nappflaska och gå vidare. Kommersialisering av offentliga miljöer är av ondo.

Moodgallerian håller jag med som alternativ.

Tror att Apple vill ha en fristående prestige byggnad och då passar inte Moodgallerian - såvida de inte köper hela huset! Annars får de leta efter ett nytt ställe att ha prestigebyggnaden.

Det är väldigt dyrt att bedriva butik i egen regi. Frågan är om inte Apple kommer dra i handbromsen med denna expansion så småningom?
Sony gjorde det för några år sedan och la ner sina egna butiker.
De har ju ändå partners som säljer Apple prylar som i princip ser ut som officiella Apple affärer men är ägda av andra aktörer.
Samt stora ytor i Elgiganten och andra kedjor.
Jag tror personligen det är bättre att lägga resurserna på själva produkterna än att vara en stor aktör i själva retail ledet.

Om mobilförsäljningen sjunker och de slutar redovisa det som har nämnts i andra trådar så är frågan hur hållbart det är i längden med egna butiker?
Misstänker att det kan bli en stor gökunge som knaprar på vinsten med dyra hyror och andra kostnader.

Ursprungligen av johnh3:

Det är väldigt dyrt att bedriva butik i egen regi. Frågan är om inte Apple kommer dra i handbromsen med denna expansion så småningom?
Sony gjorde det för några år sedan och la ner sina egna butiker.
De har ju ändå partners som säljer Apple prylar som i princip ser ut som officiella Apple affärer men är ägda av andra aktörer.
Samt stora ytor i Elgiganten och andra kedjor.
Jag tror personligen det är bättre att lägga resurserna på själva produkterna än att vara en stor aktör i själva retail ledet.

Om mobilförsäljningen sjunker och de slutar redovisa det som har nämnts i andra trådar så är frågan hur hållbart det är i längden med egna butiker?
Misstänker att det kan bli en stor gökunge som knaprar på vinsten med dyra hyror och andra kostnader.

Sony är däremot ett företag som säljer många skräpprylar och är usla med att underhålla dom med mjukvara. Inte så konstigt att de går dåligt då.
Apple går ju lite bättre ekonomiskt och deras produkter är helt okej. Dessa butiker är väl mer marknadsföring känns det som.

Ursprungligen av filbunke:

Nej, bor inte i Stockholm. Kanske det inte finns en tillräckligt stor byggnad centralt, kanske då att Apple får välja något som är mindre än vad de tänkt sig eller välja något som inte blir lika centralt.

Tror du Paris hade gått med på att låta Apple sätta upp vad de tänkt sig i Stockholm centralt i Paris?

Inte i en park, typ Parc Monceau eller liknande. Men Apple fick ju bygga under Louvren vid glaspyramiden. För att svara på din fråga, jag tror att Stockholm stad är kinkigare än många andra europeiska storstäder när det gäller vilka byggnader som får röras. Bara en känsla jag har.

Idén att bygga under Kungsträdgården är spännande – då kunde TGI Friday-byggnaden förvandlas till en käck liten glaskub som ingång. Men frågan är hur det ser ut under marken – går inte blå linjen rakt under där?

Ursprungligen av The Real Viking:

Tror att Apple vill ha en fristående prestige byggnad och då passar inte Moodgallerian - såvida de inte köper hela huset! Annars får de leta efter ett nytt ställe att ha prestigebyggnaden.

För min del får de gärna köpa hela Mood-gallerian och göra om Ett av de tråkigare shoppingpalatsen i Sverige

Ursprungligen av johnh3:

Det är väldigt dyrt att bedriva butik i egen regi. Frågan är om inte Apple kommer dra i handbromsen med denna expansion så småningom?
Sony gjorde det för några år sedan och la ner sina egna butiker.
De har ju ändå partners som säljer Apple prylar som i princip ser ut som officiella Apple affärer men är ägda av andra aktörer.
Samt stora ytor i Elgiganten och andra kedjor.
Jag tror personligen det är bättre att lägga resurserna på själva produkterna än att vara en stor aktör i själva retail ledet.

Om mobilförsäljningen sjunker och de slutar redovisa det som har nämnts i andra trådar så är frågan hur hållbart det är i längden med egna butiker?
Misstänker att det kan bli en stor gökunge som knaprar på vinsten med dyra hyror och andra kostnader.

Jag tror retail-satsningen har varit och fortfarande är en stor vinst för Apple. När konceptet skapades var det för att sprida kunskap och ge kunder tillgång till Apple-prylar, i en tid när många andra elektronik-kedjor inte ville sälja dem, eller hade kunskaperna. Idag är som du säger läget lite annorlunda – i Sverige där det inte finns så många Apple-butiker ännu har Elgiganten, Mediamarkt och andra återförsäljare tagit hand om en stor del av försäljningen.

Men nej, Apples egna butiker fyller en stor funktion. Dels marknadsföring och direktkommunikation med kunderna (seminarier och liknande, som introducerar ekosystemet, apparna och tjänsterna). Det ger merförsäljning och kännedom om varumärket. Support och service är en annan viktig roll – dels för att påverka kundnöjdheten genom att fixa problem, men också genom att tjäna pengar på att göra reparationerna utanför garantin själva och tjäna pengar på t ex skärmbyten och liknande. Även om auktoriserade återförsäljare gör det med delar beställda från Apple försvinner en del av vinsten till dem.

Men ett av de viktigaste skälen handlar om logistik – Tim Cooks stora expertisområde. Genom att ha en infrastruktur med egna butiker och helt egna lager kan Apple kontrollera distributionen av sina produkter in i minsta detalj. De vet exakt hur många produkter som ska skeppas från fabrikerna, hur många som står på hyllorna och hur länge. I princip lämnar Apples produkter butiken samma dag som de kommer dit, i kundernas händer. Mycket av det är tack vare hur Tim Cook effektiviserat och skapat kontroll över hela distributionskedjan, från råvarulevantörer till fabrikerna till butikerna. På det området är Cook ett geni.

Väldigt intressant artikel från 2008 i Fortune, långt innan Cook ersatte Steve Jobs:
http://fortune.com/2008/11/24/apple-the-geniu...

Två underbara citat från artikeln:

Citat:

Inventory, Cook has said, is “fundamentally evil,” and he has been known to observe that it declines in value by 1% to 2% a week in normal times, faster in tough times like the present. “You kind of want to manage it like you’re in the dairy business,” he has said. “If it gets past its freshness date, you have a problem.”

Citat:

There are two basic ways to get great profit margins: Charge high prices or reduce costs. Apple does both. The marketing and design drive consumers wild with desire—and make them willing to pay a premium; Cook’s operational savvy keeps costs under control. Thus Apple is a cash-generating machine. Cook has called the company a place that is “entrepreneurial in its nature but with the mother of all balance sheets.”

Ursprungligen av Johan Thuresson:

...Kommersialisering av offentliga miljöer är av ondo.

Och som har påpekats många gånger i den tidigare tråden:
Det är inte kommersialisering om där redan ligger en kommersiell verksamhet. På den tänkta placeringen finns en restaurang idag.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag tror retail-satsningen har varit och fortfarande är en stor vinst för Apple. När konceptet skapades var det för att sprida kunskap och ge kunder tillgång till Apple-prylar, i en tid när många andra elektronik-kedjor inte ville sälja dem, eller hade kunskaperna. Idag är som du säger läget lite annorlunda – i Sverige där det inte finns så många Apple-butiker ännu har Elgiganten, Mediamarkt och andra återförsäljare tagit hand om en stor del av försäljningen.

Men nej, Apples egna butiker fyller en stor funktion. Dels marknadsföring och direktkommunikation med kunderna (seminarier och liknande, som introducerar ekosystemet, apparna och tjänsterna). Det ger merförsäljning och kännedom om varumärket. Support och service är en annan viktig roll – dels för att påverka kundnöjdheten genom att fixa problem, men också genom att tjäna pengar på att göra reparationerna utanför garantin själva och tjäna pengar på t ex skärmbyten och liknande. Även om auktoriserade återförsäljare gör det med delar beställda från Apple försvinner en del av vinsten till dem.

Men ett av de viktigaste skälen handlar om logistik – Tim Cooks stora expertisområde. Genom att ha en infrastruktur med egna butiker och helt egna lager kan Apple kontrollera distributionen av sina produkter in i minsta detalj. De vet exakt hur många produkter som ska skeppas från fabrikerna, hur många som står på hyllorna och hur länge. I princip lämnar Apples produkter butiken samma dag som de kommer dit, i kundernas händer. Mycket av det är tack vare hur Tim Cook effektiviserat och skapat kontroll över hela distributionskedjan, från råvarulevantörer till fabrikerna till butikerna. På det området är Cook ett geni.

Väldigt intressant artikel från 2008 i Fortune, långt innan Cook ersatte Steve Jobs:
http://fortune.com/2008/11/24/apple-the-geniu...

Två underbara citat från artikeln:

Visst kan jag förstå att man bygger flaggskeppsbutiker i metropoler typ New York eller Los Angeles. Men är det en bra ide att varje litet land ska ha en eller flera svindyra Apple butiker i eger regi? Är nog tveksam till det. Butikerna har ju hjälpt till att bygga upp varumärket, det är jag medveten om.
Men med diskussioner om Apple börjar ta för högt betalt för sin produktportfölj "Apple tax" kanske de rent av motverkar koncernen på sikt om det blir överdrivet flådigt så att säga.

Finns lösningar som HMD Global/Nokia har där andra aktörer sköter försäljningen.
http://nokiamob.net/2017/08/20/malaysia-got-h...

Men andra sköter butikerna och tar riskerna utan att Nokia så att själva är inblandade i det med personalksostnader/lokalhyror. förutom riktlinjer med exponering, skyltning etc..
Bättre satsa krutet på forskning & utveckling. Visserligen har Apple en bra kassakista men den lär inte vara obegränsad i det långa loppet.

Ursprungligen av johnh3:

Visst kan jag förstå att man bygger flaggskeppsbutiker i metropoler typ New York eller Los Angeles. Men är det en bra ide att varje litet land ska ha en eller flera svindyra Apple butiker i eger regi? Är nog tveksam till det. Butikerna har ju hjälpt till att bygga upp varumärket, det är jag medveten om.
Men med diskussioner om Apple börjar ta för högt betalt för sin produktportfölj "Apple tax" kanske de rent av motverkar koncernen på sikt om det blir överdrivet flådigt så att säga.

Finns lösningar som HMD Global/Nokia har där andra aktörer sköter försäljningen.
http://nokiamob.net/2017/08/20/malaysia-got-h...

Men andra sköter butikerna och tar riskerna utan att Nokia så att själva är inblandade i det med personalksostnader/lokalhyror. förutom riktlinjer med exponering, skyltning etc..
Bättre satsa krutet på forskning & utveckling. Visserligen har Apple en bra kassakista men den lär inte vara obegränsad i det långa loppet.

Ja, av anledningarna jag nämnde så tror jag definitivt det är en bra idé. Fördelarna det ger med kontroll över upplevelsen och lagerhanteringen är så stora, även i små länder. Sen kan man såklart diskutera om Stockholm "behöver" en flådig flaggskeppsbutik eller om det går bra med några mindre butiker insprängda i en galleria.

Jag har själv jobbat flera år som försäljare hos en Apple-återförsäljare. En sak jag kan säga enligt egen erfarenhet är att marginalerna på Apples produkter för återförsäljarna är väldigt små. För att dra in pengar krävs att sälja mycket tillbehör från tredje part som har bättre marginaler. I Apples egna butiker finns inga sådana incitament, utan personalen kan ohämmat sälja in Apples egna tillbehör. Helt enkelt; Apples egna butiker genererar ett högre "average selling price" och är mer lukrativa.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-16 10:46
Ursprungligen av johnh3:

Visst kan jag förstå att man bygger flaggskeppsbutiker i metropoler typ New York eller Los Angeles. Men är det en bra ide att varje litet land ska ha en eller flera svindyra Apple butiker i eger regi? Är nog tveksam till det. Butikerna har ju hjälpt till att bygga upp varumärket, det är jag medveten om.
Men med diskussioner om Apple börjar ta för högt betalt för sin produktportfölj "Apple tax" kanske de rent av motverkar koncernen på sikt om det blir överdrivet flådigt så att säga.

Finns lösningar som HMD Global/Nokia har där andra aktörer sköter försäljningen.
http://nokiamob.net/2017/08/20/malaysia-got-h...

Men andra sköter butikerna och tar riskerna utan att Nokia så att själva är inblandade i det med personalksostnader/lokalhyror. förutom riktlinjer med exponering, skyltning etc..
Bättre satsa krutet på forskning & utveckling. Visserligen har Apple en bra kassakista men den lär inte vara obegränsad i det långa loppet.

Som kund så tycker jag att det är trevligare och känns tryggare vid problem att gå in i butiker som ägs av tillverkarna. Var i NYC för några veckor sedan, och var trevligt att kunna gå in både Apples och Microsofts egna butiker för att köpa tillbehör och annat.

När jag varit i SF får två år sedan fick jag även löst väldigt smidigt några garantiproblem med Microsofts Band 2 (hade köpt ifrån Amazon UK) och fick utbytt utan problem. Tror inte det hänt hos vanliga butiker med sådan service av produkter köpt i helt annat land.

Har själv köpt iPad i Apples flaggskeppsbutik vid operan i Paris, och fått mycket bra hjälp och support (bla. med underlag för TexFree-kvitto då jag reste till Norge, och kunde skippa momsen). Kunde även får hjälp med ett par andra saker som jag är osäker om en vanlig ÅF kunnat hjälpa till med lika smidigt.

Är inte så upptagen med i exakt vilken byggnad Applebutikerna ligger (och inte ens så mycket hur de ser ut), men tycker det vore bra om Apple hade haft egna butiker i centrum av åtminstone Stockholm, Göteborg och Malmö.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-16 10:53

Apples fyrkantiga glashydda passar inte in statsbilden med byggnaderna från sekelskiftet i Kungsträdgården.
Tar man sig en runda runt stan så ser man att Applebutikerna ser rätt ödsliga ut, det borde innebära att byggnaden i Kungsträdgården också kommer att stå tom efter att nyfikenhetens köer i början försvunnit.

Ett förslag som inte inskränker på omgivningen vore om Apple i stället köper Gamla Tullhuset som var tänkt för Nobelstiftelsen och renoverar upp det.
Vad är det som säger att Apple kommer att vara störst, bäst och vackrast om tio år.

Ursprungligen av NisseH:

Apples fyrkantiga glashydda passar inte in statsbilden med byggnaderna från sekelskiftet i Kungsträdgården.
Tar man sig en runda runt stan så ser man att Applebutikerna ser rätt ödsliga ut, det borde innebära att byggnaden i Kungsträdgården också kommer att stå tom efter att nyfikenhetens köer i början försvunnit.

Ett förslag som inte inskränker på omgivningen vore om Apple i stället köper Gamla Tullhuset som var tänkt för Nobelstiftelsen och renoverar upp det.
Vad är det som säger att Apple kommer att vara störst, bäst och vackrast om tio år.

Fin byggnad, men Apple skulle aldrig lägga sin butik borta vid Skeppsholmsbron.

Ursprungligen av NisseH:

...en runda runt stan så ser man att Applebutikerna ser rätt ödsliga ut...

En runda runt vilken stad? Det finns bara tre Applebutiker i Sverige - Täby, Helsingborg och Malmö.

Sen finns det ju så klart ett antal återförsäljare - men det är något annat...

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-16 11:23
Ursprungligen av jakobnilsson:

Fin byggnad, men Apple skulle aldrig lägga sin butik borta vid Skeppsholmsbron.

Du tog då till. (Skeppsholmsbron)
Jag tänkte så här. Applefolket bryr sig inte om man behöver gå några hundra meter, det gör man gärna. Tullhuset har ett perfekt läge, mitt mellan Strand Hotell och Grand Hotell och ett stenkast från Kungsträdgården.

Som urstockholmare har Kungsträdgården känts unket och övergivet med gamla baracker på ena sidan, det kanske är därför jag dragit mig för att gå där. Om Apples stuga lockar dit mig, det gör den säkert en gång och så tänker nog de flesta andra också.

Bevaka tråden