Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vill inte bygga någon annanstans i Stockholm

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-16 11:37
Ursprungligen av NisseH:

Du tog då till. (Skeppsholmsbron)
Jag tänkte så här. Applefolket bryr sig inte om man behöver gå några hundra meter, det gör man gärna. Tullhuset har ett perfekt läge, mitt mellan Strand Hotell och Grand Hotell och ett stenkast från Kungsträdgården.

Som urstockholmare har Kungsträdgården känts unket och övergivet med gamla baracker på ena sidan, det kanske är därför jag dragit mig för att gå där. Om Apples stuga lockar dit mig, det gör den säkert en gång och så tänker nog de flesta andra också.

Ett bra exempel på det jag hävdar, att ett bra företag med bra produkter kan ligga var som helst (Täby)

Ursprungligen av omartint:

Som kund så tycker jag att det är trevligare och känns tryggare vid problem att gå in i butiker som ägs av tillverkarna. Var i NYC för några veckor sedan, och var trevligt att kunna gå in både Apples och Microsofts egna butiker för att köpa tillbehör och annat.

När jag varit i SF får två år sedan fick jag även löst väldigt smidigt några garantiproblem med Microsofts Band 2 (hade köpt ifrån Amazon UK) och fick utbytt utan problem. Tror inte det hänt hos vanliga butiker med sådan service av produkter köpt i helt annat land.

Har själv köpt iPad i Apples flaggskeppsbutik vid operan i Paris, och fått mycket bra hjälp och support (bla. med underlag för TexFree-kvitto då jag reste till Norge, och kunde skippa momsen). Kunde även får hjälp med ett par andra saker som jag är osäker om en vanlig ÅF kunnat hjälpa till med lika smidigt.

Är inte så upptagen med i exakt vilken byggnad Applebutikerna ligger (och inte ens så mycket hur de ser ut), men tycker det vore bra om Apple hade haft egna butiker i centrum av åtminstone Stockholm, Göteborg och Malmö.

Visst men jag tycker jag får bra service i min lokala Apple butik (Luleå) som inte ägs direkt av Apple ändå:
https://www.mstore.se/

I slutändan är ju trots allt Apple ett företag som säljer elektronikprylar och gadgets. Det är ju inte en arkitektbyrå.
Skämt åsido jag kan tycka att de fysiska lyxbutikerna och designen på dessa på senare år har fått väl så stort fokus, men det tillhör inte kärnverksamheten om man ska vara lite krass.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-16 13:25

Det börjar bli rätt många OT inlägg i tråden om Apples bygge i Kungsträdgården. Det är omöjligt att strikt följa tråden utan relaterade frågor som då kan anses som OT.
Som svar på Jesper Ohlssons inlägg vill jag bara säga att kända Märkesbolag som Apple ger sig ut för att vara, aldrig skulle tillåta diversehandlare utan kunskap och Applegarantier att sälja och reparera Appleprylar. Varenda en som går in i en Appleprylsbutik tar för givet att det är en Applebutik. Att de flesta som köpt/reparerat prylarna hos diversehandlarna som upptäcker att reparationerna är bristfälligt utförda utan Applegarantier gör att samtliga kunder tappar tilliten till Apple som förlorar kunder.

Den här glasstugan i Kungsträdgården kommer den att ha serviceavdelning som i USA som lagar prylarna under tiden kunden väntar med Applegarantier, eller blir det som jag misstänker en till Applebutik bland alla andra.

Tråd rensad. Håll en trevlig ton.

Ursprungligen av NisseH:

Du tog då till. (Skeppsholmsbron)
Jag tänkte så här. Applefolket bryr sig inte om man behöver gå några hundra meter, det gör man gärna. Tullhuset har ett perfekt läge, mitt mellan Strand Hotell och Grand Hotell och ett stenkast från Kungsträdgården.

Som urstockholmare har Kungsträdgården känts unket och övergivet med gamla baracker på ena sidan, det kanske är därför jag dragit mig för att gå där. Om Apples stuga lockar dit mig, det gör den säkert en gång och så tänker nog de flesta andra också.

Tullhuset ligger väl minst lika nära Skeppsholmsbron som Grand och Strand, så jag förstår inte riktigt vad du menar. Det är inte ett perfekt läge för ett varuhus, Apple lägger sina butiker i gallerior eller vid shoppingstråk, med få eller inga undantag.

Det är mycket möjligt att många ur "Apple-folket" kan gå några hundra meter, precis som att många idag kan åka ut till Täby Centrum. Men det är inte bara dessa Apples butiker planeras för. De anläggs för att de ska vara lätta att nå för de hundratusentals nya Apple-användare som finns, och dessutom massor av förbipasserande som behöver låna internet eller bara nyfikna som vill kika på grejorna.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-16 14:32
Ursprungligen av jakobnilsson:

Tullhuset ligger väl minst lika nära Skeppsholmsbron som Grand och Strand, så jag förstår inte riktigt vad du menar. Det är inte ett perfekt läge för ett varuhus, Apple lägger sina butiker i gallerior eller vid shoppingstråk, med få eller inga undantag.

Det är mycket möjligt att många ur "Apple-folket" kan gå några hundra meter, precis som att många idag kan åka ut till Täby Centrum. Men det är inte bara dessa Apples butiker planeras för. De anläggs för att de ska vara lätta att nå för de hundratusentals nya Apple-användare som finns, och dessutom massor av förbipasserande som behöver låna internet eller bara nyfikna som vill kika på grejorna.

Eftersom utgångspunken varit Kungsträdgården som viktigaste mål för Apple, ligger Skeppsholmsbron längre bort än Tullhuset.
Kom du ihåg Gunnar Philipson med bilförsäljning längst upp på St:Eriksgatan "Automobilpalatset" och butiken i korsningen Strandvägen/Artillerigatan som sålde bland annat Mercedes Benz. Hade den butiken legat i Kungsträdgården hade den inte nödvändigtvis sålt en enda bil till. Bra produkter tar man sig till, dåliga produkter måste man pracka på folk.

Ursprungligen av NisseH:

Eftersom utgångspunken varit Kungsträdgården som viktigaste mål för Apple, ligger Skeppsholmsbron längre bort än Tullhuset.
Kom du ihåg Gunnar Philipson med bilförsäljning längst upp på St:Eriksgatan "Automobilpalatset" och butiken i korsningen Strandvägen/Artillerigatan som sålde bland annat Mercedes Benz. Hade den butiken legat i Kungsträdgården hade den inte nödvändigtvis sålt en enda bil till. Bra produkter tar man sig till, dåliga produkter måste man pracka på folk.

Fortfarande förstår jag inte vad du menar. Jag vidhåller att Tullhuset ligger "vid" Skeppsholmsbron, lika mycket som att det ligger "vid" Grand Hotell. Och att det ligger på en plats i Stockholm där Apple aldrig skulle öppna butik.

Nej jag kommer inte ihåg Gunnar Philipson, jag flyttade till Stockholm 2003 och var nog inte ens född under Automobilpalatsets glansdagar. Däremot vet jag att den byggnaden rymde massor av parkeringsplatser, bilverkstäder, smörjhallar och annat så jag tror den platsen var ganska väl lämpad för att sälja Mercedes. Alla typer av produkter ska inte säljas inne på shoppinggatorna – Ikea skulle knappast få för sig att slå upp ett varuhus vid Kungsträdgården. Apple däremot, de vill ha sina butiker där folk rör sig.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-16 16:53

Det vore ju synd om vi kommer ihop oss om vilka platser som vore bäst. Den mest centrala platsen man haft en Applebutik, eller om det var en Appleprylsbutik var väl den i Sergelgången under Gallerian, men den lade man ner trots att där var det ett rikt flöde av folk som gick förbi till/från tunnelbanorna. Förmodligen Stockholms mest trafikerade område för gående som är dom som handlar. Så bäst läge för Apples nya Glasstuga behöver inte vara Kungsträdgården, när folk är vana sedan länge vid butikerna som redan finns. Jag tror att folk är ungefär som jag, man håller sig till de butiker man köpt från tidigare och därför går man dit igen, eftersom de olika Applebutikerna inte har egna lockpriser.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-16 22:52
Ursprungligen av NisseH:

Ett bra exempel på det jag hävdar, att ett bra företag med bra produkter kan ligga var som helst (Täby)

Måste inte vara något unikt ställe, eller ens en unik byggnad, men jag hade ju helt klart uppskattat om Apple kunde ha egna butiker i centrum av både Stockholm och Göteborg.

Täby är inte Stockholm city (har inte tid att åka dit ut till Täby, även om det säkert är trevligt där).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-20 09:13
Ursprungligen av NisseH:

Det vore ju synd om vi kommer ihop oss om vilka platser som vore bäst. Den mest centrala platsen man haft en Applebutik, eller om det var en Appleprylsbutik var väl den i Sergelgången under Gallerian, men den lade man ner trots att där var det ett rikt flöde av folk som gick förbi till/från tunnelbanorna. Förmodligen Stockholms mest trafikerade område för gående som är dom som handlar. Så bäst läge för Apples nya Glasstuga behöver inte vara Kungsträdgården, när folk är vana sedan länge vid butikerna som redan finns. Jag tror att folk är ungefär som jag, man håller sig till de butiker man köpt från tidigare och därför går man dit igen, eftersom de olika Applebutikerna inte har egna lockpriser.

Du missar en sak: en Applebutik är inte bara en butik där man köper grejor man vill ha. Det är en inspirationskälla med utställning, föreläsningar/utbildningar, Genius bar etc. Plus en service som jag inte har sett i någon annan butik (undantaget Digital Inn, men de är ju Applecertifierade och försöker nog i samma anda, vilket absolut inte går att säga om ElGiganten, MediaMarkt etc).

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-20 09:28
Ursprungligen av kenjon:

Du missar en sak: en Applebutik är inte bara en butik där man köper grejor man vill ha. Det är en inspirationskälla med utställning, föreläsningar/utbildningar, Genius bar etc. Plus en service som jag inte har sett i någon annan butik (undantaget Digital Inn, men de är ju Applecertifierade och försöker nog i samma anda, vilket absolut inte går att säga om ElGiganten, MediaMarkt etc).

Läser inte in att NisseH ens kommenterat något sådant att det inte vore en poäng med Apple-butik (möjligtvis var det någon annan i tråden som gjorde det).

För mig är det inte direkt någon stor inspirationskälla (har god koll på de flesta Apple-produkter, och vet många gånger mycket mer än de anställda i Applebutikerna). Däremot så tycker jag att det är vid problem bättre hjälp och support i Apples egna butiker. Föredrar Apples (och andra tillverkares) originalbutiker framför även certade ÅF.

Hoppas att Apple tänker om, och inte nöjer sig med Täby. Skeppsholmen kan jag tänka mig att åka till, men inte ända ut till någon förort i Stockholm. Hoppas sedan även på en butik i centrala Göteborg. Apple borde ha butiker centralt i alla större städer tycker jag. Hade varit grymt smidigt och trevligt.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-20 10:46

Attraktionsvärde.

Ursprungligen av omartint:

Läser inte in att NisseH ens kommenterat något sådant att det inte vore en poäng med Apple-butik (möjligtvis var det någon annan i tråden som gjorde det).

För mig är det inte direkt någon stor inspirationskälla (har god koll på de flesta Apple-produkter, och vet många gånger mycket mer än de anställda i Applebutikerna). Däremot så tycker jag att det är vid problem bättre hjälp och support i Apples egna butiker. Föredrar Apples (och andra tillverkares) originalbutiker framför även certade ÅF.

Hoppas att Apple tänker om, och inte nöjer sig med Täby. Skeppsholmen kan jag tänka mig att åka till, men inte ända ut till någon förort i Stockholm. Hoppas sedan även på en butik i centrala Göteborg. Apple borde ha butiker centralt i alla större städer tycker jag. Hade varit grymt smidigt och trevligt.

Självklart får Apple göra vad dom vill med sina miljarder, men bara för att dom har alla miljarder kan man inte armbåga sig fram i andra länder hur som helst.
Alla huvudstäder är stolta över sina parker som Kungsträdgården borde anses vara, men någon fulare huvudstadspark än Kungsträdgården får man leta efter. Den har inget som helst attraktionsvärde annat än att den ligger Centralt. Fula höga almar som stänger ute ljuset så blommor och gräs dör under dem. Att hela parken är en enda stor grusplan gör den inte ett dugg attraktivare. Humlegården får flera miljoner varje år till försnyggning av parken med blommor överallt, det har jag inte sett många av i Kungsträdgården.
Erbjud Apple i stället att bygga sin glasstuga mitt på "Plattan" vid Sergels torg fast då rund eftersom Plattanområdet är rund där folket finns som är en Hubb för alla resenärer med tunnelbanorna. Ser Apple dessutom till så att folk kan reparera sina prylar under tiden dom väntar i deras kaffeteria då kanske dom kan dra dit folk.

Folk bryr sig inte ett dugg om Apple äger butikerna eller inte, det ser man tydligt när man går runt stan och ser folktomma Appleprylsbutikerna eller åker ut till Täby.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-21 18:01

Jag gillar att besöka ÅF-oberoende butiker där man får lika bra service oavsett var man köpt prylarna.

Det sagt så håller jag med dig att stora företag som Apple inte skall ha någon särbehandling bara för att de är stora och kända företag. Absolut inte. Gillar också trevliga parker mitt i städerna. Central Park i NYC är en klar favorit!

Allt detta sagt så hoppas jag ändå på en Applebutik i både Stockholm och Göteborg (och gärna ett par till i våra större städer).

Frågan är hur nedgången av iPhone försäljningen påverkar butiksatsningarna, som diskuteras i en annan tråd? Köpmönster ändras dessutom hela tiden. Se på Ikeas uppsägningar nu i dagarna som nog är en del i e-handelsmönstret.
Butikerna har nog haft sin del i Apples framgång. Men strategier måste omprövas hela tiden. De har redan en butik i Sverige. Men jag tror det är rätt osannolikt i dagsläget att de kommer öppna fler officiella butiker i Sverige, inte under de närmaste åren i alla fall.

  • Medlem
  • 2018-11-21 20:25
Ursprungligen av johnh3:

Butikerna har nog haft sin del i Apples framgång. Men strategier måste omprövas hela tiden. De har redan en butik i Sverige. Men jag tror det är rätt osannolikt i dagsläget att de kommer öppna fler officiella butiker i Sverige, inte under de närmaste åren i alla fall.

Apple Store finns på tre platser i Sverige. Tre butiker alltså, inte en butik.

Ursprungligen av Ljung:

Apple Store finns på tre platser i Sverige. Tre butiker alltså, inte en butik.

Ok, jag tror de nöjer sig med dem under en överskådlig framtiden.

  • Medlem
  • 2018-11-21 20:33
Ursprungligen av johnh3:

Ok, jag tror de nöjer sig med dem under en överskådlig framtiden.

Uppenbarligen inte eftersom de ville bygga en fjärde i Kungsan.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-21 20:37
Ursprungligen av johnh3:

Frågan är hur nedgången av iPhone försäljningen påverkar butiksatsningarna, som diskuteras i en annan tråd? Köpmönster ändras dessutom hela tiden. Se på Ikeas uppsägningar nu i dagarna som nog är en del i e-handelsmönstret.
Butikerna har nog haft sin del i Apples framgång. Men strategier måste omprövas hela tiden. De har redan en butik i Sverige. Men jag tror det är rätt osannolikt i dagsläget att de kommer öppna fler officiella butiker i Sverige, inte under de närmaste åren i alla fall.

Apple har ju så mycket mer produkter och lösningar än iPhone. Själv så tycker jag att telefoner är kanske den tråkigaste kategorin av produkter (iaf. just nu då det innoveras så enormt lite där, och är mest upprepningar och kopierande av varandra).

Telefoner sälja ändå mest på kontrakt av operatörerna, så kan Apples butiker ägna sig åt oss andra Applekunder.

Ursprungligen av Ljung:

Uppenbarligen inte eftersom de ville bygga en fjärde i Kungsan.

Visserligen men om en fjärde butik i Sverige hade varit så viktig hade de valt en annan alternativ placering.
Så jag tror inte en utbyggnad av butiksnätet är särskilt prioriterat.

Ursprungligen av NisseH:

Självklart får Apple göra vad dom vill med sina miljarder, men bara för att dom har alla miljarder kan man inte armbåga sig fram i andra länder hur som helst.
Alla huvudstäder är stolta över sina parker som Kungsträdgården borde anses vara, men någon fulare huvudstadspark än Kungsträdgården får man leta efter. Den har inget som helst attraktionsvärde annat än att den ligger Centralt. Fula höga almar som stänger ute ljuset så blommor och gräs dör under dem. Att hela parken är en enda stor grusplan gör den inte ett dugg attraktivare. Humlegården får flera miljoner varje år till försnyggning av parken med blommor överallt, det har jag inte sett många av i Kungsträdgården.
Erbjud Apple i stället att bygga sin glasstuga mitt på "Plattan" vid Sergels torg fast då rund eftersom Plattanområdet är rund där folket finns som är en Hubb för alla resenärer med tunnelbanorna. Ser Apple dessutom till så att folk kan reparera sina prylar under tiden dom väntar i deras kaffeteria då kanske dom kan dra dit folk.

Folk bryr sig inte ett dugg om Apple äger butikerna eller inte, det ser man tydligt när man går runt stan och ser folktomma Appleprylsbutikerna eller åker ut till Täby.

Det är alltid massor med folk i Täby-butiken. Det är egentligen inte fler saker som visas än i en ÅF butik men troligen pga att det ordnas div. aktiviteter.

Jag vill bara poängtera att jag i sig inte är emot fler officiella Apple butiker. Rent känslomässigt skulle det vara kul med såna. Men samtidigt tror jag vi är ett av de länder där Apple (eller iOS och Mac) prylar i allmänhet har högst marknadsandel i förhållande till konkurrenterna. Så om vi har 3 eller 10 officiella Apple butiker, kanske inte gör någon större skillnad för försäljningen. Vi har ev, slagit i taket ändå.
Så rent rationellt är frågan vad företaget Apple tjänar på att ha fler egna butiker och öka de fasta kostnaderna i ett land där de så att säga redan har vunnit slaget?

Köpte min senaste fullstora iPad på MediaMarkt. Det var lättast att parkera där helt enkelt när jag hade bilen och samtidigt gjorde en massa andra ärenden. En nog så viktig faktor för många är tillgänglighet/parkeringar. Fick bra service och hjälp av personalen också. De har ju dedikerade utrymmen där deras prylar slipper blandas med PC och android enheter. Likaså i Elgiganten.

Så om jag var Tim Cook skulle jag hellre öppna Apple butiker där de har det kämpigt typ Indien:
http://www.forbesindia.com/article/web-specia...

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-22 11:14
Ursprungligen av calinou:

Det är alltid massor med folk i Täby-butiken. Det är egentligen inte fler saker som visas än i en ÅF butik men troligen pga att det ordnas div. aktiviteter.

Det håller jag absolut med dig om. Om Apples egna butiker bara lockar kunderna med det utbud de andra lockar med, då finns ingenting som lockar dom till Apples butiker, därför måste Apple locka med jippon och aktiviteter som är så pass lockande så nyfikna går dit, men till det behövs extra personal som vill ha lön.

Det kanske inte behövs några "Glashus" om man läser dagens DN där Apple förlorat $ 900 miljarder som nu tvingas sänka priserna

Senast redigerat 2018-11-22 14:02
Ursprungligen av NisseH:

Det håller jag absolut med dig om. Om Apples egna butiker bara lockar kunderna med det utbud de andra lockar med, då finns ingenting som lockar dom till Apples butiker, därför måste Apple locka med jippon och aktiviteter som är så pass lockande så nyfikna går dit, men till det behövs extra personal som vill ha lön.

Det kanske inte behövs några "Glashus" om man läser dagens DN där Apple förlorat $ 900 miljarder som nu tvingas sänka priserna

Känns lite rörigt och förvirring över all deras utbud. Det kanske är en anledning till att vissa produkter inte har sålts som tänkt. Bättre ha fokus och satsa på att senaste modell har bättre finesser och prestanda.
Enligt källa från "Ny teknik" så är detta en av anledning att priserna sänks:
XR-modellen har färre finesser än de andra två men samma prislapp som den äldre Iphone 8 – en faktor som bidragit till svaga försäljningssiffror. Det är oklart om Apple nu tvingas till liknande åtgärder inom andra regioner och bolaget vill inte kommentera tidningens uppgifter.

  • Medlem
  • 2018-11-23 10:15

Alternativa lokaler för Applebutik, centralt i Stockholm med varierande wow-känsla.

Billigt - 1. köp och renovera resturang Gondolen "under" Katarinahissen, 2. köp hela glascylindern under fontänen Sergelstorg (butik uppe, lager, seminariesalar och verkstad en trappa ner), 3. inne i Centralstationen antingen hela kortsidan där McDonalds ligger idag eller mer i mitten där den gigantiska pressbyrån och bokaffären ligger, 4. i börshuset när Nobelmuseet flyttar såsmåningom, 5. Strömsborg

Dyrt - 1. Bygg en glasbutik mitt i nybyggda Marmorhallarna i Sturegallerian (när ombyggnationen är klar) 2. Köp loss hela SF-Sergels framdel, dvs fasaden mot Hötorget, 3. Bygg nytt och modernt i direkt anslutning till gräsmattan vid nya Slussen, 4. Köp och bygg om af Chapman

Får de svårt att välja är det helt ok med mig om de öppnar fler än en butik.

Ursprungligen av Prins:

Alternativa lokaler för Applebutik, centralt i Stockholm med varierande wow-känsla.

Billigt - 1. köp och renovera resturang Gondolen "under" Katarinahissen, 2. köp hela glascylindern under fontänen Sergelstorg (butik uppe, lager, seminariesalar och verkstad en trappa ner), 3. inne i Centralstationen antingen hela kortsidan där McDonalds ligger idag eller mer i mitten där den gigantiska pressbyrån och bokaffären ligger, 4. i börshuset när Nobelmuseet flyttar såsmåningom, 5. Strömsborg

Dyrt - 1. Bygg en glasbutik mitt i nybyggda Marmorhallarna i Sturegallerian (när ombyggnationen är klar) 2. Köp loss hela SF-Sergels framdel, dvs fasaden mot Hötorget, 3. Bygg nytt och modernt i direkt anslutning till gräsmattan vid nya Slussen, 4. Köp och bygg om af Chapman

Får de svårt att välja är det helt ok med mig om de öppnar fler än en butik.

Intressanta förslag:
Billigt - 2:an
Dyrt 1:an

samt föreslår i den nya NK. T ex högst upp vid kommande gymmet.

Finns många bra förslag på alternativa lokaliseringar. Men istället för nya butiker i egen regi kanske Apple skulle kunna genomföra en 20% prissänkning av hela sitt produktsortiment. Vilket möjligen skulle uppskattas mer av den vanliga konsumenten.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-23 19:18

Det känns som Applefolket inte hade rätt koll på bästa läge för deras Glaspalats, därför hjälper vi dem hitta rätt läge.

Riv Svampen och låt superdesignern Zaha Hadids företag som är kända för att bygga urhäftiga fastigheter bygga Applepalatset med rätt proportioner som bara den lär dra folk till sig på Stureplan som är fullt av folk.

Ursprungligen av NisseH:

...där Apple förlorat $900 miljarder...

Det är börsvärdet som har sjunkit. Det handlar inte om företagets resultat.

Om det är någon som har förlorat något, så är det aktieägarna - inte företaget.

Om det här stämmer så ser det mörkt ut för Stockholm och Apple store.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.714357/uppgi...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-02-09 15:53
Ursprungligen av westerlu77:

Om det här stämmer så ser det mörkt ut för Stockholm och Apple store.
https://macworld.idg.se/2.1038/1.714357/uppgi...

Om Apple surnat på Stockholms stad så är de hjärtligt välkomna till Göteborg.

Det finns en tom gräsplätt ledig bredvid operan, i Östra Hamngatans förlängning. Skulle kunna se en glaskub där.
Nackdelar: inte det bästa kommersiella läget, går nog inte att bygga neråt eftersom Götatunnelns östra infart går därunder, och nuvarande Macforum ett stenkast bort blir nog inte glada.
Men jag är öppen för andra förslag, om det är jag som bestämmer!

(Bild från flyover-tur i appen Kartor, vy mot söder)

Bevaka tråden