Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boarding pass i Apple Wallet

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En sak som retar mig är att boarding pass som default alltid ligger "upp&ner" jämfört med hur man vill ha dem.
Efter lite googlande så är jag rätt säker på att det är Wallet som själv bestämmer layouten och inte respektive flygbolag, men oavsett så visas barcode i mina ögon på fel ställe.

Bilden nedan är snodd, så strunta i den vänstra delen och fokusera på den högra:

För att enkelt kunna scanna barcode så skulle den behöva visas överst på skärmen, inte på nedre delen av skärmen som idag är default. Som det är nu så måste man rotera telefonen innan man stoppar in den i den läsare som de flesta flygplatser använder sig av. Det börjar komma läsare som är "öppna" (och således även fungerar med Apple Watch), men i dagsläget så har en förkrossande majoritet av flygplatserna läsare där man måste stoppa in telefonen eller den utskrivna pappersvarianten.

Min fråga:
Går det att själv ändra var barcode ska visas, dvs är det bara jag som retat mig på detta alldeles för länge och alldeles i onödan? På Android så verkar det gå att bara visa barcode, men jag lyckas inte med det hur jag än klickar i iOS.
Är det kanske dags att skicka ut Apples produktägare på mer flygresor?

/Jonas

Går inte att ändra placeringen. Jag brukar alltid lägga till så att de är åtkomliga från låsskärmen. Kanske fungerar bättre, om inte så kan du alltid testa annan app eller byta telefon och OS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-16 17:46
Ursprungligen av jonas.pavletic:

En sak som retar mig är att boarding pass som default alltid ligger "upp&ner" jämfört med hur man vill ha dem.
Efter lite googlande så är jag rätt säker på att det är Wallet som själv bestämmer layouten och inte respektive flygbolag, men oavsett så visas barcode i mina ögon på fel ställe.

Bilden nedan är snodd, så strunta i den vänstra delen och fokusera på den högra:
https://tcn.tidbits.com/wp-content/uploads/2017/04/Wallet-adding-boarding-passes.png

För att enkelt kunna scanna barcode så skulle den behöva visas överst på skärmen, inte på nedre delen av skärmen som idag är default. Som det är nu så måste man rotera telefonen innan man stoppar in den i den läsare som de flesta flygplatser använder sig av. Det börjar komma läsare som är "öppna" (och således även fungerar med Apple Watch), men i dagsläget så har en förkrossande majoritet av flygplatserna läsare där man måste stoppa in telefonen eller den utskrivna pappersvarianten.

Min fråga:
Går det att själv ändra var barcode ska visas, dvs är det bara jag som retat mig på detta alldeles för länge och alldeles i onödan? På Android så verkar det gå att bara visa barcode, men jag lyckas inte med det hur jag än klickar i iOS.
Är det kanske dags att skicka ut Apples produktägare på mer flygresor?

/Jonas

Jag flyger mycket och inser vad du är ute efter. Personligen tycker jag det fortfarande är ett större problem at få in bordingkortet i Wallet från vissa bolag eller resebyråer. Men en lösning är väl att ta en skärmdump på bordingkortet och vända bilden upp och ned..?

Jag har i ärlighetens namn inte märkt av problemet att få in biljetterna i Wallet, men det hänger som sagt på vilka bolag man faktiskt reser med. "Mina" klassiska har funkat i många år. T.ex. SAS, Lufthansas och Swiss appar är snäppet bättre än Wallet men samtidigt så är den enkla åtkomsten direkt från låsskärmen makalöst bra.

Att trolla med skärmdumpar etc kan man säkerligen göra, men det var inte riktigt det jag var ute efter.

Får väl helt enkelt fortsätta rotera telefonen, det är hur som helst betydligt smidigare än att kladda med skärmdumpar

När bar code ligger på rätt ställe och respektive flygbolags app klarar av att automagiskt uppdatera innehållet i boardingpasset i Wallet allteftersom informationen ändras (gate, boardingtider etc.) så kommer jag att vara rätt nöjd. I-landsproblem, men värt massor när man reser mycket...

Ni som flyger mycket, har ni aldrig boarding kortet utskrivet? Om så, vad göra om telefon lägger av vid gaten?
Jag skulle aldrig bara förlita mig på telefon, jag vill ha mitt kort utskrivet på papper.

Ursprungligen av RolexJocke:

Ni som flyger mycket, har ni aldrig boarding kortet utskrivet? Om så, vad göra om telefon lägger av vid gaten?
Jag skulle aldrig bara förlita mig på telefon, jag vill ha mitt kort utskrivet på papper.

Då skriver gatepersonalen ut ett åt dig bara.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-16 20:43

Jag använder bara min Apple Watch, smidigt och inga problem med placering av koden.

Ursprungligen av primu[s]®:

Då skriver gatepersonalen ut ett åt dig bara.

Jag trodde bara detta var möjligt vid check in disken, man lär sig något nytt varje dag.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-11-16 21:15

Jämför med Espressohouse som har sin streckkod överst på skärmen när man skall stoppa in den under en scanner.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-16 22:40
Ursprungligen av RolexJocke:

Ni som flyger mycket, har ni aldrig boarding kortet utskrivet? Om så, vad göra om telefon lägger av vid gaten?
Jag skulle aldrig bara förlita mig på telefon, jag vill ha mitt kort utskrivet på papper.

Man ser till att alltid ha telefonen laddad och har med en powerbank för de sällsynta tillfällen man inte skulle kommit åt ström en stund någonstans.

Ursprungligen av Json_81:

Man ser till att alltid ha telefonen laddad och har med en powerbank för de sällsynta tillfällen man inte skulle kommit åt ström en stund någonstans.

Om du tappar telefon i golvet i baren på flygplatsen och krossar skärmen t e x, då hjäloer det ju inte med power banken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-17 06:49
Ursprungligen av RolexJocke:

Om du tappar telefon i golvet i baren på flygplatsen och krossar skärmen t e x, då hjäloer det ju inte med power banken.

Och om du vid samma olyckliga incident på flygplatsbaren råkar spilla ut kaffet på boardingkortet, då hjälper det ju inte med utskriften.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-17 08:46
Ursprungligen av RolexJocke:

Om du tappar telefon i golvet i baren på flygplatsen och krossar skärmen t e x, då hjäloer det ju inte med power banken.

Får väl plocka fram det på iPaden då.
Sist jag reste hade jag det i klockan med, men det är ju inte så smidigt på alla ställen pga kassa läsare.

Och som ovan skrev, en papperslapp hjälper inte mot klantighet, finns massor med sätt att tappa bort / förstöra ett papper också.

En del flygplatser kör ju med den varianten scanner som läser uppifrån och då kan man inte få in armen med klockan under den.

Ursprungligen av Json_81:

Får väl plocka fram det på iPaden då.
Sist jag reste hade jag det i klockan med, men det är ju inte så smidigt på alla ställen pga kassa läsare.

Och som ovan skrev, en papperslapp hjälper inte mot klantighet, finns massor med sätt att tappa bort / förstöra ett papper också.

Helt klart allt kan ju hända, känns bara som att ibland förlitar vi oss endast på tekniken som kan vara bräcklig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-17 15:37
Ursprungligen av RolexJocke:

Helt klart allt kan ju hända, känns bara som att ibland förlitar vi oss endast på tekniken som kan vara bräcklig.

Men det gäller ju allt möjligt, jag förlitar mig på att bilen startar på morgonen så jag kommer till jobbet, inte har jag en häst istället för att tekniken kan vara bräcklig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-18 09:20
Ursprungligen av RolexJocke:

Helt klart allt kan ju hända, känns bara som att ibland förlitar vi oss endast på tekniken som kan vara bräcklig.

Ursprungligen av Json_81:

Men det gäller ju allt möjligt, jag förlitar mig på att bilen startar på morgonen så jag kommer till jobbet, inte har jag en häst istället för att tekniken kan vara bräcklig.

Om vi pratar om att vi förlitar oss på tekniken så känns boardingkortet ganska harmlöst jämfört med det som bordingkortet släpper in oss i...
???

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-18 09:26
Ursprungligen av xms67:

Om vi pratar om att vi förlitar oss på tekniken så känns boardingkortet ganska harmlöst jämfört med det som bordingkortet släpper in oss i...
???

Haha, bra poäng

Jag har i princip aldrig utskrivna boardingpass förutom i just Indien där de är galet noggranna med kontrollerna och väldigt gärna ser papper snarare än e-biljetter. På flera nationella flygplatser så kan de inte ens hantera elektroniska biljetter eller boardingpass

Med passet klarar man sig väldigt långt om telefonen mot förmodan skulle lägga av. Jag ser även till att ha enkel tillgång till biljetterna i min dator om jag skulle lyckas bli bestulen på telefonen, det ser jag som största faran. Bortsett från Indien så är det många år sedan jag använde utskrivna boardingpass annat när inställda flyg kräver omplanering längs vägen.

Apple Watchen använder jag i ärlighetens namn bara på Arlanda då man åtminstone vid T5 har en scanner där man inte behöver stoppa in papper/telefon utan kan lägga klockan ovanpå. Däremot måste jag erkänna att det för mig som högerhänt med klockan på vänster hand är rätt bakvänt och oftast är det betydligt enklare att använda just telefonen istället.

Ursprungligen av Json_81:

Man ser till att alltid ha telefonen laddad och har med en powerbank för de sällsynta tillfällen man inte skulle kommit åt ström en stund någonstans.

Powerbanks gillas inte av bolagen numera!

Ursprungligen av Saffran:

Powerbanks gillas inte av bolagen numera!

Den punkten håller inte jag med om. Enda jag märkt att de inte gillar är att man på de flesta flygplatser måste packa upp powerbanks från handbagaget. Att man inte får ha batterier incheckade har ju varit en sanning sedan länge.
Sedan är det också en fråga om hur mycket kräm man har i batterierna om de är tillåtna eller inte. Vanliga powerbanks är inte i närheten av de dyklampor som jag brukar resa med.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Den punkten håller inte jag med om. Enda jag märkt att de inte gillar är att man på de flesta flygplatser måste packa upp powerbanks från handbagaget. Att man inte får ha batterier incheckade har ju varit en sanning sedan länge.
Sedan är det också en fråga om hur mycket kräm man har i batterierna om de är tillåtna eller inte. Vanliga powerbanks är inte i närheten av de dyklampor som jag brukar resa med.

Kan inte alla regler kring detta, men har för mig att gränsen går vid 27000mAh men det skiljer sig säkert mellan bolagen.

Ursprungligen av CekariYH:

Kan inte alla regler kring detta, men har för mig att gränsen går vid 27000mAh men det skiljer sig säkert mellan bolagen.

Det beror på vilken spänning som batterier levererar eftersom det är den totala effekten som är det intressanta ur jämförelseperspektiv. Gränsen som de flesta bolag använder sig av är 100Wh. För att räkna om mAh till Wh så kan du använda den förenklade formeln (mAh) / 1000 x (V) = (Wh)

Din powerbank med 27000mAh är således godkänd om den levererar max 27000/1000 * (V) = 100 => (V) = 100/27 = 3.7V
En vanlig bank som matar USB 5V får med andra ord ha max 100/5=20Ah=20000mAh.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Den punkten håller inte jag med om. Enda jag märkt att de inte gillar är att man på de flesta flygplatser måste packa upp powerbanks från handbagaget. Att man inte får ha batterier incheckade har ju varit en sanning sedan länge.
Sedan är det också en fråga om hur mycket kräm man har i batterierna om de är tillåtna eller inte. Vanliga powerbanks är inte i närheten av de dyklampor som jag brukar resa med.

Vill du veta mer?
www.iata.org/dgr-guidance

1
Bevaka tråden