Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup för mail i Mojave?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Någon som kan rekommendera något backup program för mail som fungerar på Mojave, eller vet vilka filer som man ska kopiera och synka/spara för att kunna återställa mailen?

Ursprungligen av ZelleR:

Hej!
Någon som kan rekommendera något backup program för mail som fungerar på Mojave, eller vet vilka filer som man ska kopiera och synka/spara för att kunna återställa mailen?

Time Machine:
https://support.apple.com/sv-se/guide/mail/ma...

Skulle helst vilja slippa Time Machine.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-19 20:57

Det har varit väldigt många frågor om e-post på forumet under senaste tiden.
IMAP är uppfunnet. Att sitta och sköta nedladdade mejl är en idag mycket ovärdig syssla.

Ursprungligen av iSweden:

Det har varit väldigt många frågor om e-post på forumet under senaste tiden.
IMAP är uppfunnet. Att sitta och sköta nedladdade mejl är en idag mycket ovärdig syssla.

Har man BBB så finns det inte IMAP att välja. Och det var inte riktigt min fråga...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-19 21:48
Ursprungligen av ZelleR:

Har man BBB så finns det inte IMAP att välja. Och det var inte riktigt min fråga...

Jag vet. Men alla måste göra sina misstag för att lära sig. Det är helt ok och oftast enda vägen.

Kan det stämma, att BBB inte erbjuder IMAP?

Citat:

IMAP
Det mest praktiska är att använda IMAP. Då kan du läsa din webbmejl direkt på servern istället för att ladda ner det. Din e-post kommer att synas på alla dina enheter – datorn, surfplattan och telefonen. Du kan exempelvis börja skriva ett mejl på din telefon och fortsätta på din dator när du kommer hem.

Källa: https://www.telenor.se/kundservice/mejl/webbm...

Och som jag skrivit många gånger förut. Att använda mejlkonton från ISP kommer alltid att straffa sig.

Gäller det backup av filer på Mac så gillar jag CCC, BackupList+ och rsync.

Ursprungligen av iSweden:

Jag vet. Men alla måste göra sina misstag för att lära sig. Det är helt ok och oftast enda vägen.

Kan det stämma, att BBB inte erbjuder IMAP?

Källa: https://www.telenor.se/kundservice/mejl/webbm...

Och som jag skrivit många gånger förut. Att använda mejlkonton från ISP kommer alltid att straffa sig.

Gäller det backup av filer på Mac så gillar jag CCC, BackupList+ och rsync.

Tror inte att man har obegränsat med utrymme hos BBB/Telenor för att det ska fungera att använda IMAP för min del.

Har hört att rsync fungerar bra, men vilka filer behöver man spara undan för att kunna återställa mailen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-19 22:11
Ursprungligen av ZelleR:

Tror inte att man har obegränsat med utrymme hos BBB/Telenor för att det ska fungera att använda IMAP för min del.

Har hört att rsync fungerar bra, men vilka filer behöver man spara undan för att kunna återställa mailen?

Ingen server har obegränsat med utrymme.

Skyffla över, dra och släpp, de mejl du vill spara undan till ett annat IMAP mejl-konto, ex. Gmail eller Yahoo. Ja, du kan till och med sätta upp en IMAP server i ditt nätverk hemma. Dit du kan flytta över mejl för långtidslagring. Men att lagra mejlen ute på ”molnet” på nätet kommer att vinna i längden.

Men i längden är det endast att byta adress som gäller. Och det är busenkelt. Sedan kopplar du din gamla mot dina nya och du har allt på ett ställe. Klart

Senast redigerat 2018-11-20 00:37
Ursprungligen av ZelleR:

Hej!
Någon som kan rekommendera något backup program för mail som fungerar på Mojave, eller vet vilka filer som man ska kopiera och synka/spara för att kunna återställa mailen?

Din användarmapp-->Bibliotek-->Mail. Kopiera hela den mappen med tex. Carbon Copy Cloner till extern disk eller annan plats. Går att göra schemalagt också, en gång per dygn, tex.

Ursprungligen av Gradius:

Din användarmapp-->Bibliotek-->Mail. Kopiera hela den mappen med tex. Carbon Copy Cloner till extern disk eller annan plats. Går att göra schemalagt också, en gång per dygn, tex.

Är det inga filer som ligger under Library-->Application Support--> och Library-->Accounts som behöver kopieras?

Ursprungligen av ZelleR:

Är det inga filer som ligger under Library-->Application Support--> och Library-->Accounts som behöver kopieras?

Jo, Accounts-mappen behöver du ta med också, för att slippa sätta upp kontot på nytt.

1
Bevaka tråden