Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer Tele2 och Telia (e-sim Apple Watch)?

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som jag skrivit i tidigare tråd så kom Telenor ut med sälja AW med e-sim lösning. Tele2 hade Aw3 med cellular ute på sin hemsida (beställbar från 2019-01-08). Tror det stämmer. Även om ”misstag” så satsar jag 100 kronor på de kommer ut med PM före nyår om detta. Ngn som bettar emot?

Senast redigerat 2019-08-13 21:41

Följdfråga: vilken operatör är bäst av Tele2 och Telenor? Har Telia och haft 3 tidigare...

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Som jag skrivit i tidigare tråd så kom Telenor ut med sälja AW med e-sim lösning. Tele2 hade Aw3 med cellular ute på sin hemsida (beställbar från 2019-01-08). Tror det stämmer. Även om ”misstag” så satsar jag 100 kronor på de kommer ut med PM före nyår om detta. Ngn som bettar emot?

Nu syns Tele2 med i Apples supportdokument, men det står inget mer än kommer snart på deras egen sajt. Så visst kan det komma PM innan nyår.

Framåt...

Ursprungligen av Ida Blix:

Nu syns Tele2 med i Apples supportdokument, men det står inget mer än kommer snart på deras egen sajt. Så visst kan det komma PM innan nyår.

Härligt!

Tror det kommer som sagt. Kul du hittade den infon och återkopplade

  • Medlem
  • 2018-12-10 18:07
Ursprungligen av Ida Blix:

Nu syns Tele2 med i Apples supportdokument, men det står inget mer än kommer snart på deras egen sajt. Så visst kan det komma PM innan nyår.

Dokumentet du hänvisar till visar ju vilka som erbjuder e-sim för telefoner, men frågan här handlar väl om e-sim till AW?

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Följdfråga: vilken operatör är bäst av Tele2 och Telenor? Har Telia och haft 3 tidigare...

Jag har haft Tele(s)nor och Tele2 i ett antal år när jag körde separat jobb och privat mobil. Upplevde Tele2 som snabbare, men har inga mätningar som bevisar det. Nu har jag gått över till Telavox (dom kör Telias nät) och jag är nöjd med både täckning och hastighet. Får ut nånstans mellan 75-80Mb ner och 30Mb upp hemma där jag har full 4G täckning. Ingen av dessa har idag stöd för e-SIM för iPhone XS vad jag känner till. Gissar på att de flesta kommer släppa det Q1 2019.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2018-12-25 09:12

Verkar faktiskt vara på väg till tele2. Kan ju bara hoppas att det finns i comviqs utbud med inom kort.
https://www.tele2.se/handla/esim

Just det

Ursprungligen av swenzo:

Verkar faktiskt vara på väg till tele2. Kan ju bara hoppas att det finns i comviqs utbud med inom kort.
https://www.tele2.se/handla/esim

Ja sannerligen. Hoppas de är bättre på apples hemsida.Telenor kom ut Typ samma dag. Skillnad mot när i kom till Norge, då aviserade dem flera dagsr i förväg...tror de kommer senast 4 januari...

”Du som är eller blir kund hos Tele2 kan då skaffa eSIM helt kostnadsfritt.”

Det där är en spännande formulering... hoppas dom lanserar esim till min Apple Watch som ett komplement till det vanliga mobilabonnemanget till ett riktigt bra pris!

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-30 02:36
Ursprungligen av E-Sim fighter:

Följdfråga: vilken operatör är bäst av Tele2 och Telenor? Har Telia och haft 3 tidigare...

Har haft samtligaoperatörer sedan -89 (min första mobil skaffades då), och för mig så har Telia och Telenor (fd. Vodaphone, och fd Europolitan) varit de som fungerat stabilast och haft bäst täckning. Sedan Tele2 i "mitten" och Tre som absolut sämst (tyvärr har mitt jobb precis bytt till det, och täckningen har försämrats kraftigt jämfört med Telenor som vi hade innan).

Ursprungligen av omartint:

Har haft samtligaoperatörer sedan -89 (min första mobil skaffades då), och för mig så har Telia och Telenor (fd. Vodaphone, och fd Europolitan) varit de som fungerat stabilast och haft bäst täckning. Sedan Tele2 i "mitten" och Tre som absolut sämst (tyvärr har mitt jobb precis bytt till det, och täckningen har försämrats kraftigt jämfört med Telenor som vi hade innan).

Allt är väl relativt. Fråga om snabbhet och täckning är väl mycket beroende på var man bor - och hur.

Ursprungligen av adress@mac:

Allt är väl relativt. Fråga om snabbhet och täckning är väl mycket beroende på var man bor - och hur.

Givetvis men menar du att vi inte ska få dela med oss av våra erfarenheter? Omartint är tydlig med att det är hens egna erfarenheter.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-30 19:18
Ursprungligen av adress@mac:

Allt är väl relativt. Fråga om snabbhet och täckning är väl mycket beroende på var man bor - och hur.

Absolut. Detta är inget statistiskt säkerställt test, utan bara min högst personliga erfarenhet (dock under de senaste ca 30 åren, och både boendes och jobbandes på en massa olika ställen).

Ursprungligen av BlackSmp:

Givetvis men menar du att vi inte ska få dela med oss av våra erfarenheter? Omartint är tydlig med att det är hens egna erfarenheter.

Var nämnde jag att man inte fick dela med sig..... Kommentaren gäller ändå. Mycket påverkar - min erfarenhet ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-31 11:49
Ursprungligen av adress@mac:

Var nämnde jag att man inte fick dela med sig..... Kommentaren gäller ändå. Mycket påverkar - min erfarenhet ?

Absolut. Det gäller nog in princip även allt du själv skriver på forat (och alla andra för den delen), och kanske tom. mer subjektivt än så här många gånger (kan ge flera exempel på det om du inte minns hur du brukar skriva själv ).

Skall vi bara få lov att publicera egna statistiskt säkerställda rapporter som är validerade enligt vetenskapliga metoder - så skulle det nog inte bli så många inlägg.

Försiktigt poditiv

Ursprungligen av Sperious:

”Du som är eller blir kund hos Tele2 kan då skaffa eSIM helt kostnadsfritt.”

Det där är en spännande formulering... hoppas dom lanserar esim till min Apple Watch som ett komplement till det vanliga mobilabonnemanget till ett riktigt bra pris!

Håller med. De öppnar upp för Apple Watch kopplingen, men lovar inte det explicit...de lovar för mobilen, men jag gissar de jobbar på för få till det för hela Apples sortiment...I så fall är det bara Telia kvar på Apple Watch.

Apropå Telia är det märkligt att de de finns i Norge nu (som de flesta här inne har koll på) - känns som en riktig dålig Norgehistoria ?

Ursprungligen av adress@mac:

Var nämnde jag att man inte fick dela med sig..... Kommentaren gäller ändå. Mycket påverkar - min erfarenhet ?

Jag var kanske lite hård. Det var mest att formuleringen tillsammans med citatet gav mig en känsla av något som jag inte kan förmedla på ett bra sätt nu...

Inga onda avsikter från min sida. Jag hade bara otur när jag tänkte - vilket händer då och då.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-12-31 17:38
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag var kanske lite hård. Det var mest att formuleringen tillsammans med citatet gav mig en känsla av något som jag inte kan förmedla på ett bra sätt nu...

Inga onda avsikter från min sida. Jag hade bara otur när jag tänkte - vilket händer då och då.

Jag tycker att så länge med är tydlig med att det man förmedlar är personliga referenser och erfarenheter, så kan man ta det för vad det är utan att behöva påpeka att det kan vara annorlunda för andra. Det är liksom självklart och i princip självevident.

Har sett betydligt mer subjektiva kommentarer från många (inte minst adress@mac själv som kan uttrycka sig rätt så svart/vitt och kategoriskt om subjektiva saker, som om det vore fakta). Det viktiga är att man kan förstå och skilja på att det inte är en vetenskaplig undersökning som publicerats, och istället en normal användares egna personliga erfarenhet. Men det tror jag de flesta lyckas göra (normalt).

Gott Nytt på er alla, och hoppas på mer e-SIM från alla operatörer och för alla enheter!

Ursprungligen av E-Sim fighter:

Håller med. De öppnar upp för Apple Watch kopplingen, men lovar inte det explicit...de lovar för mobilen, men jag gissar de jobbar på för få till det för hela Apples sortiment...I så fall är det bara Telia kvar på Apple Watch.

Du hade rätt... fattar inte hur det kan ta sån tid. Dom skriver till och med på sin egen sida att en av dom stora fördelarna med e-sim är att det möjliggör uppkoppling för klockor och andra mindre enheter...

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-01 20:21

Det går framåt!

Totalbild

Ursprungligen av omartint:

Jag tycker att så länge med är tydlig med att det man förmedlar är personliga referenser och erfarenheter, så kan man ta det för vad det är utan att behöva påpeka att det kan vara annorlunda för andra. Det är liksom självklart och i princip självevident.

Har sett betydligt mer subjektiva kommentarer från många (inte minst adress@mac själv som kan uttrycka sig rätt så svart/vitt och kategoriskt om subjektiva saker, som om det vore fakta). Det viktiga är att man kan förstå och skilja på att det inte är en vetenskaplig undersökning som publicerats, och istället en normal användares egna personliga erfarenhet. Men det tror jag de flesta lyckas göra (normalt).

Gott Nytt på er alla, och hoppas på mer e-SIM från alla operatörer och för alla enheter!

Gott Nytt År!

Tack för fina kommentarer och insikter från er alla. Så från att gå från Telia är Telenor budet om jag tolkar dig rätt. Mest väger jag in täckningen, men även övriga tjänster och reklamationer bör väl vara i samma nivå för både Telenor & Tele2?

Ursprungligen av omartint:

Jag tycker att så länge med är tydlig med att det man förmedlar är personliga referenser och erfarenheter, så kan man ta det för vad det är utan att behöva påpeka att det kan vara annorlunda för andra. Det är liksom självklart och i princip självevident.

Har sett betydligt mer subjektiva kommentarer från många (inte minst adress@mac själv som kan uttrycka sig rätt så svart/vitt och kategoriskt om subjektiva saker, som om det vore fakta). Det viktiga är att man kan förstå och skilja på att det inte är en vetenskaplig undersökning som publicerats, och istället en normal användares egna personliga erfarenhet. Men det tror jag de flesta lyckas göra (normalt).

Gott Nytt på er alla, och hoppas på mer e-SIM från alla operatörer och för alla enheter!

Där formulerade du det som jag ville ha fram:)

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-01-06 12:00
Ursprungligen av E-Sim fighter:

Gott Nytt År!

Tack för fina kommentarer och insikter från er alla. Så från att gå från Telia är Telenor budet om jag tolkar dig rätt. Mest väger jag in täckningen, men även övriga tjänster och reklamationer bör väl vara i samma nivå för både Telenor & Tele2?

Nu är det återigen färgat av just mina personliga upplevelser, men även om jag upplever Telenors nät på samma nivå som Telia (något bättre på vissa ställen, något lite sämre på andra), så är en negativ sak att deras support och kundtjänst är den absolut mest struliga och inkompetenta bland alla operatörer. Där ligger de (enligt min personliga erfarenhet) i bottenligan.

Hade problem med SIM-kort som inte skickades ut i tid för bytet mellan operatörer. Påpekade för Telenor support att jag inte fått några SIM-kort inför bytet som utlovat. De skulle skicka nya som skulle komma på ett par dagar, men det tog mycket längre tid. Veckan när bytet från Telia till Telenor skedde så var jag i München på vårt kontor där och tappade helt funktionen på min privata mobil. Dottern hemma i Sverige blev utan mobilkontakt (delar mitt privatabb). Tur att man alltid har med sig två telefoner, så kunde ringa till Telenorsupport via jobbtelefonen. Först sa de på kundtjänst att vi skulle skaffa ett eget SIM-kort genom att köpa kontantkort i en Telenorbutik och sedan ringa tillbaka och få numret på kontantkortet ersatt med dotterns riktiga. Fick skicka iväg frugan på detta uppdraget (är rätt upptagen chef, så inte enklaste att passa in tidsmässigt). Sagt och gjort, frugan fick till slut tag efter mycket kö ett kontantkort från en Telenorbutik. Ringde sedan kundtjänst igen, men den nya personen på kundtjänst sa att det gick inte alls att byta nummer på kontantkortet på det sättet (fast det var sagt så av förre supportpersonen hos Telenor och loggar på ärendet). De skulle se till att få snabblevererat nya SIM-kort istället (tack för den att de inte har koll själva, och skickar iväg på onödiga ärenden på stan som tar tid). Dessutom så hade de mage att säga att det skulle kosta pengar att få ersättnings-SIM - fast jag aldrig fått några till att börja med. Fick de efter att tjafsat med någon chef på supporten att de skulle kreditera bägge SIM-kortsersättningarna, samt att även kreditera kostanden för att köpa kontantkortet som var helt i onödan. Ok, i slutet av veckan kom till slut SIM-korten i brevlådan. Hjälpte dottern att till slut få igång sin mobil, men inte mig direkt (skulle vidare till Berlin under helgen på konferens). När jag väl var tillbaka hemma i Sverige så var det dock inget konstigt, och kortet som väntade på mig fungerade utan problem (man vet aldrig, har råkat ut för trasigt SIM-kort tidigare). Men när jag fick första fakturan så höll jag på att missa det, men de hade bara krediterat ett av ersättnings-SIM, och inte det andra. Fick ringa och tjata med ekonomi/fakturaservice hos Telenor, och påpeka bägge felen (de hade också felfakturerat kostnad för USA-samtal och nätaccess när vi hade varit på höstlov med familjen i NY). Killen på ekonomi kunde som tur var kolla tidigare loggar på ärendet, efter att jag förklarat hela historien med uteblivna leveranser av SIM, etc. Det hade också blivit en extra fakturering för ytterligare abonnemang som vi inte beställt (troligen det kontaktkort som vi köpt för att konverteras till abonnemang, som sedan inte gick att konvertera enligt nästa supportkille, men som tydligen gått igenom och konverterats ändå). Fick avslutat extranummer/abonnemang, och löfte om att kreditera kostanden för det (kommer förmodligen att behöva lusläsa nästa faktura och se om alla tidigare lovade, men uteblivna krediteringar, äntligen kommit med).

Detta var bara strulet vid porteringen. Sedan att få eSIM på Apple Watch 4 att hoppa igång var en lika lång story av problem och motsägelsefulla uppgifter (både från Telenor telefonsupport, och personal i egna Telenorbutiker, samt ÅF hos Appleförsäljare). Men det blir så långt att jag inte orkar dra hela det.

Sedan är detta bara denna storyn, men den dåliga supporten hos Telenor känner jag igen från andra bekanta, samt att mitt bolag bytt från Telenor (tyvärr till 3 som har absolut sämst täckning av alla, oavkortat i min erfarenhet) pga. dålig support och krångel med administration av abonnemang för anställda (dock inget jag personligen drabbats av som jag känner till).

När jag bytte jobb och skulle portera mittt jobbnummer från tidigare arbetsgivare till min nuvarande så var det hur krångligt som helst rent supportmässigt när det var två operatörer inblandade (från Telia till Telenor). Det skulle igenom en massa steg (över på kontaktkort på mig privat innan, gick inte direkt från ett företag till ett annat när det var olika operatörer). Det var så mycket strul att jag till slut gav upp och fick fortsätta med mitt nya tillfälliga Telenornummer som permanent jobbnummer (fick uppdatera alla om nytt nummer, inklusive alla kollegor, leverantörer, etc.).

Kontot jag skulle skapa på Telenor.se krånglade också (blev hicka och osynk med konto i Telenorappen supporten tyckte att jag skulle köra på iPhone). NU fick jag gjort allt (fick pilla själv och testa mig fram) så att eSIM till slut hoppade igång på min AW4:a, men har inte orkat ta tag i kontot som inte fungerar som det skall mellan webbb/iOS-appen. Man kan inte orka med allt....

Kanske haft otur, men jag upplever Telenor att ha bland de bästa och stabilaste näten, men bland den rörigast och sämsta kundsupporten (dock aldrig otrevliga på något sätt, skall jag tillägga, bara en massa frustrerande och tidsödande onödigt strul).

Men detta är min (och minna vänner/kollegors erfarenhet), och kan (som påpekats innan) säkert variera.

Nu när allt funkar så är jag dock nöjd med Telenors nät och eSIM-lösning, så vill absolut inte byta till annan operatör.

Men får hålla tummarna att man inte kommer behöva allt för mycket att göra med kundtjänst, och att fakturaservice sköter sig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-01-06 23:09

Comviqs icke-svar på när de kommer erbjuda eSIM: "Det som krävs för att e-SIM ska realiseras på marknaden är att fler produkter med inbyggda SIM-kort lanseras…"

Huawei, Samsung & Apple har klockor med eSIM.
Apple, Google, Samsung, Nexus, Moto, LG och Microsoft har mobila enheter med eSIM stöd.

Väntar de på att Neonode ska släppa en enhet med eSIM?

Ingen som hört några nya bud när det kommer att lanseras (för Telia/Halebop), gärna mer exakt än 2019..

Ursprungligen av westerlu77:

Nu får Telia se till att komma ut ur startgroparna...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-01-24 11:28
Ursprungligen av westerlu77:
Citat:

Gäller just nu enbart privatkunder.

Ahhhh....

Ursprungligen av reboot81:

Comviqs icke-svar på när de kommer erbjuda eSIM: "Det som krävs för att e-SIM ska realiseras på marknaden är att fler produkter med inbyggda SIM-kort lanseras…"

Huawei, Samsung & Apple har klockor med eSIM.
Apple, Google, Samsung, Nexus, Moto, LG och Microsoft har mobila enheter med eSIM stöd.

Väntar de på att Neonode ska släppa en enhet med eSIM?

” Nu är julen slut - slut. Granen ut ut ?” Men luvan är snygg.....??

  • Medlem
  • Luleå
  • 2019-01-24 12:18
Ursprungligen av westerlu77:

Är det här "bara" för telefoner (alltså ej Apple Watch tex)? Läste lite på sidan, såg inget om annat än telefoner men kan ju ha missat nåt...

Hur som helst, Telia KOM IGEN NU! (hmm... borde nog skriva detta till dom och inte här... )

Bevaka tråden