Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2018: Förbjuder Apple fortfarande att köra MacOS virtuellt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet med säkerhet att Apple en gång i världen förbjöd folk att köra MacOS virtuellt, men har trots lite googlande inte lyckats bli klok på om det fortfarande gäller. Om jag köper en MacOS-licens, står det fortfarande i licensvillkoren att jag inte får köra os:t i en virtuell maskin?

Senast redigerat 2018-12-04 07:26
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-11-21 21:10

Nope, nu får man köra mac OS i VM om man kör på Apple hårdvara:

(iii) to install, use and run up to two (2) additional copies or instances of the Apple Software within virtual operating system environments on each Mac Computer you own or control that is already running the Apple Software, for purposes of: (a) software development; (b) testing during software development; (c) using macOS Server; or (d) personal, non-commercial use.

https://www.apple.com/legal/sla/docs/macOS101...

Tackar.

Hmm. Det verkar innebära att man alltså inte får köra något kommersiellt på den såvida det inte antingen är programmering eller mjukvarutestning under programutveckling, ens om man kör det på en Appleburk?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-11-21 21:41

Verkar så ja, kanske det skiljer vad gäller Mac OS Server?

Kanske det. Bäst jag knallar in i en butik och frågar.

Uppdatering. Var hos Apple och pratade med det självutnämnda geniet i baren. Det visar sig att det är strikt förbjudet att köra något annat än utvecklings- och testverktyg på MacOS, oavsett version, oavsett om det körs på en Appleburk. Så var det med det.

Kan du inte köra applikationen under macOs server (som du kör virtuellt) då, som @mattiL var inne på?
Väldigt intressant frågeställning!

Ping @Redaktionen; kanske har ni en käck kontakt på Apple Sverige som skulle kunna ta och bena ut detta? Så som jag läser licensavtalet så tycker jag att jag kan ha rätt till att köra två virtuella macOs servrar på min Mac utan problem om jag skulle vilja (för kommersiellt bruk) - men här motsäger de två licensavtalen väl varandra (jag har kikat på avtalet för macOs Mojave, punkt 2B och för macOs Server 5.7 punkt 2)? Eller kan man köpa mer än en kopia av macOs Server via MAS/sitt Apple ID?

Ursprungligen av suddgummi:

Kan du inte köra applikationen under macOs server (som du kör virtuellt) då, som @mattiL var inne på?
Väldigt intressant frågeställning!

Ping @Redaktionen; kanske har ni en käck kontakt på Apple Sverige som skulle kunna ta och bena ut detta? Så som jag läser licensavtalet så tycker jag att jag kan ha rätt till att köra två virtuella macOs servrar på min Mac utan problem om jag skulle vilja (för kommersiellt bruk) - men här motsäger de två licensavtalen väl varandra (jag har kikat på avtalet för macOs Mojave, punkt 2B och för macOs Server 5.7 punkt 2)? Eller kan man köpa mer än en kopia av macOs Server via MAS/sitt Apple ID?

Gissar att det är svårt att få dem att svara på sånt här tyvärr, men kan försöka.

Känner mig däremot hyffsat säker på att man borde kunna köpa flera versioner av Mac OS/Mac OS Server, däremot oklart hur det går till (kanske via en Apple-kontakt?). Tänker det måste finnas företag, föreningar eller skolor som gör sånt?

1
Bevaka tråden