Då jag har sett att de flesta trådar i detta underforum gäller diverse problem med iPhones och iPads så tänkte jag skapa en liten tråd om felsökningstid som löser de flesta problem på dessa enheter.

Denna tråd är tänkt som en guide och följs stegvis. Tänk på att denna guide bör tillämpas på generella problem, exempelvis om enheten upplevs som långsam eller seg.

1. Starta om enheten

Starta om din iPhone X eller senare

  • Tryck och håll ned sidoknappen och någon av volymknapparna tills reglaget visas.

  • Dra reglaget för att stänga av enheten helt.*

  • När enheten har stängts av trycker du och håller ned sidoknappen igen tills Apple-logotypen visas.

Starta om din iPhone 8 eller tidigare

  • Tryck och håll ned den övre knappen (eller sidoknappen) tills reglaget visas.

  • Dra reglaget för att stänga av enheten helt.*

  • När enheten har stängts av trycker du och håller ned den övre knappen (eller sidoknappen) igen tills Apple-logotypen visas.

Fungerar inte ovan, gå till nästa steg.

2. Hård omstart
Reagerar din iPhone inte på knapptryckningar? Går det inte att sätta på den? Att tvinga fram en omstart kan lösa problemet.

För iPhone 6s och tidigare modeller

  • Tryck in både vilo-/väckningsknappen på sidan och hemknappen på framsidan.

  • Håll knapparna intryckta i minst 10 sekunder, tills Apple-logotypen (det vita äpplet) visas.

iPhone 7 och 7 Plus

  • Tryck volymknappen nedåt samtidigt som du håller in stäng av-knappen.

  • Håll båda knapparna intryckta i minst 10 sekunder, tills Apple-logotypen (det vita äpplet) visas.

iPhone 8, 8 Plus och iPhone X:

  • Tryck ner den nedre volymknappen och släpp snabbt.

  • Håll ner sidoknappen tills Apple-logotypen (det vita äpplet) visas.

Fungerar inte ovan, gå till nästa steg.

3. Uppdatera din iPhone eller iPad
Tryck på Installera nu om du får ett meddelande om att en uppdatering finns tillgänglig. Du kan även följa de här stegen:

  • Anslut enheten till en strömkälla och anslut till internet via wifi.

  • Tryck på Inställningar > Allmänt > Programuppdatering.

  • Tryck på Hämta och installera. Om du blir tillfrågad om du vill ta bort appar tillfälligt eftersom iOS behöver mer utrymme för uppdateringen, trycker du på Fortsätt eller Avbryt. iOS installerar senare om apparna som togs bort.

  • Tryck på Installera.

  • Ange din lösenkod om du blir tillfrågad. Om du inte kan din lösenkod läser du om vad du kan göra.

Uppdatera enheten med hjälp av iTunes
Om du inte kan uppdatera trådlöst på iOS-enheten kan du uppdatera manuellt med iTunes på en dator. Om din dator använder Internetdelning på iOS-enheten du uppdaterar ansluter du datorn till ett annat trådlöst nätverk eller Ethernet-nätverk innan du uppdaterar.

  • Installera den senaste versionen av iTunes på datorn.

  • Anslut enheten till datorn.

  • Öppna iTunes och markera din enhet.

  • Klicka på Sammanfattning och sedan på Leta efter uppdatering.

  • Klicka på Hämta och uppdatera.

  • Ange din lösenkod om du blir tillfrågad. Om du inte kan din lösenkod läser du om vad du kan göra.

Om du får felmeddelanden i iTunes eller behöver mer utrymme för en uppdatering
Få hjälp om du ser felmeddelanden när du uppdaterar din enhet med iTunes. Om du behöver mer utrymme för en uppdatering kan du ta bort innehåll från enheten manuellt.

Fungerar inte ovan, gå vidare till nästa steg.


4. Återskapa enheten till fabriksinställningar

  • Öppna iTunes på din Mac eller pc. Om du inte kan komma åt en dator och enheten fortfarande fungerar kan du radera och återskapa enheten utan en dator.

  • Anslut din iPhone eller iPad till datorn med en kabel som följde med enheten.

  • Följ anvisningarna på skärmen om ett meddelande ber dig ange enhetens lösenkod eller om Vill du lita på den här datorn visas (Välj Lita på). Få hjälp om du har glömt lösenkoden.

  • Välj din iPhone eller iPad när den visas i iTunes. Lär dig vad du ska göra med en enhet som inte svarar eller startar. Eller få hjälp om enheten inte visas i iTunes.

  • Klicka på Återskapa [enhet] i panelen Sammanfattning.

  • Klicka på Återskapa igen för att bekräfta. Sedan raderar iTunes enheten och installerar den senaste iOS-programvaran.

  • När din enhet har återskapats till fabriksinställningarna startas den om. Nu kan du konfigurera den som om den var ny.

Fungerar inte ovan, gå vidare till nästa steg.

5. Skicka din iOS-enhet på service
Beroende på problemet så kan din iOS-enhet behöva skickas på service. Detta görs normalt hos dem du har köpt din iOS-enhet av. Exempel då detta kan vara lämpligt är om du har genomfört stegen ovan och testat ditt SIM-kort i en annan enhet av samma modell och upplever inte problemen i den andra enheten. Ett annat exempel är ex. om kamera-appen inte fungerar som den ska. Exemplen är många.

Är du osäker så skriv gärna en rad och beskriv ditt problem

Senast redigerat 2018-11-26 13:49